AKUT HJÄLP! 850 t5 inget laddtryck och ingen respons.

ante850r
27 oktober 2008 · 285 Inlägg

Hej.

Har presis blivit klar med min nyrenoverade och trimmade motor.satt i lite alltmöjligt smått och gott blandannat en t3/t4 turbo.
Bilen startar utan några problem och de är inga missljud från den..den går på tomgång och allt..men de är inte nån redig respons i de när man gasar till lite och nu när ja har gjort min äfterlängtade provrunda går den skit..får inget laddtryck stpr på 0 hela tiden..när man trycker på gas så händer de ingenting.ja har kollat slangarna till turbon så dom är rättkopplade och inga hål i,magnetventilen har ja testat med en annan och de är likadant.vad kan de mer va för fel?..kan de va felkoder som måste raderas?..är de nån som kan berätta hur man raderar felkoder på en 850 t5 och vilken stift man ska sätta pinnen i..mvh andreas

joorg
27 oktober 2008 · 6 Inlägg

har haft samma problem inget ladd det va den jävla katten som va tätsad

ante850r
27 oktober 2008 · 285 Inlägg

joorg skrev:
har haft samma problem inget ladd det va den jävla katten som va tätsad

okej är nog itne de för ja har inget katt påsmile.tack för svar

Marlboroman
27 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

Hur är wastegaten ställd och har du kollat att turbon går runt? Gjort en läckagesökning med startgas? Kan ju va att du missat ett läckage nånstans? Kollat igenom a-l-l-a slangklämmor så alla slanger sitter hårt och där de ska? Felkoder har du bara om lambdalampan lyser.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
StoffeR32 ATM
27 oktober 2008 · 24 Inlägg

ett vanligt fel är att när man har monterat öppen avlastningsventil (dump) så monterar men den förnära gas-spjället vilket vilket medför att "tryckslagen" som uppstår när vetilen öppnar och stänger gör så att tryckslangen som sitter monterad på gassjället (före insuget) spricker, det är svårt att upptäcka om man inte känner riktigt ordentligt på tryckslangen.. annat fel är om en "amatör" har renoverat turbon så har han/hon vänt på kompressorvingarna åt fel håll. kolla även katalysatorn om den är ihopsmällt eller trasig invändigt. då kan inte motorn andas riktigt.
mvh stoffe

Volvo S40N "snoken" (2004)
TMW-Performance Avstängd
27 oktober 2008 · 914 Inlägg

Kolla alla slangar, slang klamor m.m.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
ante850r
27 oktober 2008 · 285 Inlägg

Marlboroman skrev:
Hur är wastegaten ställd och har du kollat att turbon går runt? Gjort en läckagesökning med startgas? Kan ju va att du missat ett läckage nånstans? Kollat igenom a-l-l-a slangklämmor så alla slanger sitter hårt och där de ska? Felkoder har du bara om lambdalampan lyser.

ja har inte vågar skruva på wastegaten nått för förra ägaren sa att den skuleöl va inställd för cirka 1,2 bar där den står nu.ja turbon går runt fint inga prolem där..de är ju en sån klocka med dubbla utag på tror slangen till magnetventilen ska va på den översta men itne 100 på de..men om han skulle ta tjuvluft skulle väl han inte gå så jämt och fnt på tomgång.motorelektron lampan lös och ja har raderat felkoder nu så de är de inte..

ante850r
27 oktober 2008 · 285 Inlägg

StoffeR32 skrev:
ett vanligt fel är att när man har monterat öppen avlastningsventil (dump) så monterar men den förnära gas-spjället vilket vilket medför att "tryckslagen" som uppstår när vetilen öppnar och stänger gör så att tryckslangen som sitter monterad på gassjället (före insuget) spricker, det är svårt att upptäcka om man inte känner riktigt ordentligt på tryckslangen.. annat fel är om en "amatör" har renoverat turbon så har han/hon vänt på kompressorvingarna åt fel håll. kolla även katalysatorn om den är ihopsmällt eller trasig invändigt. då kan inte motorn andas riktigt.
mvh stoffe

njaa de ska väl inte ha nån påverkan hur nära man sätter den..turbon är okej allt sitter som den ska och katten är de inte helelr har ingen på.

FLindgren
27 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

Orginal intercooler? kanske har skötit gavlarna. gjorde jag på min iaf:)

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
ante850r
27 oktober 2008 · 285 Inlägg

FLindgren skrev:
Orginal intercooler? kanske har skötit gavlarna. gjorde jag på min iaf:)

njaa ja har ju aldrig kört med den innan de va ju första åket ida..

ante850r
27 oktober 2008 · 285 Inlägg

Nu när man gasar så är de rätt bra respons i den..alla slangar är åtragna och har sputar med gas lite runt om..slangarna till magnet ventilen hur ska de va satta..kan de va på fel ställe därför han inte laddar?..har kopplat nipplen längst ner mot fästet till klockan och mitten ligger öppen och den tredje till kompressohuset...tittade i avgasröret lite med att de va sotit och lite oljligt i ändröret.han rycker ingetspecielt lite vit rök ingen blå elelr svart.

Senast redigerat av ante850r (27 oktober 2008)

Marlboroman
27 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

ante850r skrev:
Nu när man gasar så är de rätt bra respons i den..alla slangar är åtragna och har sputar med gas lite runt om..slangarna till magnet ventilen hur ska de va satta..kan de va på fel ställe därför han inte laddar?..har kopplat nipplen längst ner mot fästet till klockan och mitten ligger öppen och den tredje till kompressohuset...tittade i avgasröret lite med att de va sotit och lite oljligt i ändröret.han rycker ingetspecielt lite vit rök ingen blå elelr svart.

Uttaget i mitten på magnetventilen ska till klockan, det uttag som är högt upp. De andra 2 uttagen ska kopplas till kopmressorhuset och röret in till turbon (eller så pluggar man bara den ena).

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ante850r
27 oktober 2008 · 285 Inlägg

Marlboroman skrev:

ante850r skrev:
Nu när man gasar så är de rätt bra respons i den..alla slangar är åtragna och har sputar med gas lite runt om..slangarna till magnet ventilen hur ska de va satta..kan de va på fel ställe därför han inte laddar?..har kopplat nipplen längst ner mot fästet till klockan och mitten ligger öppen och den tredje till kompressohuset...tittade i avgasröret lite med att de va sotit och lite oljligt i ändröret.han rycker ingetspecielt lite vit rök ingen blå elelr svart.

Uttaget i mitten på magnetventilen ska till klockan, det uttag som är högt upp. De andra 2 uttagen ska kopplas till kopmressorhuset och röret in till turbon (eller så pluggar man bara den ena).

jas¨å okej får testa de imon..

StoffeR32 ATM
11 augusti 2009 · 24 Inlägg

ante850r skrev:

StoffeR32 skrev:
ett vanligt fel är att när man har monterat öppen avlastningsventil (dump) så monterar men den förnära gas-spjället vilket vilket medför att "tryckslagen" som uppstår när vetilen öppnar och stänger gör så att tryckslangen som sitter monterad på gassjället (före insuget) spricker, det är svårt att upptäcka om man inte känner riktigt ordentligt på tryckslangen.. annat fel är om en "amatör" har renoverat turbon så har han/hon vänt på kompressorvingarna åt fel håll. kolla även katalysatorn om den är ihopsmällt eller trasig invändigt. då kan inte motorn andas riktigt.
mvh stoffe

njaa de ska väl inte ha nån påverkan hur nära man sätter den..turbon är okej allt sitter som den ska och katten är de inte helelr har ingen på.

Det påverkar negativt då tryckslag medför vibrationer, då ger sig gummi före aluminium och spicka kan förekomma.

Volvo S40N "snoken" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang