Funderingar över ev straff för en bekant.

Ksj
10 november 2008 · 1 217 Inlägg

Hejsan, jag har en bekant som just nu sitter i häktet åtalad för mord samt mordbrand.


Saken är den att han har utvecklad schizophreni (Tror det stavas så?) samt en hel del andra grava psykiska problem som han medicinerats för sedan ca 10 år tillbaka.

Under tiden som brotten begicks så var han dock utan medicin och därför långt ifrån sig själv och han minns ingen av händelserna över huvud taget.

Vad får han troligtvis för staff måntro?
Vård? Kåken?  Eller Vård och sedan kåken?hmm


Mvh S

Saab 900 "2.1an" (1992)
decib3L Körv
10 november 2008 · 3 535 Inlägg

Jag skulle tippa på vård.

Men i det här landet vet man inte säkert tongue

Truckdriving Man
Ksj
10 november 2008 · 1 217 Inlägg

decib3L skrev:
Jag skulle tippa på vård.

Men i det här landet vet man inte säkert tongue

Okej, vi tänker i samma banor tror jag.
Jag begriper mig inte på rättssystemet för 5 öre, allt är hur luddigt som helst:/

Saab 900 "2.1an" (1992)
decib3L Körv
10 november 2008 · 3 535 Inlägg

Håller med.

Ändå har alla nissar gått i skola i massa herrans år.

Truckdriving Man
DoT Häst
10 november 2008 · 1 099 Inlägg

Svenska rättssystemet har noll logik. Så är det. smile

Än är inte den sista idioten född..
Mortalis VW-nörd?
10 november 2008 · 4 332 Inlägg

Får väl vård och sjukpenning så han tjänar mer än en student...

kickade
10 november 2008 · 123 Inlägg

Får säkert vård, men borde få fängelse.

Ksj
10 november 2008 · 1 217 Inlägg

kickade skrev:
men borde få fängelse.

Det är DIN personliga åsikt.
Så du menar att om en människa som är så sjuk att den inte har en aning om vad den gör borde ta fullt ansvar ändå?

Din tankegång är lite mysko.

Saab 900 "2.1an" (1992)
DoT Häst
10 november 2008 · 1 099 Inlägg

Ksj skrev:

kickade skrev:
men borde få fängelse.

Det är DIN personliga åsikt.
Så du menar att om en människa som är så sjuk att den inte har en aning om vad den gör borde ta fullt ansvar ändå?

Din tankegång är lite mysko.

Sluten "vård" på livstid kanske vore ett alternativ då?.
Eftersom han/hon inte har en aning om vad denna gör så är det ju aldrig säkert att denne blir "normal" nog att vistas bland folk av den svenska psykvården..
Lixom, en gång är för mycket när en psyksjuk person dödar en "oskyldig", då är det ju redan försent. Vården ska komma INNAN något allvarligt händer.

Det är min personliga åsikt.

Senast redigerat av DoT (10 november 2008)

Än är inte den sista idioten född..
kickade
10 november 2008 · 123 Inlägg

Ksj skrev:

kickade skrev:
men borde få fängelse.

Det är DIN personliga åsikt.
Så du menar att om en människa som är så sjuk att den inte har en aning om vad den gör borde ta fullt ansvar ändå?

Din tankegång är lite mysko.

Som du själv säger har han mördat samt anlagt en mordbrand, i min personliga åsikt vill jag inte ha såna människor i min närhet eller i någons barns närhet. Medicin eller inte, en gång gått över gränsen, kan man göra det igen.

Germax
10 november 2008 · 12 086 Inlägg

Mord och mordbrand?
Ok.. fina kompisar du har tongue

Jag har alltid varit skeptisk till såkallad vård, jag vill inte ha psyksjuka människor som mördar bland mig. Lås in dom för livet lr avrätta dom som jag förespråkar. Jag skiter ärlig talat i hur sjuk han är, vem säger att en psyksjuk mördare inte skulle göra det igen? Bura in skiten för fan!

Alltså när jag tänker på de, hur fan kan du tala om en sån här sak offentligt och referera honom som en bakant? Ok, min polare har snott en bil, min polare pundar.. min polare mördar folk, och är sinnesjuk? Jag hade fan skämts ihjäl!!

Senast redigerat av JapMax (10 november 2008)

Mäki Långsam Perfektionist
10 november 2008 · 4 800 Inlägg

JapMax skrev:
Mord och mordbrand?
Ok.. fina kompisar du har tongue

Jag har alltid varit skeptisk till såkallad vård, jag vill inte ha psyksjuka människor som mördar bland mig. Lås in dom för livet lr avrätta dom som jag förespråkar. Jag skiter ärlig talat i hur sjuk han är, vem säger att en psyksjuk mördare inte skulle göra det igen? Bura in skiten för fan!

Alltså när jag tänker på de, hur fan kan du tala om en sån här sak offentligt och referera honom som en bakant? Ok, min polare har snott en bil, min polare pundar.. min polare mördar folk, och är sinnesjuk? Jag hade fan skämts ihjäl!!

Förstår iofs inte varför man ska skämmas över vad en kompis har gjort. Det är ju inte som om trådskaparen har gjort det själv. Det är ju självklart att man inte skryter om det, men nu har han ju lite funderingar liksom.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Muttley
10 november 2008 ·

är de 100% säkert att idioten har gjort detta så borde han få en 50 år bakom galler med lite vård då och då, och en torr gammal fralla och ett glas vatten om dagen som han själv får baka.
sen jobba som ett svin varje dag.
seriöst, vem fan vill ha mördare här i världen och dessutom schizofrena ?
mördare är värda att bli avrättade.
sjukt tankebana?
har man tagit ett liv så kan man bli av med sitt liv.
dock efter ett långt sjukt fängelsestraff.


men som sagt vi bor i fega sverige då är han väl tyvärr fri efter någon månad på psyk.

DoT Häst
10 november 2008 · 1 099 Inlägg

tkd_rille skrev:
mördare är värda att bli avrättade.

Kan man bara bevisa till 100% att personen mördat så ja, varför ska de få leva?
Måste finnas någon annan straffskala för t.ex dråp i vredesmod, självförsvar eller pga. psykisk sjukdom , då det inte är överlagt.

Kollade på efterlyst för några dagar sen då de snackade om de där nynazisterna som dödat sin 20 åriga kompis och sedan dumpat honom i en gödselbrunn. Och de hade pratat om att döda honom innan, så jag anser att det var överlagt. Personen som mördade honom fick 7 år.
Nyligen var det en stor cannabishärva här i kommunen, flera av de inblandade fick fängelse och den som fick hårdast straff fick 7 år.. Säger inte att det INTE är olagligt vad de hållt på med, men värre/lika illa som mord är det fanimej inte.
Vad säger det som svenska rättsystemet?

Än är inte den sista idioten född..
V10
10 november 2008 ·

Ksj skrev:

kickade skrev:
men borde få fängelse.

Det är DIN personliga åsikt.
Så du menar att om en människa som är så sjuk att den inte har en aning om vad den gör borde ta fullt ansvar ändå?

Din tankegång är lite mysko.

ALLA verkar skylla på alla sorters fel idag i Sverige! Inte ens i USA som har ca 300 miljoner invånare är folk "sjuka" som begår brott.

Jag säger inte att denna person inte är sjuk, men isåfall ska han fan låsas in på vårdhem hela sitt liv!

DoT Häst
10 november 2008 · 1 099 Inlägg

V10 skrev:

Ksj skrev:

kickade skrev:
men borde få fängelse.

Det är DIN personliga åsikt.
Så du menar att om en människa som är så sjuk att den inte har en aning om vad den gör borde ta fullt ansvar ändå?

Din tankegång är lite mysko.

ALLA verkar skylla på alla sorters fel idag i Sverige! Inte ens i USA som har ca 300 miljoner invånare är folk "sjuka" som begår brott.

Jag säger inte att denna person inte är sjuk, men isåfall ska han fan låsas in på vårdhem hela sitt liv!

Jo det är väl sant att folk har satt det i system.
MEN många som påstår att de är sjuka osv. blir ju avslöjade under utredningen.
Ett exempel är ju Anders Eklund. Han påstod att han var psykiskt sjuk"och att det var därför han mördade.
Han "avslöjades" och gavs livstids fängelse. Sen hur länge livstid är i sverige är ju en annan sak.

Än är inte den sista idioten född..
V10
10 november 2008 ·

DoT skrev:

V10 skrev:

Ksj skrev:

Det är DIN personliga åsikt.
Så du menar att om en människa som är så sjuk att den inte har en aning om vad den gör borde ta fullt ansvar ändå?

Din tankegång är lite mysko.

ALLA verkar skylla på alla sorters fel idag i Sverige! Inte ens i USA som har ca 300 miljoner invånare är folk "sjuka" som begår brott.

Jag säger inte att denna person inte är sjuk, men isåfall ska han fan låsas in på vårdhem hela sitt liv!

Jo det är väl sant att folk har satt det i system.
MEN många som påstår att de är sjuka osv. blir ju avslöjade under utredningen.
Ett exempel är ju Anders Eklund. Han påstod att han var psykiskt sjuk"och att det var därför han mördade.
Han "avslöjades" och gavs livstids fängelse. Sen hur länge livstid är i sverige är ju en annan sak.

Det är ett känsligt ämne, och speciellt om man känner personen ifråga men det är ju så, det är idag till 99% säkerhet att personen som dödat, våldtagit osv är "sjuk"...det är vidrigt att dom matar allmänheten med att folk är "sjuka"...är det så Sverige hanterar detta, genom att kalla alla brottslingar sjuka? Iofs...Sverige är ju samvetets land, det är väl lättare att skylla på att folk är sinnessjuka än att dom är vanliga kriminella, där man kan istället placera invandrare!

Så fort något händer så kommer rubrikerna eller på nyheterna: "Personen ska nu genomgå en undersökning"...well what´s new!!

SuperNova
10 november 2008 · 236 Inlägg

Jag är en två barns mamma och jag kan tala om att
om mina barn skulle råka ut för mord eller att någon har
tagit mina barnsliv på någe sätt så skulle jag personligen
ta hand om denna person så den inte gör om det igen även
om det nu skulle kosta mitt liv.
Inför dödstraff, är dom 100% skyldiga till brottet så ska dom inte finnas.
Man fattar inte vad ett liv är värt förens man själv håller i sitt eget barn.
Ja det är ett känsligt ämne, jag har själv bott med ett av mina barn brevid en
psykiskt sjuk idiot och jag va livrädd att någe skulle hända mitt barn så jag
flyttade.

Urkas Kräsen grafiker
10 november 2008 · 1 775 Inlägg

Ksj skrev:
Hejsan, jag har en bekant som just nu sitter i häktet åtalad för mord samt mordbrand.


Saken är den att han har utvecklad schizophreni (Tror det stavas så?) samt en hel del andra grava psykiska problem som han medicinerats för sedan ca 10 år tillbaka.

Under tiden som brotten begicks så var han dock utan medicin och därför långt ifrån sig själv och han minns ingen av händelserna över huvud taget.

Vad får han troligtvis för staff måntro?
Vård? Kåken?  Eller Vård och sedan kåken?hmm


Mvh S

Om det är okej att jag frågar: Hur stor säkerhet är det att han har gjort det? Och stöder du honom?
Själv tycker jag iaf att fängelse är helt fel om det nu är så att han själv inte kommer ihåg nånting öht. Vet iaf att om jag vore i den situationen så skulle jag må långt ifrån bra.

Whine whine!
Hamilton
10 november 2008 · 8 865 Inlägg

Ksj skrev:
Hejsan, jag har en bekant som just nu sitter i häktet åtalad för mord samt mordbrand.


Saken är den att han har utvecklad schizophreni (Tror det stavas så?) samt en hel del andra grava psykiska problem som han medicinerats för sedan ca 10 år tillbaka.

Under tiden som brotten begicks så var han dock utan medicin och därför långt ifrån sig själv och han minns ingen av händelserna över huvud taget.

Vad får han troligtvis för staff måntro?
Vård? Kåken?  Eller Vård och sedan kåken?hmm


Mvh S

Mig veterligen så är man oskyldig tills en dom vunnit laga kraft.
Ska vi gissa på en evt påföljd till en oskyldig eller vad är du ute efter?

Senast redigerat av Hamilton (10 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang