28 februari 2006
Trådstartare
Hej,
Sitter här och har monterat in skiljerelä som går mellan bilens batteri och batterierna i skuffen (stereon).
Relä ska jordas i en kabel och den andra ska gå till generatorn D+ och slå till relät när generatorn börjat ladda så stereobatterierna inte hjälper startmotorn att starta bilen.
Men nu ett litet problem.
Generatorn sitter riktigt illa till så jag ringde till Saab och rådfrågade lite innan jag började.
Fick då till svar att alla indikationer går elektroniskt och han sa att det inte fanns någon punkt som var strömförande först när generatorn laddar och inte innan, att det inte finns "D+" på nya saab.
Detta fattade inte jag. kablen från generatorn till batteri är väl inte strömförande hela tiden? Går inte det också i sin tur på ett relä som gör att det inte ligger ström mellan batteri och generator eller är jag helt fel ute?
Iallafall så undrar jag nu hur jag ska göra. min första tanke var att gå på remotekablen som jag har från cigguttaget och sedan sätta en fördröjning på den på 10sek så bilen verkligen är igång innan relä står till.
För då har relät bara 12V på kablen när bilen är igång och inte annars, samt att bilen hinner starta på de 10 sek.
För att sätta en på/av knapp känns inte bra för den kommer glömmas bort och då kommer det inte bli bra.
Hjälp mig hitta lösning på detta.
Vart kan man få tag på tillslag som skickar ström vidare efter visst många sek?
Tack.
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg