Fortkörning på 50 väg

MariaC
27 november 2008 · 140 Inlägg

Satt och läste på aftonbladet en artikel skriven i juli 2008 där stod att
körkortsindragning på 30-och 50 väg var om man körde 21 km/h för fort. Vet
att det varit det på 30 vägar men vad jag vetat har det varit vid 31 km/h för fort på 5o väg
eller det är ändrat?

Saab 9-5 (2005)
kolvas
27 november 2008 · 4 001 Inlägg

MariaC skrev:
Satt och läste på aftonbladet en artikel skriven i juli 2008 där stod att
körkortsindragning på 30-och 50 väg var om man körde 21 km/h för fort. Vet
att det varit det på 30 vägar men vad jag vetat har det varit vid 31 km/h för fort på 5o väg
eller det är ändrat?

allt beror på men här finns de vanligaste påföljderna:
http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MariaC
27 november 2008 · 140 Inlägg

Tack tittade där men där verkar det som om det var 31 km/h för fort som gällde på 50 väg bara så man vet vad som gäller

kolvas skrev:

MariaC skrev:
Satt och läste på aftonbladet en artikel skriven i juli 2008 där stod att
körkortsindragning på 30-och 50 väg var om man körde 21 km/h för fort. Vet
att det varit det på 30 vägar men vad jag vetat har det varit vid 31 km/h för fort på 5o väg
eller det är ändrat?

allt beror på men här finns de vanligaste påföljderna:
http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Saab 9-5 (2005)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 november 2008 · 5 650 Inlägg

enligt körskoaln bok va de 21 för fort på 30 väg dvs 51 så ryker kortetet bara för att ofast så äre de ju centrum/skolzoner på de större vägarna e de 31 förfort fast sen beror de säkert hur man gör /kör oxå ju fler saker snutarna vill sätta dit än för ju lättare åker kortet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MilleN
27 november 2008 · 9 108 Inlägg

Här finns en eminent sammanställning: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64386

Det är samma bötesbelopp men risken är större att det går vidare om det är 21+ på 30-väg.
smile

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 december 2008 · 218 Inlägg

mitt kort hade dom strimlat på plats om dom tagit mig..... var 100 över på en 50väg.... tror inte pappablå uppskatar 150 genom samhället

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Karl-Bertil
3 december 2008 · 518 Inlägg

Andy_88 skrev:
mitt kort hade dom strimlat på plats om dom tagit mig..... var 100 över på en 50väg.... tror inte pappablå uppskatar 150 genom samhället

tror inte nån med hjärna uppskattar det heller för den delen.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 december 2008 · 218 Inlägg

ähh, kom igen nu, köra fort e skit kul, som om udu aldrig gjort de da=P

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
HOLLELLE
3 december 2008 · 409 Inlägg

Andy_88 skrev:
ähh, kom igen nu, köra fort e skit kul, som om udu aldrig gjort de da=P

jo när jag körde ifrån farbror blå, annars nej. det är inte häftigt, speciellt inte när man haft körkort i 2 månader.

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 december 2008 · 218 Inlägg

h0lle skrev:

Andy_88 skrev:
ähh, kom igen nu, köra fort e skit kul, som om udu aldrig gjort de da=P

jo när jag körde ifrån farbror blå, annars nej. det är inte häftigt, speciellt inte när man haft körkort i 2 månader.

sa aldrig att de var häftigt, jag sa att de var skitkul

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
smiler
3 december 2008 · 672 Inlägg

Ser fram emot å läsa när ni tappat kortet på 50 väg...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 december 2008 · 218 Inlägg

smiler skrev:
Ser fram emot å läsa när ni tappat kortet på 50 väg...

jag tappade mitt igårkväll faktiskt i garaget, men jag plockade upp de igen, vart lite smutsigt bara

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Jimmy_N Makaronborrare
3 december 2008 · 993 Inlägg

Andy_88 skrev:
ähh, kom igen nu, köra fort e skit kul, som om udu aldrig gjort de da=P

Nog många som har gjort men knappast något man vill sitta och skryta med här.

prodrive Avstängd
3 december 2008 · 962 Inlägg

Kör man som en idiot på 30 och 50 vägar ska man inget körkort ha, håll er till större vägar där det enda man riskerar är sitt körkort och eventuellt sitt eget liv... smile

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 december 2008 · 218 Inlägg

prodrive skrev:
Kör man som en idiot på 30 och 50 vägar ska man inget körkort ha, håll er till större vägar där det enda man riskerar är sitt körkort och eventuellt sitt eget liv... smile

lika illa att köra fort där, ingen skillnad

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
fidde850
3 december 2008 · 28 Inlägg

Andy_88 skrev:

prodrive skrev:
Kör man som en idiot på 30 och 50 vägar ska man inget körkort ha, håll er till större vägar där det enda man riskerar är sitt körkort och eventuellt sitt eget liv... smile

lika illa att köra fort där, ingen skillnad

jo det e skillnad..på 30 och 50 vägar finns det barn i närheten..

prodrive Avstängd
3 december 2008 · 962 Inlägg

Andy_88 skrev:

prodrive skrev:
Kör man som en idiot på 30 och 50 vägar ska man inget körkort ha, håll er till större vägar där det enda man riskerar är sitt körkort och eventuellt sitt eget liv... smile

lika illa att köra fort där, ingen skillnad

Du är otrolig, HELT otrolig... Jag trodde inte man kunde vara så dum som du är, är du på riktigt eller?

Lardi SQ
3 december 2008 · 1 343 Inlägg

ja kör gärna för fort, dock bara på ställen som enbart kan skada mig själv, finns de barn/ungdommar/vuxna i närheten eller vad som så är de lagliga hastigheter å lägre därtill om situationen kräver de!

aldrig att ja skulle dra på över 100 på en 50 väg vid tätbebyggt område...


Andy_88 skrev:

prodrive skrev:
Kör man som en idiot på 30 och 50 vägar ska man inget körkort ha, håll er till större vägar där det enda man riskerar är sitt körkort och eventuellt sitt eget liv... smile

lika illa att köra fort där, ingen skillnad

inte lika illa, bägga är olagligt ja.. men då du riskerar andras liv så anser iaf jag att de är "värre" att köra vårdslöst på lägre begränsade hastigheter..

Senast redigerat av Lardi (3 december 2008)

Ljudnörd!
Go_sideways
3 december 2008 · 428 Inlägg

hahaha.. gött tongue

Andy_88 skrev:

smiler skrev:
Ser fram emot å läsa när ni tappat kortet på 50 väg...

jag tappade mitt igårkväll faktiskt i garaget, men jag plockade upp de igen, vart lite smutsigt bara

MariaC
3 december 2008 · 140 Inlägg

Är det på natten eller tidigt på morgonen så är där ju knappast någon ute då
går det lätt över 100

Lardi skrev:
ja kör gärna för fort, dock bara på ställen som enbart kan skada mig själv, finns de barn/ungdommar/vuxna i närheten eller vad som så är de lagliga hastigheter å lägre därtill om situationen kräver de!

aldrig att ja skulle dra på över 100 på en 50 väg vid tätbebyggt område...


Andy_88 skrev:

prodrive skrev:
Kör man som en idiot på 30 och 50 vägar ska man inget körkort ha, håll er till större vägar där det enda man riskerar är sitt körkort och eventuellt sitt eget liv... smile

lika illa att köra fort där, ingen skillnad

inte lika illa, bägga är olagligt ja.. men då du riskerar andras liv så anser iaf jag att de är "värre" att köra vårdslöst på lägre begränsade hastigheter..

Saab 9-5 (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang