Hur kopplar jag mätare till A-stolpe och Shiftligt?

2FAST2LUNATIC RaceWars
28 februari 2006 · 12 Inlägg

Tjena! Jag har 2 mätare som jag ska montera på A-stolpen,, det är laddtrycksmätare och oljetemperatur.. Plus så har jag en 5" varvräknare med shiftlight som jag oxå vill montera.. Kan nån hjälpa mig,, vet ej hur jag ska montera den.. Jag ska juh ta strömmen från batteriet.. Men hur ska jag få varvräknaren och oljetemperaturen att funger,, måste jag ha nån givare i olja`??.. Jag kan väll använda mig av orginal givare.. ellr??.. Jag är absolut ingen höjdare på det där med elektronik o grejjer.. MVH// 2F2L

Karlzzon The One Evolution
28 februari 2006 · 1 627 Inlägg

oljetrycks givaren så är de e ju en annan givare brukar hänga med mätaren finns ju t-kors typ till det att köpa biltema har blandannat

Fäll ner pungen och landa
2FAST2LUNATIC RaceWars
28 februari 2006 · 12 Inlägg

Men jag köpte alla mätarna privat.. inte av företag.. jag fick inte med nårra andra givare.. Tänkt lixom jag har juh sånna små orginal mätare undra om jag kunde kolla var deras kabel går,, sen ta samma väg tongue.. fast hur ska jag då göra med stora varvräknaren.. vart ska den sista??.. nån som kan föklara riktigt bra,, allt i detaljer.. Tackar för alla svar jag får.. Måste verkligen få detta gjort :S .. MVH// 2F2L

Sharky
28 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Varvräknare kopplas normalt till brytarspetsar eller tändslutstegets utgång. Till oljetempsmätaren behöver du den givare som just den mätaren vill ha (det går alltså inte med bilens orginal eller någon universalgivare)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
shogun
28 februari 2006 · 2 117 Inlägg

Varvtalssignal beror på vilken bil du har (motoruppbyggnad mm). Med individuella tändspolar så kan det bli lite konstiga signaler om du kopplar in dig på dem. Oftast fungerar det bäst att ta signalen från motorns styrenhet till den nya varvräknaren. Det finns ett stift där du kan tanka av en ren signal som ger rätt pulser motsvarande varvtal. Även shift lighten ska ha samma signal.

På gamla bilar med en tändspole, fördelare och tändkablar till tändstiften brukade man tanka av varvtalssignalen på tändspolen EDIT: (tack SuperGnaget...slarvade visst bort några ord här). Har du däremot en dieselbil är det lite trixigare. Då kan du behöva komplettera med en pulsgivare vid vevaxeln...

För oljetemp så kan du försöka få tag på en ny givare. Fråga killen du fick dem av eller sök på nätet efter mätarens beteckning...du kan ju ha tur. Givare och mätare är avstämda med varandra och måste vara av anpassad typ.

Senast redigerat av shogun (28 februari 2006)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
E30Tompa Rörpulare
28 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Men behöver ja nya givare om ja har en ladtrycksmätare och en tubo trycks mätare?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
SuperGnaget
28 februari 2006 · 565 Inlägg

Koppla varvmätaren till minus på tändspolen..

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
SuperGnaget
28 februari 2006 · 565 Inlägg

nej inte till laddtrycksmätaren iallafall men oljetryck behövs det nog en givare..

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
2FAST2LUNATIC RaceWars
1 mars 2006 · 12 Inlägg

TACK för alla svar!
Undrar om någon i sånna fall vet var jag kan få tag på en ny givare??..
Lästa att nån skrev att jag ej beöver givare till laddtrycket,, men till oljan iaf..
Vart får jag tag på det??..
MVH// 2F2L

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang