Har köp en Evo Iv med tillhörande elfel...Behöver lite tips.

Onlyrobin
26 november 2008 · 434 Inlägg

Jag har köpt mig en vinterbil
en 1997.as evo iv riktigt fin.

Det är dock ett problem ett elfel, efter ca 2 dagar så drar den ut batteriet, om bilen står stilla i garaget bara.

Killen/polaren som hade bilen innan mig hade också problem med detta,
generatorn gav upp på kärran så dom lämnade den på renovering
Batteriet byttes före detta. Kan den trasiga generatorn gjort sönder batteriet?
det har förmodligen laddats upp och dragits ur 15 ggr typ.
detta fel medför också att den lägger ut en felkod på tomgångsmotorn så att tomgången blir konstig.
Far man på Mitshubisi och nollar den så börjar den gå bra igen.

Kan det vara så att batteriet är dåligt? att en cell är trasig?
bilen har stått ute länge ca 6 månader.

Laddar jag upp batteriet (det tar emot laddning) och om jag sen mäter volttalet så dalar det sakta men säkert neråt? alltså om jag har batteriet löst, borde inte det tyda på ett internt fel i batteriet?

det drar verkligen ut varenda gnutta med ström ur batteriet.

Någon annan som haft liknande problem?

viccoA
26 november 2008 · 3 111 Inlägg

Laddar jag upp batteriet (det tar emot laddning) och om jag sen mäter volttalet så dalar det sakta men säkert neråt? alltså om jag har batteriet löst, borde inte det tyda på ett internt fel i batteriet?

Du ska ju inte ha självurladdning på batteriet när det inte är inkopplat i bilen om du inte mäter det månader efter du plockat ur det.
Har du runt 14 volt när det är full-laddat?

Det låter som batteriet! Djupurladdningar och sen ställa bilen 6mån är inte bra...

LoFET Almännt tokig
26 november 2008 · 481 Inlägg

Ett fulladdat batteri skall väl inte ligga på 14v snarare 12,5v därimot ska bilen ladda 13,5-14v

Bytt batteriet igen då det låter som det är kass eller testa batteriet med spännings provare om du har någon polare som jobbar på verkstad.

Sen har jag för mig att man kunde mäta tjuvström genom att lyfta av + polen och sätta en multimeter mellan +pol och batteriet.

Förresten är det en massa sterio i bilen ? för vissa slutsteg har en förmåga att käka ström även om de är avstängda.......

Senast redigerat av LoFET (26 november 2008)

Inline sixes ist sie scheisse.......
Drönirettab
26 november 2008 · 21 761 Inlägg

När man har laddat upp batteriet och sedan kopplar bort laddaren, då kommer polspänningen att sakta dala nedåt. Efter tex 8 timmar (kan variera med flera timmar mellan olika batterier och beroende på batteriets skick) så stannar spänningen av och blir ganska stabil, då har batteriet nått sin vilospänning. Det är den spänningen man ska mäta, inte direkt efter laddning. smile

Ett fulladdat "vanligt" batteri bör ha omkring 12,8 V i vilospänning.

Om ett startbatteri råkar ut för typ 15 stycken väldigt djupa urladdningar (så djupa att startmotorn bara klickar), då kan det faktiskt gå sönder. Startbatterier är inte gjorda för att tåla såna saker. Bästa sättet att kolla batteriets kondition är att göra ett test med en belastningstestare, brukar finnas på tex bilelektrisk verkstad eller vanlig verkstad. Batteriet ska vara så fulladdat som möjligt vid den mätningen.

Är man osäker på batteriets skick eller att man inte kan få det uppmätt hos någon verkstad, då är det ju bara att köpa ett nytt. Men när det nya batteriet installeras så bör man mäta ifall det finns någonting som drar tjuvström, annars kanske det nya batteriet råkar ut för samma sak. Lite onödigt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (26 november 2008)

Onlyrobin
26 november 2008 · 434 Inlägg

Tack för alla bra svar!smile

ska ti garaget o kika nu, då jag laddat upp batteriet igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang