Har ni nånsin krockat/kört på någon, eller varit nära?

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
28 oktober 2008 · 2 456 Inlägg

tongue Försökt klippa ett antal cyklister då dom ej stiger av cycklarna vid övergångställena då dom har väjnings plikt mot alla fordon så länge dom sitter på hojen stiger dom av så har dom zebra lags status å leder cyckeln över.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10774/411071_l67956.jpg

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
IMPRAZERN Intresseklubben
28 oktober 2008 · 673 Inlägg

japp, jag har krockat 2 ggr.. första gången dagen innan uppkörningen, och sen 2 veckor efter jag fått mitt körkort :p

Första gången vart jag sjukt chokad och fick en känsla att inte sätta mig i bilen igen, men det va bara ut och köra vidare för att inte ha kvar känslan..

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
ZonaX Svetsare
28 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

DoT skrev:

ZonaX skrev:
Skönt att höra att det är fler som varit nära. Men tänker fortfarande på vad som va jävligt nära att hända.  Mår ganska dåligt och har tappat lusten som fan för att köra nu  sad


Kan bara inte fatta att jag verkligen inte såg honom  :S   Hoppas inte jag är en dålig förare sad

Du ska inte må dåligt! Ingen skada skedd. Man ska inte bli helt avskräckt när sådant händer, det är bara att på det igen.. Se det som en erfarenhet!

Jag vet, farsan säger det med.....men det va ju sååååå nära!   Nästa gång kanske jag inte hinner väja/bromsa  :S    Bara tänker på det hela tiden, vad som kunde ha hänt

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Joo
28 oktober 2008 · 741 Inlägg

Nej aldrig, men visst har man varit nära några gånger då någon kaxig invandrare gått skit sakta över övergångsstället.. Klarar inte av snorungar oftast (15-20års åldern) som försöker vara coola och gå sakta över alltså!

Emelie_244
28 oktober 2008 · 375 Inlägg

Jag var nära att köra på en moped, som svängde ut från en väg med stopplikt men bara körde rakt ut, kollade ingenting innan.. var en meter ifrån den eller något.. Vissa har inget trafik vett :S

Volvo S40 (2008)
_Wallis_
28 oktober 2008 · 4 506 Inlägg

Ush sådant är otrevligt.
Man tror att man syns mer än vad man gör..

Har vart med i krock/krockat/blivit på körd/ nära på att bli överkörd.
Inte något utav dem som är roligt, Okej lite då om man inte utsätter
ngn annan för fara och allt går bra så kan det faktist vara en liten kikck
hur dumt det än må låta. (Inte att köra på ngn alltså)

Kan du andas kan du dö.
DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

ZonaX skrev:

DoT skrev:

ZonaX skrev:
Skönt att höra att det är fler som varit nära. Men tänker fortfarande på vad som va jävligt nära att hända.  Mår ganska dåligt och har tappat lusten som fan för att köra nu  sad


Kan bara inte fatta att jag verkligen inte såg honom  :S   Hoppas inte jag är en dålig förare sad

Du ska inte må dåligt! Ingen skada skedd. Man ska inte bli helt avskräckt när sådant händer, det är bara att på det igen.. Se det som en erfarenhet!

Jag vet, farsan säger det med.....men det va ju sååååå nära!   Nästa gång kanske jag inte hinner väja/bromsa  :S    Bara tänker på det hela tiden, vad som kunde ha hänt

Du hade ju ändå sinnesnärvaron och uppsikten så att du hann väja.
Det är inte alla som har det.
Ut och kör en runda och försök komma igång med det så snabbt som möjligt.

Än är inte den sista idioten född..
Blomsterberg plattsättare!
28 oktober 2008 · 804 Inlägg

ZonaX skrev:

DoT skrev:

ZonaX skrev:
Skönt att höra att det är fler som varit nära. Men tänker fortfarande på vad som va jävligt nära att hända.  Mår ganska dåligt och har tappat lusten som fan för att köra nu  sad


Kan bara inte fatta att jag verkligen inte såg honom  :S   Hoppas inte jag är en dålig förare sad

Du ska inte må dåligt! Ingen skada skedd. Man ska inte bli helt avskräckt när sådant händer, det är bara att på det igen.. Se det som en erfarenhet!

Jag vet, farsan säger det med.....men det va ju sååååå nära!   Nästa gång kanske jag inte hinner väja/bromsa  :S    Bara tänker på det hela tiden, vad som kunde ha hänt

du är väl ganska bra att handla snabbt i sådana situationer vilket är ett tecken på en bra förare

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
captain-morgan Gonzo kille
28 oktober 2008 · 107 Inlägg

Blomsterberg skrev:

Felax skrev:
Körde nästan på en svart man en gång mitt i natten för jag såg absolut ingenting.
Jag har xenonlyse osv så jag ser nästan allt omkring mig även om det är mörkt ute. När jag kör lugnt då vill säga.
Denna gången låg jag runt 40km/h (sjukhusområde, så han hade ju nära ifall något hänt.. 150 meter från akuten) Men inget kul alls när sånt händer. Fattar inte när vissa nötter går utan reflex när de är mörkt.

Tänk på att byta till nya lite då och då också! Det är verkligen en förbrukningsvara!

har hört på radion att dom håller bara bra ett år sen ska det bytas ut.. men man kan störa sig på folk mitt på dagen som bara går rakt ut på övergångsstället så man är tvungen att tvärnita p.g.a dom går åt en annan riktning första gången man ser dom

Det är ju inte bara övergångsställen dom går rakt ut, kan fanimig komma gångare lite här och var på gatorna, har ofta funderat på om gångarna har någon form av dödslängtan, eller så tror dom att dom är odödliga. En annan är ju uppvuxen med att man ska titta noga åt båda hållen innan man går över vägen osv.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
28 oktober 2008 · 938 Inlägg

Var jäävligt nära att klippa en gubbe med hund förra vintern. Han var ute å rastade hunden i mörkret, mörkt klädd å gråhund, inge reflexer å ett rep som koppel... Gissa hur bra han syndes? De jävligaste var att han använder fortfarande inte reflex när han är ute...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
85an
28 oktober 2008 · 249 Inlägg

Höll på att köra in i ett bilsläp i en rondell några timmar efter att jag tagit körkortet, men sen har jag aldrig varit "riktigt" nära, har aldrig kört in i nåt eller krockat.

Men om det är nån fotgängare som bara går rakt ut i gatan brukar jag gasa på och tvärnita nån meter ifrån dom så att dom ska fatta att det är ömsesidig väjningsplikt vid övergångsställen. Speciellt om det är mörkt, dom jävlarna tror att alla ser lika bra som jag.. men det är väl för att dom inte har körkort.

Svenning Stridis
28 oktober 2008 · 80 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
tongue Försökt klippa ett antal cyklister då dom ej stiger av cycklarna vid övergångställena då dom har väjnings plikt mot alla fordon så länge dom sitter på hojen stiger dom av så har dom zebra lags status å leder cyckeln över.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/10774/411071_l67956.jpg

Fast du har den skyldigheten att anpassa hastigheten så det inte uppstår någon fara..

Ändra rubriken: När var det du krockat/kört på någon, eller varit nära? tongue

Men mitt på ljusa dagen skulle åka över ett bevakat övergångsställe. grönt för mig. en kärring med hund kommer gående och ställer sig och väntar för att hon ska få grönt (trodde jag), hon tänker precis gå över då hunden behöver tömma sin behov och hon stannar till lite, sen går de, och då kommer jag i ca 30. var precis att jag inte "klippte" till henne (lät hemskt det där..). hann inte ens reagera. men tänk om hunden inte ville pissa där utan vill bara gå över, då skulle det vara kört.. ganska hemskt det där

Senast redigerat av Svenning (28 oktober 2008)

"Ifall du går i nåns fotspår kommer du aldrig förbi" - Mig
Volvo C30 "Momentum" (2009)
TurbOla Reservdansk
28 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Var med om en olycka i våras, åkte i en Volvo 855, var på väg hem efter att ha varit ute på kvällen och snackat med polarna och så, och det var ju kallt ute.
Asfalten var ju fuktig, men det tänkte jag inte på, syntes inte heller så bra.

Kom i en kurva, och fick plötsligt sladd med bakvagnen, först åt vänster, mot mötande fil, lyckas häva sladden, bakvagnen kastar tillbaka åt höger, jag lyckas häva sladden igen, och bakvagnen kastar tillbaka igen åt vänster, och jag glider över motsatt väghalva i sidled, höll ca 70km/h alltså hastighetsgränsen. Däcken får grepp i vägbanken, som är en mjuk grässluttning, och bilen rullar runt 3 varv för att slutligen stanna upp och ner. Där sitter jag fastspänd i bältet upp och ner, mina glasögon flög åt h*lv*t* nånstans, liksom mobiljäveln.

Första tanken var: "Nej, det här händer inte mig."
Andra tanken var "Har jag brutit någonting, är jag skadad? Blöder jag?"
Efter att ha konstaterat att jag fått en blåtira av någonting, lite blåmärken och ett skärsår över ena ögonbrynet, så försöker jag komma ur bilen.

Kopplar loss mig, kommer ner på taket, och tar mig ut ur passagerarrutan efter att ha letat efter glasögonen och skurit upp fingrarna på glasbitar. Hittar dom inte.

Det börjar snöa, och jag ser ett par bilar som passerar, 10meter från olycksplatsen.
Ingen som stannar.
Ingen bryr sig.
En sak om man inte kunnat se bilen, men det var upplyst, gatlampa, och bilens lampor var igång.
Vad är det för ett jävla samhälle där vi inte stannar vid en olycka?! mad

Lyckas hitta mobilen en bra bit bort från bilen, och ser att jag fått sms från en polare, och svarar lugnt på detta, och ringer sen 112.

Upplevde dock ingen chock varken vid olyckan eller efteråt, ingen "frossa" eller skakningar, eller sådant man förknippar med chock.

Däremot lindade brandkåren in mig som en jävla mumie, fick blåsa för polisen, och sen skickas in i ambulansen och full karriär till Kristianstad.
Som tur är hade jag inga skador, känner inte  heller av något heller, risken finns ju att nacken inte gillade att leka torktumlare.

Och vad lärde jag mig utav detta?
Ta det jävligt lugnt när det är runt 0an. smile

Men har inga men idag, är inte rädd för att köra, eller något sånt.

Nu körde jag varken på någon, eller krockade, eller har varit nära, blev bara en liten avåkning. smile
Också en förklaring till varför jag gillar Volvo, knappt ens en skråma efter en sån olycka, känns faktiskt tryggt i en. smile

Senast redigerat av TurbOla (28 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ZonaX Svetsare
28 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Blomsterberg skrev:

ZonaX skrev:

DoT skrev:

Du ska inte må dåligt! Ingen skada skedd. Man ska inte bli helt avskräckt när sådant händer, det är bara att på det igen.. Se det som en erfarenhet!

Jag vet, farsan säger det med.....men det va ju sååååå nära!   Nästa gång kanske jag inte hinner väja/bromsa  :S    Bara tänker på det hela tiden, vad som kunde ha hänt

du är väl ganska bra att handla snabbt i sådana situationer vilket är ett tecken på en bra förare

Såg som tur va benen på gubben, han bar ljusblåa jeans så jag såg honom innan han satte sig på kofångaren.  Men bromsade och väjde som fan så fort jag såg honom (ca 5-6 meter framför bilen).   Varken jag eller farsan såg honom förrens då.   

Vi var på väg till Mekonomens bilverkstad och när vi varit där (fortfarande hög puls) så frågade farsan om han skulle köra, men visste att det skulle bli värre om jag inte tog tag i det direkt, så jag satt bakom ratten hem också.  Kändes ju bättre men önskar han hade burit reflex!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
_Wallis_
28 oktober 2008 · 4 506 Inlägg

TurbOla:

Det var samma sak när vi smällde in i ett bärg i 50-60 nått.
Folk bara körde förbi trotts att bilen var manglad!
jag blev fast i bilen i nästan 10minuter då bältespännaren
hade pajjat i krocken och jaag inte kunde komma ut,
Först när vi fick en bil att stanna tillslut som jag kom loss,
Vi fick skära loss bältet..

Kan du andas kan du dö.
Team-Adolfsson Gödseldräng
28 oktober 2008 · 4 529 Inlägg

Felax skrev:
Körde nästan på en svart man en gång mitt i natten för jag såg absolut ingenting.
Jag har xenonlyse osv så jag ser nästan allt omkring mig även om det är mörkt ute. När jag kör lugnt då vill säga.
Denna gången låg jag runt 40km/h (sjukhusområde, så han hade ju nära ifall något hänt.. 150 meter från akuten) Men inget kul alls när sånt händer. Fattar inte när vissa nötter går utan reflex när de är mörkt.

Tänk på att byta till nya lite då och då också! Det är verkligen en förbrukningsvara!

ush ja dom svarta syns ännu sämre lol

TurbOla Reservdansk
28 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

_Wallis_ skrev:
TurbOla:

Det var samma sak när vi smällde in i ett bärg i 50-60 nått.
Folk bara körde förbi trotts att bilen var manglad!
jag blev fast i bilen i nästan 10minuter då bältespännaren
hade pajjat i krocken och jaag inte kunde komma ut,
Först när vi fick en bil att stanna tillslut som jag kom loss,
Vi fick skära loss bältet..

Fyfan, fattar inte hur folk tänker.
De trivs tydligen med tanken på att veta att de kan vara skyldig till någons död?
Det är ju ett brott mot lagen att inte stanna vid en olycka för fan!
Jag skulle aldrig köra förbi en olycka utan att stanna, om hjälp inte finns på plats.
En annan sak om det redan stannat ett par bilar, då ska man köra förbi för att inte skapa kö, men vad hade hänt om det brunnit och ingen stannat?

Jag förstår inte den svenska mentaliteten...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Felax skrev:
Körde nästan på en svart man en gång mitt i natten för jag såg absolut ingenting.
Jag har xenonlyse osv så jag ser nästan allt omkring mig även om det är mörkt ute. När jag kör lugnt då vill säga.
Denna gången låg jag runt 40km/h (sjukhusområde, så han hade ju nära ifall något hänt.. 150 meter från akuten) Men inget kul alls när sånt händer. Fattar inte när vissa nötter går utan reflex när de är mörkt.

Tänk på att byta till nya lite då och då också! Det är verkligen en förbrukningsvara!

ush ja dom svarta syns ännu sämre lol

Haha! såg först inte att det stod "en svart man" lol
Mjam, det har nog inte så jättestor skillnad vilken hudfärg man har.. Om man inte är svart och springer runt naken i snön. Då syns man kanske bättre? smile

Än är inte den sista idioten född..
Felax
28 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

ZonaX skrev:
Skönt att höra att det är fler som varit nära. Men tänker fortfarande på vad som va jävligt nära att hända.  Mår ganska dåligt och har tappat lusten som fan för att köra nu  sad


Kan bara inte fatta att jag verkligen inte såg honom  :S   Hoppas inte jag är en dålig förare sad

Du har verkligen ingen anledning att må dåligt. Det var kanske nära men var de ditt fel?
Mitt bästa råd är att du sätter dig i en bil så fort som möjligt och kör en bit, verkligen ingen ide att dra ut på det och bli mer och mer "rädd" hela tiden.
Jag vet en som hade annat för sig när den körde bil och jag satt jämte, tittade på ett hus!..
I circa 100km/h var vi av vägen, bara några centimeter från diket DÅ flög min hand över och tog över ratten, slungade ut bilen på vägen igen, fick lite sladd osv.. trodde bilen skulle slå runt.. Men inget hände (förutom något som knackar och har sig i bilen..men material va fan är de o tänka på? bara att inget värre händer så bilen blir farlig då)
Jag nästan tvingade den stackars människan att köra säkert 20-30 mil i sträck några dagar efter.. bara för att den inte skulle må dåligt över det, det var ett misstag som man lär sig av.. inget farligt hände! ska vara glad att inget farligt hänt och ta lärdom av vad som kunde hänt tänkte bara jag..
Nu kör människan med samma bra självförtroende igen smile
Viktigt var också att jag absolut inte skällde på den som körde, bara tröstade och sa att alla gör misstag och det händer hur lätt som helst..

Men are not born - Men are made
bjoorniiee
28 oktober 2008 · 356 Inlägg

En gång har jag varit nära att köra på en, bland det läskigaste jag varit med om. Åkte på en 50-väg genom samhället här, ser en pappa som är ute och går med sitt barn. Håller koll på dom, och plötsligt springer ungen rakt ut i vägen framför mig. Slår på en tvärnit och svänger över i andra körfältet. Pappan hinner få tag på ungen och bär in honom igen. Fyfan säger jag bara...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang