Ericssons Volvo 944 Turbo Civilbil Projekt. Avslutad "Bilen Såld"

lamer
5 juli 2009 · 23 Inlägg

Du d där med turbo+, d e ju inte själva boxen som gör laddtrycket, utan den, hmm vafan ska man kalla den, den metallgrejen med 3 slangar inkopplade ifrån wastegaten bla, den höjer ju trycket. Fungerar typ som en pysventil. Sen lirar den säkert ihop med boxen. Hade turbo+ på min bil också när jag fick den, ger ju som sagt extra laddtryck vid högre varv o fullgas.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Sickan_ skrev:
Den verkar juh gå rätt bra! farsan har köpt en 945 16v nu som jag har och kör med nu när inte min fungerar big_smile Jävligt sköna bilar att köra big_smile

tackar den duger

lamer skrev:
Du d där med turbo+, d e ju inte själva boxen som gör laddtrycket, utan den, hmm vafan ska man kalla den, den metallgrejen med 3 slangar inkopplade ifrån wastegaten bla, den höjer ju trycket. Fungerar typ som en pysventil. Sen lirar den säkert ihop med boxen. Hade turbo+ på min bil också när jag fick den, ger ju som sagt extra laddtryck vid högre varv o fullgas.

Turbo+ är en elektrisk stryd pysventil tar man bort dens styrbox "nira boxen" så slutar de funka

på original bilarna har den 0.9 bar gämfört mot 0.5 om den är bort kopplad men när man redan höjjt laddet

så äre +-0 förutom att den saftar upp laddtrycket så mkt fortare vid fullgas med boxen än utan

syns ju även på filmerna då man kör exakt likadant på båda dvs ligger lungt på 3an sen pressar fullt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 juli 2009 · 5 650 Inlägg

dags för en liten uppdate igen då. på powermeet märkte man att de är nått arnevajse med högerfram broms som att den ligger på hela tiden så idag kollade jag och den va riktigt trög gämfört mot andra sidan

så de blir fixa de som nr 1 så man kommer igenom bes som är om mindre än 1 månad typsikt att allt ska pajja i sista stund:(

sen när jag ändå höll på skruvade jag bort insugs slangen. för och känna turbons skick glappar inget alls än. vilket är rätt bra sen skruvade jag åt dumpventils anslutningarna. som sitter kvar sen hybrid dumpen för de inte ska läcka luft. så när jag hade skruvat åt dem så max de bara gick så de blev ännu tätare än innan. så hör man original dumpen bara man rör gasen så den dumpar nu mera dubbelt så högt som innan med enbart öppet filter

lite bilder och film=D


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/701786_iannmr.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/701788_zqhstc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/701790_x3zk49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/701793_3cqk30.jpg
Anslutningarna man skruvade åt sen el spray i alla kontakter när man ändå hade loss dom
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/701795_vtij5q.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/701798_2pfpju.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/701796_0v1kb5.jpg
Garret <3 hehe big_smile
Filmen dåbig_smile



kommentera på som aldrig förr;)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hackev8
6 juli 2009 · 2 121 Inlägg

din dump funkar ju inte den släpper den vänliga vägen så ska de inte låta

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Hackev8 skrev:
din dump funkar ju inte den släpper den vänliga vägen så ska de inte låta

jösses de är ju de som är meningen med öppet filter och original dumpen.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
EckeHolmgren T5 & R Fantast
6 juli 2009 · 1 279 Inlägg

ska följa detta.!!!!!.

Erik H
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 juli 2009 · 5 650 Inlägg

v80_ecke skrev:
ska följa detta.!!!!!.

trevligt allt kul när folk kollar=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
6 juli 2009 · 945 Inlägg

Gött.. Men..... Måla bromsoken kanske? big_smile roll

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
te_wik Forummoderator
6 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Håller med, måla bromsoken när du ändå ska repa/byta ok smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Sickan_ skrev:
Gött.. Men..... Måla bromsoken kanske? big_smile roll

hehe dårå äre inte fint med svart med en liten toutch av rost?wink

får se de är vell ändå svarta om man köper 1 nytt? eller?
lr tänkte ni en annan färg?


te_wik skrev:
Håller med, måla bromsoken när du ändå ska repa/byta ok smile


Mvh Tommy

de nya är vell redan svarta fall man köper nya?
eller hade ni tänkte er än annan färg?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
6 juli 2009 · 945 Inlägg

Jag tänkte en helt annan färg.. blir lite snyggare, tycker jag iaf big_smile det är bara att köpa en burk hammarlack i den färgen du tycker passar och börja pensla på tongue wink

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Sickan_ skrev:
Jag tänkte en helt annan färg.. blir lite snyggare, tycker jag iaf big_smile det är bara att köpa en burk hammarlack i den färgen du tycker passar och börja pensla på tongue wink

aa ok  får se  ao är och få de där oket och funka / byta ut de även om de tydligen är piss dyra som utbytes och inte volvos egna ... så får se hur man gör måste funka innan 3 augusti iaf .

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
-Akerfeldt-
6 juli 2009 · 2 638 Inlägg

Trevligt, men du får ju ta och tvätta fälgarna lite tongue
Och måla bromsoken, ser mkt fräshare ut när man kollar in genom fälgen, svart hammarlack röstar jag för smile

te_wik Forummoderator
6 juli 2009 · 12 813 Inlägg

MrEricsson skrev:
de nya är vell redan svarta fall man köper nya?
eller hade ni tänkte er än annan färg?

Njääe inte är de säkert.. när ja satte nya bak så var den ena silverfärgad och den andra guldfärgad. smile
Men du ska ju ändå inet byta ut alla fyra oken så du får ju måla oavsett.
Röda ok börjar väl bli ute nu, kör på nåt mer ovanligt på en röd bil.. blått kanske? tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Aker_s40 skrev:
Trevligt, men du får ju ta och tvätta fälgarna lite tongue
Och måla bromsoken, ser mkt fräshare ut när man kollar in genom fälgen, svart hammarlack röstar jag för smile

dom är inte så farligt skitiga de resterande 3 men denna ligger ju på typ hela tiden wink

ah ok=D får se vad de blir sen


te_wik skrev:
Njääe inte är de säkert.. när ja satte nya bak så var den ena silverfärgad och den andra guldfärgad. smile
Men du ska ju ändå inet byta ut alla fyra oken så du får ju måla oavsett.
Röda ok börjar väl bli ute nu, kör på nåt mer ovanligt på en röd bil.. blått kanske? tongue


Mvh Tommy

iaf inte vad jag vet än vem vet vad bes gubben får för sig liksom? :S va höger fram som va sämst förra gången men den va godkänd då iaf..

svart lr blå är ju bäst såbig_smile får se vad de blir sen

för övrigt så äre 4 veckor kvar tills bes exakt idag

Senast redigerat av MrEricsson (6 juli 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sickan_
6 juli 2009 · 945 Inlägg

Jag skulle ta blått det har juh jag på min, tycker det blev skitsnyggt big_smile skulle dock vilja ha en lite ljusare blå, men få se vad som händer i framtiden tongue

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Sickan_ skrev:
Jag skulle ta blått det har juh jag på min, tycker det blev skitsnyggt big_smile skulle dock vilja ha en lite ljusare blå, men få se vad som händer i framtiden tongue

a ok=D tycker blått lr svart är alltid nr 1 hade ju velat haft de på bil lacken med
men fast inte så mkt såna urval när man köpte denna bil för 1½ år sen typ sen gick jag ju på mest effekt för pengarna oxåbig_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juli 2009 · 5 650 Inlägg

v80_ecke skrev:
Hur många hk är det i civilaren?

svårt och säga exakt då den inte är bänkad men 200hk+ då den är chippad och höjjt ladd.
original är den 190 hk ... så den är helt klart över 200 men hur mkt över 200 går inte säga

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Så en liten uppdate då bokat tid på volvo för och se över bromsarna i slutet augusti
vilket betyder bes tiden är flyttad till början på september så den ev kommer gå igenom utan anmärkning

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang