Saab 900 ng projekt! "Green Light" Bilen Såld!!

J_Erixzzon
8 april 2009 · 1 270 Inlägg

faan vad bra big_smile lyckades få bort den ändå förut, hoppas man hittar nån ny i morron som passar min bil. SKulle tydligen ha stor betydelse på vilken man hade?

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
megaman_k
8 april 2009 · 430 Inlägg

Varför ska du byta? Och vad ska du byta? stora plastbiten eller själva mätarhuset med hastighetsmätare och allt sånt?

J_Erixzzon
12 april 2009 · 1 270 Inlägg

Tjeena, nu så har man vart nere i Jönköping och kolla runt på Elmia det va najjs som faan big_smile

Men iaf nu söker jag en 9-3og grill om nån har en över tongue Hör av er isf:D
Sen om man vill byta ratt till en annan ratt som är Saab orginal äre bara ta bort den man har åå byta lr vad bör man tänka på när man har airbag?

Har oxå satt i ny hastihetsmätare i veckan så nu funkar det som en klocka igen tongue

Mvh//Johan

Senast redigerat av J_Erixzzon (12 april 2009)

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
J_Erixzzon
12 april 2009 · 1 270 Inlägg

megaman_k skrev:
Varför ska du byta? Och vad ska du byta? stora plastbiten eller själva mätarhuset med hastighetsmätare och allt sånt?

Den gick sönder åå funka inte så såg itne hur fort man åkte osv.. så skaffa mig en ny så det funka igen smile och jag bytte hela huset.

Senast redigerat av J_Erixzzon (12 april 2009)

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
J_Erixzzon
12 april 2009 · 1 270 Inlägg

Elda skrev:
köp inte en ratt utan airbag, det kan kosta dig ditt liv om det vill sig illa, man ska bygga en snygg bil men tumma för fan inte på säkerheten...

Nej det är en ratt med airbag i smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/78009/620950_4pziwe.jpg
Bilden lånad av GreenMountain, hoppas att det e okeey!


Det är då den här modellen jag hade tänkt mig att ha.

Senast redigerat av J_Erixzzon (12 april 2009)

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Rocke256
12 april 2009 · 603 Inlägg

Nu minns jag inte helt säkert. Men har man inte testat att lägga däck + fälg uppepå en airbag. När de avfyrade airbagen så flög fälg och däck, 22 meter upp i luften.

Kan ju i och för sig vara en skröna. Men något som är helt säkert är att det gäller att vara försiktig!

Mr-Berggren Mr.Mister
13 april 2009 · 37 Inlägg

polomononen skrev:
Nu minns jag inte helt säkert. Men har man inte testat att lägga däck + fälg uppepå en airbag. När de avfyrade airbagen så flög fälg och däck, 22 meter upp i luften.

Kan ju i och för sig vara en skröna. Men något som är helt säkert är att det gäller att vara försiktig!

aa de har dom provat, kommer inte heller ihåg exakta siffror.. men något liknande var det iaf :o

J_Erixzzon
13 april 2009 · 1 270 Inlägg

Mr-Berggren skrev:

polomononen skrev:
Nu minns jag inte helt säkert. Men har man inte testat att lägga däck + fälg uppepå en airbag. När de avfyrade airbagen så flög fälg och däck, 22 meter upp i luften.

Kan ju i och för sig vara en skröna. Men något som är helt säkert är att det gäller att vara försiktig!

aa de har dom provat, kommer inte heller ihåg exakta siffror.. men något liknande var det iaf :o

Jo jag har sett det båda i skolan och på teorien till körkortet. Men jag tänkte koppla bort batteriet då jag hade tänk och tagit bort ratten, för det borde inte kunna lösas ut då eller?

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
_DamnIt R1 driver!
13 april 2009 · 5 128 Inlägg

Koppla bort batteriet ja, men vänta gärna 1-.1,5h så du verkligen är säker på att all ström har gått ur bilen!

J_Erixzzon
13 april 2009 · 1 270 Inlägg

_DamnIt skrev:
Koppla bort batteriet ja, men vänta gärna 1-.1,5h så du verkligen är säker på att all ström har gått ur bilen!

Jo är bäst så det inte skulle hända nått med den. Men får se sen om man får tag i en sån ratt oxå smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Jokk3
13 april 2009 · 377 Inlägg

ja precis, vänta ett tag som sagt innan du tar bort ratten.
airbag systemet har reservström i sig, det finns någon bok jag läst i så står det hur länge man ska vänta innan man kan tabort ratten utan risk för en utlöst airbag.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Rocke256
13 april 2009 · 603 Inlägg

Jokk3 skrev:
ja precis, vänta ett tag som sagt innan du tar bort ratten.
airbag systemet har reservström i sig, det finns någon bok jag läst i så står det hur länge man ska vänta innan man kan tabort ratten utan risk för en utlöst airbag.

Vad jag förstått så är det ALDRIG riskfritt att hanskas med airbagar. Bara mer eller mindre riskfyllt. Har pratat lite med en bilmekaniker. Har du brutit strömmen så kan man börja demontera ratten. Bilmekanikern jag pratade med känner inte till något om några laddade kondensatorer som måste ladda ur. Du kan såklart vänta en stund för säkerhets skull. Sedan så ska man förvara airbags på rätt sätt. Man får tänka på att risken alltid finns att den slår ut. De ska alltid ligga ner på sådant sätt att airbagen slår ut i luften. Alltså INTE så kudden slår ner i backen.

Senast redigerat av polomononen (13 april 2009)

J_Erixzzon
13 april 2009 · 1 270 Inlägg

polomononen skrev:

Jokk3 skrev:
ja precis, vänta ett tag som sagt innan du tar bort ratten.
airbag systemet har reservström i sig, det finns någon bok jag läst i så står det hur länge man ska vänta innan man kan tabort ratten utan risk för en utlöst airbag.

Vad jag förstått så är det ALDRIG riskfritt att hanskas med airbagar. Bara mer eller mindre riskfyllt. Har pratat lite med en bilmekaniker. Har du brutit strömmen så kan man börja demontera ratten. Bilmekanikern jag pratade med känner inte till något om några laddade kondensatorer som måste ladda ur. Du kan såklart vänta en stund för säkerhets skull. Sedan så ska man förvara airbags på rätt sätt. Man får tänka på att risken alltid finns att den slår ut. De ska alltid ligga ner på sådant sätt att airbagen slår ut i luften. Alltså INTE så kudden slår ner i backen.

Okej, men ska se om man får tag på nån sen så får jag väl koppla bort strömmen och fixa det efter den stått strömlös ett tag smile  ska nog gå bra tongue

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
albin715
13 april 2009 · 304 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Tjeena, nu så har man vart nere i Jönköping och kolla runt på Elmia det va najjs som faan big_smile

Men iaf nu söker jag en 9-3og grill om nån har en över tongue Hör av er isf:D
Sen om man vill byta ratt till en annan ratt som är Saab orginal äre bara ta bort den man har åå byta lr vad bör man tänka på när man har airbag?

Har oxå satt i ny hastihetsmätare i veckan så nu funkar det som en klocka igen tongue

Mvh//Johan

monterade 9-3og grill på min idag. de blev ett lyft måste jag säga, ser mycke bättre ut frammifrån nu mera smile

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i
J_Erixzzon
14 april 2009 · 1 270 Inlägg

albin715 skrev:

J_Erixzzon skrev:
Tjeena, nu så har man vart nere i Jönköping och kolla runt på Elmia det va najjs som faan big_smile

Men iaf nu söker jag en 9-3og grill om nån har en över tongue Hör av er isf:D
Sen om man vill byta ratt till en annan ratt som är Saab orginal äre bara ta bort den man har åå byta lr vad bör man tänka på när man har airbag?

Har oxå satt i ny hastihetsmätare i veckan så nu funkar det som en klocka igen tongue

Mvh//Johan

monterade 9-3og grill på min idag. de blev ett lyft måste jag säga, ser mycke bättre ut frammifrån nu mera smile

Okej, joo jag kan förstå det big_smile köpte du ny lr vart hitta du den?smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
J_Erixzzon
14 april 2009 · 1 270 Inlägg

Nu har jag en stor sak på G vart erbjuden 18" fälgar idag. Ska och prova dom i veckan och se hur det kommer bli med 255/35-18.
Hoppas det inte kommer ta i big_smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Majzzen
14 april 2009 · 177 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Nu har jag en stor sak på G vart erbjuden 18" fälgar idag. Ska och prova dom i veckan och se hur det kommer bli med 255/35-18.
Hoppas det inte kommer ta i big_smile

255? låter inte det vääldigt brett?

Senast redigerat av Majzzen (14 april 2009)

J_Erixzzon
14 april 2009 · 1 270 Inlägg

Majzzen skrev:

J_Erixzzon skrev:
Nu har jag en stor sak på G vart erbjuden 18" fälgar idag. Ska och prova dom i veckan och se hur det kommer bli med 255/35-18.
Hoppas det inte kommer ta i big_smile

255? låter inte det vääldigt brett?

Jo det gör det tongue därför jag ska kolla om det kommer passa, annars köper jag nya smalare däck tongue

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Aerocombi Xenoholic
14 april 2009 · 2 559 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Nu har jag en stor sak på G vart erbjuden 18" fälgar idag. Ska och prova dom i veckan och se hur det kommer bli med 255/35-18.
Hoppas det inte kommer ta i big_smile

Kan nästan lova att det aldrig kommer att funka med 255or.
Kör med 225/30-20 på 8,5" breda fälgar med ET 35 på vår 9-3a, men det är j.....t tajt. wink

Senast redigerat av Aerocombi (14 april 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
J_Erixzzon
14 april 2009 · 1 270 Inlägg

Aerocombi skrev:

J_Erixzzon skrev:
Nu har jag en stor sak på G vart erbjuden 18" fälgar idag. Ska och prova dom i veckan och se hur det kommer bli med 255/35-18.
Hoppas det inte kommer ta i big_smile

Kan nästan lova att det aldrig kommer att funka med 255or.
Kör med 225/30-20 på 8,5" breda fälgar med ET 35 på vår 9-3a, men det är j.....t tajt. wink

Om man skulle sätta spacers så kanske det skulle kunna funka?tongue ska prova åå se hur det blir men tror själv att det inte kommer gå fram smile men kan vara värt åå prova då man nästan kommer få dom smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang