6461
Sök

Relä + Generator + D+ = VA?

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
Hej,

Sitter här och har monterat in skiljerelä som går mellan bilens batteri och batterierna i skuffen (stereon).

Relä ska jordas i en kabel och den andra ska gå till generatorn D+ och slå till relät när generatorn börjat ladda så stereobatterierna inte hjälper startmotorn att starta bilen.

Men nu ett litet problem.

Generatorn sitter riktigt illa till så jag ringde till Saab och rådfrågade lite innan jag började.

Fick då till svar att alla indikationer går elektroniskt och han sa att det inte fanns någon punkt som var strömförande först när generatorn laddar och inte innan, att det inte finns "D+" på nya saab.

Detta fattade inte jag. kablen från generatorn till batteri är väl inte strömförande hela tiden? Går inte det också i sin tur på ett relä som gör att det inte ligger ström mellan batteri och generator eller är jag helt fel ute?

Iallafall så undrar jag nu hur jag ska göra. min första tanke var att gå på remotekablen som jag har från cigguttaget och sedan sätta en fördröjning på den på 10sek så bilen verkligen är igång innan relä står till.

För då har relät bara 12V på kablen när bilen är igång och inte annars, samt att bilen hinner starta på de 10 sek.

För att sätta en på/av knapp känns inte bra för den kommer glömmas bort och då kommer det inte bli bra.

Hjälp mig hitta lösning på detta.
Vart kan man få tag på tillslag som skickar ström vidare efter visst många sek?

Tack.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

10 287 Inlägg
28 februari 2006
Bygg en enkel tillslagsfördröjning med en NE555 och ett relä.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Bygg en enkel tillslagsfördröjning med en NE555 och ett relä.

/Göran

Tack.

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304117.pdf

Har aldrig använt mig av sådannt tidigare, du vet inte om det finns färdiga som man bara justerar tiden på.

Är denna från elfa till för att bara slå till/från och därmed styra ett relä som ställer om sig?

10 287 Inlägg
28 februari 2006
Hmmm....nej. Du måste löda ihop ett krestkort med komponenterna runt omkring.

Men var inte du "datornisse"? Löda ihop detta borde väl vara kattskit för dig :-)

Annars får man skaffa en byggsats typ ELFA art.nr 85-848-49 som bör gå att koppla som en ren tillslagsfördröjning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
Sharky skrev:

Men var inte du "datornisse"? Löda ihop detta borde väl vara kattskit för dig :-)

Annars får man skaffa en byggsats typ ELFA art.nr 85-848-49 som bör gå att koppla som en ren tillslagsfördröjning.

/Göran

Jo lödningen är det lugnt med men aldrig använt mig av komponenterna tidigare. Tror jag gör det enkelt för mig och köper ett:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l … _36_193_19

Sätter på tändningen som matar med 12V och efter 10-15 sek så skickar den 12V vidare till Skiljerelä. Då har bilen startat och det ska vara lugnt.

Gör ju inget heller om stereon spelar på bakre batterierna innan laddningen kommer till. huvudsaken att det inte kopplas till före.

781 Inlägg
28 februari 2006
Martin 9-3 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Jo lödningen är det lugnt med men aldrig använt mig av komponenterna tidigare. Tror jag gör det enkelt för mig och köper ett:

Sätter på tändningen som matar med 12V och efter 10-15 sek så skickar den 12V vidare till Skiljerelä. Då har bilen startat och det ska vara lugnt.

Gör ju inget heller om stereon spelar på bakre batterierna innan laddningen kommer till. huvudsaken att det inte kopplas till före.

till tändningen? har du aldrig tändniningen på då utan motorn är igån?

ex spelar musik utan motorn igång fläckt m.m?

är de inte bättre och koppla de på ett ställe som de bara är ström på när bilen är igång?

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
Martin 9-3 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

till tändningen? har du aldrig tändniningen på då utan motorn är igån?

ex spelar musik utan motorn igång fläckt m.m?

är de inte bättre och koppla de på ett ställe som de bara är ström på när bilen är igång?

Nu förstod jag inte.

Relä är ju till att ge laddning till batterierna bak och kontakten mellan dem och bilens batteri. Spelar jag stereon utan att bilen är igång så drivs huvudenheten och slutsteget ifrån 2st Optima Gul i skuffen samt bilens batteri, bara det att inget laddas upp. Som vanligt

Det är sedan man får vara försiktig att om man haft tändningen på i 10-15 sek och ska starta så får man stänga av/på på tändningen så att det blir fördröjt igen när startmotorn går igång.

Edit: Hittar du någon punkt på bilen som är strömförande (12V) efter att generatorn har börjat ladda men inte annars så för du gärna höra av dig. Tekniker på saabfabriken sa att det inte fanns på denna modell. allt går med finelekronik och generatorn har ingen sådan styrström 12V fick jag veta.
Senast redigerat av Martin 9-3 (28 februari 2006)

21 761 Inlägg
28 februari 2006
Det skulle kunna gå med att sätta precis rätt motstånd på styrkabeln till reläspolen, då drar inte relät när tändningen är på men när generatorn laddar så drar relät.
Så gjorde jag på en 240-77 när jag monterade automatiskt halvljus. Relät drog så fort tändningen slogs på och det ville inte jag så då testade jag med motstånd och hittade rätt värde efter lite svordomar och mutter.
Vet inte om det skulle fungera på Saaben, kan ju prova.

Det konstiga är att ljusautomatiken fungerade hur bra som helst på en 140 som jag också har haft och på min fars Amazon utan att sätta motstånd. En liten rolig grej var att motorn inte gick att stänga av på 240:in när automatiken var igång men det löste jag med att plocka bort säkringen för varselljuset. Varselljuset lyste ändå, det fick spänning från annat håll.
Senast redigerat av Drönirettab (28 februari 2006)

Sök