Motorproblem 440

Toxcity
3 november 2008 · 15 Inlägg

Tja, har lite problem med min kära volvo. Började igår kväll, polaren lånade bilen och råkade av misstag ändra reglaget till Etanol ( Bilen är konventerad till flexifuel). Fanns lite etanol kvar i tanken så det var inga problem. Men när jag senare samma kväll var ute å körde så stannade jag på tomgången när jag skulle in på macken. När jag kom ut igen så hade bilen dött. När jag då skulle starta igen så hände inte ett skit. Trodde såklart det var batteriet som spökade, var ju kallt som fan ute osv.

Åkte tillbaka dagen efter med farsan och startkablar. Fick efter några försök igång den och begav oss hemmåt. Halvvägs får jag motorstop, tvingas stanna i bussfilen, och det är då jag märker att reglaget står på etanol. Slår om det till bensin och försöker återigen med startkablarna, fast denna gång var det inte lika lyckat. Bilen startar men dör efter någon halvminut. Provade nog 5,10 gånger men samma sak varje gång.

Inte jag som har konventerat bilen men vet ju så klart att "saken" som styr de går via batteriet. Fick för mig att bilen dör för att den inte får någon bensin för att insprutningen inte för nån ström? Kan det vara så?

Borde de räcka med att ladda upp batteriet eller vad ska jag göra?

Väldigt tacksam för svar. Om det är någon som bor i Jönköpings-området och skulle kunna komma förbi och ta sig en titt så kan jag skicka med ett flak Heiniken som tack för hjälpen smile

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
3 november 2008 · 1 163 Inlägg

kolla så att generatorn laddar och så att batteriet tar emot någon ström ananrs har du ju felet där vet faktiskt inte hur de tär på 440 men på de flesta b230 har jag för mig att bränslepumparna är elstyrda rätta mig ifall jag fel smile

~Andy~
Toxcity
3 november 2008 · 15 Inlägg

Hade en kompis här och tittade på den nu. Han kollade med någon mätare om generatorn laddade vilket den inte gjorde. Så bytte generatorkol vilket löste det problemet.

Men..

Bilen dör fortfarande utan anledning efter en stund. Även om man håller lite gas typ 2000varv så bara stängs den av. Någon som har varit med om detta? Kan det vara insprutningen?

pettersson86
3 november 2008 · 9 Inlägg

Shenna.! läste om ditt problem:( Dör den ungefär med lika mellanrum elle är det olika d?
Är bränsle pumpen bytt så den tål etanol? annars e det den skulle jag tro iaf;)

Mvh Fredde

Toxcity
3 november 2008 · 15 Inlägg

Jag har kört den några veckor på etanol och har funkat fint, började köra på bensin nu förra veckan för det är ju ett helvete att starta på etanolen när det är kallt.

Bilen dör ungefär med lika mellanrum från att man får igång den ja, oavsett om man ger gas eller inte...

Senast redigerat av Toxcity (3 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang