Fördröjning på avstägning av Turbo bilar finns o köpa vart?

855Affe
27 november 2008 · 168 Inlägg

Undrar bara var det finns o köpa något man kopplar in i bilen så den inte stänger av sig direkt efter att du vridit om nyckeln utan stänger av sig när turbon gått ner i varv ist:) Någon som vet vart de finns o köpa?

MilleN
27 november 2008 · 9 108 Inlägg

Turbotimer kallas det väl, för att förenkla din sökning lite wink Kika i företagsregistret här på sidan så bör det finnas på typ Creatix.se kan jag tänka mig.

Hellquist
27 november 2008 · 499 Inlägg

Turbotimer brukar det heta

Är riktigt onödigt på en chippad orginalbil..

855Affe
27 november 2008 · 168 Inlägg

MilleN skrev:
Turbotimer kallas det väl, för att förenkla din sökning lite wink Kika i företagsregistret här på sidan så bör det finnas på typ Creatix.se kan jag tänka mig.

Okej tack så mkt:)

855Affe
27 november 2008 · 168 Inlägg

Hellquist skrev:
Turbotimer brukar det heta

Är riktigt onödigt på en chippad orginalbil..

Okej tack...Men e de bara t värsting bilar då eller?tongue

Tiger1978 Fattig student
27 november 2008 · 1 282 Inlägg

Dalhems har..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
855Affe
27 november 2008 · 168 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Dalhems har..

Tackar:)

FireTraXX DFFL
27 november 2008 · 9 020 Inlägg

Hellquist skrev:
Turbotimer brukar det heta

Är riktigt onödigt på en chippad orginalbil..

Förlänger livslängden på turbon oavsett om den är original eller ej.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
nuffe I brist på annat :)
27 november 2008 · 526 Inlägg

Turbotimers kostar en del men frågan är, när bör man ha en turbotimer? Man kan ju mer eller mindre bara ta och åka en runda på 1-2 minuter utan att låta turbon ladda något??

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 november 2008 · 5 650 Inlägg

bara låta den stå på tomgång ändå ju sen är ju tomgångs körning max 1 min så

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mattzzon Trucker
27 november 2008 · 168 Inlägg

Är man såpass lat och stressad att man inte hinner sitta kvar i bilen 1 min eller bara köra 500 meter lugnt me bilen för att låta turbon gå ner i temp så vettefan om man ens ska ha en bil. I mina öron låter de hel knäppt att lägga ut dom pengarna för något som man kan göra minst lika bra själv....

decib3L Körv
27 november 2008 · 3 535 Inlägg

Men det är ju fränt? smile

Truckdriving Man
J3lv4n
27 november 2008 · 89 Inlägg

Men snälla gott folk hur snåla är ni? Du har en turbotimer från apexi på blocket för 1000:-
Och det skadar väl aldrig att låta den kylas lite mer är era 500m lugn körning. Nae ta o köp dig en turbotimer det kan inte skada o skaffa en och det är inte mycket pengar.

Toyota Supra "MKIV" (1994)
Martin 9-3 Fisketokig
27 november 2008 · 2 997 Inlägg

http://www.jrm-racing.se/

HKS - Elektronik --->     Turbo Timer

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
ZonaX Svetsare
27 november 2008 · 3 150 Inlägg

Brukar låta min stå ca 20 sek på tomgång, borde räcka tycker jag.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
855Affe
27 november 2008 · 168 Inlägg

Tack alla trevliga för svaren:) Jag har ju inte tänkt köpa en sådan bara för att jag e lat utan de e ju lite coolt med;) Haha men vissa verkar vara snåla här menmen:D

Fredrik-79
27 november 2008 · 2 164 Inlägg

Har man kört hårt med en turbo bil räcker de nog inte med nån minut lugn körning.
Turbon måste ju svalna lite med innan man stänger av.
Ta några km innan man kommer hem med lugn körning och sen tomgång nån minut innan man stänger av bilen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Marlboroman
27 november 2008 · 8 234 Inlägg

Kör man bara lungt sista minuten innan man stannar så är det bara att vrida av. Har man ett vattenkylt aggregat så är det inte så akut med att låta motorn gå på tomgång innan man slår av.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fredrik-79
27 november 2008 · 2 164 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kör man bara lungt sista minuten innan man stannar så är det bara att vrida av. Har man ett vattenkylt aggregat så är det inte så akut med att låta motorn gå på tomgång innan man slår av.

Jag håller inte med alls.
Är de efter lugn körning kan man bara slå av men efter hård så låter jag hellre min bil stå på tomgång längre.
Jag vill inte få motorras eller turbo ras för att oljan separerar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Marlboroman
27 november 2008 · 8 234 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Marlboroman skrev:
Kör man bara lungt sista minuten innan man stannar så är det bara att vrida av. Har man ett vattenkylt aggregat så är det inte så akut med att låta motorn gå på tomgång innan man slår av.

Jag håller inte med alls.
Är de efter lugn körning kan man bara slå av men efter hård så låter jag hellre min bil stå på tomgång längre.
Jag vill inte få motorras eller turbo ras för att oljan separerar.

MVH

F

Har man vattenkylt så självcirkulerar kylvattnet genom turbon och håller temperaturen i lagerdelen på ett vettig nivå vilket förhindrar oljan från att koka. Finns ingen mening i att stå på tomgång en minut om man inte spöat på rejält precis innan. På ett aggregat som är enbart oljekylt kan det va ide att stå på tomgång en stund, men det kommer i vilket fall bli tokvarmt när du väl slår av. Det man kan göra då är ju att bygga in en "turboräddare" i smörjsystemmet så man får lite smörjning även efetr man stängt av.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang