Det finns tyvärr Korkade bilmekaniker som drar hjulen för hårt.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 november 2008 · 3 404 Inlägg

SpotniX skrev:
Trodde alla visste att man inte behöver dra åt bultarna för kung och fosterland...

Jag står häldre med ett 2meters rör och drar av bultarna än blir omkörd av hjulen med plåtskador och en eventuell olycka som följd... Därav drar jag "lite lagom" med 460mm dragskaft och krafthylsa. Har inte haft allt för stora problem med att få av hjulen än, ja jag kör med kopparpasta på alla anlagsytor samt bultarna.

Ni som säger att man inte ska ha kopparpasta, varför inte? En gammal chef kastade på vinterdäcken på plåtfälgar utan pasta. Till våren när dom skulle av så blev det lite problem, fälgarna hade rostat fast. Stog med storsläggan i någon timme innan rosten gav sig, detta hade aldrig hänt med kopparpasta.

Senast redigerat av TenZer (24 november 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Germax
24 november 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har dragit av 2 pinnbultar av 4 på en Renault laguna en gång,
antar att det är en blandning mellan korrosion, för hårt dragna muttrar och utmattning.
Jag använde kors och 1m hävrör.

Martin 9-3 Fisketokig
24 november 2008 · 2 997 Inlägg

Man tycker att det ska vara skönare att arbeta för hand isf med mutterknackare. Man tappar ju känslan helt med en maskin.

Jag drar alltid själv på bilen med moment. Drar åt med ca 115nm och sen när de ska väck så vänder jag på spärrskaftet, vrider upp till ca 125-130nm och hittills har alla bultar följt med utan att det klickar först smile

Är dock noga med att dra efter bultarna, gärna 3-4ggr under de kommande 100 milen.
Har momentnyckeln och hylsa klar i skuffen så klart på 2 minuter.
Första gången efter 5-10 mil kan det vara någon bult som jag kan dra någon millimeter till innan det klickar på nytt men sen klickar det direkt.

Det är väl därför många verkstäder drar med sån kraft, att det inte ska behöva efterdras.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
24 november 2008 · 5 650 Inlägg

fälgarna ska ju sitta fast vore väldigt nice och tappa dom sen finns de alltid nya fälgar och köpa så mkt och gnälla om

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Smajly
24 november 2008 · 3 059 Inlägg

Pan skrev:

Smajly skrev:
Själv drar jag aldrig mina mer än med handkraft med fälgkors om jag byter med det annars kör jag mutterdragaren men då drar jag in alla bultarna nätt i botten och sen "duttar" man bara lite med mutterdragaren på varje bult.. Det räcker o blir över för att dom inte ska kunna lossna.

Jo jag brukar köra på den principen med fattar inte varför man ska dra mer? Sen åker jag ner till macken i med luft om det behövs och där efterdrar jag om det skulle behövas sen är det skit bra big_smile Då sitter det lagom hårt smile

Exakt..

volvo_dude skrev:
fälgarna ska ju sitta fast vore väldigt nice och tappa dom sen finns de alltid nya fälgar och köpa så mkt och gnälla om

Va?? Titta på ditt t-bord så finns det tangenter med tecken på: , . - ?

Senast redigerat av Smajly (24 november 2008)

wildboy_87_
24 november 2008 · 1 062 Inlägg

jag har alltid andvänt kopparpasta på alla anliggnlings ytor samt bultar me men har aldrig vart några problem med att få väck sen använder jag samma bultar te vinter som sommar V= plåt/S=alu fälgar

aldrig ngra problem men vad e det för skillnad på bultarna då??
ni som vet kan ju gärna skriva ut det å inte bara säga att det är skillnad roll

mvh

Team Björkeryd
Masterworks
24 november 2008 ·

wildboy_87_ skrev:
jag har alltid andvänt kopparpasta på alla anliggnlings ytor samt bultar me men har aldrig vart några problem med att få väck sen använder jag samma bultar te vinter som sommar V= plåt/S=alu fälgar

aldrig ngra problem men vad e det för skillnad på bultarna då??
ni som vet kan ju gärna skriva ut det å inte bara säga att det är skillnad roll

mvh

Det kan vara skillnad, inte alltid!
Skillnaden är hur koningen är utformad, 60° kona, sfärisk kona, längd osv...

Evil_90 +Uppfinnare+
24 november 2008 · 643 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Man tycker att det ska vara skönare att arbeta för hand isf med mutterknackare. Man tappar ju känslan helt med en maskin.

Jag drar alltid själv på bilen med moment. Drar åt med ca 115nm och sen när de ska väck så vänder jag på spärrskaftet, vrider upp till ca 125-130nm och hittills har alla bultar följt med utan att det klickar först smile

Är dock noga med att dra efter bultarna, gärna 3-4ggr under de kommande 100 milen.
Har momentnyckeln och hylsa klar i skuffen så klart på 2 minuter.
Första gången efter 5-10 mil kan det vara någon bult som jag kan dra någon millimeter till innan det klickar på nytt men sen klickar det direkt.

Det är väl därför många verkstäder drar med sån kraft, att det inte ska behöva efterdras.

På många verkstäder så finns det väl även förlängare till mutterdragare som är inställda på att spänna 120-130 nm. Men det får man ju aldrig använda till aluminiumfälgar!!!

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Opelmadness German cars, quality and beyond
24 november 2008 · 8 197 Inlägg

Köpte en Primera strax före nyår 1999. Den var tre år och hade gått 2600 mil. Efter en massa tjat om att det inte fanns några vinterhjul till bilen, trots att jag hade pratat med tidigare ägaren som hade bytt in den med vinterdäck "hittade" dom hjulen.
Skulle hämta bilen och körde iväg. Hela bilen skakade som fan och jag gick ut och tittade.. Såg ju inget för mörkret. Kände och ryckte i alla däcken för att kolla om dom satt löst, men icke.

Kom hem, körde in bilen i garaget och fick av hjulsidorna... ALLA muttrar satt på bak och fram med konan utåt!!! Gissa om jag ringde och skällde ut försäljarn.
Han sa att det "var antagligen nån praktikant som satt dit dom". Har en polare som jobbar i verkstan på VOLVO här uppe och han hade sett försäljaren stå och prata med en av dom fast anställda, stuckit till honom nåt som såg ut som pengar innan han körde in min bil för att skruva på hjulen. Den fan hade antagligen sagt till honom att vända på muttrarna. mad

Han fick höra både det ena och det andra av mig sen.. Bl.a att ha skulle hålla sig till det han kunde, sälja hönsägg, för det gör han där han bor..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
LordLife
24 november 2008 · 998 Inlägg

Har haft problem med att få av hjulen. Men ett järn rör på 1 meter och sen så går det bra.
Mina plåtfälgar brukar rosta fast men det är bara att sparka lite på dom så lossnar dom.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
blacken
24 november 2008 ·

Corvair65 skrev:
Kopparpasta funkar fint med plåtfälg eller extremt skitiga alu. Tänkt på att koppar är en ädlare metall än aluminium? Kopparn "äter" sig in i aluminiumet.

Just därför så är det bättre med grafitpasta..

blacken
24 november 2008 ·

Det gnälls mycket på bilmekarna och det finns en hel del nötskallar som inte borde finnas i en verkstad. men man får inte heller glömma bort att dom jagas av tidsaspekten hela tiden, det ska gå hur fort som helst så att dom kan ta så många bilar som möjligt per dag.

Då är det inte så lätt att kunna prestera "toppjobb" utan man får "kapa hörn" och ta kalkerade "risker" för attt ens kunna hinna med alla jobb som chefen/företaget vräker på en..

dbjanoz
24 november 2008 · 1 785 Inlägg

blacken skrev:
Det gnälls mycket på bilmekarna och det finns en hel del nötskallar som inte borde finnas i en verkstad. men man får inte heller glömma bort att dom jagas av tidsaspekten hela tiden, det ska gå hur fort som helst så att dom kan ta så många bilar som möjligt per dag.

Då är det inte så lätt att kunna prestera "toppjobb" utan man får "kapa hörn" och ta kalkerade "risker" för attt ens kunna hinna med alla jobb som chefen/företaget vräker på en..

Vad de som vräker jobb över en annställd borde tänka på är att resultatet kan bli förödande både för människor och deras företag. De som gör ett bra jobb kommer man tillbaka till. De som saknar grundläggande tekniska kunskaper aktar man sig för så om de hade gjort jobbet gratis.

Det är ett krav att kontrollera lastbilen innan man kör iväg. Men liknande säkerhets kontroll tar man ganska lätt på när det gäller personbilar.

Senast redigerat av dbjanoz (24 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
wildboy_87_
24 november 2008 · 1 062 Inlägg

Masterworks skrev:

wildboy_87_ skrev:
jag har alltid andvänt kopparpasta på alla anliggnlings ytor samt bultar me men har aldrig vart några problem med att få väck sen använder jag samma bultar te vinter som sommar V= plåt/S=alu fälgar

aldrig ngra problem men vad e det för skillnad på bultarna då??
ni som vet kan ju gärna skriva ut det å inte bara säga att det är skillnad roll

mvh

Det kan vara skillnad, inte alltid!
Skillnaden är hur koningen är utformad, 60° kona, sfärisk kona, längd osv...

ok så det e så trodde det var ngn material skillnad

mvh

Team Björkeryd
guwib
24 november 2008 · 624 Inlägg

kolla mina bilder på bmw´n, de satt skapligt hårt kan jag säga..fälgkors- nej. fälgkors+förlängare- nej.
mutterpicka- nej. lastbilspicka a´20 panner- nej. rund bultskalle- ja..sad svetsa  fast ny skalle, samma metoder igen, funka??- nej!
jag fick borra bort skallarna på dem.( se bilder)
sen ta resten med liten tång och hoppas att det fanns ngt att greppa om.
men det gick!!smile

who´s the man?
Hilmer
24 november 2008 · 1 789 Inlägg

När det gäller alu-fälgar så har ju bultarna en tendens att nipa åt rätt så ordentligt av sig självt när det fått sitta ett tag, antagligen för att det är olika material som inte "tål" varandra så det behöver inte nödvändigtvis bero på att dom är för hårt spända från början.
På min arbetsplats så dras alla hjulmuttrar med moment, en lapp i innerspegeln talar om för kunden att efterdra/kontrollera bultarna själv efter 10mil. Och jag tror att det är här som många beskymer startar, nämligen att folk "efterdrar" istället för att "kontrollera" att rätt moment finns, dvs att inga hjulbultar lossnat.

FLindgren
24 november 2008 · 5 089 Inlägg

barrre skrev:
Jag hann köra 1 mil en gång... sen fick jag obalans i bilen som fan och stannade.

Visade sig att 5 hjulbultar runt om hade trillat av, och resten kunde man skruva av med handkraft!
Det sjuka var att jag stog och tittade på medans mekanikern drog fast hjulen med mutterdragare, men han måste ju stängt av tryckluften innan eller nåt :\

rost på navet eller i bulthålet skulle jag tro.. och han drog det så hårt han borde.. sen när du var ute och åkte så lossade någon liten rostflaga mellan fälgen och navet och då lossar däcket mer och mer.

eller så var det fel bultar, eller ingen navring smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
dahboy
24 november 2008 · 1 002 Inlägg

Som det redan nämts i tråden så är saab 9000 alltid ett helvete att byta däck på..

när jag låg i lumpen så fick vi punka på ett däck på ett 25 ton släp en dag. Jag kan lova att den fälgen satt så in i helvete.. efter att vi legat och dunkat på skiten ett bra tag så hämtade vi en pansarterrängbil, drog en kedja runt däcket och fäste i patrian. På tredje försöket så lossnade skiten.. Det ska tilläggas att patrian har 1080 Nm och är sex hjulsdriven..

...
viking88
24 november 2008 · 1 Inlägg

Jag använder alltid fälgkors för då kan man alltid känna hur hårt eller löst fälgen sitter. sen drar jag alltid diagonalt från den första bulten det sättet har aldrig svikit mig lr min far. sen olja alltid bultarna så slipper man rosten som bildar i bult fästena.cool

Fac Ut Gaudiam
Redbull Moderator+
24 november 2008 · 1 081 Inlägg

Evil_90 skrev:
På många verkstäder så finns det väl även förlängare till mutterdragare som är inställda på att spänna 120-130 nm. Men det får man ju aldrig använda till aluminiumfälgar!!!

Varför får man inte använda momentstavar till aluminumfälgar?

Vem jag?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang