Kompressor eller turbo?

maxtreme maxtreme
27 februari 2006 · 90 Inlägg

Tjabba..
Har tänkt att lasta in en kompressor eller turbo i BMW:n.. Är det någon som har kopplat in kompressor och kan säga bu eller bä om det? Turbon vet jag hur jag ska sätta in men är kompressorn lättare att sätta dit? Vill få lite mer vrid från botten så kompressorn är ju bättre då men har även kollat på lätt trycks turbo.. Kom gärna med ideér och kommentarer!

Lone Star
27 februari 2006 · 1 231 Inlägg

Varfor inte en kompressor till laga varv och en turbo som satter in senare? wink

Mitt projekt: Evo III
maxtreme maxtreme
27 februari 2006 · 90 Inlägg

hahaha.. så kan man ju också göra... men jag har inte tänkt att lägga ut så mkt pengar.. Vill bara ha lite mer att köra med till en hyggligt billig peng..

Lone Star
27 februari 2006 · 1 231 Inlägg

Billigt blir nog inget av de:( rakna med 25-30k

Mitt projekt: Evo III
MilleN
27 februari 2006 · 9 108 Inlägg

www.enem.se har färdiga Lysholm Kompressorkitt till många BMW-motorer!! Kostar runt 50k monterat och klart.. 29k omonterat har jag för mig.

MrVain
28 februari 2006 · 904 Inlägg

Lone Star skrev:
Billigt blir nog inget av de:( rakna med 25-30k

Finns många som snik konverterar dessa med turbo för under 5000:-

De ska va gött å leva
maxtreme maxtreme
28 februari 2006 · 90 Inlägg

precis... Jag snackade med en kompis igår och det var då jag kände att nått måste göras wink. Han har nyligen satt en turbo på sin bmw 525a. Och det gick på runt 4-5000:-. Och han har runt 240hk i den..
Hittade nämnligen en kompressor på internet för 6000:- men frågan är ju om det är lätt att koppla in och gör det nå mkt skillnad?

MilleN
28 februari 2006 · 9 108 Inlägg

maxtreme skrev:
precis... Jag snackade med en kompis igår och det var då jag kände att nått måste göras wink. Han har nyligen satt en turbo på sin bmw 525a. Och det gick på runt 4-5000:-. Och han har runt 240hk i den..
Hittade nämnligen en kompressor på internet för 6000:- men frågan är ju om det är lätt att koppla in och gör det nå mkt skillnad?

Vad var det för kompressor? Antagligen inte avsedd för bilar eller? Det man ska ha är skruvkompressor, då får man det underbara ljudet också. Men har man inte så mycket pengar är turbo klart billigare. Kompressor är dürt, men ack så mycket coolare!.

Info:
http://www.enem.se/lysholm.asp

kimpan billinge
28 februari 2006 · 95 Inlägg

kompresor håller väl inte så bra plus att det är dyrare än turbo.

kimpan

bensin i blodet och motorolja i öronen
SuperGnaget
28 februari 2006 · 568 Inlägg

Finns några kompletta turbokitt på blocket för typ 10-15k..

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
timpan_87
28 februari 2006 · 781 Inlägg

besiktingen då? dom blir någ inte så glada väl?:p

en kompresor som laddar vid bottendrag och en turbo som går förfullt laddtryck hela tiden hade ju varit grymt:P

maxtreme maxtreme
28 februari 2006 · 90 Inlägg

det var den här jag hittade på blocket.. vet inte hur bra den är.. http://www.blocket.se/vi/7370507.htm?ca=2_s

Vad behövs för att koppla in en kompressor?

Sharky
28 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Teoretisk gräns för denna ligger på ca 165Hkr varav 20 Hkr går åt för att driva kompressorn = ca 145 Hkr kvar i motorn.
Så om du har 140Hkr idag så får du 5 Hkr extra med denna kompressor.

Ska det vara lönt så måste du hitta en kompressor som pumpar 15 kubikmeter luft per minut i alla fall om du vill varva max 7000rpm och ladda måhända 0.6 bar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
shogun
28 februari 2006 · 2 117 Inlägg

Jag skulle hellre satsa på att turbokonvertera. Det finns en riktigt fin installation här i Göteborg med vansinnigt mycket hästar...ok...hans installation är ju gjord från grunden och har kostat rejält med slantar men med en vettig installation så behöver det inte kosta alltför mycket. Tycker du ska testa, alltid kul med några nya och roliga projekt.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
sveddan
28 februari 2006 · 1 453 Inlägg

shogun skrev:
Jag skulle hellre satsa på att turbokonvertera. Det finns en riktigt fin installation här i Göteborg med vansinnigt mycket hästar...ok...hans installation är ju gjord från grunden och har kostat rejält med slantar men med en vettig installation så behöver det inte kosta alltför mycket. Tycker du ska testa, alltid kul med några nya och roliga projekt.

Betalar du så wink

Sharky
28 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Limmet?

I så fall så är det en annan planet än en som skall prova för första gången.

Men jag håller med, turbokonvertering tror jag också på.

/Göran

shogun skrev:
Jag skulle hellre satsa på att turbokonvertera. Det finns en riktigt fin installation här i Göteborg med vansinnigt mycket hästar...ok...hans installation är ju gjord från grunden och har kostat rejält med slantar men med en vettig installation så behöver det inte kosta alltför mycket. Tycker du ska testa, alltid kul med några nya och roliga projekt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
maxtreme maxtreme
28 februari 2006 · 90 Inlägg

det jag framför allt vill komma åt är vridet från botten och det får jag av en kompressor.. Och turbon kommer ju på höga varv. Det var därför jag startade den här tråden för att det skulle vara roligt att höra lite om det är någon som kör/kört med kompressor och hur lätt/svårt det är att koppla in.. Turbon vet jag hur jag ska sätta dit och ungefär vilken prisklass det blir på den.

SVT Lightning
28 februari 2006 · 20 Inlägg

ring och hör med Patrik.. nummret finns i annonsen! http://www.blocket.se/vi/7034545.htm?ca=6_s

maxtreme maxtreme
28 februari 2006 · 90 Inlägg

Sharky skrev:
Teoretisk gräns för denna ligger på ca 165Hkr varav 20 Hkr går åt för att driva kompressorn = ca 145 Hkr kvar i motorn.
Så om du har 140Hkr idag så får du 5 Hkr extra med denna kompressor.

Ska det vara lönt så måste du hitta en kompressor som pumpar 15 kubikmeter luft per minut i alla fall om du vill varva max 7000rpm och ladda måhända 0.6 bar.

/Göran

Det gav då inte mkt!! Eftersom jag inte tänkt lägga ut en förmögen het på den så tror jag då att det blir en turbo, ifall jag inte hittar nån bra kompressor. Men är det någon som vet hur svårt det är att koppla in en kompressor?

ante73
28 februari 2006 · 2 Inlägg

Jag har haft en E30 325i med 2 liters motor från en 320i -84 och skruvkompressor och den gick som satan!! orginaleffekten är ca 130hk och vi fick i bromsbänk INNAN mappning ut nästan 290hk och det med ett grymt vrid i botten och ett varvstopp på 8000rpm. och den drog lätt upp till varvstopp!! ingen avmattning alls!! motorn var kompsänkt, laddluftkylare, haltec insprutning(mm kommer ej ihåg riktigt längre)... och den blev aldrig frånkörd vid ett rödljus inte ens av en chippad M5;a på ca 420hk... OCH VILKET LJUD!!!!!

Volkswagen GOLF GTI "MK2" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang