Tankar kring lek i trafiken

nuffe I brist på annat :)
27 oktober 2008 · 526 Inlägg

Efter att jag tittat i följande tråd om krockade fordon så var jag bara tvungen att dela med mig av mina tankar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 30&p=1

I vissa fall undrar man hur folk överlever. Men hur folk kör för att åstakomma dessa krockar är för mig, vad jag sett i trafiken inte förvånande. Jag är själv ingen ängel som följer lagens ord till punkt och pricka. Kan erkänna att jag kan leka lite där jag inte borde leka men däremot håller jag, vid lek, blicken strikt på vägen och koncentrerar mig på körningen och inget annat. Jag leker INTE då andra trafikanter kan bli skadade så som i tätbebyggt område eller områden där sikten är begränsad.

Men jag undrar vad som försigår i folks tankar när man ex. Försöker drifta i en rondell i dagstrafik? Eller ska styla för tjejer som står på trottoaren i en kurva en vinterdag? Vad händer då, jo en vinterdag=kallt=halka(troligtvis) vilket kan resultera i att man får släpp och bilen glider upp och träffar tjejerna. Detta är ett worstcase-senario men fortfarande fullt möjligt, och det händer.

Allt för ofta hör jag folk som i dessa sammanhang (bil&lek) som säger att deras körförmåga är är lika bra som en förare som tävlar i rally (jämnförelsevis). Ursäkta kommande uttryck men detta är enligt mig bevisat då jag i tråden hittade väldigt många Volvo's. Men Volvo-ägare som kör ex. 740 eller 24x kör betydligt mer vårdslöst än andra? Detta är inte fakta men i mina ögon så tycks det som att detta stämmer. Men vill inte rikta hat eller något mot dessa bara påpeka vad jag observerat i min tid trafiken. En kommentar som jag hittat här på Garaget.org är:

Jag behövde inte det, för jag e en j*vel på å sladda... cool lollollol

Över en refug över på andra sidan vägen. Upp på trottoaren på andra sidan vägen sedan tillbax över båda filerna och in i berget på andra sidan vägen :smile: haha jaja.. Den var försäkrad och alla klarade sig undan med lite blåmärken och nackont. Så det var väll lite roligt endå..

Den första kommentaren kan givetvis vara ironisk men det är en typisk kommentar jag hör från personer som anser sig kunna "allt" om att köra "rally" i tätbebyggt område. Den andra kommentaren jag hittat är assosierat med den tidiagre frågan om att drifta i en rondell, olyckan skedde då en person försökt sig på att drifta i 70km/h. Själv vet jag inte hur förhållantet i vädret var men kommentaren visar att det var ganska allvarligt trots att de personliga skadorna var lindriga. Men om vi ser till de sista orden "Så det va väll lite roligt endå", detta är för mig ett väldigt märklig kommentar? I beskrivningen framgår det att bilen bland annat kommit in i rondellen i hög hastighet och kört över en refug vidare upp på en trottoaren, vilket för mig kunde skadat fotgängare och i den hastigheten kanske dödat fotgängare? Fortsättningsvis far bilen tillbaka över BÅDA filerna, detta kan då ha resulterat i krock med mötande fordon. Vidare tillbaka över vägen igen för att sedan krocka med en bergvägg. För mig så har passagerarna bara haft tur. Det framgår att personerna i bilen kom undan med blåmärken och nackont, ja, nackont kan de kanske få dras med resten av livet. Sorgligt men sant.

Det kan tyckas att jag hela tiden tar upp det värsta som kan hända men allt för många gånger tänker man inte det extra steget som man borde tänka om att man kanske kan skada andra. Jag själv är som sagt ingen ängel, jag är inte felfri, dock har jag inte krockat men erkänner mig att ha brutit mot en del trafikregler. Haven't we all?

Har även ett annat bra exempel på kommentar jag hittat:

klippte en lyktstolpe å ett staket,
han är nu åtalad för vårdlöshet i trafik av åklagaren, grabben har haft körkort
i 4 månader... :hmm:

Detta är också en typisk överskattning av körförmåga.


Som en liten andra del så tänkte jag dela med mig av min filosofi angående att leka i trafiken och mina trafikerfarenheter:

Jag har haft körkort sedan 11Nov 2007 vilket inte är särkilt lång tid och jag har mycket att lära när det gäller körning i diverse väglag och trafikmiljöer men under dessa har jag lärt mig mycket. Några situationer jag råkat ut för är följande:

Vattenplaning
Sladd i blixthalka/vinterväglag
För hög hastighet för att stanna vid T-kors (Gled ut på 90-väg)

Jag kan erkänna att jag mer eller mindre haft TUR, bland annat att det inte kom någon bil/lastbil när jag gled förbi stopplinjen. Dock har jag lärt mig ett och annat hur min bil beter sig i diverse väder och underlag och det ser jag som en erfarenhet. Dess utom är jag väldigt rädd om min bil vilket gör att jag tar det lugnt med just lekandet.

Till min lekfilosofi. Jag leker i trafiken, no doubt about it, men under regler. Det kan tolkas väldigt fel, men vill framhäva att jag inte kör efter minga egna regler i trafiken utom jag mer tänger på trafikreglerna, men håller efter vissa regler strikt som ex. omkörning vid heldragen linje. När jag leker i trafiken så bryter jag inte mot några regler som kan få mig att förlora körkortet. Men vad jag håller på framför allt annat: Se till att jag inte kan skada någon annan, dvs. ingen annan är i närheten, altså inte sladda i några rondeller när andra trafikanter är närvarande.

Det kan tyckas sjukt hur jag ser på trafiken, men hur konstigt det än låter så skulle jag verkligen inte skada någon annan i trafiken pga lek. När jag känner att jag kör över min förmåga stannar jag och lugnar ner mig, alt. kör väldigt lugnt hem och gör något helt annat. På så sätt minskar jag risken för att någon annan blir skadad på grund av mig. Men jag kan inte annat än att säga emot mig själv egentligen: "Man SKA INTE leka i trafiken". Dock så kan man inte få alla att köra efter vad Sveriges riksdag, Polisen och Vägverket beslutar, men man kan i alla fall se till att man inte skadar andra. Ska man leka bör man hålla sig avstängda vägar, inhängnade områden etc.

Genom denna texten så har jag delat med mig av lite tankar och erfarenheter. Något VÄLDIGT VIKTIGT ATT OBERSERVERA är att jag med denna texten INTE riktar hat eller dylikt mot någon mer än de som sladdar osv. där folk står helt oskyddade och kan bli skadade/dödade.


Detta kunde ha skrivits som en blogg men då jag skriver det i forumet så vill jag ha en diskussion. Det jag vill veta är hur eran filosofi ser ut. Vad har ni för erfarenheter? Om ni krockat eller skadat andra, hur förändrades eran filosofi?

Once again, jag är inte perfekt på något vis och jag riktar inte denna text mot någon mer än de som överskattar sin förmåga och sätter andras liv, nära och kära bland annat i fara.

Tack för mig.

Edit: Ni är välkomna att kommentera texten i övrigt, brukar inte skriva långa texter men kände mig mer eller mindre tvungen.....

Senast redigerat av nuffe (27 oktober 2008)

decib3L Körv
27 oktober 2008 · 3 535 Inlägg

Orkar inte läsa hela inlägget, men skummade igenom lite. Och jag får väl krypa till korset då.

Var väl lite av en vilde förut och körde lite väl över min förmåga. Och tillslut smällde jag den bästa bilen jag haft (Ja, en volvo)..

Nu tar jag det alltid lugnt på vägarna.

Truckdriving Man
Edvinoo Hetast Just Nu!
27 oktober 2008 · 1 355 Inlägg

hmm... bra text faktiskt... gillade citaten..

kan säga att i mitt fall så är jag kanske inte den som följer allt till punkt o pricka men jag gillar att ha kontroll när jag kör så jag försöker vara uppmärksam så mkt jag kan va.

jag har voltat med en bil en gång men det är inget som har påverkat sättet som jag kör på idag.
jag tror att mkt som händer i trafiken är ens egna ansvar men inte allt och man kan inte ta ansvar för andras sätt att köra.
jag vet att varje gång jag åker en sträcka att det är en risk..
man vet ju aldrig vad de finns för förare.
folk har gjort galna saker i denna värld så varför skulle inte nån kunna få för sig att frontalkrocka med mig bara för att.

är det så att man själv tycker att man kör bra så ska man hålla det för sig själv och inte försöka skryta med det eller visa upp det.
speciellt inte nånstans där andra kan komma till skada på grund av att man själv behövde en egoboost.

jag tror att många glömmer att bilen är ett färdmedel och ingen leksak.
att äga en bil är ett ansvar både för sitt och andras liv och kan i fel händer rent av vara ett vapen.

Inspiration comes standard
Jockefors
27 oktober 2008 · 961 Inlägg

har samma tankesätt som dig faktiskt , ska aldrig leka när de är massa folk runtomkring en eller så , tänka före innan man gör något .. leker gör man mitt i natta när de är lite folk .. har lyckats krocka 2 gånger tongue .. ena gången damma jag in i en lada baklänges , gick för fort på backen och de va halt så tappa greppet , resulterade i en sprucken planka och ett sprucket bakjlus på audin ( första bilen och första vintern ) .. andra gången ja krocka kom en 740 på enkelriktat , jag bromsa men inte han tongue blev en platt front på audin då , va ju hans fel så jag blev nöjd smile .. annars har de väl inte varit nå smile ..

Pure DieselPower
nuffe I brist på annat :)
27 oktober 2008 · 526 Inlägg

Edvinoo skrev:
hmm... bra text faktiskt... gillade citaten..

kan säga att i mitt fall så är jag kanske inte den som följer allt till punkt o pricka men jag gillar att ha kontroll när jag kör så jag försöker vara uppmärksam så mkt jag kan va.

jag har voltat med en bil en gång men det är inget som har påverkat sättet som jag kör på idag.
jag tror att mkt som händer i trafiken är ens egna ansvar men inte allt och man kan inte ta ansvar för andras sätt att köra.
jag vet att varje gång jag åker en sträcka att det är en risk..
man vet ju aldrig vad de finns för förare.
folk har gjort galna saker i denna värld så varför skulle inte nån kunna få för sig att frontalkrocka med mig bara för att.

är det så att man själv tycker att man kör bra så ska man hålla det för sig själv och inte försöka skryta med det eller visa upp det.
speciellt inte nånstans där andra kan komma till skada på grund av att man själv behövde en egoboost.

jag tror att många glömmer att bilen är ett färdmedel och ingen leksak.
att äga en bil är ett ansvar både för sitt och andras liv och kan i fel händer rent av vara ett vapen.

Mycket bra sagt. Min far sa en väldigt bra sak till mig när jag gav mig ut på vägarna precis när jag tagit EU-körkort:
"Kom ihåg nu att trots att du sköter dig så finns det andra som kanske inte sköter sig, så tänk dig varje bil som en älg, du vet aldrig var den ska ta vägen"

Och det tillsammans med det du sa om att bilen i fel händer kan vara ett vapen bevisar hur dödligt det verkligen är. Samt hur man BÖR bete sig i trafiken.

talibangran skrev:
har samma tankesätt som dig faktiskt , ska aldrig leka när de är massa folk runtomkring en eller så , tänka före innan man gör något .. leker gör man mitt i natta när de är lite folk .. har lyckats krocka 2 gånger tongue .. ena gången damma jag in i en lada baklänges , gick för fort på backen och de va halt så tappa greppet , resulterade i en sprucken planka och ett sprucket bakjlus på audin ( första bilen och första vintern ) .. andra gången ja krocka kom en 740 på enkelriktat , jag bromsa men inte han tongue blev en platt front på audin då , va ju hans fel så jag blev nöjd smile .. annars har de väl inte varit nå smile ..

Notera att jag påpekade Volvo(740) i texten. Hur svarade personen i försvar i denna olyckan? Påverkade det dig något att du "dammade" in i en lada?

/nuffe

Senast redigerat av nuffe (27 oktober 2008)

SoL Eigenbrötler
27 oktober 2008 · 1 237 Inlägg

jag kör som en skållad bäver fram och tillbaka i skogarna, men har inte varit med om något allvarligt, bara kört av vägen vid rullgrus och så, och  där jag kör finns det varken asfalt, mittlinjer eller gatljus. och bilen har en toppfart på typ 130 big_smile och grusvägar är ju roligast i typ 50-70.

Jag säger som jag brukar säga till min sambo:

jag kör fort, men säkert, såfort jag börjar känna mig osäker, så går jag ner en växel och ger på lite till wink

näe men allvarligt, jag går naturligtvis ner i hastighet när jag känner att "lekandet" har gått från "avslappnat" till "allvar".


man vill ju inte buckla till ögonstenen i onödan ju, och livet är rätt gött att ha det med.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
twin_cam Smålänning
27 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Helt rätt!

Leka bör man annars dör man, men itne för mycket så att andra dör på din bekostnad.

Jag fick mitt kort 13 oktober 2006 och har således blivit av med prövotiden, men inte fan kör man med våldslöst för det...
Man lär sig nått nytt för varje meter. Har kört minst 8000 mil på dom två åren (kört budbil), och man lär sig nått nytt var dag smile

Det som lärt mig mest under tiden är en dikeskörning jag gjorde två månader efter kortet.
50 km/h, blöt väg och 165/80-15 dubbdäck, 20 år gamla och 90 graders kurva är ingen bra kombination... Pang ner i ett krondike. Gick bra med både mig, bilen och polaren, men man anpassar faren efter vägen sen dess.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
nuffe I brist på annat :)
27 oktober 2008 · 526 Inlägg

twin_cam skrev:
Helt rätt!

Leka bör man annars dör man, men itne för mycket så att andra dör på din bekostnad.

Jag fick mitt kort 13 oktober 2006 och har således blivit av med prövotiden, men inte fan kör man med våldslöst för det...
Man lär sig nått nytt för varje meter. Har kört minst 8000 mil på dom två åren (kört budbil), och man lär sig nått nytt var dag smile

Det som lärt mig mest under tiden är en dikeskörning jag gjorde två månader efter kortet.
50 km/h, blöt väg och 165/80-15 dubbdäck, 20 år gamla och 90 graders kurva är ingen bra kombination... Pang ner i ett krondike. Gick bra med både mig, bilen och polaren, men man anpassar faren efter vägen sen dess.

Glömde påpeka i mitt inlägg att jag under detta dryga året så har jag kört ~1200 mil (pendlade mycket under en tid).

Sorgligt att man ofta lär sig den hårda vägen som du, genom dikeskörning. Men roligt att höra att du lärt dig anpassa farten efter vägen smile

KimVsWorld Mästare
27 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Okej, jag har två saker att säga. Det första är ett citat av Roger Moore:  ”Thank God it was a Volvo!”
och det andra är: Den sista idioten är inte född än.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
NETTAN Girls go fast
27 oktober 2008 · 893 Inlägg

Inressant hur en del folk tänker, om de tänker alla gånger. Kan själv erkänna att jag ibland leker i trafiken. Men då handlar det ofta om att gasa på en del då min bil låter så himla gött big_smile

Har råkat krocka min bil med en annan bilist 1 gång, då jag och en kompis lekte. Men "som tur var" gick mina lampor sönder på vänster sidan och fronten vart lite skadad. Men efter det har jag blivit mer försiktig av mig. Dock inte meskörning a la Agda 93 år. Men visst när jag gasar för mycket är det på vägar jag kan, som jag kör på dagligen.  Det är inte heller en ursäkt men det bästa jag kan komma på.

BTW fortkörning? Ska väl ha ärvt något av pappa med. Vart ju grönögd som mamma wink

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
Edvinoo Hetast Just Nu!
27 oktober 2008 · 1 355 Inlägg

det som stör mig mest som du påpekade i din text är det att människor har lätt för att övervärdera sin förmåga att göra saker.
Det gäller inte bara detta men rent allmänt också.
Men just i detta fallet så påverkar det ju alltid andra också då man oftast kör runt och bland andra trafikanter.
Folk i allmänhet har svårt för att lära sig av sina misstag nu för tiden har har alltid nån ursäkt känns det som.

Många gånger har jag sett förare som absolut inte borde ha körkort och börjar svära och skrika, MEN jag tror säkert att folk har tänkt samma sak om mig ibland även om jag då inte har gjort nått bara för att jävlas eller styla utan bara omedvetet kört på ett visst sätt.
Men har nån då på något sätt påpekat för mig att detta var fel så tar jag åt mig och försöker verkligen tänka till innan och om nått sånt händer igen.
Men det verkar vara något som inte händer längre bland andra förare.
Att folk tänker till utan dom blir förbannade på personen som tutar och gasar iväg.
jag tror att folk har blivit mer arga i trafiken och tror att dom förtjänar mer utrymme än vad som ges och finns.

Något som att tuta åt någon kan bli livsfarligt då vissa tar åt sig något otroligt och vill gärna hämnas på nått sätt.

jag tror att om alla bara tänkte mer på hur dom själva kör och la sig i lite mindre i andras körning så skulle det inte finnas lika mkt " road rage "

sen de du skrev som din pappa sa till dig "Kom ihåg nu att trots att du sköter dig så finns det andra som kanske inte sköter sig, så tänk dig varje bil som en älg, du vet aldrig var den ska ta vägen"

man måste nog inse att folk är "som" djur, alla tänker/agerar inte lika i olika situationer, det som får dig att bromsa ner och observera för att bedöma hur du ska gå tillväga kan få andra att gasa på för att komma vidare i trafiken.

Senast redigerat av Edvinoo (27 oktober 2008)

Inspiration comes standard
nuffe I brist på annat :)
27 oktober 2008 · 526 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Okej, jag har två saker att säga. Det första är ett citat av Roger Moore:  ”Thank God it was a Volvo!”
och det andra är: Den sista idioten är inte född än.

Volvo är krocksäkra bilar vad jag vet i alla fall. Men då kan man tänka sig vilka otroliga krafter/hastigheter det krävs för att kvadda en Volvo och därmed fundera på vad personen som körde tänkte när han körde i den hastigheten?

det som stör mig mest som du påpekade i din text är det att människor har lätt för att övervärdera sin förmåga att göra saker.
Det gäller inte bara detta men rent allmänt också.
Men just i detta fallet så påverkar det ju alltid andra också då man oftast kör runt och bland andra trafikanter.
Folk i allmänhet har svårt för att lära sig av sina misstag nu för tiden har har alltid nån ursäkt känns det som.

Ber om ursäkt för det första du påpekade. Givetvis gör man saker omedvetet men det jag ville påpeka är saker som förare gör som inte kan betraktas som omedvetet, ex. köra väldigt höga hastigheter i stan eller hålla på att sladda i kurvor. Det är så jag menade smile

Du påpekade senare att om någon påpekar ditt körsätt så tar du åt dig och tänker efter och anpassar dig. (Ursäkta luddigt uttryck). Detta är också en sak jag utelämnade, blir man påpekad hur man kör så bör man lyssna och kanske rätta till sig, men som du sa: "om man var och en kunde bry sig om sin egen körstil så skulle vi ha mindre "road rage"" (modifierat citat, ursäkta detta).

Senast redigerat av nuffe (27 oktober 2008)

_DamnIt R1 driver!
27 oktober 2008 · 5 128 Inlägg

Skummade igenom din text lite snabbt, och såg mycket kloka uttalande! Leka i trafiken gör ju alla någon gång, men jag håller helt med dig där! Man kan leka inom en viss gräns, alltså när man inte utsätter någon annan för fara framför allt!

Jockefors
27 oktober 2008 · 961 Inlägg

han sa inte mycket alls , utan han sprang iväg och prata i telefon , så nu när jag tänker efter har jag aldrig fått klart hur han tänkte ( va en gammal kompis som körde 740in ) angående ladan : nja visst har de satt sina spår , de första är att aldrig skaffa framhjulsdrift igen och de andra är att ta de lugnt när man backar och inte leka bond .. men sålde audin och sen dess har jag kört volvo ( + en bmw ) och det har då aldrig hänt en olycka med nån av dom bilarna .. och de kommer aldrig bli heller förhoppningsvis ..

MVH
jocke

Pure DieselPower
Rquired Allmänt envis
27 oktober 2008 · 12 512 Inlägg

Tänkvärd tråd det här. Delar dina tankar om när man skall leka i trafiken. Dvs när risken är minimal, för den finns alltid där. Får väl hoppas att man slipper en läxa där någon tagit skada, oavsett vems fel det isf var.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IceEyes Varningar: För många..
27 oktober 2008 · 2 552 Inlägg

Hahah minns när jag var 18-19 och då var det väldigt svårt att inte styla med bilen när man körde förbi ett gäng brudar, som tur var hände inga incidenter tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
SJODIN222
28 oktober 2008 · 160 Inlägg

Edvinoo skrev:
det som stör mig mest som du påpekade i din text är det att människor har lätt för att övervärdera sin förmåga att göra saker.
Det gäller inte bara detta men rent allmänt också.
Men just i detta fallet så påverkar det ju alltid andra också då man oftast kör runt och bland andra trafikanter.
Folk i allmänhet har svårt för att lära sig av sina misstag nu för tiden har har alltid nån ursäkt känns det som.

Många gånger har jag sett förare som absolut inte borde ha körkort och börjar svära och skrika, MEN jag tror säkert att folk har tänkt samma sak om mig ibland även om jag då inte har gjort nått bara för att jävlas eller styla utan bara omedvetet kört på ett visst sätt.
Men har nån då på något sätt påpekat för mig att detta var fel så tar jag åt mig och försöker verkligen tänka till innan och om nått sånt händer igen.
Men det verkar vara något som inte händer längre bland andra förare.
Att folk tänker till utan dom blir förbannade på personen som tutar och gasar iväg.
jag tror att folk har blivit mer arga i trafiken och tror att dom förtjänar mer utrymme än vad som ges och finns.

Något som att tuta åt någon kan bli livsfarligt då vissa tar åt sig något otroligt och vill gärna hämnas på nått sätt.

jag tror att om alla bara tänkte mer på hur dom själva kör och la sig i lite mindre i andras körning så skulle det inte finnas lika mkt " road rage "

sen de du skrev som din pappa sa till dig "Kom ihåg nu att trots att du sköter dig så finns det andra som kanske inte sköter sig, så tänk dig varje bil som en älg, du vet aldrig var den ska ta vägen"

man måste nog inse att folk är "som" djur, alla tänker/agerar inte lika i olika situationer, det som får dig att bromsa ner och observera för att bedöma hur du ska gå tillväga kan få andra att gasa på för att komma vidare i trafiken.

förbaskat bra skrivet smile håller med dig om mycket

en sak: största frestelsen att motstå är ju faktist när man vill utöva nån sorts hämnd mot en trafikant man anser har utsatt en själv för fara, då börjar hornen att växa så är det bara, en bragd till dom som lyckas att avstå det försöket till att "Domdärä" (ord för dominans i Norrland)

och en sak till: ibland måste det till en radikal aha uppenbarelse eller vad jag ska säga, för att folk i allmänhet ska få upp ögonen för hur det kan bli, det är bara synd att det finns dom som måste sätta livet till för andra (har en släkting som gått bort i trafiken)

alexxe En gång till nu
28 oktober 2008 · 760 Inlägg

1: de är irreterande att höra slappa komentarer om folk som tror sig veta allt om sin bils hantering (Nu snackar vi gatkörning å ingen "prova-på dag" nånstans på en bana.

2: Dom som inte lär av sina misstag är rätt ut sagt helt jävla hjärndöda.

3: Ingen är ett helgon å alla har vi gjort något av egen sin deffenition kallat "leka" osv.

4: det viktiga är att som förare kunna läsa av en väg på rätt sätt för å framförhålla sitt fordon på, Att kunna tänka logiskt för att köra säkert, med detta säger ja inte att du håller lagstadgad hastighet men visst känns de dumt att köra loss i en skarp kurva i en nedförsbacke på blöt vägbana, eller kanske att efter kurvan har en traktor kört ut från en skogsväg å lämnat efter sig jordklumpar när du så ivrigt letar grepp?

5: Jag har vart passagerare när vår förare missbedömde de våta underlaget och gled rakt ut på en 90väg, och ja, vi fick en bil rakt i sidan som resultat. Varför? för att föraren inte kunde läsa sitt underlag han körde på! (ingen riskanalys).

6: Jag brukar min bakhjulsdrivna bil för att ibland lägga upp ställ. känner ja mig nöjd efter lekandet? svar ja!
tänker ja på vad jag gör?? ABSOLUT.
Ställer ja upp bilen tänker ja på 2 saker. De är dyrt att göra misstag (resultat = beakta risker,) och att tänka "om de går åt helvette, vart hamnar jag? (resultat = beakta risker)".

me de ville ja ha sagt att ingen har en aning om va som kan hända, hur man än beter sig, däribland inräknat mig själv. så Tänk tänk tänk för ett säkert/underhållande/praktiskt fordonsframförande!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Team-Adolfsson Gödseldräng
28 oktober 2008 · 4 529 Inlägg

har haft körkort lite mer än 1 år
avbrukat ca 10.000 mil
leker väldigt ofta dock ej när det är mycket trafik eller folk i närheten som kan kommas till skada
rondeller kör jag nästan alltid på bredden när det inte finns några bilar i närheten

kanske inte är ett proffs på att köra  men har heller aldrig smällt något
dock har jag kört bil sen jag var 10 år då jag är uppfödd på landet och har gasat runt i skogarna och åkrar
så visst de finns mycke erfarenhet men man blir ALDRIG fulllärd
och ni som säger att en 19 åring (jag själv) inte kan kontrolera en bil är bara bullshit
finns 19 åring som är grymt skickliga på att hantera bilen och sen finns de dom som är mindre bra
ska inte dra alla över en kant som dom flesta här gör
jag ser mig som en bra förare och har kontroll över min bil
och det är för att jag provar vad bilen går för att vad den har att ge
dock ej på vägar utan på diverse olika parkeringar
ett sätt som är bra är att köra så fort man kan genom en kurva utan att förlora greppet då lär man sig hur bilen funkar i kurvorna
mitt tankesätt och det funkar

Senast redigerat av Team-Adolfsson (28 oktober 2008)

Lowenhart fälg fantast
28 oktober 2008 · 1 086 Inlägg

skriv en bok  !!!!!!!!!!!!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang