Protestlista mot Saltning av Vägar (Saltupproret)

-Mackan- Fire And Silk
26 november 2008 · 2 254 Inlägg

Jag vet inte om det är tillåtet att posta sådana här trådar, men det är värt ett försök.

De som vill får gärna skriva under, det har iaf jag gjort. smile

''Vi protesterar mot Vägverkets hänsynslöshet mot oss bilister och kräver att
man genast upphör med den nuvarande saltningen av Europavägarna och övriga större vägar.
Övergå i stället till snöröjning/halkbekämpning med andra mer skonsamma och miljövänliga metoder.
Låt vägarna vara vintervägar, ploga som vanligt, halkbekämpa med vanlig sand eller på mekanisk väg !''

http://www.nordiq.net/saltupproret/index.php

Mvh Markus

Senast redigerat av -Mackan- (26 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Blomsterberg plattsättare!
26 november 2008 · 804 Inlägg

salt räddar liv?

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
FLindgren
26 november 2008 · 5 089 Inlägg

Lägger dom ut salt fortfarande? trodde det var socker eller något sånt som användes? kanske bara jag som hört\missuppfattat fel bara;P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Seth
26 november 2008 · 3 354 Inlägg

FLindgren skrev:
Lägger dom ut salt fortfarande? trodde det var socker eller något sånt som användes? kanske bara jag som hört\missuppfattat fel bara;P

det blev för dyrt med sockret...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Schotttz
26 november 2008 · 586 Inlägg

Tror att jag har skrivit under den 20 gånger... händer inte mycket..

lindell90
26 november 2008 · 876 Inlägg

FLindgren skrev:
Lägger dom ut salt fortfarande? trodde det var socker eller något sånt som användes? kanske bara jag som hört\missuppfattat fel bara;P

va det inte bara på prov ett tag? Vet dock inte hur resultatet blev hmm

-Mackan- Fire And Silk
26 november 2008 · 2 254 Inlägg

Blomsterberg skrev:
salt räddar liv?

Tycker du det, så är det helt ok att inte skriva något. smile

MVh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Schotttz
26 november 2008 · 586 Inlägg

lindell90 skrev:

FLindgren skrev:
Lägger dom ut salt fortfarande? trodde det var socker eller något sånt som användes? kanske bara jag som hört\missuppfattat fel bara;P

va det inte bara på prov ett tag? Vet dock inte hur resultatet blev hmm

Problemet var väll att djuren gillar socker.. :o
har för mig detta iallafall..

-Mackan- Fire And Silk
26 november 2008 · 2 254 Inlägg

urklipp ur östersundsposten:

Räddningstjänsten: ”Leken med salt på vägarna måste stoppas”

Räddningstjänsten går till attack mot försöket med socker och salt på vägen efter olyckan där en äldre kvinna fick föras till sjukhuset.
– Leken med salt på vägarna måste stoppas, säger Mikael Magnusson, brandförman i Gällö.

Vid elvatiden mitt på dagen i tisdags körde en kvinna av vägen och voltade vid Dalhemsviken, strax utanför Gällö. Hon fick föras till sjukhus men skadorna uppges inte vara livshotande.
Bilen som kvinnan körde hade dubbdäck och hon uppger att hon körde i 70 kilometer i timmen på 80-vägen. Mikael Magnusson menar att det är saltningen som är orsaken till olyckan.

– Det gick inte ens att gå på vägen. Det var en tre millimeter isskorpa på vägen. Ytan ser torr ut, säger Mikael Magnusson.
Han menar att saltningen inte fyller någon funktion. Han är rädd att experimentet med salt och socker ska resultera i att någon omkommer.
– Vägverket spar på vägunderhållet men de spar inte på människoliv och förstörda bilar. Det man spar på ena stället förlorar men på det andra, säger Magnusson.

Han vill att Vägverket återgår till att ploga och varmsanda vägarna.
– Försöket med att sprida kalkkross var inte heller lyckat. Det blåste bara bort, säger han.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Hermansson
26 november 2008 · 235 Inlägg

Va fan?
På me salt bara, jag vill då köra på halkfria stora fina vägar.
Däremot så är de ju helt idiotiskt att tömma på salt på rena vägar, och då det är plus grader ute även på natten.. då har de gått för långt

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Epitaph
26 november 2008 · 835 Inlägg

Ja, locka upp djur på vägarna är kanske ingen höjdare!

Tega Yrkesförare
26 november 2008 · 1 073 Inlägg

Varje vinter, samma skitsnack...

Dom där löjliga listorna gör lyckligtvis ingen skillnad ändå roll

Senast redigerat av Tega (26 november 2008)

Seth
26 november 2008 · 3 354 Inlägg

tycker det är konstigt att vi saltar medans norrlänningarna klarar sig varje vinter...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
fish Allfixare
26 november 2008 · 1 475 Inlägg

även jag hatar saltet, om folk köpte vettiga däck, lärde sig köra bil, och VV ist la pengarna på att ploga som folk så skulle det ordna sig. Vafan, norrut saltas inget förutom E4,an å det sker inte fler olyckor där än söderöver. snarare mindre.

Schotttz
26 november 2008 · 586 Inlägg

Epitaph skrev:
Ja, locka upp djur på vägarna är kanske ingen höjdare!

Nä precis. Det är ju lite bakvänt effekt på det hela, hehe smile

azid Det som inte dödar gör ont
26 november 2008 · 2 668 Inlägg

salta på bara... pendlar man 10 mil om dagen så är det gött att slippa sitta på helspänn helatiden..

2slow
bmx
26 november 2008 · 7 100 Inlägg

Tega skrev:
Varje vinter, samma skitsnack...

Dom där löjliga listorna gör lyckligtvis ingen nytta ändå roll

håller med!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
klass
26 november 2008 · 79 Inlägg

SALT SUGER,
1. grisar ner, allt blir bajsbrunt och äckligt!
2. först smälter snön och blir sörja, men sen när den fryser så blir det is, Ännu halare!
3. gör så att bilen rostar
4. miljöfarligt, (inte bara saltet i sig utan det löser även upp all gammal skit på bilarna som sedan åker ut i naturen...)

Lösning: en lösning som jag inte vet om dem provat än men det var på tal för ett tag sen, "varm sand" mycket bättre ur både miljö och rostsynpunkt... kanske samma "isbildning" som saltet men bättre i alla andra aspekter.

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...
-Mackan- Fire And Silk
26 november 2008 · 2 254 Inlägg

bmx skrev:

Tega skrev:
Varje vinter, samma skitsnack...

Dom där löjliga listorna gör lyckligtvis ingen nytta ändå roll

håller med!

Skriv inte under, då. Det är som sagt helt frivilligt!

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
båge montör och hobby mekaniker
26 november 2008 · 2 672 Inlägg

som jag sagt ett tag,(sen jag fick körkort) ska också tilläggas att jag INTE vill ha salt på vägarna!

"varför har vi vinterdäck när vi inte har någon vinter?" å varför har vi ingen vinter, eller iaf vinterväglag, jo, för att saltet hela jävla tiden tar bort det lilla snö vi får.. varför ska bilarna behöva ta skada av saltet när sand funkar fint?  varför tog man bort sanden från vägarna över huvudtaget? helt jävla onödigt  i mitt å många andras tycke.. när det väl kommer snö på vägarna, eller räcker iofs med att det varnas för minusgrader, så åker dom där jävla saltbilarna ut å håller ut salt på vägarna, jag mötte saltbilen på samma väg fyra gånger under helgen som var.. hade dom inte saltat utan sandat, så kanske vi hade haft kvar snön lite längre, och inte behövt oroa sig för blixthalkan som blir när saltet fryser!

och varför i helvete ska alla här ner igenom ha så svårt att anpassa sig så fort det kommer minsta snö? gör som uppe i värmland, eller längre upp, anpassa hastigheten efter väglaget! istället för att hålla på att anpassa väglaget efter hastigheten! det funkar inte.. vi förstör naturen och framtiden.. kan man inte köra i vinterväglag så ska man FAn inte ha körkort heller.. har inte alla som har körkort tagit halk kursen? till vilken nytta? inte för något jävla vinterväglag iaf.. då vi INTE HAR NÅGOT!

mvh

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang