Hemma byggd cab (kiruna cab) vad gäller?

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
9 november 2008 · 350 Inlägg

Hej hej!
Jag funderar lite på att bygga cab av en bil.. Men jag har hört av vissa att man inte kan regga bilar som cab längre, alltså att man inte får bygga såkallade kiruna cabbar.. Är det någon här som vet hur det ligger till med det numera?

----------------Våga Vägra Volvo----------------
KHRacing
9 november 2008 ·

www.sfro.com står det lite om exakt Kirunacab på

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
9 november 2008 · 350 Inlägg

Åfan! tackar tacka! Så man får fortfarande göra de alltså! Så bra! smile Men de va ju ganska så dyrt dock.. hmm..

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Germax
9 november 2008 · 12 086 Inlägg

Just kirunacab är väl en baggis, svetsa ihop dörrarna kapa av taket och göra en enkel typbesiktning är väl de ända som krävs?

_freddes
9 november 2008 · 194 Inlägg

det är as nice med cab:D

Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
Addidas
13 januari 2009 · 59 Inlägg

Tja lånar tråden lite,
Jag funderar på att bygga en cab av en Volvo 740 och undrar villka försärkningar som behövs göra ?

Räker det att svetsa igen dörrarna eller måste man förstärka mera ?

Tack på förhand//

volvo_142cab
3 april 2009 · 41 Inlägg

svetsar du dörrarna behöver du ingen förstärkning!

Volvo740-88 Volvo850-92
19 maj 2009 · 1 677 Inlägg

Så det enda man behöver är typ en 240 och man kapar taket och svetsar igen dörrarna?
Jag tänker köpa en 244 och kapa taket.
Jobbigt att hoppa ur bilen smile hehe tongue

Varför kallas det kirunacab?`
Varför för det så många som vill ha igensvetsade dörrar och inte öppningsbara?
Är det därför det blir lättare att bygga caben då?

Senast redigerat av Volvo740-88 (19 maj 2009)

Niia
26 januari 2010 · 6 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Varför kallas det kirunacab?`
Varför för det så många som vill ha igensvetsade dörrar och inte öppningsbara?
Är det därför det blir lättare att bygga caben då?

Ja du,
Varför det kallas så är för att den första kirunacaben byggdes i kiruna,
En riktig kirunacab ska vara en bil med självbärande kaross därför blev den unik, att man var tvungen att bytta förstärkningar mm, Jag kan nu sätta allt jag äger och har att ingen på detta forum vet vem som var skaparen av detta bygge,
En ung man vid namn karl, (min pappa), han byggde om en Opel record 71, han kapade taket och svetsade ihop dörrarna, han byggde också en förstärkt ram från torpedväggen och hela vägen runt bilen, han besiktade den sommaren 82 och det var den första som har gått igenom besiktningen med dessa ombyggnader, en tidning fick reda på den så kallade kirunacaben, och det var även dom som satte ett namn på farsans bygge,
för dom som är intresserade kan ni skicka ett pm så skickar jag en bild, blev just medlem på denna sidan eftersom jag har sätt att det är många som undrar varför det heter som det heter,

Peterson
9 mars 2010 · 42 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Så det enda man behöver är typ en 240 och man kapar taket och svetsar igen dörrarna?
Jag tänker köpa en 244 och kapa taket.
Jobbigt att hoppa ur bilen smile hehe tongue

Varför kallas det kirunacab?`
Varför för det så många som vill ha igensvetsade dörrar och inte öppningsbara?
Är det därför det blir lättare att bygga caben då?

Jag och några kompisar bygger cab av 740 och JA det blir mke lättare att bygga om du svetsar igen dörrarna.. annars om du ex bygger av en 244 ska du förlänga a-stolpen ner till främre hjulhus och stärka tröskel.. men 740 är a-stolpen starkare och med igen svetsade dörrar  så behövs inte ngn förstärkning på a-stolpe big_smile

Mellander Yrkes Chafför
10 mars 2010 · 380 Inlägg

Bygger en 140 cab med igensvettsade dörrar räcker det för att få den reggad eller måste ja göra någon mer förstärkning? mvh

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
Peterson
11 mars 2010 · 42 Inlägg

det är olika från olika bilar och vart du bes den för alla SFRO män säger inte samma sak tongue skulle tro att du måste stärka a-stoplen för den ä inte stark på 140..
sen vet ja inte om du behöver ett kryss mellan bakre hjulhusen men eftersom en bes köster mellan 4000-2000 så äre töligt o åka på en sån skitsak..men ring till dä stället där du tänker besikta så bygger du den precis som han säger som ska besikta den ä ett hett tips wink

Senast redigerat av Peterson (11 mars 2010)

KBerglund Bilskadeentusiast
11 mars 2010 · 291 Inlägg

trösklar och mellan bakre hjulhusen ska det förstärkas. Det står i sfros bygghandbok för kirunacab

Batta
13 mars 2010 · 1 353 Inlägg

När vi ändå är inne på att cabba bilar,

Chevrolet / dodge van med Ram lär väl inte behöva några förstärkningar om man skulle få för sig att kapa av taket på en sån, eller hur?

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
FarmoR
25 maj 2010 · 149 Inlägg

Om man ville bygga en Golf Variant -95 till kirunacab. Något speciellt som behövs tänkas på?
Hur fan gör man med bältet?

Dock roligare att kunna öppna dörrarna, vart förstärker man då?

enberg_187 Snabb =)
25 maj 2010 · 247 Inlägg

Mellan torped till bakre hjulhus ska det vara balkar i någon viss höjd samt kryssträva i bagaget.

Tror allt står i sfro byggbok.

Just real power no turbo shit =)
WhySoSerious Sa du sten?
1 augusti 2012 · 189 Inlägg

enberg_187 skrev:
Mellan torped till bakre hjulhus ska det vara balkar i någon viss höjd samt kryssträva i bagaget.

Tror allt står i sfro byggbok.

Därför vissa svetsar dörrarna, så dom funkar som balk eller?

Hur går det för TS gjort nån cab?

Saaaand
1 april 2013 · 141 Inlägg

Lånar tråden lite. Håller bilen eller kommer den att säcka om jag bara kapar bort taket?  Hade tänkt skippa förstärkningar och sen skrota den.

Saaaand
1 april 2013 · 141 Inlägg

Lånar tråden lite. Håller bilen eller kommer den att säcka om jag bara kapar bort taket?  Hade tänkt skippa förstärkningar och sen skrota den.

Peterson
1 april 2013 · 42 Inlägg

kan garantera dej att den viker sig! bilen blir som ett korthus ungefär. för när man ex har kapat av b-stolpen kan du ta tag i den och dra den rätt ut om du inte har förstärkt ngt och om du personligen orkar göra det kan du tänka dej vad som händer i ett ex fartgupp. Skulle tro att bilen viker sej inåt och du inte kan öppna dörrarna smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang