volvo 740turbo går skit

Nirvo
24 november 2008 · 39 Inlägg

haj har ett skumt problem mä min volvo 740turbo 87:a. när jag gasar på tomgång så gåre hur bra som hälst men när jag läger i växel och åker iväg o gasar lite så börjar den smälla o härja direkt vid laddtyck och har byt ic.insugspackning.lmm.tempgivar.tändkablar.tändstift.tryckslangar.btr.fördelarlock.rotor men det smäller som fan ändå nån som har nån ide vad den kan vara? smile

baltis
24 november 2008 · 1 948 Inlägg

inte dåligt med saker du har bytt... provat byta lambdan än? smäller och härjar? innebär? spikar den?

sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

har du kollat att du inte har luftläck nånstans. jag hade samma på min och jag blev tokig och det visade sig att intercoolern hade gett sig och det va samma problem du har på tomgång gick den jätte fint men så fort man skulle köra iväg så gick det inte alls. testa att spruta lite startgas lite överallt när den står på tomgång så märker du om den börjar varva lite extra. då e det antagligen luftläck

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Marcus_89 Biltokig elektriker
24 november 2008 · 3 352 Inlägg

Får du upp ngt ladd? Tillräckligt med soppa?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 november 2008 · 3 180 Inlägg

baltis skrev:
inte dåligt med saker du har bytt... provat byta lambdan än? smäller och härjar? innebär? spikar den?

Är motronicsprut i den där, sitter ingen lambdasond på dom

Nirvo

Min går sådär när nån tryckslang inte riktigt sitter som den ska, vid vakum går det bra, men vid ladd smäller den å rycker och har sej, annars kan det vara tempgivaren till sprutet som sagt upp sig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

NITROUS skrev:

baltis skrev:
inte dåligt med saker du har bytt... provat byta lambdan än? smäller och härjar? innebär? spikar den?

Är motronicsprut i den där, sitter ingen lambdasond på dom

Nirvo

Min går sådär när nån tryckslang inte riktigt sitter som den ska, vid vakum går det bra, men vid ladd smäller den å rycker och har sej, annars kan det vara tempgivaren till sprutet som sagt upp sig.

beror väl på om det e en FT eller ET......eller?

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 november 2008 · 3 180 Inlägg

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:

baltis skrev:
inte dåligt med saker du har bytt... provat byta lambdan än? smäller och härjar? innebär? spikar den?

Är motronicsprut i den där, sitter ingen lambdasond på dom

Nirvo

Min går sådär när nån tryckslang inte riktigt sitter som den ska, vid vakum går det bra, men vid ladd smäller den å rycker och har sej, annars kan det vara tempgivaren till sprutet som sagt upp sig.

beror väl på om det e en FT eller ET......eller?

va jag vet är det bara motronic som har tempgivare på tryckröret mellan IC och spjäll.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

NITROUS skrev:

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:

Är motronicsprut i den där, sitter ingen lambdasond på dom

Nirvo

Min går sådär när nån tryckslang inte riktigt sitter som den ska, vid vakum går det bra, men vid ladd smäller den å rycker och har sej, annars kan det vara tempgivaren till sprutet som sagt upp sig.

beror väl på om det e en FT eller ET......eller?

va jag vet är det bara motronic som har tempgivare på tryckröret mellan IC och spjäll.

det e säkert möjligt men va e skillnaden på ET och FT då? för det e väl ET som e motronic? eller e båda det?

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 november 2008 · 3 180 Inlägg

sunkmaster skrev:
det e säkert möjligt men va e skillnaden på ET och FT då? för det e väl ET som e motronic? eller e båda det?

ET och FT är olika motorer, säger inget om vilket stytsystem som nödvändigtvis sitter där, även om motronic satt på ET original. Jag har t.ex motronic på min 740 med FK motor, inte länge till men det passar...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
LindqvisT_Volvo
24 november 2008 · 20 Inlägg

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:

sunkmaster skrev:

beror väl på om det e en FT eller ET......eller?

va jag vet är det bara motronic som har tempgivare på tryckröret mellan IC och spjäll.

det e säkert möjligt men va e skillnaden på ET och FT då? för det e väl ET som e motronic? eller e båda det?

230 et finns mellan 85-88 och har motronic sprut, ingen katt, 531 topp, A-kam, luftmängdmätare, 182hk
230 ft av tidigamodellen mellan 86 till 89 med jetronic sprut, katt, 530 topp med T-kam, 156hk

mvh

Volvo 740 Turbo "TB60 Vems JE Enem E85" (1988)
sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

NITROUS skrev:

sunkmaster skrev:
det e säkert möjligt men va e skillnaden på ET och FT då? för det e väl ET som e motronic? eller e båda det?

ET och FT är olika motorer, säger inget om vilket stytsystem som nödvändigtvis sitter där, även om motronic satt på ET original. Jag har t.ex motronic på min 740 med FK motor, inte länge till men det passar...

men ET och FT e väl olika bränslesystem? vad jag vet så sitter det katalysator på en FT och då finns väl en lambdasond?

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 november 2008 · 3 180 Inlägg

sunkmaster skrev:
men ET och FT e väl olika bränslesystem? vad jag vet så sitter det katalysator på en FT och då finns väl en lambdasond?

Nej, B230ET, B230 FT, B230 FK, B230E och alla andra är olika motorer.
på TS bil sitter det med 99% motronic enligt bilden och då har han ingen lambdasond då motronic inte använder det.

Senast redigerat av NITROUS (24 november 2008)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

NITROUS skrev:

sunkmaster skrev:
men ET och FT e väl olika bränslesystem? vad jag vet så sitter det katalysator på en FT och då finns väl en lambdasond?

Nej, B230ET, B230 FT, B230 FK, B230E och alla andra är olika motorer.
på TS bil sitter det med 99% motronic enligt bilden och då har han ingen lambdasond då motronic inte använder det.

jag kan me största säkerhet säga att det e olika system på en FT och en ET. Det finns ju vanlig B230F och E och det e ju inte alls samma system på dem

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

LindqvisT_Volvo skrev:

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:

va jag vet är det bara motronic som har tempgivare på tryckröret mellan IC och spjäll.

det e säkert möjligt men va e skillnaden på ET och FT då? för det e väl ET som e motronic? eller e båda det?

230 et finns mellan 85-88 och har motronic sprut, ingen katt, 531 topp, A-kam, luftmängdmätare, 182hk
230 ft av tidigamodellen mellan 86 till 89 med jetronic sprut, katt, 530 topp med T-kam, 156hk

mvh

va det verkligen 531 topp på dem? trodde den kom först på tidiga 940 me VX3 kam?

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
24 november 2008 · 5 042 Inlägg

låter som att din wastegate krånglar enligt mina ögon!
Har du kollat så tändningen är rätt ställd ?

C H E V R O L E T <3
breesladd SKÅNING
24 november 2008 · 1 215 Inlägg

sunkmaster skrev:

LindqvisT_Volvo skrev:

sunkmaster skrev:

det e säkert möjligt men va e skillnaden på ET och FT då? för det e väl ET som e motronic? eller e båda det?

230 et finns mellan 85-88 och har motronic sprut, ingen katt, 531 topp, A-kam, luftmängdmätare, 182hk
230 ft av tidigamodellen mellan 86 till 89 med jetronic sprut, katt, 530 topp med T-kam, 156hk

mvh

va det verkligen 531 topp på dem? trodde den kom först på tidiga 940 me VX3 kam?

jupp det var det

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 november 2008 · 3 180 Inlägg

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:
Nej, B230ET, B230 FT, B230 FK, B230E och alla andra är olika motorer.
på TS bil sitter det med 99% motronic enligt bilden och då har han ingen lambdasond då motronic inte använder det.

jag kan me största säkerhet säga att det e olika system på en FT och en ET. Det finns ju vanlig B230F och E och det e ju inte alls samma system på dem

orginal är det olika system ja, men det går att byta. TS har en B230FT skriver han, men på bilden är den med ett motronic sprut(B230ET-motorn), motronicsprut har ingen lambdasond eller katalysator så enkelt är det.

Senast redigerat av NITROUS (24 november 2008)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

NITROUS skrev:

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:
Nej, B230ET, B230 FT, B230 FK, B230E och alla andra är olika motorer.
på TS bil sitter det med 99% motronic enligt bilden och då har han ingen lambdasond då motronic inte använder det.

jag kan me största säkerhet säga att det e olika system på en FT och en ET. Det finns ju vanlig B230F och E och det e ju inte alls samma system på dem

orginal är det olika system ja, men det går att byta. TS har en B230FT skriver han, men på bilden är den med ett motronic sprut(B230ET-motorn), motronicsprut har ingen lambdasond eller katalysator så enkelt är det.

jo men det vet jag. men du skrev att det inte fanns nån lambdasond. då skrev jag att om det e en FT så borde det ju finnas

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 november 2008 · 3 180 Inlägg

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:

sunkmaster skrev:

jag kan me största säkerhet säga att det e olika system på en FT och en ET. Det finns ju vanlig B230F och E och det e ju inte alls samma system på dem

orginal är det olika system ja, men det går att byta. TS har en B230FT skriver han, men på bilden är den med ett motronic sprut(B230ET-motorn), motronicsprut har ingen lambdasond eller katalysator så enkelt är det.

jo men det vet jag. men du skrev att det inte fanns nån lambdasond. då skrev jag att om det e en FT så borde det ju finnas

men vad är det du inte fattar? han har styrsystem från en ET och dom har ingen j-a lambdasond!

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
sunkmaster
24 november 2008 · 344 Inlägg

NITROUS skrev:

sunkmaster skrev:

NITROUS skrev:

orginal är det olika system ja, men det går att byta. TS har en B230FT skriver han, men på bilden är den med ett motronic sprut(B230ET-motorn), motronicsprut har ingen lambdasond eller katalysator så enkelt är det.

jo men det vet jag. men du skrev att det inte fanns nån lambdasond. då skrev jag att om det e en FT så borde det ju finnas

men vad är det du inte fattar? han har styrsystem från en ET och dom har ingen j-a lambdasond!

jag fattar precis. jag har själv en ET så jag vet men det va nån som skrev att han skulle kolla lambasonden då skrev du att det inte fanns nån men då skrev jag att det berodde ju på om det va en ET eller FT. det va allt

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang