Skum tomgång och hög bränsleåtgång

chammo
28 februari 2006 · 7 Inlägg

Hejsan!

Jag har sökt som en dåre på detta forum men inte hittat något jag kan jämföra med mitt problem tyvärr. Ska försöka beskriva så målande jag kan..

Bilen är en 745 -88 insprut.

Symptom
Tomgången är kass. Den hoppar mellan 200-800 varv och blöddrar något otroligt. Frikopplar jag vid exempelvis ett rödljus, så lägger den ofelbart av. Den klarar inte större variationer i varvtal, alltså från 1500 rpm/frikoppling=död.
Det låter som att den tänder under bilen, i avgasporten, speciellt då bilen är varm. Det låter även som att den går på 3 cylindrar då den är varm.
Drar bensin som en tok, ca 2 L milen.

Åtgärder jag gjort:
Bytt tändstift, luftfilter, luftkontrollventilen. Har testat att ta bort luftmängdsmätaren och den går ofantligt mycket sämre, så min lekmannaslutsats är att den fungerar?!??! Tändkablarna är relativit nya, dock sprejade jag dessa med 5-56 för säkerhets skull.
Kollade tändstift och de är igenkittade av sot. Iofs hade jag väl inte behövt titta för att konstatera, men för sakens skull..
Kopplade ur lamdasonden och ...ingen skillnad. Ingen skillnad alls faktiskt. Går lika dåligt. Kan man dra slutsatsen att den inte fungerar som den ska då?
Det finns en lamdasond på Biltema för ca 400 kr. På Mekonomen kostar en Bosch ca 1600. Jag förstår att man får det man betalar för, men kan någon säga om Biltema-alternativet är iallafall dugligt fram till sommaren? Någon som testat och kan säga något om det?
Redigerad: Har testat att koppla ur lambdasonden både då motorn är kall och varm. Dock inte kall/varm samtidigt...ehum......Resultatet är iallafall oförändrat, går lika dåligt.


Jag var på skroten och fick tag på en luftkontrollsventil, begagnad. Denna var egentligen till en 760 GL, men skulle enligt uppgift fungera på min 745 -88 GL. Jag testade och ett tag fungerade det riktigt bra. Men efter 2 veckor så var det samma problem, hastiga variationer i varv resulterade i motorstopp. Hela bilen skakar, känns som om kardanaxeln vill slita runt bilen ett par varv. Tog bort 760-varianten idag och kunde konstatera att den var totalsotig, precis som 740-varianten var när jag tog bort den. Gjorde ren 740-varianten och satte tillbaka den men samma problem.

Jag har ett litet hål i avgassystemet. Har kört i ca 2 månader med det då det inte har stört direkt. I det krökta röret precis innan sista burken. Ska byta detta imorgon. Kan en sådan sak påverka?


Saker som kan orsaka problemen?
Strömfördelare?
Luftmassemätare?
Lambdasond?

Är tacksam för all hjälp och tips jag kan få!


mvh Dennis

kimpan billinge
28 februari 2006 · 95 Inlägg

prova nolstäl datan. eller så är det katen som är sönder. lycka till

bensin i blodet och motorolja i öronen
Petta83
1 mars 2006 · 15 Inlägg

blårycker den?

Vatten är livsviktigt för alla dock ej brustabletter!!
gemini78 Jägermeister
1 mars 2006 · 909 Inlägg

Jag vet en sak det kan vara, hade samma problem på en bil och då var fördelaren sönder eller rättare sagt det läkte in olja från axeln in i fördelaren för packningen var sönder på axeln.

En gång är ingen gång...
Sharky
1 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Du har sannolikt en soppatrycksregulator som har hängt sig. Prova att byt till en annan.

(Om bara ett tändstift är igensotat så skulle jag ha sagt spridare, men om alla stiften är igensotade så pekar det på soppatrycksregulatorn).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
beathacker Amatör
1 mars 2006 · 444 Inlägg

exakt samma problem på min volvo :0) tack för hjälpen

BMW 320d (2006)
vullen Mr White
1 mars 2006 · 1 072 Inlägg

Har du avgaslekaget före landan så har du felet där...Då får den in för mycke luft där som den får problem å reglera över...


Lättaste problemet å kolla om lmm är paj är att ta bort kabeln från den...Går den lika endå
fast kontakten är bort är de inte de som är problemet då..

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Backlund
1 mars 2006 · 29 Inlägg

Jag hade en Mazda 626GT -86 som gick lite skumt en gång, men då låg tomgången på ca 3000rpm dom gånger den gick igång. Så betedde den sig allmänt konstigt.
Men felet på den var en jordkabel till baklyset som inte satt, när jag satte fast den så startade den utan problem och gick fint.

chammo
1 mars 2006 · 7 Inlägg

Petta83 skrev:
blårycker den?

Nope, blåryker icke

Sharky
1 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Ska vi sammanfatta:

Nolla boxen: Hjälper inte
Trasig kat: Spelar ingen roll såvida den inte har satts igen helt.
Fördelare: jag missade det. Det kan vara en felkälla men den ska inte dra 2 l / mil för det.
Avgasläckage: Ja, om det är läckage före lambdan. Nu sa han att det var långt bak och där spelar det ingen roll.

Så fördelarebyte och prova med annan bränsletrycksregulator är steg 1. Steg 2 är att kolla upp om kallstartsspridaren har hängt sig och om vattentempgivaren till sprutet är hel.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
chammo
14 mars 2006 · 7 Inlägg

Problemet löst !

Jag bytte insugspackningen och nu går bilen som den ska MEN... säg den lycka som varar för evigt.
Efter ca 10 minuters körning började oljelampan lysa och jag kan inte komma på varför.

Behöver massa tips nu !

Drönirettab
14 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Kan du ha kommit åt kabeln till givaren när du bytte packningen kanske?

Mrx_racer
15 mars 2006 · 43 Inlägg

hej!!

vet ej riktigt va de kan va..

men tror de skulle kunna va vevhusventilationen som har geggat igen..sitter som en lite gummislang påträtt på en sil under insuget. bara te å ta ur silen å tvätta rent..motorn brukar bli helmysko när de börjar på å bli täppt där.

Volvo 850 (1994)
RedDragon Kluven!
23 mars 2006 · 156 Inlägg

Okej, va nice. Hade tänkt att starta en egen tråd men då jag såg att detta felet påminner om det felet jag har på min bil.

Jag tar det i sin helhet här och hoppas att Sharky kan svara sen ;-)

Jag har en Volvo 740 GL - 90 med B230F motorn.

Körde av vägen i halkan en gång och efter jag fickupp bilen så hängde avgassystemet i backen. Körde ändå en halvmil hem :-)
Efter det så började problemen. Bilen började gå knasigt. Då hela avgassystemet var åt helsike så köpte jag nytt och bytte. Orginal klämman som håller ihop katten med främmre röret var av så jag köpte ett sånt universal som var som rena pusslet.

Lambda sond lampan lös efter att jag satt på delarna men nollställde och lampan slockna. Bilen gick inte riktigt som den skulle men ändå bra.

Nu den senaste tiden är den helt åt h-e igen. Har börjat höra ett läckage under bilen och jag undrar om det är där som jag satte dit universalklämman, alltså före katten. Lambdasond lampan lyser. Och bilen pendlar i varv och går knappt att köra med. Det är en automat med så det gör det ju extra jobbigt.

Skruva lite på den idag, då märkte jag att det även läckte ur tankarmaturen :-( Returen sol läckte troligtvis. Jag bytte tändstift men ingen märkbar skillnad.

Ska köpa lambdasond imorrn och även försöka få tag på en tankarmatur. Vet någon vad detta kostar? Och hur ska jag fixa läckaget? Dom där klämmorna funkar ju inte. Ska man svetsa igen röret?

Mycket tacksam för svar och hjälp då detta har plågat mig alldeles för länge. :-)

Mvh // Frank

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
RedDragon Kluven!
23 mars 2006 · 156 Inlägg

Ingen som ville hjälpa till med inlägget ovan? sad

Har en liten fråga till: Vad betyder felkoden 1-1-3? Snälla, vore kanon om någon kunde svara på detta.

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
Ibanezman Skåning
23 mars 2006 · 739 Inlägg

Det kan inte vara nåt fel på lambdasonden eller att det
är hål någonstans i avgasröret före den? Fixade i somras
en 940 där symptomen var likadana, bytade lambdasonden
till en ny orginal och hela avgasröret, sen gick den perfekt.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang