Protestlista mot IPRED

Woogensea Volvoturbo For Life
29 oktober 2008 · 366 Inlägg

Protestlista emot IPRED

Till: Regeringen c/o Rosenbad. + alla bredbandsoperatörer

För två veckor sedan presenterade vår regering förslaget till privatpolislagen. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. Går förslaget igenom kommer privata företag att få större befogenheter än polisen att sätta dit människor som de misstänker för fildelning. Det öppnar dörren för laglig utpressningsverksamhet som kommer att drabba helt vanliga människor. Det vet vi av erfarenhet från andra länder, där underhållningsföretagen har fått de här befogenheterna till skänks av politikerna.

IPRED handlar i korthet om följande:

* Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.
* Internetleverantörerna måste lämna ut namnet, annars får de böter.
* Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.
* Torrent-trackers (exempelvis Pirate Bay) kommer att bötfällas varje gång de vägrar samarbeta och lämna ut uppgifter om användare.

De borgerliga partiledningarna har ännu inte bestämt sig för om de ska driva det här vidare. Blir det en tillräckligt stark opinionsstorm mot förslaget kan förslaget dras tillbaka.

Ingen privatpolis i Sverige. Säg nej till upphovsrättslobbyn.

SKRIV PÅ OCH VISA DITT MISSNÖJE MED IPRED!

Följ länken nedan:



http://www.namninsamling.com/IPRED

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
loudness
29 oktober 2008 · 4 554 Inlägg

låter illa.. förövrigt måste ju den som startade namninsamling.com va rätt nöjd med sig själv:D

Rejad Maskin stundent!
29 oktober 2008 · 218 Inlägg

Kom igen?! Ingen mer som tycker de e dags att regeringen ger fan i att fatta beslut in lobbade av de stora film och skivbolagen, eller andra högstbjudande, och som skadar Sveriges befolknings integritet? Ska vi låta detta ske och sedan ligga å lipa över att regeringen tog sitt beslut och att det inte fanns något vi kunde göra åt det? DET finns något man kan göra, så låt inte detta bli en upprepning av FRA!

/R

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
KimVsWorld Mästare
29 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Nej, Vi bor i Sverige det är så här det ska gå till.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
IceEyes Varningar: För många..
29 oktober 2008 · 2 552 Inlägg

Sverige i ett nötskal roll


Klart man skriver under..

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Mortalis VW-nörd?
29 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Bra att vi blir av med fildelarna på dc å torrent o skit...bara massa snattare

KimVsWorld Mästare
29 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Mortalis skrev:
Bra att vi blir av med fildelarna på dc å torrent o skit...bara massa snattare

Där är ingen som snor där inte. Alla grejerna där är Köpta som har blivit masskopierade med hjälp av datorteknologi, så anklaga någon annan tack.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Mortalis VW-nörd?
29 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Dom nissarna som fixat piratkopiorna vill ju själva sätta dit folk som håller på med torrents, dc osv. Håller du på med de programmen och blir upptäckt så blir du "blacklistad" och snuten får lite bevis på å sätta dit dig..så ingen vill ha fildelarna tongue

LilleSKUTT
29 oktober 2008 · 512 Inlägg

gillar inte privatpoliser men  laddar inte ner heller men lagen är fel anser jag   dom ska inte kunna tvinga ut personuppgifter( polisen ska dock kunna göra det ...)

Senast redigerat av LilleSKUTT (29 oktober 2008)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Gulmun * Klåpare
30 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

Jag skulle hellre se ett lagförslag där varje privatperson som har en internetuppkoppling betalar 20:- extra i månaden som fördelas till film och skivbolag, sen får man tanka hem bäst f-n man vill.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
LeafBox Lat Perfektionist
30 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

Jag fick höra utav en vän att detta lagförslag bryter mot en utav grundlagarna, bara för att jag skulle verka smart just nu så kommer jag såklart inte ihåg vilken grundlag det var -.-
Men om det är så det ligger till, tror jag inte det kommer att gå igenom.

EDIT:
Kom nyss på vilken lag det var! ;D
"Såvida det inte finns några direkt bevis för brott får inte personuppgifter ges ut"
Och jag vet inte om ovanligt hög internet-trafik direkt innebär att man fildelar  ",

Senast redigerat av LeafBox (30 oktober 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Liner
30 oktober 2008 · 583 Inlägg

Denna lag är ett brott mot många lagar... men som vanligt lär dom rika fimbolagen få som dom vill endå... sad

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
LeafBox Lat Perfektionist
30 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

Alltså, jag måste säga att jag får problem på dessa anti-pirater! :@

Varför är fildelning dåligt!? spel/film/musik/ företag förlorar pengar, men fildelning har funnits LÄNGE nu, jag visste om fildelning redan på 90-talet (såklart inte som vi känner till det idag) men dom stora företagen vi "älskar" finns fortfarande kvaar.
Så dom tar tydligen inte allt för stor skada, och det är massor med folk som har slutat fildela sedan det blev olagligt, så det är ju "bra".
Men har ni aldrig tänkt på att fildelning jämnar MYCKET ut rika/fattiga förhållanden =O
Så dom minde lyckligt lottade, fortfarande kan se en bra film/lyssna på bra musik/spela roliga spel.

Och privatpersoner som är imot fildelning drabbas ju knappast, ni vill bara ha ngt att tjata om. tongue

shit, nu mår jag mkt bättre
haha ;D

Senast redigerat av LeafBox (30 oktober 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Germax
30 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Jag tycker inte de är rätt att sno andras rättigheter, men det är så otroligt bekvämt så jag gör de ändå. Det är ju de allt handlar om, att de är så enkelt. Jag tycker det är tragiskt att se folk in i de sista hävda att dom har rätt att sno andras saker, med argument att dom tjänar så mkt pengar ändå?

Dock gillar jag inte förslaget du lägger fram, det kan gå illa.

Germax
30 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Jag tycker inte de är rätt att sno andras rättigheter, men det är så otroligt bekvämt så jag gör de ändå. Det är ju de allt handlar om, att de är så enkelt. Jag tycker det är tragiskt att se folk in i de sista hävda att dom har rätt att sno andras saker, med argument att dom tjänar så mkt pengar ändå?

Dock gillar jag inte förslaget du lägger fram, det kan gå illa.

LeafBox Lat Perfektionist
30 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

mja, det var väll inte riktigt menat som ett argument, utan snarare en fråga, hur kommer det säg att dom stora företagen fortfarande håller om fildelning nu har så stor verkan att alla måste sluta?
Och det med smidigheten måste jag hålla med om, har inte riktigt tänkt på det innan, men det kanske är största anledningen nu när man tänker efter tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
jonesono Personal- och beteendevetare
30 oktober 2008 · 1 082 Inlägg

Spontant kan jag väl säga att det vore bra med en liten extra tilläggsavgift på den befintliga månadskostnaden. Har man köpt den "tjänsten" så skulle det vara "fritt fram".
En nackdel som fildelningen indirekt har bidragit till är att det är bra mycket svårare för band att komma upp sig och få skivkontrakt. Det satsas mycket på snabba pengar med kortsiktighet, hits á la Rixfm-musik osv. Artisterna skall hålla ett par hits och sedan förbrukas på idol-manéer. Det snarare smalnar av än breddar utbudet, iaf för oss som inte lyssnar på tuggummipop.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
LeafBox Lat Perfektionist
30 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

Förslaget angående en extra avgift som gör det fritt fram skulle jag dock stödja helt, smile
Såvida den extra avgiften är inom rimliga gränser skulle ju alla vinna på det big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Hamilton
30 oktober 2008 · 8 873 Inlägg

Tycker att lagförslget är bra och skriver inte på.

Fotograf på tierpidag.se
Roz-104 typ..eh..va?
30 oktober 2008 · 582 Inlägg

Spelar dessvärre inget roll hur många namninsammlingar det görs, vad det än handlar om. Dom gör som dom vill "/

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang