Protestlista mot Saltning av Vägar (Saltupproret)

weian Concordia res parvae crescent
28 november 2008 · 924 Inlägg

sen så kan man ifrågasätta plogningen i vissa regioner.

fick en budbilskörning från schenker i värnamo till arvika en dag. (2-3 år sen nu)
steg upp tidigt som f*n, skulle åka från värnamo vid typ 5-6 tiden om ja inte minns fel. å då hade ja 30 min innan ja var i värnamo fö att hämta skåpbilen.

åkte från skillingaryd å på motorvägen, i norrgående riktning så ser ja ett gäng plogbilar. (de va mycke snö på vägbanan i båda riktningar). då var dom mellan klevshult å hörle. å de snöade knappt nånting

har nu hämtat skåpbilen å är nu på väg norr ut från värnamo, å kör då förbi dessa plogbilar precis utanför klevshult. (är fortfarande mycke snö på vägbanan i båda riktningar)
när ja kört förbi jönköping å är på mot skövde å uppåt. där har plogbilarna varit ute sen innan ja stigit upp verkade det som.(inte en snöflinga på vägen).

har nu lämnat lasten å kommer ut på motorvägen i jönköping. vet inte va klockan e men den e mycke. tar ju sin lilla stund att köra den biten.
å döm till min förvåning när ja kört förbi norra infarten till skillingaryd vilka möter ja då??? jo! plogbilarna!
å då e de fortfarande sjukt mycke snö på motorvägen.
då har dom hunnit knappa milen å de har knappt snöat nånting på hela dagen.

kan man kalla de effektivt arbete

*norr om jönköping = all snö bortplogad på 90/70 vägar.
*från jönköping å söder ut = hinner 1 mil på x timmar på E4:n. de får knappt vara nån snö på våra motorvägar. snön ska bort snabbare än kvickt enligt VV.

jag får inte ihop den ekvationen. gör ni de???

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Xsport
28 november 2008 · 125 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Hamilton skrev:

MrGalant skrev:

Ja, Länge leve saltet smile

...säger dom som fortfarande har stödhjulen kvar

Säger han som kör rullator..

Ialla fall någon som har humor här  big_smilebig_smilebig_smile

cool

Audi A4 TDI S-line "Jyffen" (2010)
IceEyes Varningar: För många..
28 november 2008 · 2 552 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Hamilton skrev:

MrGalant skrev:

Ja, Länge leve saltet smile

...säger dom som fortfarande har stödhjulen kvar

Säger han som kör rullator..

Haha ägd! tongue


Nej seriöst, egentligen är jag emot saltet, skiten gjorde ju kexchoklad av min förra Saab men finns det ens något effektivt alternativ till salt i dagsläget?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Ruuska_
28 november 2008 · 474 Inlägg

efter att ha kört i "snökaoset" på skaraslätten med lastbil och släp i måndags så är jag jävligt glad över att dom saltar vägarna.

När det blev sidvind så gled släpet åt sidan och när det började glida så gled även lastbilen. Bromsade man i det läget så gled skiten bara mer och mer. Jag vet inte hur det är med er men jag skulle inte vilja ha ett lastbilssläp i fronten på min personbil

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
rotary12
28 november 2008 · 482 Inlägg

båge skrev:
gör som uppe i värmland, eller längre upp, anpassa hastigheten efter väglaget! istället för att hålla på att anpassa väglaget efter hastigheten!

Tyvärr saltar de även i Värmland roll Hatar saltet....

Senast redigerat av rotary12 (28 november 2008)

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Rojpen
28 november 2008 · 2 230 Inlägg

salt vad är det:P här saltar dom inget bara sandar:P hehe smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
DusanMandick Random Hero
28 november 2008 · 4 047 Inlägg

lycka till me o få bort saltet, listan e bara för o tysta ner de som protesterar mot de

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Karl-Bertil
28 november 2008 · 518 Inlägg

jag vill ha mer salt , vart fyller man i den listan?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Legwind
28 november 2008 · 925 Inlägg

JAg hatar salt

Feel The Difference
snut
28 november 2008 · 24 Inlägg

var och jobbade i skällefteå skit bra plogade vägar:) *lite salt på vissa ställen i centrum men annars vare snö och man anpassade hastigheten efter väglaget sen vare ju vissa med volvo x90 och andra 4x4 som låg på taket på vägen hem mot eskilstuna

berglof88 SAAB-Dåre
28 november 2008 · 192 Inlägg

Våran gata består bara av salt , året om , våran förra granne körde saltbil och det är fan inge annat på våran grusväg sad

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 november 2008 · 5 650 Inlägg

hmmm dessa listor för allt när ska folk acseptera att de är som de är som denna och bensin listorna de kommer aldrig göra nån skillnad slösa tid på nått vettigt ffs

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TRYIT Teddan
28 november 2008 · 2 495 Inlägg

salt är kanon bra.
hellre salt än isiga vägar

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
camaro67 Meister
28 november 2008 · 6 763 Inlägg

Om saltet användes på rätt sätt så skulle inte jag ha något emot det. Men när de vräker på salt för att försöka smälta 5-10cm snö då är de åt helvete. Kör ner snöbladet i backen och skrapa av snön och ha sedan på salt. För när de bara saltas så blir de slask och modd och de är fan inte roligt att åka i..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
s12 Nissan Gazelle
28 november 2008 · 1 460 Inlägg

-Mackan- : jag håller med dig ! du vet att på Gotland har dom slutat med salt sen 1986 förr eller efter

Nissan Silvia
M103
28 november 2008 · 1 570 Inlägg

Det är mysigt med snöiga vägar, inget salt!

Hamilton
28 november 2008 · 8 865 Inlägg

IceEyes skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Hamilton skrev:

...säger dom som fortfarande har stödhjulen kvar

Säger han som kör rullator..

Haha ägd! tongue


Nej seriöst, egentligen är jag emot saltet, skiten gjorde ju kexchoklad av min förra Saab men finns det ens något effektivt alternativ till salt i dagsläget?

Syftet med stödhjul i mitt inlägg var just saltet. Vart rullator passar in i samanhamget vet bara han som skrev inlägget.

Fotograf på tierpidag.se
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 november 2008 · 8 197 Inlägg

Skrev på utan att tveka. Körde i norrland när jag köpte min bil för nåt år sen..
Inte ett saltkorn, drygt metern med snö och vägen relatift nyplogad. Gick som på räls! KANON! big_smile
Sen kommer man neråt landet där det saltas.. Sörjigt och jävligt.. mad
OCH! Spolarvätskan går åt som smör i en het stekpanna.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 november 2008 · 651 Inlägg

Äh.. Lägg några tusen på ordentlig underredsbehandling och lackförsegling. Och har man sen inte råd till att spruta rutorna var 10:e minut, så har Bosse-snål-bildoktorn ett recept

Foyrik www.barnaltsweden.se
1 december 2008 · 139 Inlägg

Anser diskutionen är fullständigt meningslös...Saltet är och förblir det bästa sättet att hålla halkan borta från våra sydsvenska (läs söder om dalälven) vägar, saltning i förebyggande syfte är främst för att motvera sk efterfrysning, den som varit med om det älskar varje saltbil, det lovar jag....
Sk "varm sand" är en perfekt lösning på vintervägar, men eftersom vi som bor i södra sverige knappt vet hur en vinterväg ser ut, så är detta ett i princip okänt faktum för oss, nackdelen med den varma sanden är stenskott, och rullgrus på våren....

Vi i skåne har i princip ingen annan bekämpningsmetod att ta till förutom saltet, och ibland hjälper inte ens denna,då saltet blåser iväg innan den når körbanan.....saltlösning är det som används då...
Det skånska vädret kan pendla från snökaos och 5 minus, för att bli 6 grader varmt och regn mitt på dagen, till 12 minus och halv orkan på kvällen.......det är skillnaden på den norra delen av vårt land som har en relativt stabil vinter och tempraturer under 15 minus dygnet om, därför används ingen salt där heller....

jag vet inte om jag har retat upp eller fått er att förstå mer nu, men snälla, 

Att ta bort saltet vore som att förbjuda vv från att asfaltera nya vägar med.......eller hur?

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang