Trafikolycka, hjälp

Hermansson
3 november 2008 · 235 Inlägg

Hej!

Imorse så blev de lite krångel. Svängde vänster in till en parkering och felbedömde mötande bil och  blir påkörd. Kvinnan som körde på mig tog hörnet på min kofångare bak och det blev inget på min bil, men hon spräckte fronten på saaben. Hon tog mina uppgifter och åkte.

Jag antog att det var mitt fel, men har hört delade meningar nu under dagen. Vad tycker ni?

Senast redigerat av Hermansson (3 november 2008)

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Rock-Star
3 november 2008 · 2 982 Inlägg

försäkringsbolaget kan lätt bedömma det som ditt fel med motivering att du kanske har väjningsplikt om du ska ut på vägen från p platsen.

edit, var det hon som körde saaben? - då är det ditt fel...

Senast redigerat av Residence (3 november 2008)

Hermansson
3 november 2008 · 235 Inlägg

Hon körde saaben, ja. Hon hade mkt goda siktförhållanden. Var jag som svängde vänster

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
NightCruiser
3 november 2008 · 1 163 Inlägg

Om jag förstått rätt så gör du en vänster sväng från en stor väg in på en parkering men du missbedömer en mötande bil på stora vägen som kör in i din kofångare när du svängt?

I såna fall ja, det är dit fel...

patrikke
3 november 2008 · 1 749 Inlägg

Jag tycker att det borde vara ganska svårt att bedöma vems fel det var.
Hur såg det ut på platsen?

Man ska ju lämna företräde till de som ska ut från parkeringsplatserna.

Rita upp hur det såg ut så får vi amatörer döma och gissa oss fram till vems fel det var.
Annars får du nog reda på det ändå.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Rock-Star
3 november 2008 · 2 982 Inlägg

Hermansson skrev:
Hon körde saaben, ja. Hon hade mkt goda siktförhållanden. Var jag som svängde vänster

du har väl väjningsplikt som vanligt oavsett om du backar eller kör ut på vägen.....

Hermansson
3 november 2008 · 235 Inlägg

NightCruiser skrev:
Om jag förstått rätt så gör du en vänster sväng från en stor väg in på en parkering men du missbedömer en mötande bil på stora vägen som kör in i din kofångare när du svängt?

I såna fall ja, det är dit fel...

Japp typ så! Var på en 50 väg.

Tack, då vet jag. Bara skriva på papprena då smile

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Hermansson
3 november 2008 · 235 Inlägg

Residence skrev:

Hermansson skrev:
Hon körde saaben, ja. Hon hade mkt goda siktförhållanden. Var jag som svängde vänster

du har väl väjningsplikt som vanligt oavsett om du backar eller kör ut på vägen.....

jag körde inte ut, jag svängde in mot parkeringen

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Team-Adolfsson Gödseldräng
3 november 2008 · 4 529 Inlägg

patrikke skrev:
Jag tycker att det borde vara ganska svårt att bedöma vems fel det var.
Hur såg det ut på platsen?

Man ska ju lämna företräde till de som ska ut från parkeringsplatserna.

Rita upp hur det såg ut så får vi amatörer döma och gissa oss fram till vems fel det var.
Annars får du nog reda på det ändå.

NEJ
dom ska ska UT från en parkeringsplats ska ALLTID lämmna företräde om det inte finns några skyltar som visar annorlunda

Rock-Star
3 november 2008 · 2 982 Inlägg

patrikke skrev:
Rita upp hur det såg ut så får vi amatörer döma och gissa oss fram till vems fel det var.
Annars får du nog reda på det ändå.

haha men asså, killen backar ut...

det är ju ditt fel..
se scenariot... du kör på en väg och en snubbe backar ut från infarten till ett parkeringsområde....
du kör på honom då han plötsligt backat ut... vem är felet?
det är inte så svårt att gissa att det är ditt fel..
ser jag en bil med baken ut till infarten på en p plats så antar jag att han är påväg in och inte ut.. dvs.. jag fortsätter och kör förbi honom... men... hur ska ja veta att han är en sån som backar ut från en infart på en väg.....?
ditt fel tyvärr...

Rock-Star
3 november 2008 · 2 982 Inlägg

Hermansson skrev:

Residence skrev:

Hermansson skrev:
Hon körde saaben, ja. Hon hade mkt goda siktförhållanden. Var jag som svängde vänster

du har väl väjningsplikt som vanligt oavsett om du backar eller kör ut på vägen.....

jag körde inte ut, jag svängde in mot parkeringen

backade du vid smällen eller stod du still..:?
om du stod still så kan du hävda att du väntade på bilar som skulle ut och saaben smällde i där bak, - dvs. det blir automatiskt saabens fel.

men BACKADE du samtidigt som det smällde så är det ditt fel.

Hermansson
3 november 2008 · 235 Inlägg

Jag blir fortfarande inte påkörd när jag kör ut från parkeringen, utan när jag kör in!
Det jag tänkte på var att om jag hade hunnit så långt in på parkeringen så att hon kör in i min bakstötfångare så borde hon ju haft lite bristande i sin uppmärksamhet

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Hermansson
3 november 2008 · 235 Inlägg

Residence skrev:

Hermansson skrev:

Residence skrev:

du har väl väjningsplikt som vanligt oavsett om du backar eller kör ut på vägen.....

jag körde inte ut, jag svängde in mot parkeringen

backade du vid smällen eller stod du still..:?
om du stod still så kan du hävda att du väntade på bilar som skulle ut och saaben smällde i där bak, - dvs. det blir automatiskt saabens fel.

men BACKADE du samtidigt som det smällde så är det ditt fel.

Var på väg in, stod inte stilla.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Thorssa
3 november 2008 ·

Brustit i din väjningsplikt, ingen tvekan om att du åker på det.

Rock-Star
3 november 2008 · 2 982 Inlägg

Hermansson skrev:

Residence skrev:

Hermansson skrev:

jag körde inte ut, jag svängde in mot parkeringen

backade du vid smällen eller stod du still..:?
om du stod still så kan du hävda att du väntade på bilar som skulle ut och saaben smällde i där bak, - dvs. det blir automatiskt saabens fel.

men BACKADE du samtidigt som det smällde så är det ditt fel.

Var på väg in, stod inte stilla.

då slipper du problem. hennes fel glasklart!

patrikke
3 november 2008 · 1 749 Inlägg

Om det varit ett barn som stod där och väntade så hade hon kört på det också då?
Hon bör ju ha sett dig när du svängde in där.

Man kan nog vrida och vända på detta hur mycket som helst.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Rock-Star
3 november 2008 · 2 982 Inlägg

Thorssa skrev:
Brustit i din väjningsplikt, ingen tvekan om att du åker på det.

inte riktigt, då han vart påväg in igen så blir det hennes fel.
han kan ha flera olika skäl till att stå still just där. det kan vara bilar som är påväg ut etc som han måste lämna plats åt. vi har sådana parkeringar i sthlm-barkarby handelsplats /rusta onoff etc butiker. där vissa bilar fortfarande står med baken utåt trots att de är påväg in.
ibland står man där 30-40sek innan man kan få in hela bilen bort från vägen

Senast redigerat av Residence (3 november 2008)

te_wik Forummoderator
3 november 2008 · 12 813 Inlägg

Helt klart ditt fel. Bara bita i det sura äpplet.
Oavsett om Saaben varit lite ouppmärksam och kört in i dig,
så är det ändå till fel då du varit änmer ouppmärksam som missbedömt mötandes hastighet.

Nu vet vi ju inte, var det 50 väg eller? Eller de nya 40?
Kan du på något sätt bevisa att hon kommit i väldigt hög hastighet så kan det vara hennes fel.

Men som det lät på skadorna så har det inte gått fort, och därmed är det helt och hållet ditt fel.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (3 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
andreasgustavsson
3 november 2008 · 819 Inlägg

tror faktiskt inte någon här inne kan hjälpa dig med det här, för som sagt det går nog att vrida och vända på det hursomhelst. Och försäkringsbolagen brukar ha sin egna åsikt om saken, så ring ditt försäringsbolag och prata med dom.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang