mäta glykolhalten i kylarvattnet?

Drönirettab
3 november 2008 · 21 761 Inlägg

Så sant. smile

Kan förresten tillägga, angående de "enkla" glykolprovarna som man köper på tex mackar och Biltema osv, att de inte är världens mest exakta instrument. Har provat två st olika glykolprovare och ifall man tar 3 st tester så får man mest troligt 3 st olika svar, som kan diffa med 5-10 grader.

En optisk mätare är betydligt mer pålitlig i så fall. smile

caromania Forummoderator
3 november 2008 · 9 296 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Drönirettab skrev:

Garfield skrev:
Jovisst, kyleffekten ökar men det blir inte kallare. Lägger du en sten i frysen så blir den lika kall oavsett om du har en fläkt som blåser på den eller inte. Den blir kall fortare men den blir inte kallare.

En mycket bra information. smile

En del tror faktiskt att det blir fler minusgrader när det blåser än när det inte blåser. När det gäller köldeffekten så missförstås detta lite då och då.

Känns bara kallare blir inte kallare

Då har man lärt sig något igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
HanGal Bilskademekaniker
3 november 2008 · 7 Inlägg

Sen är ju inte bara glykolen till för frostskydd, den höjer kylvattnets kokpunkt, innehåller medel som förhindrar korrossion samt smörjer även i vissa fall vattenpumpen.
Häller ALDRIG i bara vatten i ett kyl utan alltid blandning 50/50, så slipper man bekymmer.

Volkswagen 1200 "Ragtop" (1960)
Volkswagen 1303S "Bubbla" (1973)
Drönirettab
3 november 2008 · 21 761 Inlägg

Gör samma sak också. Har alltid en dunk med färdigblandad kylarvätska, då behöver man inte bekymra sig för vilken fryspunkt det är.

Wanegardh Asgammal medlem.
3 november 2008 · 2 246 Inlägg

liquisole skrev:
på min nissan så hade jag tidigare läckage i kylarn , så allt rann ut. Dock fixades det på en verkstad och fylldes på med ny kylarvätska. Detta skedde nyligen, så jag BORDE väl ha glykolhalten OK?

du kör väl inte på vintern med din s13?..
så du behöver ju inte 50/50..
räcker ju med lite för att det inte ska bli korrision..
jag menar ju givetvis inte en deciliter,men en,två liter..
så kör jag iallafall

Senast redigerat av maximus (3 november 2008)

christAfer Wärmland
26 december 2014 · 943 Inlägg

Bumpar lite.

Köpte julas provare, ej optisk. Fattar inte hur den fungerar bara. Tog ut skumgummit som håller i skalan, och vände den tjocka delen nedåt (röd/svart klump i botten). Sög upp kylarvatten, och skalan började flyta när vattnet passerat -36°C. Ändå har expansionskärlet frusit vid -15°C. Blandade dock mer än 50% glykol, uppskattningsvis 60-65%. Kan det vara orsaken till att mätaren visar fel, eller är det jag som gjort något galet?

Ööööööööööööh.....
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2014 · 26 155 Inlägg

christAfer skrev:
Bumpar lite.

Köpte julas provare, ej optisk. Fattar inte hur den fungerar bara. Tog ut skumgummit som håller i skalan, och vände den tjocka delen nedåt (röd/svart klump i botten). Sög upp kylarvatten, och skalan började flyta när vattnet passerat -36°C. Ändå har expansionskärlet frusit vid -15°C. Blandade dock mer än 50% glykol, uppskattningsvis 60-65%. Kan det vara orsaken till att mätaren visar fel, eller är det jag som gjort något galet?

Mätte du direkt efter att du hade fyllt på..?
Du lär ju bli tvungen att köra så att glykolen och vattnet blandas ordentligt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
christAfer Wärmland
26 december 2014 · 943 Inlägg

Mack skrev:

christAfer skrev:
Bumpar lite.

Köpte julas provare, ej optisk. Fattar inte hur den fungerar bara. Tog ut skumgummit som håller i skalan, och vände den tjocka delen nedåt (röd/svart klump i botten). Sög upp kylarvatten, och skalan började flyta när vattnet passerat -36°C. Ändå har expansionskärlet frusit vid -15°C. Blandade dock mer än 50% glykol, uppskattningsvis 60-65%. Kan det vara orsaken till att mätaren visar fel, eller är det jag som gjort något galet?

Mätte du direkt efter att du hade fyllt på..?
Du lär ju bli tvungen att köra så att glykolen och vattnet blandas ordentligt..

Fyllde på med enbart vatten för 10 mil sedan.

Ööööööööööööh.....
Danne92_
26 december 2014 · 37 Inlägg

Jag har också en fråga till er kunniga. Om jag ska fylla på kylarvätska i min volvo, behöver jag tänka på något speciellt? Eller är det bara köra i lite glykol och vatten? Har för mig att det finns olika vätskor och man inte får blanda vissa osv osv..

tack på förhand smile

caromania Forummoderator
26 december 2014 · 9 296 Inlägg

Läs vilken sort du ska ha, så köper du det. Undvik att fundera över färgen då den kan skilja mellan fabrikat och inte säger ett smack egentligen.

Sedan tycker jag inte det är så smart att bara fylla på vatten och tro att det ska blanda sig. Det kan ta ett tag och risken finns att det blir frostplugg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
christAfer Wärmland
26 december 2014 · 943 Inlägg

Jag körde med propylenglykol, och fick frysskyddet mätt ner till -9C. Väldigt konstigt, då jag blandade mer än 50% som sagt. Kan det vara så att jag inte fick ut all vätska när jag tömde systemet? Ryckte nedre kylarslangen, och bilen ifråga är en volvo 940. Kan någon bekräfta att detta diagrambladet stämmer? http://www.eetcorp.com/antifreeze/freeze_points.gif

EDIT: Enligt en sida går det i 9,3L kylarvätska i en b230-motor, och jag köpte 4L glykol som jag blandade. Således borde diagrammet ovan stämma, då 4/9,3=0,43 (43%), och enligt diagrammet ger 43% propylenglykol frysskydd ner till -9C/-10C. Någon kunnig på matte som kan räkna ut vilken blandning jag får ifall jag tömmer ut 1L av blandningen, och tillsätter 1L ren glykol?

Senast redigerat av christAfer (26 december 2014)

Ööööööööööööh.....
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2014 · 26 155 Inlägg

Frysskyddet blir ju inte bättre ju mer glykol man blandar i. Bäst är det vid 50/50 blandning..mer eller mindre glykol och det skyddar sämre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
christAfer Wärmland
26 december 2014 · 943 Inlägg

Mack skrev:
Frysskyddet blir ju inte bättre ju mer glykol man blandar i. Bäst är det vid 50/50 blandning..mer eller mindre glykol och det skyddar sämre.

Gäller detta även propylen?

Ööööööööööööh.....
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2014 · 26 155 Inlägg

christAfer skrev:

Mack skrev:
Frysskyddet blir ju inte bättre ju mer glykol man blandar i. Bäst är det vid 50/50 blandning..mer eller mindre glykol och det skyddar sämre.

Gäller detta även propylen?

Mig veterligen, ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
christAfer Wärmland
26 december 2014 · 943 Inlägg

Mack skrev:

christAfer skrev:

Mack skrev:
Frysskyddet blir ju inte bättre ju mer glykol man blandar i. Bäst är det vid 50/50 blandning..mer eller mindre glykol och det skyddar sämre.

Gäller detta även propylen?

Mig veterligen, ja.

http://www.amsoil.com/graphs/antifreeze … _280px.jpg
http://forum.sullivansline.com/BBphotos/propylene2.jpg
http://www.performanceoilsltd.co.uk/ant … amsoil.jpg
Dessa säger annorlunda, dessutom ser det ut som att etylenglykol har som bäst frysskydd vid 70/30-blandning.

Men jag fattar inte hur mitt skydd kan vara så dåligt då jag med säkerhet har 4L koncentrerad glykol, vilket ger MINST 43/57-blandning, och förmodligen fick jag inte ens ut allt gammalt kylarvatten.

Senast redigerat av christAfer (26 december 2014)

Ööööööööööööh.....
isrally
26 december 2014 · 151 Inlägg

Någon som har erfarenhet av biltemas glykolprovare : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151409/

Läste att någon här hade haft problem med julas, men funkar den på samma sätt? Det är ju halva priset av biltemas .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang