Knackande ventiler på Polo

Saam
1 mars 2006 · 5 Inlägg

Sry om jag skapar en ny tråd om detta.

Min lilla polo knackar i ventilerna. inte så högt men det hörs väl på tomgång och jag har bytt olja 5 - 6ggr men det låter fortfarande.
det är en 16ventilare så det går ej justera ventilerna.

Vad ska jag göra ?

Pitbull MG ZR 160
1 mars 2006 · 132 Inlägg

Det knackar inte i ventilerna,
Det lär vara lyftarna som är slitna.
Mvh Mattias

Mvh Mattias
Highway Performance.
+46763-493494
BMW E34 535 Turbo. "Sveriges argaste M30B35" (1990)
BMW 525 Touring "Dragbil till turbon" (1993)
timpan_87
1 mars 2006 · 781 Inlägg

är det ventilenra och har du provat hällt i rikigt gammal olja? kört den varm och någon mil kanske sedan byt till ny olja också? då ska de släppa om de är ventilknack du hlr

SieRRa_WeeD
1 mars 2006 · 225 Inlägg

förmodligen är det lyftarna..men byt olja och oljefilter så kan det sluta knacka

To Feel Or Not To Feel Cosworth....
Saam
2 mars 2006 · 5 Inlägg

Jag lämnade in bilen på Atteviks o bad dom kolla upp det Men dom nämde inget om det sen när jag skulle hämta den så jag tog för givet att dom hade fixat det. Jag har bytt olja ett par gånger och även oljefiltret. jag fyllde på med nån dyr olja som skulle ara riktigt bra. men inte hjälpte det. Äen under servicen så bytte dom olja till den oljan som är standard till polo om man säger så. men samma sak ändå.
Bilen är avställd sen september så jag minns inte exakt om den lät nånting när bilen gått varm. men folk har påpekat det förr.
Och andra sidan så knackar den mindre när jag kör på högoktanig bensin (V-power)

Men en sån här liten motor ska knappt höras så det är smått irriterande att den låter som en diesel :\

EDIT: byt ut knacka mot Ticka ist. låter rimligare smile

Senast redigerat av Saam (2 mars 2006)

Pitbull MG ZR 160
2 mars 2006 · 132 Inlägg

Saam, det är lyftarna som är problemet.
Bara till att höra av dig om du vill ha det fixat.

Mvh Mattias

Mvh Mattias
Highway Performance.
+46763-493494
BMW 525 Touring "Dragbil till turbon" (1993)
BMW E34 535 Turbo. "Sveriges argaste M30B35" (1990)
Saam
2 mars 2006 · 5 Inlägg

Okej. jag får tro på dig. Vi satt och diskuterade lite om det på jobbet. Vi kom fram till att det kan ara så. Iaf.. gubbarna på Atteviks sitter med tummarna i röva och borde få sig en känga tycker jag sad

Är det mycket strul och fixa lyftarna Pitbull?
Du kan ju få hjälpa mig om du e sysslolös. men jag vet inte vart du bor.

Pitbull MG ZR 160
2 mars 2006 · 132 Inlägg

Saam skrev:
Okej. jag får tro på dig. Vi satt och diskuterade lite om det på jobbet. Vi kom fram till att det kan ara så. Iaf.. gubbarna på Atteviks sitter med tummarna i röva och borde få sig en känga tycker jag sad

Är det mycket strul och fixa lyftarna Pitbull?
Du kan ju få hjälpa mig om du e sysslolös. men jag vet inte vart du bor.

Hej Saam.

Ditt problem låter som lyftarna.
Men det behöver inte vara de, svårt när man
inte har lyssnat på motorn.
Jag bor Fridafors, ca 8,5 mil ifrån dig om jag nu inte
är ute och seglar.
När man ska byta lyftare så byter man följande.

Olja och filter
Kamrem, om den nu inte är nybytt.
Spännare, löphjul, om ngt av det är slitet.
Insugspackning, lyftarna.

Det är inte specielt billig operation.

Mvh Mattias

Mvh Mattias
Highway Performance.
+46763-493494
timpan_87
2 mars 2006 · 781 Inlägg

när man lämnar in bilen på servis vill man ju att dom fixar allt men så är de inte i allafall. vet många mekaniker som resonera såhär *bilen är inte ny och då behöver den inte vara perfekt* synd för den som vill ha en rikigt bil.. byt verkstad till någon seriös nästa gång.

Saam
2 mars 2006 · 5 Inlägg

Nej det är svårt o veta exakt om man inte har hört motorljudet. Byt olja och oljefilter säger majoriteten. Bilen har gått omkring 10 000mil. Är det verkligen dags för kamremsbyte ?

Saam
2 mars 2006 · 5 Inlägg

timpan_87 skrev:
när man lämnar in bilen på servis vill man ju att dom fixar allt men så är de inte i allafall. vet många mekaniker som resonera såhär *bilen är inte ny och då behöver den inte vara perfekt* synd för den som vill ha en rikigt bil.. byt verkstad till någon seriös nästa gång.

Atteviks är väl en seriös verkstad ? det är en VW/Scania verkstad. Dom om några borde ha bra service. Men jag håller med om det du säger.

Senast redigerat av Saam (2 mars 2006)

volyota
18 april 2014 · 241 Inlägg

problemet med dom 16v är att det brukar bli dåligt oljetryck uppe i toppen  har inte hittat någon riktig orsak men det slutar för det mesta med att man får ta av toppen och tvätta o blåsa ren dom  sen är för det mesta problemet borta  dom jag rivit har det inte varit fel på tryckarna men dåligt oljetryck där av klappret i lyftarna

mb_pucken
20 april 2014 · 5 082 Inlägg

Tycker de låter som alla 1,4 och det brukar vara kolvbultarna som låter har jag fått berättat smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mr_Yellow
20 april 2014 · 184 Inlägg

Haft samma problem med min gamla Skoda Fabia 1.4 ( Samma motorer som Polo). Bla. knackade han som en diesel, byte lyftarna och problemet försvann. Dock måste jag säga att 1.4 motorn är ett av de sämsta motorer som Vw har gjort. Drog olja pga dåliga kolvringar (vanligt problem på dessa) samt problem med vevhus samt motorhaveri ( vanligt på tex Golf 1.4) . Om jag vore du så skulle jag inte bry mig, kör den tills motorn är slut / säljer du bilen och köper en riktigt bild istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang