Tankar kring lek i trafiken

OverBoosted AUTOBAHNRASER
28 oktober 2008 · 3 804 Inlägg

jag har lekt mycket i trafiken och förstört flera bilar o skadat mig själv under mitt 1½år med körkort!

DOCK Så har jag aldrig gjort det där jag kan skada andra.. inte heller med goda vänner i bilen.. första månaden med körkort var det nära att jag klippte ett träd i 230km/h Det var en reiäl tankeställare. Tänk om kompisen dött och jag överlevt. Nej sen dess busar jag inte med vänner i bilen. Busar SJÄLV mitt i natten på säkra vägar.. Har gjort bort mig i många rondeller mitt i natten men aldrig utsatt andra medtrafikanter.

Jag är verkligen inte stolt över att jag gjort misstag flertalet gånger snarare tvärtom.. Dock så har jag blivit en smula smartare efter varje gång, men ja en dag kanske man hamnar i en kista pga min kåthet till att leka med bilar.


Bmw osv..
alexxe En gång till nu
28 oktober 2008 · 760 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
har haft körkort lite mer än 1 år
avbrukat ca 10.000 mil
leker väldigt ofta dock ej när det är mycket trafik eller folk i närheten som kan kommas till skada
rondeller kör jag nästan alltid på bredden när det inte finns några bilar i närheten

kanske inte är ett proffs på att köra  men har heller aldrig smällt något
dock har jag kört bil sen jag var 10 år då jag är uppfödd på landet och har gasat runt i skogarna och åkrar
så visst de finns mycke erfarenhet men man blir ALDRIG fulllärd
och ni som säger att en 19 åring (jag själv) inte kan kontrolera en bil är bara bullshit
finns 19 åring som är grymt skickliga på att hantera bilen och sen finns de dom som är mindre bra
ska inte dra alla över en kant som dom flesta här gör
jag ser mig som en bra förare och har kontroll över min bil
och det är för att jag provar vad bilen går för att vad den har att ge
dock ej på vägar utan på diverse olika parkeringar
ett sätt som är bra är att köra så fort man kan genom en kurva utan att förlora greppet då lär man sig hur bilen funkar i kurvorna
mitt tankesätt och det funkar

De gäller att ha kontroll på allt igentligen. de som med mången andra saker här i livet, man lär så länge man lever.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Team-Adolfsson Gödseldräng
28 oktober 2008 · 4 529 Inlägg

alexxe skrev:

Team-Adolfsson skrev:
har haft körkort lite mer än 1 år
avbrukat ca 10.000 mil
leker väldigt ofta dock ej när det är mycket trafik eller folk i närheten som kan kommas till skada
rondeller kör jag nästan alltid på bredden när det inte finns några bilar i närheten

kanske inte är ett proffs på att köra  men har heller aldrig smällt något
dock har jag kört bil sen jag var 10 år då jag är uppfödd på landet och har gasat runt i skogarna och åkrar
så visst de finns mycke erfarenhet men man blir ALDRIG fulllärd
och ni som säger att en 19 åring (jag själv) inte kan kontrolera en bil är bara bullshit
finns 19 åring som är grymt skickliga på att hantera bilen och sen finns de dom som är mindre bra
ska inte dra alla över en kant som dom flesta här gör
jag ser mig som en bra förare och har kontroll över min bil
och det är för att jag provar vad bilen går för att vad den har att ge
dock ej på vägar utan på diverse olika parkeringar
ett sätt som är bra är att köra så fort man kan genom en kurva utan att förlora greppet då lär man sig hur bilen funkar i kurvorna
mitt tankesätt och det funkar

De gäller att ha kontroll på allt igentligen. de som med mången andra saker här i livet, man lär så länge man lever.

det är just det som är problemet
tar ett exempel med folk som kör 740 tillexempel
tror bilen har grymt bra väghållning kommer fort i en kurva och det går rakt fram
det är inget ovanligt exempel bilarna klarar det inte
även så att många förare inte heller klarar det men på tillexempel volvo så sätter bilens gränser stopp väldigt fort

testade båda sakerna med först min gammla 740 och min BMW jag har nu
va en långdragen kurva som jag klarade 120 med volvon tills det började glida frammåt och det är ju inte särskilt fort där överskrev jag bilens gränser
BMWn körde jag 160 tills det började glida och likadant där
så då vet man vart gränserna går och man har lite mer kontroll men sånt verkar folk inte begripa sig på utan ger fullt ös hela tiden de funkar inte
träning gör mycket och våga testa vad bilen går för på otrafikerade vägar där ingen annan än man själv kan komma till skada

men får se vad som händer i vinter big_smile
köpt e ny bil att testa så nu får jag se vad en E30 med 170hk på 1000kg klarar wink

TheFinnishFlash Avstängd
28 oktober 2008 · 1 266 Inlägg

Har det regnat eller snöat, så har jag väldigt lätt för att stampa till på gasen i en rondell tex...
Men jag har blivit bra mycket försiktigare än när jag precis hade fått mitt körkort..då gick det fort, för fort.

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Edvinoo Hetast Just Nu!
28 oktober 2008 · 1 355 Inlägg

Lowenhart skrev:
skriv en bok  !!!!!!!!!!!!!!

skriv inte alls !!!!!!!

Inspiration comes standard
Hallstrom
28 oktober 2008 · 39 Inlägg

jag leker mestadels på grusväg! där kommer det inte många bilar/lastbilar! men det gjorde det en gång! så nu leker jag lungnare!

Alla bilar rostar, men Opel har rekord!!!
Lindmark_89
28 oktober 2008 · 243 Inlägg

helt rätt;),,folk kan leka med bilarna om dom nu vill de men banne mig inte om man utsätter andra för fara..

Friskt satsat, hälften vunnet;)
JimpeBoy
28 oktober 2008 · 529 Inlägg

Hallstrom skrev:
jag leker mestadels på grusväg! där kommer det inte många bilar/lastbilar! men det gjorde det en gång! så nu leker jag lungnare!

När jag läste igenom denna tråd så tänkte jag hela tiden på alla som leker på grus/skogsvägar i tron om att det är riskfritt och att det inte kommer någon bil här. Jag kör tankbil och är väldigt ofta in efter grus och skogsvägar där även många timmerbilar kör. Så ta det lite lugnt efter dom vägarna också. Har inte krockat med någon än, men det har varit nära.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Mercedesturbodiesel Sothora <3
28 oktober 2008 · 1 201 Inlägg

kör man av/krockar då har man gjort fel/kört för fort.

Ne men leka kan man gö, sena kvällar, Då man VET att ingen annan skadas!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
FireTraXX DFFL
28 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

Buäääähhhh

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
VilleV
28 oktober 2008 · 193 Inlägg

Jag har själv varit nära någon gång bla annat första vintern med bakhjuls drivet, kom från bion en kväll, rättare sagt mitt i natten, i en 90graders kurv fik jag ett oplanerat ställ och kunde inte klara av returen vilket ledde till att jag var inte mer än 15m från att köra över en oskyldig gammal dam som var ute och rastade sin hund. Efter den dagen leker jag inte, i den benämning att jag sladdar inte på allmän väg, utan endast på stora parkeringar där man har gott om utrymme om något går fel. Kan tillägga att jag trodde att jag var Michael Schumacher innan olyckan. sen dess har jag tagit åt mig av vad far min sa medans jag övnings körde.

"Alla andra i trafiken är idioter" med detta menade han självklart inte litterärt utan att man ska vara beredd på att inte andra alltid följer lagar och regler.

Genom detta har jag lyckat undvika olyckor vid ett flertal tillfällen.

Bör också tillägga att jag kanske inte är den bästa på att hålla laglig hastighet, men jag försöker att köra säkert för det.

Tack och bock för mig
Mvh
Viktor

_Jonex_ Byggare Behm
15 december 2008 · 562 Inlägg

Absolut högklass på ledarskribenten i det här fallet.
Tycker att dom flesta här som skriver mer än en rad har vettiga åsikter och en
del poänger.
Jag leker på följande platser :
* Lastbilsparkeringar som är tomma .
* Stora parkeringar som är tomma , typ sporthallsparkeringar.
* Stora korsningar som är "öppna" alltså så att man kan se 500m åt alla håll.
Kravet är naturligtvis att det är inte är någon gående eller trafik i närheten
* Industriområden nattetid. Man ska dock se upp för lastbilar, dom trafikerar dessa områden
nattetid också.

Man måste alltså göra en egen bedömning på om det är lämpligt att leka
i nästa korsning varje gång ! Är det någon som du riskerar att träffa så är det alltså inte lämpligt.

Till alla som kör som idioter på skogsvägar = Ni brukar utrota er själva förr eller senare.
Skogsvägar är till för skogsmaskiner och lastbilar, möter ni en sån i en skarp kurva så
är det antingen frontalkrock eller krock med träden som gäller, chansen att överleva är inte stor.
Samma sak gäller 4-hjulingar och cross.

Trots mina bedömningar så hittade jag på ett vägräcke i en 90 graders vänster , ryckte i kryckan för
att få bilen på ställ men modd snön gjorde att bilen kanade rakt fram istället.
Ett trasigt lycktglas blev resultatet men det kunde ju varit någon som var ute och gick med hunden där.
Troligen påverkades jag av att jag hade tjejer i bilen och skulle göra det " perfekta ".
Så jag är heller inte helt felfri .
Slutsats : Tjejerna är mer impade om ni håller er på vägen, alltså kör lugnt.

Senast redigerat av _Jonex_ (15 december 2008)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Mortalis VW-nörd?
15 december 2008 · 4 332 Inlägg

Nä, tycker de e coolt med Stephen Hawkings killar

_Magnus_
2 januari 2009 · 34 Inlägg

är jag den enda i hela världen som inta varvar sönder min 740? jag har haft mitt körkort i 3 o en halv månad och har kört 70 på en 50 väg en gång och det var när jag missade 50 skylten.sen har två polare till mig krockat sina bilar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2009 · 13 777 Inlägg

jag har rätt dålig respekt i trafiken fast det beror helt på om jag är i mitt yrke eller ej

jobbar jag kör jag benhårt och inte en km/h för fort

men annars är det väll sällan jag åker lagligt har dock blivit bättre
men ligger gärna i 80 på 50väg sen beror det på hur det ser ut i trafiken
hurvida man kör fort eller ej

backar aldrig på att åka fort har hållt en bra bit över 200 på 50väg osv
dagligen sommar tid vill jag påstå att jag är förbi 200sträcket någon gång varje dag

men samtidigt är jag alltid beredd på att något kan hända och förväntar mig aldrig att någon ska förstå att jag kommer tokfort

har krockat 1gång sedan jag fick körkortet eller 1,5gång första gången var med ny taget körkort
tog en stolpe i 1km/h riktigt jävla klantigt och orutinerat

sista gången för några år sen så fick jag framhjulsläpp när jag glömt grejer som min dotter skulle ha på dagiset så jag och grabben skyndade oss ner samtidigt som det regnade och var typ skitkallt
så det slutade styra fick försöka att sätta bilen i en lucka mellan 2bilar och det gick inte så bra
åkte dock högst 30km/h när det började släppa och kanske smälde i 15km/h
var ingen stor grej inga personskador och bara en parkerad bil jag "hittade"


ingen av gångerna har det gått fort så jag vill påstå att det är när det går sakta och man inte tänker utan bara rullar med så händer sakerna inte när man kör fort

förutsatt att man har koll på bilen och sina egna begränsningar och det har man inte dom första 4åren med körkort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Stormen_ Abstraktmänniska
2 januari 2009 · 131 Inlägg

dom som kör Volvo 24X 74X å gör allt du har skrivit ska inte ha nån sån. dom kan nöjja sig med en gammal saab som det är sork drift på, Dom verkar inte kunna klara av "volvo drift" Men visst du har rätt man leker inte uppi folk eller vid tätbebyggd om det inte är på natta å de är folk tomt!

Från en stolt volvo ägare!

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!
Audi A6 (1999)
erixon89
2 januari 2009 ·

Volvo740org skrev:
är jag den enda i hela världen som inta varvar sönder min 740? jag har haft mitt körkort i 3 o en halv månad och har kört 70 på en 50 väg en gång och det var när jag missade 50 skylten.sen har två polare till mig krockat sina bilar.

Dom går inte att varva sönder smile

darkwizard Fordonstekniker
2 januari 2009 · 1 740 Inlägg

Har haft lappen i 5 glada år, och har krockat 3 gånger. Det första man gjorde med ett 1 timma gammalt körkort, var att gå på nredhäng framför polisen, rädd, nää, kn typ inte säga. Men nu efter alla dessa år, så har man blivit allt lungnare, men visst. Man kan ge sig ut och leka lite, men då ska det vara tomma platser, och inte mitt bland folk och andra bilar.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
LilleSKUTT
2 januari 2009 · 512 Inlägg

har haft kortet i ca 10 år och leker fortfarande men man tänker på ett annat sätt numer tex så är man helatiden beredd att bromsa och man försöker planera vart man ska ta vägen ifall man måste väja mm   sen alla som tror sig kunna köra när dom är 18-19 för att dom kört folkrace eller har kört i skogen hemma sen dom va 10  är inte duktiga på att leka i trafiken man måste vänja sig vid  att det finns andra på vägen oxå   senast förra sommare mötte jag en sån på en skogsväg jag körde lastbil och hade jag inte tagit ut i diket )som tur var skar det inte ner ) så hade vi frontat han är riktigt skillad på att kontrollera bilen och att se hur han ska ta  kruvor  mm men han tänkte inte på att det kan komma möte ...  många som inte tänker på sånt när dom nyss fått kortet det vet jag för det har jag sett nästan varje år nån ny buse kommit ut hemma i byn här ( bara följa efter dom och leka bakom dom så ser man om dom kan eller inte ) smile  jag är inte proffs på att köra å det vet jag men har ca 50000 mil i bil i kroppen + mycket mil på andra fordon oxå så jag vet ganska väl vad jag gör men man lär sig nå  nytt hela tiden iaf smile min lek har resulterat i 1 allvarlig olycka men det var inte pga leken det small , utan det var mekniskt fel på bilen som var orsaken men hade jag kört saktare hade det bara upptäckts att det gått sönder. nu voltade jag pga hjulupphängningen bak hade rostat sönder och den fart jag hade i kurvan när det hände gjorde att bilen rullade 1½ varv ( på en parkering i 50 km/h ) har dock provat att hälsa på snövallar mm under mina lekstunder men enda sättet lära sig exakta gränsen på hur fort man kan ta en viss kurva vid ett visst underlag är att köra fortare å fortare tills man åker av smile har även provat åka av på grund av för hög hastighet men då lekte jag inte var bara sen till jobbet å det har jag lärt mig mycket av tex det är skillnad på vinerdäck och vinterdäck (kolla vad du har testa fästet i dom ) samt lär dig hantera en sladd i den specifika bilen så fort som möjligt ( olika typer av bilar beter sig olika >)  åker alltid ner på industriområdet såfort jag köpt en ny bil...speciellt vintertid då det är betydligt större risk för ofrivilliga kast mm då...

Senast redigerat av LilleSKUTT (2 januari 2009)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Rquired Allmänt envis
2 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Stormen_ skrev:
dom som kör Volvo 24X 74X å gör allt du har skrivit ska inte ha nån sån. dom kan nöjja sig med en gammal saab som det är sork drift på, Dom verkar inte kunna klara av "volvo drift" Men visst du har rätt man leker inte uppi folk eller vid tätbebyggd om det inte är på natta å de är folk tomt!

Från en stolt volvo ägare!

Är du ute efter att reta upp Saab-ägare eller? Dessutom kastar du sten i glashus rejält med tanke på vart volvo har sin drivning idag...

Har klarat mig undan tillbud hittils, och även sluppit nära döden upplevelser. Men har ändå insett hur illa det kan gå trots att det verkar säkert. Att leka i trafiken är aldrig säkert, ändå gör alla det. Sen finns förstås de helgon som förnekar det.

Man får se till att göra det så säkert som möjligt helt enkelt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang