Tankar kring lek i trafiken

Pan
2 januari 2009 ·

Asså tänker man lite innan man busar upp bilen på ställ går de ju bra. Blir snart av med prövotiden har inte smällt någon bil än. Man får ju öva upp skillsen på industriområdet innan man börjar sladda runt någon annanstans. Nu i vinter har jag övat på att placera bilen så bra som möjligt. Övning ger färdighet. Säger inte att jag är något proffs men helt tappad är jag väl inte smile

terazzi
2 januari 2009 ·

haha har råkat köra upp på en vägkant, men d va inte meningen då jag trodde en annan bil skulle köra på mig sad annars inget hänt så länge jag haft kortet..

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 januari 2009 · 8 197 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Skogsvägar är till för skogsmaskiner och lastbilar.

Njaaa, inte riktigt rätt där. Till 95% är det gamla vägar som var huvudleder en gång i tiden, så det är till för allmän trafik om det inte sitter skyltar som säger annat. roll

Men när det gäller folk som leker i samhällen eller på trafikerade vägar; DET är idioter... T.ex lägga ut på sladd i en rondell, för det är ju sååå coolt. Inte..
Eller gasa på i en skarp gatukorsning med en gammal häck så innerbakhjulet tappar lite fäste så det skriker lite om det.. Jipii..

Sen undrar dom i nån tråd varför farbror blå följer efter dom och stoppar dom då och då... Suck...

Visst, när jag hade färskt körkort hände det att jag fick ett och annat drivhjul utslitet, det förnekar jag inte, men det var trots allt över 15 år sen nu... Men jag var VÄLDIGT SÄLLAN i trafiken.
Nu, såpass länge sen man tog kortet har 90% av de infallen runnit av. Det är trevligt när däcken varar mer än en, kanske två somrar, eller hur? wink

Men till trådskaparen, jag förstår det mesta av det du skriver om galningar i trafiken.
Men skippa instick på engelska... Tog ner trovärdigheten lite för mycket. hmm

MVH.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Antonnnish
3 januari 2009 · 18 Inlägg

Kört av vägen med "flakan" 3 gånger vid samma dike,voltat med skotern 1 gång,dremde in i ett träd med skotern.Ramlat med crossen när jag låg i ca 60 på en grusväg resulterade med akuten och plocka stenar ur mina sår i 2 timmar.Körde på bakhjulen med fyrhjulingen och fick kärringstop (A) (f*n) ramla över styret och handen fastnade mellan koppling och handtag=ONT... resulterat allt= jag har haft en vakande ängel, inga brutna ben, ingenting! och allt detta hände för 4 år sen ungefär, och kör samma fordon idag,men utan krockar! alltså,men lär sig med åren! Men måste bara säga att man e brås på sin kära far.

NIzmO Ollikkala Racing
3 januari 2009 · 1 724 Inlägg

Busade en heldel som 18åring med nytaget körkort, köpte en Opel Manta gsi med lamelldiff kort därefter och på vintern gick det inte att ge fan i o sladda hela tiden roll , första jag gjorde var att glida ner i ett dike i typ 20km/h men man fortsatte att träna (med fler avåkningar kan tilläggas).
Efter ett tag blev man ganska självsäker när folk tyckte att man körde som en "rallykung" och brydde sig inte om vart man sladda längre utan blev även mitt i stan med bilar parkerade på båda sidor osv. men inget jag skulle kunna tänka tanken på att göra idag utan måste säga att man mognar och lär sig nått nytt bakom ratten hela tiden.

Idag är jag 23 och har mognat massor sen körkortet var färskt men betyder inte att man är i närheten av "färdigmognad" (haha finns det ordet?) utan leker än idag lite men gärna under mer ordnade former då jag inte vill skada nån annan eller nån annans egendom och helst inte mig själv eller bilen heller tongue .

Med bruksbilen går det oftast rätt lugnt förutom lite lättare fortkörning och något aggresivkörning ibland medan busbilen kan gå brett i rondeller och vissa kurvor men föredrar att pressa bilen på bana istället då det känns mkt bättre på alla sätt, höll på att braka ut i skogen i ganska bra fart på natten när jag körde på en riktigt kurvig väg jag inte kunde till 100% sensommaren -08 men klara mig på håret och det gav mig en rejäl tankeställare (hade nog inte klarat mig om jag inte hade redigt ut sladden som blev).

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
_deki_
3 januari 2009 · 281 Inlägg

Growe skrev:
jag har rätt dålig respekt i trafiken fast det beror helt på om jag är i mitt yrke eller ej

jobbar jag kör jag benhårt och inte en km/h för fort

men annars är det väll sällan jag åker lagligt har dock blivit bättre
men ligger gärna i 80 på 50väg sen beror det på hur det ser ut i trafiken
hurvida man kör fort eller ej

backar aldrig på att åka fort har hållt en bra bit över 200 på 50väg osv
dagligen sommar tid vill jag påstå att jag är förbi 200sträcket någon gång varje dag

men samtidigt är jag alltid beredd på att något kan hända och förväntar mig aldrig att någon ska förstå att jag kommer tokfort

har krockat 1gång sedan jag fick körkortet eller 1,5gång första gången var med ny taget körkort
tog en stolpe i 1km/h riktigt jävla klantigt och orutinerat

sista gången för några år sen så fick jag framhjulsläpp när jag glömt grejer som min dotter skulle ha på dagiset så jag och grabben skyndade oss ner samtidigt som det regnade och var typ skitkallt
så det slutade styra fick försöka att sätta bilen i en lucka mellan 2bilar och det gick inte så bra
åkte dock högst 30km/h när det började släppa och kanske smälde i 15km/h
var ingen stor grej inga personskador och bara en parkerad bil jag "hittade"


ingen av gångerna har det gått fort så jag vill påstå att det är när det går sakta och man inte tänker utan bara rullar med så händer sakerna inte när man kör fort

förutsatt att man har koll på bilen och sina egna begränsningar och det har man inte dom första 4åren med körkort

aahh synd att du inte har åkt fast än.....200på 50 väg......ska be till gud att såna som du åker fast...

/Deki
Blue-Angel Statligt anställd
3 januari 2009 · 215 Inlägg

Ja jag vet int vad man skall säga... Jag tillhör dem som kör lagligt med det flesta bilar som jag kör. Alla utom en, och ja det är den som jag har lagtupp här på garaget. Vet inte vad det är, men så fort som jag sätter mig i den så förvandlas jag. Ifrån att ha kört laglitg med A4:an, följt varenda regel som finns. Till att bli någon adrenalin yunkie. Ja, och då går det fan i mig undan... När jag Imprezan är jag aldrig sen att haka på ett race... brukar köra race med polarna mellan olika samhällen och städer. Något jag aldrig skulle göra med någon annan bil... Har bland annat kört Halmstad C - Göteborg C på 37min, skulle tippa på att det ungefär är 14mil. Jag menar vad är det för en idiot man förvandls till...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
MeloveGolf Vw trimmare
3 januari 2009 · 2 995 Inlägg

Blue-Angel skrev:
jag aldrig skulle göra med någon annan bil... Har bland annat kört Halmstad C - Göteborg C på 37min, skulle tippa på att det ungefär är 14mil. Jag menar vad är det för en idiot man förvandls till...

asch var för trött 245km/h är bättre snitt sorry big_smile låter dock väldigt fort som snitt fart med tanke på trafik och tjosan samt att du lär gått under 245km/h någon gång och måste ta igen det...

Senast redigerat av MeloveGolf (3 januari 2009)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Larsson_Power Saabvilde!
3 januari 2009 · 1 708 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Blue-Angel skrev:
jag aldrig skulle göra med någon annan bil... Har bland annat kört Halmstad C - Göteborg C på 37min, skulle tippa på att det ungefär är 14mil. Jag menar vad är det för en idiot man förvandls till...

du snittade alltså 380km/h? roll

lol

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
n_andersson
3 januari 2009 · 689 Inlägg

Blue-Angel skrev:
Ja jag vet int vad man skall säga... Jag tillhör dem som kör lagligt med det flesta bilar som jag kör. Alla utom en, och ja det är den som jag har lagtupp här på garaget. Vet inte vad det är, men så fort som jag sätter mig i den så förvandlas jag. Ifrån att ha kört laglitg med A4:an, följt varenda regel som finns. Till att bli någon adrenalin yunkie. Ja, och då går det fan i mig undan... När jag Imprezan är jag aldrig sen att haka på ett race... brukar köra race med polarna mellan olika samhällen och städer. Något jag aldrig skulle göra med någon annan bil... Har bland annat kört Halmstad C - Göteborg C på 37min, skulle tippa på att det ungefär är 14mil. Jag menar vad är det för en idiot man förvandls till...

haha o de ska vi tro på? kanske om du körde flygplan......

n_andersson
3 januari 2009 · 689 Inlägg

n_andersson skrev:

Blue-Angel skrev:
Ja jag vet int vad man skall säga... Jag tillhör dem som kör lagligt med det flesta bilar som jag kör. Alla utom en, och ja det är den som jag har lagtupp här på garaget. Vet inte vad det är, men så fort som jag sätter mig i den så förvandlas jag. Ifrån att ha kört laglitg med A4:an, följt varenda regel som finns. Till att bli någon adrenalin yunkie. Ja, och då går det fan i mig undan... När jag Imprezan är jag aldrig sen att haka på ett race... brukar köra race med polarna mellan olika samhällen och städer. Något jag aldrig skulle göra med någon annan bil... Har bland annat kört Halmstad C - Göteborg C på 37min, skulle tippa på att det ungefär är 14mil. Jag menar vad är det för en idiot man förvandls till...

haha en ljugande idiot kanske?? kanske om du körde flygplan......

Blue-Angel Statligt anställd
3 januari 2009 · 215 Inlägg

ok, nu skall jag säga till mitt försvar att jag skrev att jag trodde att det var ungefär 14mil... har inte kontrollmmätit det... men det är inga svårigheter det är bara kolla eniro... lovar att återkomma med korrekta uppgifyer inom kort...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
sirmiro Double-Unicorn Rider
3 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Mycket bra text i första inlägget.


Jag erkänner direkt - jag tycker vissa av de svenska lagarna är lite felaktiga vid vissa tidpunkter och kör efter eget huvud. Framför allt anser jag det säkrare att titta på vägen och inte på hastighetsmätaren.


När jag just tagit kortet kan jag verkligen säga att jag körde vilt, men hela tiden så jag hade möjligheten att kasta undan min bil, så jag fick skadorna och ingen annan.
När jag på senare år tittat på vissa vägar och tänkt tillbaka på vilka hastigheter det var så blir jag yr av tanken. Finns en kurva jag sänkt med 100km/h och känner att jag åker fort i dagsläget. Mitt ute i skogen på grusväg. Hade kunnat hända vad fan som helst. sad


Nu när jag inom en vecka klassas som vuxen på riktigt har jag ändrat mig en del. Jag kan fortfarande leka, men då ska det finnas yta att åka av på.
Jag gillar inte när det kommer 5bilar med 2meter mellan varandra i 50km/h på en parkering där de sladdar. Ett kast så en bil vänder sig, och understyrning på en ev bilarna bakom och det är kollision.
Nej stora avstånd åt alla håll så inget händer om det går fel.

Sen SKA man "leka" enligt mig. För att ta körkort ska man göra halkan, men hur mycket minns man av den efter 2-3-10år? Jag hade en timma då jag brände däck. Men om jag leker med bilen lär jag mig hur den beter sig och har större möjlighet att klara en panik situation än jag skulle haft utan leken.

Jimmy_N Makaronborrare
3 januari 2009 · 993 Inlägg

Blue-Angel skrev:
Ja jag vet int vad man skall säga... Jag tillhör dem som kör lagligt med det flesta bilar som jag kör. Alla utom en, och ja det är den som jag har lagtupp här på garaget. Vet inte vad det är, men så fort som jag sätter mig i den så förvandlas jag. Ifrån att ha kört laglitg med A4:an, följt varenda regel som finns. Till att bli någon adrenalin yunkie. Ja, och då går det fan i mig undan... När jag Imprezan är jag aldrig sen att haka på ett race... brukar köra race med polarna mellan olika samhällen och städer. Något jag aldrig skulle göra med någon annan bil... Har bland annat kört Halmstad C - Göteborg C på 37min, skulle tippa på att det ungefär är 14mil. Jag menar vad är det för en idiot man förvandls till...

Var det på natten eller? Har svårt att tänka mig att man kan lyckas med detta dagtid med tanke på hur tungt trafikerad vägen är och sen alla snutar

Blue-Angel Statligt anställd
3 januari 2009 · 215 Inlägg

Ok nu har jag kontrollmätit på eniro.
Sträcka; 125km Restid: ca 1:15timmar

Och att köra detta på 37min är ingen omöjlighet. Då jag kan upplysa er, mindre begovade, att om man räknar ut medelhastigheten så får men en hastighet på 204,91km/h...
(n_andersson och larsson_power tänk innan ni talar)...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
Blue-Angel Statligt anställd
3 januari 2009 · 215 Inlägg

Var det på natten eller? Har svårt att tänka mig att man kan lyckas med detta dagtid med tanke på hur tungt trafikerad vägen är och sen alla snutar

Självklart! den vägen går ju knapt att köra mer än lagligt under dygnets ljusa timmar...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
MrJAM
3 januari 2009 · 1 464 Inlägg

Begåvade... smile

Underbra tråd. Första inlägget speciellt, man tackar.

Men kör på avspärrade platser och (helst) under kontrollerade former så ni inte utsätter en ovetande som bara passerar för fara, eller blir nitat av en alkoliserad mupp i en lastbil eller liknande...

Jag själv t.ex., är iofs. inte alkoliserad, men har inga direkta problem med vissa saker. Som att eventuellt sätta en firmabil med hjälp av en tvärnit i fronten på någon annan om denne 'buskör' stressande 2cm bakom mig. Ett beteende många finner roligt på 2/1-vägar och andra platser man inte kan köra om på. Samma gäller folk som gasar när man kör om, för 'de inte vill förlora' eller liknande.

Senast redigerat av MrJAM (3 januari 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Team-Adolfsson Gödseldräng
3 januari 2009 · 4 529 Inlägg

vad anses som lek då ?
köra fort ?
sladda ?
svarva däck ?
jag gör allt av det för det mesta
haft körkort liter mer än 1 år kört drygt 9000 mil på det året
och långt över 10000 mil med a-traktor även många mil innan jag ens hade traktor på diverse grusvägar och åkrar
har varit av vägen hm ja en halvgång kan man säga körde tomgång på 1an på en grusväg och pillade med annat ^^
annars har jag aldrig varit i närheten av att smälla med någon eller något
och dom flesta säger att dom som är 18-19 inte har någon erfarenhet bla bla varför dra alla över 1 kant ?
jag är 19 och har erfarenhet samt kontroll över min bil jag vet hur den fungerar i höga hastighter
jag vet hur den beter sig om fram eller bakvagn släpper
då jag testar bilen dagligen för att se vad den klarar av i olika siuationer
många köper en bil och ger sig ut å kör som ett svin direkt utan att känna bilen och veta hur den beter sig när något händer
det första jag gör när jag köper en ny bil är att testa den rejält innan man kör som ett svin i trafiken
och ja ni får säga att jag e omogen och inte erfaren med merca
men jag anser mig som en bra bilförare då jag klarar hantera bilen fullt ut jag klarar av att hålla ett ställ i 200+
har gort det flera gånger och fortfarande hållt mig på min fil
sen kan jag inte säga att jag kan undvika olyckor för det beror inte bara på mig eller på min bil utan kan vara nåt fyllo men då är det inte jag som orsakat det
säg vad ni vill jag anser mig vara en bra bilförare punkt slut

blacklin3 Ugglan-racing
3 januari 2009 · 362 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
vad anses som lek då ?
köra fort ?
sladda ?
svarva däck ?
jag gör allt av det för det mesta
haft körkort liter mer än 1 år kört drygt 9000 mil på det året
och långt över 10000 mil med a-traktor även många mil innan jag ens hade traktor på diverse grusvägar och åkrar
har varit av vägen hm ja en halvgång kan man säga körde tomgång på 1an på en grusväg och pillade med annat ^^
annars har jag aldrig varit i närheten av att smälla med någon eller något
och dom flesta säger att dom som är 18-19 inte har någon erfarenhet bla bla varför dra alla över 1 kant ?
jag är 19 och har erfarenhet samt kontroll över min bil jag vet hur den fungerar i höga hastighter
jag vet hur den beter sig om fram eller bakvagn släpper
då jag testar bilen dagligen för att se vad den klarar av i olika siuationer
många köper en bil och ger sig ut å kör som ett svin direkt utan att känna bilen och veta hur den beter sig när något händer
det första jag gör när jag köper en ny bil är att testa den rejält innan man kör som ett svin i trafiken
och ja ni får säga att jag e omogen och inte erfaren med merca
men jag anser mig som en bra bilförare då jag klarar hantera bilen fullt ut jag klarar av att hålla ett ställ i 200+
har gort det flera gånger och fortfarande hållt mig på min fil
sen kan jag inte säga att jag kan undvika olyckor för det beror inte bara på mig eller på min bil utan kan vara nåt fyllo men då är det inte jag som orsakat det
säg vad ni vill jag anser mig vara en bra bilförare punkt slut

Det är väl okej att leka under kontrollerade situationer!

How does dust taste sucker??
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
3 januari 2009 · 581 Inlägg

Säger till mig själv när jag får blyfot och det börjar bli riskabelt .."jag kan inte köra!". smile

Jag kör aldrig på ett sådant sätt så att jag utsätter andra för någon direkt fara. Jag koncentrerar mig till 100% när jag vill köra fort och gör riksbedömningar helatiden, träd, skymd kurva, vatten, gropar, människor, kaniner, krabbor, fiskar, möss.....m.m.

Håller mig till landsvägar eller sent på natten om jag kör i stan.

Sen så är ju ett par styvare fjädrar och ett par bra däck ett stort plus. Och inte minst bromsar, original bromsar blir ju rena gröten när man ska bromsa ner hårt från 150kmh, vet en person som fick uppleva det, han litade för mycket på sina bromsar, han hade aldrig bromsat från 150kmh+ innan, surprise!! (kunde slutat illa)


Jag kör varje dag, och oftast lite fortare än vad bör göra (beror på vägsituationen). Än sålänge har jag aldrig varit i närheten av att krocka. Men det kommer väl hända förr eller senare hmm

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang