remskivan har hoppat av i bilen (volvo 850 T5) hur får man bort skiten och är mina ventiler sallad nu? :S

Tuhkanen
31 oktober 2008 · 582 Inlägg

någon?

Ramneborg Allt i allo
31 oktober 2008 · 358 Inlägg

på förpaktningen till rämmen står de hur du ska trä den. jag hadde världens teknik på detdär förut i skolan när jag ofta gjorde service på 850-855, dock har jag glömtbort. vek den typ dubbel och började nerifrån sen va det bara att sno den runt alla remskivor.smile GL HF!!

De é nice !
Tuhkanen
31 oktober 2008 · 582 Inlägg

är ju inte ny rem jag har utan en ny skiva som remmen ska gå runt, får remmen runt alla skivor men när jag ska på sista skivan så fattas det typ 2 cm :S är bara det lilla sista som fattas

Ramneborg Allt i allo
31 oktober 2008 · 358 Inlägg

naaw det är så drygt. men du har en större skiva som inte har en "kant" runt sig. ta den sist för då kan du "vrida" på remmen som typ när man tappat kedjan på cykeln. dock måste jag fråga, varför inte byta till by rem? kostar typ 120kr.

De é nice !
262turbo
31 oktober 2008 · 1 004 Inlägg

du har väll ett spännhjul som är fjäderbelastat? om jag inte har helt fel så passar ett 1/2 spärrskaft i armen till hjulet så du kan spänna upp det och få dit remmen?...

Senast redigerat av 262turbo (31 oktober 2008)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Tuhkanen
31 oktober 2008 · 582 Inlägg

Ramneborg skrev:
naaw det är så drygt. men du har en större skiva som inte har en "kant" runt sig. ta den sist för då kan du "vrida" på remmen som typ när man tappat kedjan på cykeln. dock måste jag fråga, varför inte byta till by rem? kostar typ 120kr.

därför att det inte var den som pajja tongue ne men remmen såg fräsch ut så tänkte att det inte behövs en ny

Tuhkanen
31 oktober 2008 · 582 Inlägg

262turbo skrev:
du har väll ett spännhjul som är fjäderbelastat? om jag inte har helt fel så passar ett 1/2 spärrskaft i armen till hjulet så du kan spänna upp det och få dit remmen?...

får testa det

Ramneborg Allt i allo
31 oktober 2008 · 358 Inlägg

så sant som 262turbo skriver. dock är det inte alltid det räcker. man brukar kunna spänna lite dåligt i remmen när man drar den runt skivorna och då är det lättare att lägga på den på ac-kompressorn sist. tror det är ac-kompressorn... minnet är bra men kort som man brukar säga.

Edit: HADE DU INTE TESTAT ETT SPÄRRSKAFT?! tongue jag trodde du hade det. men funkar inte det så testa det som jag sa=P

Senast redigerat av Ramneborg (31 oktober 2008)

De é nice !
Tuhkanen
31 oktober 2008 · 582 Inlägg

ne jag blev bara så paff när det stog i instruktionsboken att den inte grår att sjysstera så jag gick in å satte mig här istället och kolla med er smarta människor smile

262turbo
31 oktober 2008 · 1 004 Inlägg

det dom menar är nog att den  är själv justerande....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Husssar Blivande servicetekniker
31 oktober 2008 · 117 Inlägg

ett tips är att byta rem samtidigt. nu vrider och bänder du remmen och kan då uppstå svagheter i den. Så byt den är ett tips! Säker på att det är rätt rulle? Kan ju skilja på dom olika motorerna/delarna.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
koka
31 oktober 2008 · 629 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/33341/493375_pwvldk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/33341/493377_acvlc8.jpg

Bild nr 1 - Visar spännaren på "din" bild..
Bild nr 2 - Är i ifrån VADIS... Där pilen pekar ska finnas ett "fäste" där du kan sätta fast spärrhandtag / draghandtag som är 1/2" eller 3/4" tror jag!

Dra sedan i handtaget så flexar spännaren med och då får du den sista biten av remmen som du behöver för att kränga på den!

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
koka
31 oktober 2008 · 629 Inlägg

Rätt mig om jag har fel tongue

*EDIT*

Fästet kan vara ett 3/8" också!!

Senast redigerat av koka (31 oktober 2008)

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2008 · 13 786 Inlägg

koka skrev:
Rätt mig om jag har fel tongue

*EDIT*

Fästet kan vara ett 3/8" också!!

inget rätt vad jag kan minnas smile
om det inte skiljer på 960 som jag mekade idag senaste och höll på med aggregat remmen

det ska passa med en 1" fattad skaft
eller liknande grej eller sp tar man en tång och drar tillbaka spännaren det gjorde vi idag när vi monterade remmen smile
och fästet sitter längre upp

där du markerat med en pil är baksidan av bulten som man sätter fast rullen med enligt vadis bilderna jag tittade på smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
koka
31 oktober 2008 · 629 Inlägg

Growe skrev:

koka skrev:
Rätt mig om jag har fel tongue

*EDIT*

Fästet kan vara ett 3/8" också!!

inget rätt vad jag kan minnas smile
om det inte skiljer på 960 som jag mekade idag senaste och höll på med aggregat remmen

det ska passa med en 1" fattad skaft
eller liknande grej eller sp tar man en tång och drar tillbaka spännaren det gjorde vi idag när vi monterade remmen smile
och fästet sitter längre upp

där du markerat med en pil är baksidan av bulten som man sätter fast rullen med enligt vadis bilderna jag tittade på smile

Doh inser nu att fästet är på andra sidan spännaren som du skrev tongue

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
31 oktober 2008 · 1 140 Inlägg

om jag inte är helt och cyklar visar bilden fel, fästet för ½" eller 3/8" i vissa fall sitter väl på längst upp, inte längst ner som bilden visar?
när jag bytte rem så tog jag ett spärrskaft och drog tills spännaren släpper helt, då tog jag en strippa och snodde runt servobehållaren och då har man båda händerna fria, väldigt enkelt, tog mej max 15min å byta..

Lycka till smile

Mvh Daniel

gregner
28 juli 2010 · 30 Inlägg

Jag lånar tråden en snabbis och frågar...
har läst att man ska kunna skippa AC kompressorn.
stämmer detta?
isåfall antar jag att man behöver en kortare rem?

Marlboroman
28 juli 2010 · 8 234 Inlägg

gregner skrev:
Jag lånar tråden en snabbis och frågar...
har läst att man ska kunna skippa AC kompressorn.
stämmer detta?
isåfall antar jag att man behöver en kortare rem?

Ja, det finns en kortare rem som passar modellerna utan ac, så det är bara att köpa en sån och sätta dit

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang