Jobbig hinna på utsidan vindrutan!

Braather (none)
12 november 2008 · 1 725 Inlägg

Hej!

Jo, jag har lyckats få en jobbig fettig, hinna på framrutan. Det  är utsidan och är enormt störande.

Min bilruta har varit med i ca 13 000 mil men är i ett bra skick. Men vet inte om den kan  vara "sliten", om man kan uttrycka sig så. Att den har gjort sitt?

om inte, vad kan man göra för att få bort detta? Jag tvätta rutan med t-röd för en vecka sen. Men det höll inte så länge.
Tycker att hinnan kommer mest i mitten på rutan, som ett sträck från ovankant taket ner till underkant mot huven till. Precis i linje med torkarbladet slutar då man har på dom.

Tack på förhand!

//Jonas

Senast redigerat av Braather (12 november 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--
Hasselstrom
12 november 2008 · 796 Inlägg

Kör lite med vindrutetorkarna? om det nu är imma?

Annars kan ju rutan blivit "matt"..

Kör lite med poler-maskinen och med ett fint polermedel och sen vaxa.

Tror det kan funka, men ej helt säker..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Braather (none)
12 november 2008 · 1 725 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Kör lite med vindrutetorkarna? om det nu är imma?

Annars kan ju rutan blivit "matt"..

Kör lite med poler-maskinen och med ett fint polermedel och sen vaxa.

Tror det kan funka, men ej helt säker..

Ja, okey..kanske inte en imma, utan som en fet hinna som ligger på. Så polermaskin på de då ? Låter inte som det vanligaste sättet men.

--Lev i går som det vore i morgon--
Hasselstrom
12 november 2008 · 796 Inlägg

Jag är absolut ingen expert, men jag hade kört med polermaskinen..

Vet inte riktigt om detta är bra för rutan, men jag har hört att det inte skadar den.. Dessutom finns det ju folk som jobbar med det..

Men ring till en glasfirma o fråga, då min bil är värd lite mindre än din:P så du inte tabbar dej:P

Rödsprit tror jag inte är lösningen i allafall.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Blodpudding
12 november 2008 · 29 Inlägg

Har fått exakt samma problem på min ruta som bara gått 1500 mil. Jag börjar undra om det kan va nåt som torkarbladet lämnar efter sig. Kanske är nåt skit med gummiblandningen med nån enstaka batch. Jag ska gå på rutan riktigt ordentligt i helgen. Ska gnugga satan med T-röd på både ruta och blad..tongue

Edit

Att T-röd är smaskens för rutorna trodde jag var ett klassiskt recept.

Senast redigerat av Blodpudding (12 november 2008)

Mercedes C300de "EQ Power" (2020)
Braather (none)
12 november 2008 · 1 725 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Jag är absolut ingen expert, men jag hade kört med polermaskinen..

Vet inte riktigt om detta är bra för rutan, men jag har hört att det inte skadar den.. Dessutom finns det ju folk som jobbar med det..

Men ring till en glasfirma o fråga, då min bil är värd lite mindre än din:P så du inte tabbar dej:P

Rödsprit tror jag inte är lösningen i allafall.

Tack för tippset! lika bra att kanske svänga förbi en glasfirma å se. Får bli så i mon.

Om ingen annan poppar upp med något underbart svar : )

//jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
Braather (none)
12 november 2008 · 1 725 Inlägg

Blodpudding skrev:
Har fått exakt samma problem på min ruta som bara gått 1500 mil. Jag börjar undra om det kan va nåt som torkarbladet lämnar efter sig. Kanske är nåt skit med gummiblandningen med nån enstaka batch. Jag ska gå på rutan riktigt ordentligt i helgen. Ska gnugga satan med T-röd på både ruta och blad..tongue

Där ser man! Då är det inte bara jag. De där med t-röd testa jag som FAN vill jag lova för en vecka sen..Nope, de gick fasen inte. Så ska kanske kolla på att byta torkarblad med i samma veva. För det är såå störande.

--Lev i går som det vore i morgon--
Blodpudding
12 november 2008 · 29 Inlägg

Braather skrev:

Blodpudding skrev:
Har fått exakt samma problem på min ruta som bara gått 1500 mil. Jag börjar undra om det kan va nåt som torkarbladet lämnar efter sig. Kanske är nåt skit med gummiblandningen med nån enstaka batch. Jag ska gå på rutan riktigt ordentligt i helgen. Ska gnugga satan med T-röd på både ruta och blad..tongue

Där ser man! Då är det inte bara jag. De där med t-röd testa jag som FAN vill jag lova för en vecka sen..Nope, de gick fasen inte. Så ska kanske kolla på att byta torkarblad med i samma veva. För det är såå störande.

Mmmm, speciellt nu på kvällarna när det bara är blött och med en jäkla massa reflexer från alla håll och kanter.

Mercedes C300de "EQ Power" (2020)
Hasselstrom
12 november 2008 · 796 Inlägg

Blodpudding skrev:
Har fått exakt samma problem på min ruta som bara gått 1500 mil. Jag börjar undra om det kan va nåt som torkarbladet lämnar efter sig. Kanske är nåt skit med gummiblandningen med nån enstaka batch. Jag ska gå på rutan riktigt ordentligt i helgen. Ska gnugga satan med T-röd på både ruta och blad..tongue

Är det verkligen så bra med t-röd på torkarbladen? Borde torka ut rätt fort!
Sen vet jag inte om det är bra för laminatet i rutan med sprit heller!?

Prova med lackrengöring och sen hårdwax..
De gjorde jag på mina rutor i helgen och dom blev som nya.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
te_wik Forummoderator
12 november 2008 · 12 813 Inlägg

Vax och polermaskin smile Finns speciellt vax för vindrutor som ska förhindra imma och annat tjaffs.

Kanske någon som gjort samma tabbe som mig? Tog fel flaska och hällde glykol i spolarbehållaren.
DET kan man kalla jobbig hinna wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Blodpudding
12 november 2008 · 29 Inlägg

Hasselstrom skrev:

Blodpudding skrev:
Har fått exakt samma problem på min ruta som bara gått 1500 mil. Jag börjar undra om det kan va nåt som torkarbladet lämnar efter sig. Kanske är nåt skit med gummiblandningen med nån enstaka batch. Jag ska gå på rutan riktigt ordentligt i helgen. Ska gnugga satan med T-röd på både ruta och blad..tongue

Är det verkligen så bra med t-röd på torkarbladen? Borde torka ut rätt fort!
Sen vet jag inte om det är bra för laminatet i rutan med sprit heller!?

Prova med lackrengöring och sen hårdwax..
De gjorde jag på mina rutor i helgen och dom blev som nya.

Ja, som sagt. I helgen blir det till att testa allt. Ska även testa ditt recept smile

Mercedes C300de "EQ Power" (2020)
Braather (none)
12 november 2008 · 1 725 Inlägg

Fasen, kom in en del goa tips i alla fall:) Och du, Blodpuddingen, håll mig uppdaterad smile

--Lev i går som det vore i morgon--
RedEyeMS3
12 november 2008 · 355 Inlägg

Testa å byt spolarvätska.. Blir en hinna efter en del.

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Braather (none)
12 november 2008 · 1 725 Inlägg

RedEyeMS3 skrev:
Testa å byt spolarvätska.. Blir en hinna efter en del.

Den du...jag köpte en 30:- färdigblandad spolarvätska. Kan vara de med.

Gött då andra kan påminna en lite tongue

--Lev i går som det vore i morgon--
ryttersson
13 november 2008 · 454 Inlägg

Jag har oxå lite problem , när det regnar och jag kör med torkarbladen så blir det imma på utsidan av rutan som försvinner ganska snabbt men är konstant om man kör torkarna på vanlig hastighet ...nån som har lösning på problemet ? man ser väldigt illa när det regnar och är mörkt om man har imma på rutan

Streethawk Billjuds Wannabe
13 november 2008 · 1 771 Inlägg

Jag hade någon fet hinna på framrutan, fast jag använde turtlewax för fönster och gnuggade satan, då försvann det.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
FL3JM Inga konstigheter
13 november 2008 · 2 064 Inlägg

ryttersson skrev:
Jag har oxå lite problem , när det regnar och jag kör med torkarbladen så blir det imma på utsidan av rutan som försvinner ganska snabbt men är konstant om man kör torkarna på vanlig hastighet ...nån som har lösning på problemet ? man ser väldigt illa när det regnar och är mörkt om man har imma på rutan

Det där problemet fick jag när jag körde iskall luft och hade den på defrost-läget. Dvs den sprutar kall luft rakt på rutan vilket kyler ner den, samtidigt så kommer det uppvärmd luft innifrån motorhuven upp mot rutan och kyls ner vilket då skapar massa imma.

RedEyeMS3
13 november 2008 · 355 Inlägg

Det jag tycker fungerar bäst för att få bort hinnan som blir är att gnugga som fan på rutan med pappret som finns ute på bensinstationerna..

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Kristian_L
13 november 2008 · 1 893 Inlägg

Jag köpte torkarblad på Biltema, som skulle lämna ifrån sig en hinna som är vattenavstötande. Man skulle köra de torra några gånger efter montering.
Nu har jag en sådan där iriterande hinna som stör sikten i två sekunder varje gång bladet sveper förbi. Den försvinner fort, men det är iriterande.

Ni som snackar polermaskin, var försiktiga så ni inte slipar rutan så ni inte ser nått sedan. Fel vax, med slipmedel som biter i glaset, sedan blir det ny vindruta.
Problemet med dålig sikt försvinner ju då med, men det kan bli kostsamt. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Mortalis VW-nörd?
13 november 2008 · 4 332 Inlägg

biltemas torkarblad e sämre än att köra med wettextrasor på torkararmarna...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang