Köpa laptop för max 7000kr, tips tack!

Bjork OEM <3
29 november 2008 · 6 957 Inlägg

Ska köpa mig en julklapp till mig själv nu innan jul.
Blir en dator, en laptop är tanken.

Varit runt å kikat men de är ju värsta djungeln, vilket märke ska man satsa på`?
Asus, HP, Compaq, Acer, Sony?

Vill INTE ha en såndär liten sak, 15" å uppåt...kikat mestadels på 15.4" gärna med lite widescreen smile
Va krävs för mig som bara surfar? Tänka på va gäller Ramminne, hårddisk etc.?

Önskemål är gärna HDMI utgång, bredskärm tongue

Kom med tips å ideér!

Mvh Björk

OEM <3
OlssoN89
29 november 2008 · 40 Inlägg

Compaq CQ60-125EO kan ja tipsa om smile kolla www.siba.se

BMW 330ci (2001)
Scratch
29 november 2008 · 719 Inlägg

Ja säger kolla på acer gör dom mest prisvärda bärbara datorerna.

det som ja tycker du ska kolla på när du köper laptop är processorn (hastighet och cache) och grafikkortet.
minst 2ghz och 512mb (dedikerat) gfx. Mer minne och extern hdd är saker du kan uppgradera för billiga pengar!

Skit i ala 1400mb osv siffror på grafikkortet, Det är antingen 128 256 eller 512mb idag!

Leta efter nya versionen av min Acer Aspire 5930 (min heter 5920) den har lite vassare grafikkort geforce 9600M GT 512mb. Kan lira farcry 2 på min utan problem! Finns på netonnet för 7990:- lite över din budget men sjukt prisvärd!

Senast redigerat av Scratch (29 november 2008)

live free, die young.
Sushikocken Sleeper
29 november 2008 · 3 084 Inlägg

Scratch skrev:
Ja säger kolla på acer gör dom mest prisvärda bärbara datorerna.

det som ja tycker du ska kolla på när du köper laptop är processorn (hastighet och cache) och grafikkortet.
minst 2ghz och 512mb gfx. Mer minne och extern hdd är saker du kan uppgradera för billiga pengar!

Leta efter nya versionen av min Acer Aspire 5930 (min heter 5920) den har lite vassare grafikkort geforce 9600M GT 512mb. Kan lira farcry 2 på min utan problem!

Acer = kass kvalite och spricker i skärmarna (3 av 3 acer datorer som jag vet av med sprickor i skärmarna på båda sidor)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Rquired Allmänt envis
29 november 2008 · 12 512 Inlägg

Har ingen tidigare erfarenhet av Acer, men köpte en 6935G i dagarna. Och den känns rejäl och ordentlig. Dessutom är det otroligt mycket dator för pengarna. 35an är kanske lite för mkt dator för det du ska ha den till, men 6920G passar kanske?

En häftig sak som jag antar att även 20an har är en inbyggt surroundljud, visst det låter löjligt till en laptop och jag hade absolut inga förväntningar på detta utan köpte datorn av andra anledningar. Men förvånande nog funkar det utmärkt, man får en klar surroundkänsla. Att ett riktigt system låter betydligt bätttre är självklart, men nu är det ändå en laptop vi pratar om smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Arradin
29 november 2008 · 631 Inlägg

Då jag jobbar med service .. 

Köper för f*n inte HP, allt annat duger .. Eftersom du säger att du bara surfar så behöver du inte mycket alls..  Fujitsu Siemens gör dom billigaste varianterna, som endå håller.. Men jag skulle rekommendera ASUS eller ACER .

Scratch
29 november 2008 · 719 Inlägg

Sushikocken skrev:

Scratch skrev:
Ja säger kolla på acer gör dom mest prisvärda bärbara datorerna.

det som ja tycker du ska kolla på när du köper laptop är processorn (hastighet och cache) och grafikkortet.
minst 2ghz och 512mb gfx. Mer minne och extern hdd är saker du kan uppgradera för billiga pengar!

Leta efter nya versionen av min Acer Aspire 5930 (min heter 5920) den har lite vassare grafikkort geforce 9600M GT 512mb. Kan lira farcry 2 på min utan problem!

Acer = kass kvalite och spricker i skärmarna (3 av 3 acer datorer som jag vet av med sprickor i skärmarna på båda sidor)

Täcks ju av garantin det så är ju inga problem och man inte slagit på skärmen tongue och det är gratis transport av burken.

Min lap köptes innan sommarn och den har varit me om det mest en laptop kan vara med om. Mkt resa, flyg, bil, stränder och massa annat utomhus bruk och den funkar lika bra nu som när ja köpte den.

Vill du ha det bästa köp asus helt klart bäst, men kostar. Men mellan 7000-10000kr är det acer som regerar prestanda mässigt!

Senast redigerat av Scratch (29 november 2008)

live free, die young.
Bjork OEM <3
30 november 2008 · 6 957 Inlägg

Acer har riktigt bra datorer i prisklass kring 6-7000kr tkr ja smile

Kikat på en Compaq med denna specen:

-Processortyp Turion X2 Dual Core RM-70 
-Hastighet 2.0 GHz 
-Cache 1 MB 
Internminne
-RAM-minne 3072 MB 
-RAM uppgraderingsbar till 3072 MB 
Hårddisk
-Hårddisktyp SATA 5400 rpm 
-Hårddiskstorlek 250 GB 
Skärm
-Skärmformat Widescreen 
-Skärmupplösning 1366x768 
Grafikkort
-Grafikkortstyp NVIDIA GeForce 8200M 
-Grafikkortsminne 1408 MB 
Enheter
-CD/DVD DVD±RW DL 
-Modem Ja 
-Nätverk, inbyggt 10/100 
-WLAN 802.11b/g 
-HDMI, Ut Ja 
-Operativsystem Windows Vista Home Premium 
Processor
-Tillverkare AMD 
-Antal kärnor 2 st 

Kostar 5990kr...e den ngt att ha?

OEM <3
Scratch
30 november 2008 · 719 Inlägg

Bjork skrev:
Acer har riktigt bra datorer i prisklass kring 6-7000kr tkr ja smile

Kikat på en Compaq med denna specen:

-Processortyp Turion X2 Dual Core RM-70 
-Hastighet 2.0 GHz 
-Cache 1 MB 
Internminne
-RAM-minne 3072 MB 
-RAM uppgraderingsbar till 3072 MB 
Hårddisk
-Hårddisktyp SATA 5400 rpm 
-Hårddiskstorlek 250 GB 
Skärm
-Skärmformat Widescreen 
-Skärmupplösning 1366x768 
Grafikkort
-Grafikkortstyp NVIDIA GeForce 8200M 
-Grafikkortsminne 1408 MB 
Enheter
-CD/DVD DVD±RW DL 
-Modem Ja 
-Nätverk, inbyggt 10/100 
-WLAN 802.11b/g 
-HDMI, Ut Ja 
-Operativsystem Windows Vista Home Premium 
Processor
-Tillverkare AMD 
-Antal kärnor 2 st 

Kostar 5990kr...e den ngt att ha?

Helt ok CPU hastighet. Men GPU'n är inte mkt att hänga i granen även fast det står 1400mb så är det max 128mb dedikerat kanske tom bara 64mb.

   
Fujitsu-Siemens AMILO Notebook Pa 3553-004 på netonnet.se för 6990:- likavärdig CPU 4gb minne antar att det är vista 64bitars då. Och Ati 256mb dedikerat GPU, 320gb HDD.

Men rekomenderar fortfarande Acer Aspire 5230G för 7990:- grymt mkt dator för pengarna!!! oxå på netonnet!

eller

Acer Aspire 6530G-703G64MN 7990:- 16" (lite större) likvärdig prestanda och massa HDD 640gb.

Senast redigerat av Scratch (30 november 2008)

live free, die young.
Bjork OEM <3
30 november 2008 · 6 957 Inlägg

Scratch skrev:

Bjork skrev:
Acer har riktigt bra datorer i prisklass kring 6-7000kr tkr ja smile

Kikat på en Compaq med denna specen:

-Processortyp Turion X2 Dual Core RM-70 
-Hastighet 2.0 GHz 
-Cache 1 MB 
Internminne
-RAM-minne 3072 MB 
-RAM uppgraderingsbar till 3072 MB 
Hårddisk
-Hårddisktyp SATA 5400 rpm 
-Hårddiskstorlek 250 GB 
Skärm
-Skärmformat Widescreen 
-Skärmupplösning 1366x768 
Grafikkort
-Grafikkortstyp NVIDIA GeForce 8200M 
-Grafikkortsminne 1408 MB 
Enheter
-CD/DVD DVD±RW DL 
-Modem Ja 
-Nätverk, inbyggt 10/100 
-WLAN 802.11b/g 
-HDMI, Ut Ja 
-Operativsystem Windows Vista Home Premium 
Processor
-Tillverkare AMD 
-Antal kärnor 2 st 

Kostar 5990kr...e den ngt att ha?

Helt ok CPU hastighet. Men GPU'n är inte mkt att hänga i granen även fast det står 1400mb så är det max 128mb dedikerat kanske tom bara 64mb.

   
Fujitsu-Siemens AMILO Notebook Pa 3553-004 på netonnet.se för 6990:- likavärdig CPU 4gb minne antar att det är vista 64bitars då. Och Ati 256mb dedikerat GPU, 320gb HDD.

Men rekomenderar fortfarande Acer Aspire 5230G för 7990:- grymt mkt dator för pengarna!!! oxå på netonnet!

eller

Acer Aspire 6530G-703G64MN 7990:- 16" (lite större) likvärdig prestanda och massa HDD 640gb.

Ska kika lite mer på Acer då big_smile

OEM <3
expect1991
30 november 2008 · 1 814 Inlägg

underliga personer som skrivit här, både på gott o ont.

Jag tycker att HP, Dell, Sony och ASUS är de bästa.

Köp en enkel variant med core 2 duo processor behöver absolut inte vara på hela 2 gigahertz, 1,86 duger gott o väl.

Vill du ha tips på bra sida att ställa datorrelaterade frågor släng iväg ett PM till mig wink

Scratch
30 november 2008 · 719 Inlägg

expect1991 skrev:
underliga personer som skrivit här, både på gott o ont.

Jag tycker att HP, Dell, Sony och ASUS är de bästa.

Köp en enkel variant med core 2 duo processor behöver absolut inte vara på hela 2 gigahertz, 1,86 duger gott o väl.

Vill du ha tips på bra sida att ställa datorrelaterade frågor släng iväg ett PM till mig wink

Beror ju på vad du ska ha den till! ska du bara surfa och kolla film räcker en lap för 5k långt. Ska du spela krävs det mkt av processorn i dagen spel! HP och DELL har ja aldrig gillat som datorer känns som famlje datorn som okunniga köper. Sony bra snygga men dyra! Asus köper du skiter i priset o ska ha det värsta!

live free, die young.
LordLife
30 november 2008 · 998 Inlägg

har haft en acer i över 1 år nu, funkar skit bra, köpte mer minne till den samma dag.
Aldrig krånglat, eller gått i sönder.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
leksak Kanon..
30 november 2008 · 1 473 Inlägg

Lenovo o ASUS gäller om du ska ha kvalité.

Du skriver att du bara surfar men ändå ska du ha en med HDMI?
Hur ska du ha det?

Vill du ha en med HDMI bara för att, vill du ha det pga att du vill koppla till TVn o kolla på film, vill du ha för att koppla till TVn o surfa?

Bjork OEM <3
2 december 2008 · 6 957 Inlägg

leksak skrev:
Lenovo o ASUS gäller om du ska ha kvalité.

Du skriver att du bara surfar men ändå ska du ha en med HDMI?
Hur ska du ha det?

Vill du ha en med HDMI bara för att, vill du ha det pga att du vill koppla till TVn o kolla på film, vill du ha för att koppla till TVn o surfa?

Både till film å surf.

Har *erhmm..host host.* hittat en HP som ja gillar skarpt, kommer väl bli idiotförklarad nu... tongue

Info:
15,4-tums WXGA High Definition BrightView widescreen 


Processor :
  AMD Athlon X2 Dual-Core-processor PC QL-62, 2,10 GHz, 1 MB cacheminne (L2) 


Minne :
  3072 MB (1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB) 


Informationslagring :
  250 GB SATA-hårddisk 5400 rpm, Lightscribe Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW)med stöd för dubbla lager 


Kommunikation :
  802.11b/g WLAN, Integrerat 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN 


Grafik :
  ATI Mobility Radeon HD 3450 grafikprocessor Upp till 1789 MB tillgängligt grafikminne totalt med 512 dedikerade MB 


I/O-portar :
  4 USB 2.0, 1 HDMI-uttag, 1 eSata-uttag, 1 VGA-port, 1 RJ45ethernet-uttag, 2 hörlursutgångar, 1 mikrofoningång, 1 IEEE 1394, infraröd port med fjärrkontroll, uttag för dockningskabel

OEM <3
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 december 2008 · 1 874 Inlägg

Jag har kört igenom diverse Acer, HP, Sony, Apple, Fujitsu Siemens o.s.v det senaste året. Och
den enda jag fastnade för är helt ärligt HP. Även deras 15" för runt 5 - 6.000kr är väldigt trevliga.
De känns bra, de funkar bra o.s.v

Numera har jag en Sony Vaio, som jag spyr på varenda dag. Det är så illa så att man kan gråta.
Den ska, enligt specifikationerna (minne processor o.s.v), vara i princip dubbelt så "bra"/"snabb".
Men inte då. Så Sony är enligt mig inte att rekommendera.

Acer och Asus funkar väl rent generellt. Men de är oerhört plastiga, har inte alla de där finesserna,
o.s.v. Så ska du ha en laptop som är ful som stryk men som funkar bra så köp en Asus eller en Acer.
Dock skulle jag aldrig göra det själv. HP känns helt ärligt som det enda rätta, om man ska ha en laptop.
De känns oerhört säkra, de har asbra support, de funkar bra, de är relativt snabba o.s.v. De har väldigt
ofta riktigt bra ljudsystem (för att vara laptop... min HDX9130EO hade grymt ljud), de har nästan alltid
HDMI på datorer över 5.000kr, de har ofta väldigt bra webbkameror som genererar förvånansvärt bra
ljud/bild, och sedan börjar dom att bli väldigt flitiga på att trycka in Blu Ray-spelare i datorerna också.
Och Blu Ray är mycket mums...

Jag ska ta mig fan göra mig av med min pissdåliga Sony Vaio (köp den av mig för 5.000kr, har garanti,
originalkartong och hela köret kvar... har haft den i ca två månader). Eller ja.. den är väl inte dålig, men
jag gillar den inte alls. Inte ens lite. Jag ska köpa en HP eller en Mac igen.

Senast redigerat av Hexenhammer (2 december 2008)

Bjork OEM <3
2 december 2008 · 6 957 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Jag har kört igenom diverse Acer, HP, Sony, Apple, Fujitsu Siemens o.s.v det senaste året. Och
den enda jag fastnade för är helt ärligt HP. Även deras 15" för runt 5 - 6.000kr är väldigt trevliga.
De känns bra, de funkar bra o.s.v

Numera har jag en Sony Vaio, som jag spyr på varenda dag. Det är så illa så att man kan gråta.
Den ska, enligt specifikationerna (minne processor o.s.v), vara i princip dubbelt så "bra"/"snabb".
Men inte då. Så Sony är enligt mig inte att rekommendera.

Acer och Asus funkar väl rent generellt. Men de är oerhört plastiga, har inte alla de där finesserna,
o.s.v. Så ska du ha en laptop som är ful som stryk men som funkar bra så köp en Asus eller en Acer.
Dock skulle jag aldrig göra det själv. HP känns helt ärligt som det enda rätta, om man ska ha en laptop.
De känns oerhört säkra, de har asbra support, de funkar bra, de är relativt snabba o.s.v. De har väldigt
ofta riktigt bra ljudsystem (för att vara laptop... min HDX9130EO hade grymt ljud), de har nästan alltid
HDMI på datorer över 5.000kr, de har ofta väldigt bra webbkameror som genererar förvånansvärt bra
ljud/bild, och sedan börjar dom att bli väldigt flitiga på att trycka in Blu Ray-spelare i datorerna också.
Och Blu Ray är mycket mums...

Jag ska ta mig fan göra mig av med min pissdåliga Sony Vaio (köp den av mig för 5.000kr, har garanti,
originalkartong och hela köret kvar... har haft den i ca två månader). Eller ja.. den är väl inte dålig, men
jag gillar den inte alls. Inte ens lite. Jag ska köpa en HP eller en Mac igen.

Av att döma de du skriver så är HP rätt så hyfsat ändå för mig som bara vill surfa, är INTE märkesberoende.
En polare har en HP, aldrig hört gnäll om den snarare tvärtom smile

OEM <3
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 december 2008 · 1 874 Inlägg

Bjork skrev:
Av att döma de du skriver så är HP rätt så hyfsat ändå för mig som bara vill surfa, är INTE märkesberoende.
En polare har en HP, aldrig hört gnäll om den snarare tvärtom smile

Ja.. själv tycker jag att HP räcker till mer än så. Min förra HP fungerade mycket bättre än min nuvarande Sony Vaio, trots det att den sistnämnda har dubbelt så mycket minne, mycket fetare processor o.s.v. Så, ja. Jag rekommenderar HP. Jag är väl egentligen inte någon "märkes-bög", men när det handlar om bärbara datorer så tycker jag att man kan få vara det, haha. Jag fick mycket bättre förutsättningar med min HP. Fler/bättre högtalarutgångar, bättre HDMI-kontakt, bättre inställningar för inspelning, o.s.v.

Scratch
2 december 2008 · 719 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Jag har kört igenom diverse Acer, HP, Sony, Apple, Fujitsu Siemens o.s.v det senaste året. Och
den enda jag fastnade för är helt ärligt HP. Även deras 15" för runt 5 - 6.000kr är väldigt trevliga.
De känns bra, de funkar bra o.s.v

Numera har jag en Sony Vaio, som jag spyr på varenda dag. Det är så illa så att man kan gråta.
Den ska, enligt specifikationerna (minne processor o.s.v), vara i princip dubbelt så "bra"/"snabb".
Men inte då. Så Sony är enligt mig inte att rekommendera.

Acer och Asus funkar väl rent generellt. Men de är oerhört plastiga, har inte alla de där finesserna,
o.s.v. Så ska du ha en laptop som är ful som stryk men som funkar bra så köp en Asus eller en Acer.
Dock skulle jag aldrig göra det själv. HP känns helt ärligt som det enda rätta, om man ska ha en laptop.
De känns oerhört säkra, de har asbra support, de funkar bra, de är relativt snabba o.s.v. De har väldigt
ofta riktigt bra ljudsystem (för att vara laptop... min HDX9130EO hade grymt ljud), de har nästan alltid
HDMI på datorer över 5.000kr, de har ofta väldigt bra webbkameror som genererar förvånansvärt bra
ljud/bild, och sedan börjar dom att bli väldigt flitiga på att trycka in Blu Ray-spelare i datorerna också.
Och Blu Ray är mycket mums...

Jag ska ta mig fan göra mig av med min pissdåliga Sony Vaio (köp den av mig för 5.000kr, har garanti,
originalkartong och hela köret kvar... har haft den i ca två månader). Eller ja.. den är väl inte dålig, men
jag gillar den inte alls. Inte ens lite. Jag ska köpa en HP eller en Mac igen.

Alla har vi olika smak. Tror det är hp som gör dom här design laparna, annars gillar ja inte deras design alls. Va menar du me fler funktioner? Alla har idag HDMI/DVI beroende på GPU, min acer har HDMI me full HD och 5.1 ljud eller 3.5 plugg som är både analog (2.0) eller optisk (5.1) 24bit 192000hz. Bluetooth, webcam, mic, wifi, S-video, usb, firewire, kortplats för MMC SD o alla dom där och massa snab knappar.

Tbx till topic, Köp en laptop som matchar dina behov. Ska du bara surfa o vill kolla film så har nästan alla HDMI/DVI. Ska du använda den mkt där du inte har tillgång till ström köp en som har bra batteri tid! Att spela upp full HD i .mkv .wmv kräver relativt bra dator beroende på vilket codec du använder.

Senast redigerat av Scratch (2 december 2008)

live free, die young.
Bjork OEM <3
4 december 2008 · 6 957 Inlägg

Investerade i en dator idag, ska riva upp den när ja kommer hem inatt från jobbet big_smile

*LÅS TRÅD*

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang