Säljer Ford Volvo nu? Säljer GM Saab nu?

ESTRANDBERG88 Hojmek
3 december 2008 · 748 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Vad händer med alla andra märken inom GM?
Mitt tips är ju att GME säljs som en enhet för att de ska vara så smidigt som möjligt.
GME skulle i dagsläget klara sig helt på egna ben. Men dom skulle behöva nått större företag bakomsig med.

Frågan är bara.
Vem har pengar att köpa??

MVH

F

En man med många kameler, Olje shejk wink

Hamilton
3 december 2008 · 8 869 Inlägg

LIVINL0UD skrev:
Blir nog en försäljning av Saab, om någon vill köpa tongue

http://www.expressen.se/Nyheter/1.13900 … aljer-saab

Var ju rätt så uppenbart att det skulle bli en försäljning. Blir samma med Volvo tyvärr.

Fotograf på tierpidag.se
peegee Forummoderator
3 december 2008 · 2 924 Inlägg

Ellertz skrev:

BMWKimmo skrev:
Va det inte volvo Pv som gick minus 84miljarder i år? tongue Det är goa siffror..

Haha nej... dom backade några miljarder i sista kvartalet, tror det var fyra. Sen gick dom plus i andra så de är nog ganska +- 0 iår..

Nej Volvo PV de gör ett ganska stort minusresultat i år, det går skitdåligt och det rasar utför mer å mer i snabb takt... miljarder är inga småpengar direkt, flera miljarder dessutom...
Tredje kvartalet i år var förlusten 3,6 miljarder kronor. Årets två första kvartal visade siffrorna minus 1,6 miljarder kronor.


Men rent logiskt borde det vara enklare att hitta köpare till Volvo än Saab.

Det som däremot inte är så mycket belyst är ju att GM också ska sälja Opel och Vauxall alltså hur de ska göra med GME, General Motors Europe (Opel, Saab och Vauxall) och säljs då GME tillsammans till samma köpare så kan det bli bra.
Fiat har tydligen precis aviserat att de är intresserade av att gå ihop med någon och Fiat har ju varit tillsammans med Opel och Saab förr... meen Fiat går heller inte så bra...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
TurbOla Reservdansk
3 december 2008 · 6 271 Inlägg

peegee skrev:
Nej Volvo PV de gör ett ganska stort minusresultat i år, det går skitdåligt och det rasar utför mer å mer i snabb takt... miljarder är inga småpengar direkt, flera miljarder dessutom...
Tredje kvartalet i år var förlusten 3,6 miljarder kronor. Årets två första kvartal visade siffrorna minus 1,6 miljarder kronor.


Men rent logiskt borde det vara enklare att hitta köpare till Volvo än Saab.

Det som däremot inte är så mycket belyst är ju att GM också ska sälja Opel och Vauxall alltså hur de ska göra med GME, General Motors Europe (Opel, Saab och Vauxall) och säljs då GME tillsammans till samma köpare så kan det bli bra.
Fiat har tydligen precis aviserat att de är intresserade av att gå ihop med någon och Fiat har ju varit tillsammans med Opel och Saab förr... meen Fiat går heller inte så bra...

Enligt statens "marknadsexperter" är Saab-koncernen värd 5 miljarder kronor i marknadsvärdet, och Volvo Personbilar har ett marknadsvärde på 20 miljarder kronor.

Detta ger både för och nackdelar för båda märkena, Volvo är ju förstås mer intressant att köpa, då det är ett mycket större märke, men tyvärr, för köparen också mycket dyrare.

Det har även diskuterats om Renault skulle köpa Volvo, eftersom bilarna tillsammans med Mazda och Ford delar väldigt mycket teknik och plattformar på de nyare bilarna.

En annan kul grej jag hörde, är att indierna har fått upp ögonen för Volvo nu. smile
Volvo är väl ansett i Indien, och när en indier klär sig fint i kostym, säger han att "Han är klädd Volvo".
Det uttrycket har även fått en kostym att tillverkas, just vid namn Volvo. (Om det är Volvo som ligger bakom vet jag dock inte).

Volvos nuvarande räddning är att man inom tjänstesektorn fortfarande handlar tjänstebilar, men även där börjar man dra åt sig fingrarna, då man inte vet hur framtiden för Volvo ser ut - många vill inte handla en ny bil med många års garanti, om risken finns att företaget går i konkurs om bara något år.
Detsamma gäller Saab.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Glader9991
3 december 2008 · 956 Inlägg

Volvo går inte under. Det har mycket större chans att överleva än Saab.

Frågan är bara hur långtid de tar innan Saab går under. Läste en annons om att GM inte kan sälja Saab läggs det ner. Och tror faktiskt GM skiter i Saab och ägnar all sin tid åt att försöka lösa sina finnans problem.
De väntar helt enkelt bara ut Saab, kom och köp. Annars läggs skiten ner.

998cc
3 december 2008 · 872 Inlägg

Syst3m skrev:

998cc skrev:

Volvo740org skrev:
jag tycker det var onödigt att sälja volvo över huvud taget. varför sålde man volvo från första början?

För man vann inge på å ha kvar det

Men herrejävlar sluta snacka skit. Gäller alla, tycker att de är få som verkligen vet ngt här.

Anledningen till att Volvo såldes 1999 var att Volvo inte såg sig ha råd med utvecklingen av nya bilar. Aneldningen till att Volvo återigen kanske ska säljas är att Ford inte får ett megalån om de lägger de pengarna på bilindustri i utlandet, där ingår Volvo. Samma gäller Saab, amerikanska pengar ska stödja amerikansk bilindustri och inte svensk.

va då skit. en styrelse sälger inte volvo. om det inte är så att det görs för att det blir olönsamt att ha kvar dom. känar man mer på att ha kvar något så sälger man inte. resultat man känade inget på att ha kvar dom.

själv hade jag heller sett att volo förblev svenskt. men då hade man inte kunnat tveckla bilar som var konurenskraftiga. sen hatar jag volvo. men det är ett stort svenskt företag å jag drar nytta av deras framgång eftersom jag bor i sverige

If its too loud you are too old!
Hamilton
3 december 2008 · 8 869 Inlägg

998cc skrev:

Syst3m skrev:

998cc skrev:

För man vann inge på å ha kvar det

Men herrejävlar sluta snacka skit. Gäller alla, tycker att de är få som verkligen vet ngt här.

Anledningen till att Volvo såldes 1999 var att Volvo inte såg sig ha råd med utvecklingen av nya bilar. Aneldningen till att Volvo återigen kanske ska säljas är att Ford inte får ett megalån om de lägger de pengarna på bilindustri i utlandet, där ingår Volvo. Samma gäller Saab, amerikanska pengar ska stödja amerikansk bilindustri och inte svensk.

va då skit. en styrelse sälger inte volvo. om det inte är så att det görs för att det blir olönsamt att ha kvar dom. känar man mer på att ha kvar något så sälger man inte. resultat man känade inget på att ha kvar dom.

själv hade jag heller sett att volo förblev svenskt. men då hade man inte kunnat tveckla bilar som var konurenskraftiga. sen hatar jag volvo. men det är ett stort svenskt företag å jag drar nytta av deras framgång eftersom jag bor i sverige

Ford har nog inget annat val än att sälja Volvo men frågan är vem som skulle kunna tänkas köpa nu när marknaden är stendöd.

Fotograf på tierpidag.se
TurbOla Reservdansk
3 december 2008 · 6 271 Inlägg

Hamilton skrev:
Ford har nog inget annat val än att sälja Volvo men frågan är vem som skulle kunna tänkas köpa nu när marknaden är stendöd.

Ford och GM har gått ut och sagt att både Volvo och Saab är till salu.

Det är ett krav från USAs senat för att Ford och GM ska få stödpengar av USAs regering, och därför vill senaten ha bevis på att biltillverkarna gör vad de kan för att själva spara pengar, samt att senaten inte vill att pengarna ska gå till utländska företag, dvs Volvo och Saab.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
peegee Forummoderator
3 december 2008 · 2 924 Inlägg

TurbOla skrev:

Hamilton skrev:
Ford har nog inget annat val än att sälja Volvo men frågan är vem som skulle kunna tänkas köpa nu när marknaden är stendöd.

Ford och GM har gått ut och sagt att både Volvo och Saab är till salu.

Det är ett krav från USAs senat för att Ford och GM ska få stödpengar av USAs regering, och därför vill senaten ha bevis på att biltillverkarna gör vad de kan för att själva spara pengar, samt att senaten inte vill att pengarna ska gå till utländska företag, dvs Volvo och Saab.

Tillägg:
Samma gäller Opel

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
998cc
3 december 2008 · 872 Inlägg

snart ringer kina och indien och vill köpa

If its too loud you are too old!
TurbOla Reservdansk
3 december 2008 · 6 271 Inlägg

Större chans att japanerna köper Volvo eller Saab då.
Men jag hörde att bilförsäljningen sjunkit med 40% i Japan de senaste månaderna, så dom har nog minst lika roligt på hemmaplan som vi i Europa och USA har det... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Glader9991
3 december 2008 · 956 Inlägg

Gm har ju gått och ut och sagt man ska sälja Saab och hitta en köpare.
Ford har väl "bara" sagt att Volvo ska säljas?

Jag fattar de som att GM ska sälja Saab och letar själva vem som vill köpa.
Ford har bara lagt ut: "Volvo tillsalu". Ungefär som en annons. Dvs man väntar på köpare och letar inget själv.
Kan vara fel dock.

peegee Forummoderator
3 december 2008 · 2 924 Inlägg

Glader9991 skrev:
Gm har ju gått och ut och sagt man ska sälja Saab och hitta en köpare.
Ford har väl "bara" sagt att Volvo ska säljas?

Jag fattar de som att GM ska sälja Saab och letar själva vem som vill köpa.
Ford har bara lagt ut: "Volvo tillsalu". Ungefär som en annons. Dvs man väntar på köpare och letar inget själv.
Kan vara fel dock.

Saab och Volvo är till salu på samma sätt... GM och Ford behöver ju sälja för att få det federala lånet som de nu ansöker om samtidigt men GM har mer bråttom spekuleras det om...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Batta
4 december 2008 · 1 353 Inlägg

både saab och volvo är till salu, men både Ford och GM funderar starkt på att lägga ner Saab resp. Volvo också.
Satt och läste i en Amerikansk tidning vi har på jobbet.
Litar mycket mer på den än på Svenska tidningar som inte vet ett skvatt av vad dom skriver ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Hamilton
4 december 2008 · 8 869 Inlägg

Batta skrev:
både saab och volvo är till salu, men både Ford och GM funderar starkt på att lägga ner Saab resp. Volvo också.
Satt och läste i en Amerikansk tidning vi har på jobbet.
Litar mycket mer på den än på Svenska tidningar som inte vet ett skvatt av vad dom skriver ^^

Då kan man ju undra hur tillförlitliga dom uppgifterna är med tanke på att det blev känt Tisdag natt och du har läst det i dag (Onsdag)...roll Tryck samt transport från USA snabbare än DN,AB m.m wink

Fotograf på tierpidag.se
Murvald Knegare
4 december 2008 · 718 Inlägg

Ifall en privatperson (tex jag) köper volvo, driver "skiten" i några år, ekonomikrisen löser sig undertiden som då i detta fal jag har suttit som en tok och hittat nya system och design, samt pressar priserna, så man egentligen går plus minus noll, kör på det något år, eventuellt får in några kronor extra för att komma på nya ideér med. Finanskrisen löser sig, det blir bra "igen", folk får tillbaka sina jobb och alla slutar vara rädda att handla.

Efter exempelvis tre år är Volvo på "benen" igen, och Svenskägd (av mig som privatperson), skulle man då kunna säga att jag "räddade" volvo?

Undertiden som alla var/är oroliga och inte vågar anställa så gör jag det. Jag tar förlusten själv, går "minus själv" samtidigt som jag gör allt som går för att komma på bättre lösningar på olika saker, tex HELT ny bromstyp. Hur tror ni det skulle se ut om tio år då, för just bilindustrin?

Säkert jättekonstigt skrivet, men har inte sovit många timmar.

/Marius

William 2009-02-20
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 december 2008 · 10 427 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3915216.ab

"Biltillverkaren har inte gjort vinst sedan 1995"

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
peegee Forummoderator
4 december 2008 · 2 924 Inlägg

Murvald skrev:
Ifall en privatperson (tex jag) köper volvo, driver "skiten" i några år, ekonomikrisen löser sig undertiden som då i detta fal jag har suttit som en tok och hittat nya system och design, samt pressar priserna, så man egentligen går plus minus noll, kör på det något år, eventuellt får in några kronor extra för att komma på nya ideér med. Finanskrisen löser sig, det blir bra "igen", folk får tillbaka sina jobb och alla slutar vara rädda att handla.

Efter exempelvis tre år är Volvo på "benen" igen, och Svenskägd (av mig som privatperson), skulle man då kunna säga att jag "räddade" volvo?

Undertiden som alla var/är oroliga och inte vågar anställa så gör jag det. Jag tar förlusten själv, går "minus själv" samtidigt som jag gör allt som går för att komma på bättre lösningar på olika saker, tex HELT ny bromstyp. Hur tror ni det skulle se ut om tio år då, för just bilindustrin?

Säkert jättekonstigt skrivet, men har inte sovit många timmar.

/Marius

Visst har du 50 miljarder (50 000 miljoner) och kan visa Ford att du är en bra köpare och kan investera ytterliggare ca 50 miljarder i utveckling så är du nog välkommen....Volvo är i starkt behov av vidareutveckling och omstrukturering, köper nån upp det och bara låter det vara som det är idag så skiter sig alltihop ganska omgående. wink

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
TurbOla Reservdansk
4 december 2008 · 6 271 Inlägg

Batta skrev:
både saab och volvo är till salu, men både Ford och GM funderar starkt på att lägga ner Saab resp. Volvo också.
Satt och läste i en Amerikansk tidning vi har på jobbet.
Litar mycket mer på den än på Svenska tidningar som inte vet ett skvatt av vad dom skriver ^^

Varför lägga ner när de kan sälja?

Om nu marknadsvärdet på Volvo är 20 miljarder kronor, och Ford är desperata och säljer Volvo för hälften, är det ju fortfarande bättre än att lägga ner det hela, vilket kommer att kosta otroliga pengar, samt inverka negativt på relationerna mellan USA och Sverige brutalt, om Ford och GM får för sig att lägga ner Volvo och Saab.

Att lägga ner biltillverkarna är inget att ens diskutera, det lönar sig inte för varken Ford eller GM. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Murvald Knegare
4 december 2008 · 718 Inlägg

peegee skrev:

Murvald skrev:
Ifall en privatperson (tex jag) köper volvo, driver "skiten" i några år, ekonomikrisen löser sig undertiden som då i detta fal jag har suttit som en tok och hittat nya system och design, samt pressar priserna, så man egentligen går plus minus noll, kör på det något år, eventuellt får in några kronor extra för att komma på nya ideér med. Finanskrisen löser sig, det blir bra "igen", folk får tillbaka sina jobb och alla slutar vara rädda att handla.

Efter exempelvis tre år är Volvo på "benen" igen, och Svenskägd (av mig som privatperson), skulle man då kunna säga att jag "räddade" volvo?

Undertiden som alla var/är oroliga och inte vågar anställa så gör jag det. Jag tar förlusten själv, går "minus själv" samtidigt som jag gör allt som går för att komma på bättre lösningar på olika saker, tex HELT ny bromstyp. Hur tror ni det skulle se ut om tio år då, för just bilindustrin?

Säkert jättekonstigt skrivet, men har inte sovit många timmar.

/Marius

Visst har du 50 miljarder (50 000 miljoner) och kan visa Ford att du är en bra köpare och kan investera ytterliggare ca 50 miljarder i utveckling så är du nog välkommen....Volvo är i starkt behov av vidareutveckling och omstrukturering, köper nån upp det och bara låter det vara som det är idag så skiter sig alltihop ganska omgående. wink

Man kanske skulle börja fundera då...

På att vinna några hundra miljarder wink

William 2009-02-20
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang