Vad tycker ni om Arbetsförmedlingen?

decib3L Körv
10 december 2008 · 3 535 Inlägg

Säger som min handläggare:

"Vi ser inte till att du ska bli utbildad, vi ska se till att du får jobb så fort som möjligt"
Men i vissa fall beviljar dom utbildning.

Truckdriving Man
jonesono Personal- och beteendevetare
10 december 2008 · 1 082 Inlägg

te_wik skrev:
Jag fattar inte hur de tänker... En utbildning är ju verkligen ett steg mot ett jobb.
En utbildning finns det, och inom det yrket finns det jobb.
Men utbildningen får man inte gå.. Hur i helvete ska man nånsin få ett jobb..?
Är det via "pappa känner en som känner en" - vägen eller släktings vägen?

Japp, här i sverige gäller än idag, tragiskt nog, bekantskapsvägen som förtur till oerhört många arbeten. Det är rent ut sagt åt helvete! Man är generellt sett (chefer beyond 50-talister med 9 år i skola) inte så peppade att bli överkörda av folk med utbildning, så därför anställer man inte alltid dessa även om de är bäst lämpade/kompetenta/kvalificerade osv. Hellre "säkra kort", en bekants bekant osv som har vad man i arbetsansökan benämner "motsvarande", under "utbildning xyz eller motsvarande". Tragiskt!

Vi har nu även en regering som fått tuppjuck på arbetsfokus (självklart måste man ha fokus på arbete men även utbildning ger arbete och människor möjlighet att vidareutveckla sig) och därmed underlättar än mindre än förut för denna grupp. Ta istället till vara på de som utbildat sig och följd "rätt man på rätt plats"-principen.

te_wik skrev:
Detta är bara bullshit, allt som är statligt är SKIT

Nja, inte riktigt... men nog fanken är det många inom statlig verksamhet som borde gå i pension (vilket de i och för sig gör ganska snart) eller se sig om efter annat jobb. Fastnar du på samma ställe för länge gror du igen, tråkigt nog.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Skiftnyckel
10 december 2008 · 106 Inlägg

Ams är bara skit. De största ansvaret ligger ju på en själv när de gäller att söka jobb. De ligger på en som en jävla idiot! Å glömmer man å göra en grej så blir man av med ersättningen. Vilket ja tycker är jävla skitit då man annars sliter häcken av sig för å hitta jobb för å slippa deras "regler" å scheman.

Just me.
Performance_ Förjaevle Brao
11 december 2008 · 555 Inlägg

Var inne på Ams å frågade om dom hade en svetskurs för EU-cerifikat eftersom jag börjat lära mig svetsa men behöver ett intyg på att jag kan svetsa , men döm om min förvåning när gubbfan säger : "Det är inte alla som är lämpade för att svetsa" , Jävla idioter! är det inte meningen att dom ska uppmuntra en till att skaffa sig ett jobb?!  Kan för övrigt tillägga att jag sökt på en jävla massa ställen.......

te_wik Forummoderator
11 december 2008 · 12 813 Inlägg

Performance_ skrev:
Var inne på Ams å frågade om dom hade en svetskurs för EU-cerifikat eftersom jag börjat lära mig svetsa men behöver ett intyg på att jag kan svetsa , men döm om min förvåning när gubbfan säger : "Det är inte alla som är lämpade för att svetsa" , Jävla idioter! är det inte meningen att dom ska uppmuntra en till att skaffa sig ett jobb?!  Kan för övrigt tillägga att jag sökt på en jävla massa ställen.......

De var svetsutbildning jag ville gå oxå... hmm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
von_blad
20 februari 2009 · 461 Inlägg

Gubbfan som sa att alla inte är lämpade för att svetsa har rätt i det. Jobbar ju själv i den branchen, och det har jag hört många gånger, inte minst från min far som äger ett lic. svets företag.


Men är ju helt klart en idiotisk sak att säga, hur ska han veta vad en person har känsla för eller inte?
självklart ska de ju uppmuntra folk!

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Janneutanb
20 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Hörde på radion för någon dag sen om att arbetsförmedlingen har fått pengar att hyra in coacher som ska hjälpa folk.
Krävs ingen utbildningen eller så för att bli coach heller.

Kommer finnas kurser som bl a heter typ "universiell energi" och "få flow i livet". wink

Jättebra anvädning av våra skattepengar va? smile

Senast redigerat av Brains (20 februari 2009)

CarpeDiem German Engineering
20 februari 2009 · 9 082 Inlägg

Det är väl lika bra att de byter namn till "Arbetsförnedringen" med tanke på att de hjälper inte arbetslösa och behandlar folk som om man är en idiot :S

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Janneutanb
20 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Jag har faktiskt blivit erbjuden 4 jobb genom arbetsförmedlningens hemsida iaf.
La upp mitt CV där och lite såna saker, efter det har jag fått flera samtal utav arbetsgivare smile

Muttley
20 februari 2009 ·

jag går just nu omställning som jag skrivit.
Har ni möjlighet när ni blivit uppsagda så ta och gå dit för de gör nytta.
Jag valde lernia omställning för jag trivdes bäst med dem.
Efter 3 möten har jag redan fått en kurs betald och har troligen jobb när jag gått de 3 dagarna och gjort proven.
Ett stort pluss med de är att de följer upp en hur de går med jobb, och ifall man inte trivs med jobbet man får så kan man komma tillbaka, man har ett trygghetsavtal upp till 3 år.
http://www.lernia.se/foretag-och-organi … gentligen/

AMS som man säger. Inskrivningsdagen 2 februari tog nästan en timme i kö bara och tog 5 minuter hos handläggaren, och 5 minuter vid datorn.
Mötet man får sen tog en timme men de var bara skitsnack alltså inget som har med jobb att göra.

Sen den där genomgången eller vad de kallar de för ungdomar tog 1.5 timme för att de skulle berätta att vi skulle söka jobb och att vi kunde inte ringa till våra handläggare för de har inte telefonen igång.
Sen kom en gubbe som prata om ams hemsida om hur man sökte upp jobben, vilken idiot klarar inte det?.

Och nu ska jag visst vänta till dem vill träffa mig igen, mycket lustigt.

Men om jag får praktik så fan går jag hellre och städar eller något annat skit.
De försökte få min bror att snickra fågelholkar då för många år sedan.


Sen att de kan tvinga en att flytta är också sjukt.

akassan är inte bättre. En kille i vinslöv blir nog tvungen att sälja sitt hus för att akassan tar sjukt lång tid på sig.

Roundcube
20 februari 2009 · 801 Inlägg

Kompisen har vart med i arbetsförmedlingen nu i snart 4 månader, han får fortfarande inga pengar, och inget jobb har han heller.

Själv har jag varit arbetslös i lite över ett år, va på AF och bad om hjälp att hitta ett jobb, dem sa att det inte var det dem gjorde. så då sa jag att jag får sköta det själv istället om det ska vara så svårt.

Har aldrig fått nått berättigande till bidrag, vare sig från AF eller facket jag var med i. hette att jag inte hade jobbat tillräckligt länge.
tog studenten en fredag, och var på mitt första jobb på måndag, skötte det fint, och fick bra vitsord, började sedan på en annan firma efter sommaren, och jobbade där tills det var dags för lumpen.
Hemförlovad från lumpen pga ledbandsskada i foten.

Detta skedde i januari 08. Sen dess har jag inte haft nåt jobb, och är inte berättigad nån ersättning.

Ringde senast för två timmar sen och sökte ett jobb. men nej, har inte gjort mina 7500 timmar och har inte nåt yrkesbevis, så då får man vackert gå och ställa sig sist i kön såfort det kommer nån annnan!

OCH DET GÖR MIG NÅT SÅ GRUVLIGT FÖRBANNAD!!!

vill ju inget hellre än att jobba sadsadsad

Edit : Man känner sig som en total fuck-up...

Senast redigerat av Roundcube (20 februari 2009)

Muttley
20 februari 2009 ·

Roundcube skrev:
Kompisen har vart med i arbetsförmedlingen nu i snart 4 månader, han får fortfarande inga pengar, och inget jobb har han heller.

Själv har jag varit arbetslös i lite över ett år, va på AF och bad om hjälp att hitta ett jobb, dem sa att det inte var det dem gjorde. så då sa jag att jag får sköta det själv istället om det ska vara så svårt.

Har aldrig fått nått berättigande till bidrag, vare sig från AF eller facket jag var med i. hette att jag inte hade jobbat tillräckligt länge.
tog studenten en fredag, och var på mitt första jobb på måndag, skötte det fint, och fick bra vitsord, började sedan på en annan firma efter sommaren, och jobbade där tills det var dags för lumpen.
Hemförlovad från lumpen pga ledbandsskada i foten.

Detta skedde i januari 08. Sen dess har jag inte haft nåt jobb, och är inte berättigad nån ersättning.

Ringde senast för två timmar sen och sökte ett jobb. men nej, har inte gjort mina 7500 timmar och har inte nåt yrkesbevis, så då får man vackert gå och ställa sig sist i kön såfort det kommer nån annnan!

OCH DET GÖR MIG NÅT SÅ GRUVLIGT FÖRBANNAD!!!

vill ju inget hellre än att jobba sadsadsad

Edit : Man känner sig som en total fuck-up...

Enda man kan få är väl 3 tusen i månaden om man är över 20 år och gör slaviskt var ams säger till dig.

Om du ska ha akassa måste du ha jobbat x antal timmar och varit med minst ett år.

Sen så står de att man ska få 80% av sin genomsnittliga lön från ett år tillbaka, men de får inte jag. typiskt.

Roundcube
20 februari 2009 · 801 Inlägg

tkd_rille skrev:

Roundcube skrev:
Kompisen har vart med i arbetsförmedlingen nu i snart 4 månader, han får fortfarande inga pengar, och inget jobb har han heller.

Själv har jag varit arbetslös i lite över ett år, va på AF och bad om hjälp att hitta ett jobb, dem sa att det inte var det dem gjorde. så då sa jag att jag får sköta det själv istället om det ska vara så svårt.

Har aldrig fått nått berättigande till bidrag, vare sig från AF eller facket jag var med i. hette att jag inte hade jobbat tillräckligt länge.
tog studenten en fredag, och var på mitt första jobb på måndag, skötte det fint, och fick bra vitsord, började sedan på en annan firma efter sommaren, och jobbade där tills det var dags för lumpen.
Hemförlovad från lumpen pga ledbandsskada i foten.

Detta skedde i januari 08. Sen dess har jag inte haft nåt jobb, och är inte berättigad nån ersättning.

Ringde senast för två timmar sen och sökte ett jobb. men nej, har inte gjort mina 7500 timmar och har inte nåt yrkesbevis, så då får man vackert gå och ställa sig sist i kön såfort det kommer nån annnan!

OCH DET GÖR MIG NÅT SÅ GRUVLIGT FÖRBANNAD!!!

vill ju inget hellre än att jobba sadsadsad

Edit : Man känner sig som en total fuck-up...

Enda man kan få är väl 3 tusen i månaden om man är över 20 år och gör slaviskt var ams säger till dig.

Om du ska ha akassa måste du ha jobbat x antal timmar och varit med minst ett år.

Sen så står de att man ska få 80% av sin genomsnittliga lön från ett år tillbaka, men de får inte jag. typiskt.

Jag är inte medlem på ams, inte sett att nån annan fått ut nåt av det, så varför skulle jag få det?
Bidrag var dödsdömt sa dem.

ärligt talat.. vad ska man göra?

Muttley
20 februari 2009 ·

Roundcube skrev:

tkd_rille skrev:

Roundcube skrev:
Kompisen har vart med i arbetsförmedlingen nu i snart 4 månader, han får fortfarande inga pengar, och inget jobb har han heller.

Själv har jag varit arbetslös i lite över ett år, va på AF och bad om hjälp att hitta ett jobb, dem sa att det inte var det dem gjorde. så då sa jag att jag får sköta det själv istället om det ska vara så svårt.

Har aldrig fått nått berättigande till bidrag, vare sig från AF eller facket jag var med i. hette att jag inte hade jobbat tillräckligt länge.
tog studenten en fredag, och var på mitt första jobb på måndag, skötte det fint, och fick bra vitsord, började sedan på en annan firma efter sommaren, och jobbade där tills det var dags för lumpen.
Hemförlovad från lumpen pga ledbandsskada i foten.

Detta skedde i januari 08. Sen dess har jag inte haft nåt jobb, och är inte berättigad nån ersättning.

Ringde senast för två timmar sen och sökte ett jobb. men nej, har inte gjort mina 7500 timmar och har inte nåt yrkesbevis, så då får man vackert gå och ställa sig sist i kön såfort det kommer nån annnan!

OCH DET GÖR MIG NÅT SÅ GRUVLIGT FÖRBANNAD!!!

vill ju inget hellre än att jobba sadsadsad

Edit : Man känner sig som en total fuck-up...

Enda man kan få är väl 3 tusen i månaden om man är över 20 år och gör slaviskt var ams säger till dig.

Om du ska ha akassa måste du ha jobbat x antal timmar och varit med minst ett år.

Sen så står de att man ska få 80% av sin genomsnittliga lön från ett år tillbaka, men de får inte jag. typiskt.

Jag är inte medlem på ams, inte sett att nån annan fått ut nåt av det, så varför skulle jag få det?
Bidrag var dödsdömt sa dem.

ärligt talat.. vad ska man göra?

Är du inte inskriven på ams idag?
Iallafall när jag sluta skolan och kolla upp det så kunde man få upp till 3 tusen om man var inskriven på ams och gjorde exakt vad de sade, gick på alla möten och gick på praktik om de fanns.

Senast för ett år sedan fick en kompis det iallafall.
Men idag vet jag inte.

Du får försöka söka alla jobb som finns även de som du inte vill ha, så kommer du igång iallafall. Jag söker exakt allt jag kan göra just nu.

Stefan Varberg Supraman
20 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Dom lever inte upp till sitt namn. milt sagt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Muttley
20 februari 2009 ·

FCB skrev:
tkd_rille, man måste ha jobbat minst 12mån för att kunna få 3000kr i månaden som kallas för arbetslöshetsersättning.
För att få arbetslöshetsersättningen måste man vara AMS-Bitch och göra precis allt som dom säger. Gå på deras värdelösa möte, söka skit jobb och vara minst två ggr där och söka jobb.

Så var de iallafall inte när jag gick ut skolan.
För att få a-kassa idag måste man varit med i a-kassan minst 12 månader och ha jobbat ett visst antal timmar.
Och då får du rätt till att söka inkomstrelaterad ersättning.
Och för att få a-kassan måste man gå och göra exakt allt ams säger för annars så får man inga pengar.

Så då har ju inte arbetslöshetsersättning ett värde alls om man har jobbar i 12 månader. För vem skulle välja 3 tusen i månaden isåfall när man kan få runt 10 tusen?.

Senast redigerat av tkd_rille (20 februari 2009)

Muttley
20 februari 2009 ·

FCB skrev:

tkd_rille skrev:

FCB skrev:
tkd_rille, man måste ha jobbat minst 12mån för att kunna få 3000kr i månaden som kallas för arbetslöshetsersättning.
För att få arbetslöshetsersättningen måste man vara AMS-Bitch och göra precis allt som dom säger. Gå på deras värdelösa möte, söka skit jobb och vara minst två ggr där och söka jobb.

Så var de iallafall inte när jag gick ut skolan.
För att få a-kassa idag måste man varit med i a-kassan minst 12 månader och ha jobbat ett visst antal timmar.
Och då får du rätt till att söka inkomstrelaterad ersättning.
Och för att få a-kassan måste man gå och göra exakt allt ams säger för annars så får man inga pengar.

Så då har ju inte arbetslöshetsersättning ett värde alls om man har jobbar i 12 månader. För vem skulle välja 3 tusen i månaden isåfall när man kan få runt 10 tusen?.

Vi säger såhär, om jag jobbar 12månader och INTE betalar a-kassa varje månad ca 350kr (kan variera) och jag får sparken då får jag bara arbetslöshetsersättningen (ca 3000kr). Men om jag betalar a-kassa under mina arbetade månader då får jag 10000kr kanske.
Det är inte lätt att få a-kassa, du får inte ens a-kassa om du säger upp dig från ditt jobb ÄVEN om du har betalat varje månad i 20år.
Du kan läsa om det på AMS.

Och har man då inte betalat a-kassan i dem 12 månaderna så får man ju skylla sig själv.
Men En kompis han fick iallafall 3000 i månaden efter 3 månader och under tiden han gick ut på praktiken.
Jo man får a-kassa om man själv säger upp sig från jobbet men du har en avstägning på 45 dagar innan du kan få ut den ersättningen.
Så visst är de lätt att få a-kassan, om man uppfyller villkoren vilket är lätt om man har heltidsjobb.
Men enda negativa just där är att idioterna tar sjukt lång tid på sig, och dessutom kan bestämma över ens liv hur dem vill.

Roundcube
20 februari 2009 · 801 Inlägg

tkd_rille skrev:

Roundcube skrev:

tkd_rille skrev:

Enda man kan få är väl 3 tusen i månaden om man är över 20 år och gör slaviskt var ams säger till dig.

Om du ska ha akassa måste du ha jobbat x antal timmar och varit med minst ett år.

Sen så står de att man ska få 80% av sin genomsnittliga lön från ett år tillbaka, men de får inte jag. typiskt.

Jag är inte medlem på ams, inte sett att nån annan fått ut nåt av det, så varför skulle jag få det?
Bidrag var dödsdömt sa dem.

ärligt talat.. vad ska man göra?

Är du inte inskriven på ams idag?
Iallafall när jag sluta skolan och kolla upp det så kunde man få upp till 3 tusen om man var inskriven på ams och gjorde exakt vad de sade, gick på alla möten och gick på praktik om de fanns.

Senast för ett år sedan fick en kompis det iallafall.
Men idag vet jag inte.

Du får försöka söka alla jobb som finns även de som du inte vill ha, så kommer du igång iallafall. Jag söker exakt allt jag kan göra just nu.

Jag söker alla jobb jag hittar, (som jag är kvalificerad för) men det finns nästan inga, och dem som finns vill inte ha nån lärling.

Jag fick som svar när jag kom till AMS att jag hade jobbat för kort tid, och därför inte var ersättningsberättigad.

Är nu 21 år...
har till och med försökt med manpower, dem sa att dem skulle höra av sig om dem fick nån plats öppen som passade mig, men det är snart ett år sedan, och inte hört ett knyst från dem.

Muttley
20 februari 2009 ·

FCB skrev:

tkd_rille skrev:

FCB skrev:

Vi säger såhär, om jag jobbar 12månader och INTE betalar a-kassa varje månad ca 350kr (kan variera) och jag får sparken då får jag bara arbetslöshetsersättningen (ca 3000kr). Men om jag betalar a-kassa under mina arbetade månader då får jag 10000kr kanske.
Det är inte lätt att få a-kassa, du får inte ens a-kassa om du säger upp dig från ditt jobb ÄVEN om du har betalat varje månad i 20år.
Du kan läsa om det på AMS.

Och har man då inte betalat a-kassan i dem 12 månaderna så får man ju skylla sig själv.
Men En kompis han fick iallafall 3000 i månaden efter 3 månader och under tiden han gick ut på praktiken.
Jo man får a-kassa om man själv säger upp sig från jobbet men du har en avstägning på 45 dagar innan du kan få ut den ersättningen.
Så visst är de lätt att få a-kassan, om man uppfyller villkoren vilket är lätt om man har heltidsjobb.
Men enda negativa just där är att idioterna tar sjukt lång tid på sig, och dessutom kan bestämma över ens liv hur dem vill.

http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.asp … änge?
Läs lite här så förstår du vad jag menar.

Det förklarar inte bidraget man får av dem. eller fick. Någon annan som har någon aning om det?. För där behövde du inte jobba ens, bara fyllt 20 år och varit med ams i 3 månader så fick man 3 tusen.

Muttley
20 februari 2009 ·

Roundcube skrev:

tkd_rille skrev:

Roundcube skrev:

Jag är inte medlem på ams, inte sett att nån annan fått ut nåt av det, så varför skulle jag få det?
Bidrag var dödsdömt sa dem.

ärligt talat.. vad ska man göra?

Är du inte inskriven på ams idag?
Iallafall när jag sluta skolan och kolla upp det så kunde man få upp till 3 tusen om man var inskriven på ams och gjorde exakt vad de sade, gick på alla möten och gick på praktik om de fanns.

Senast för ett år sedan fick en kompis det iallafall.
Men idag vet jag inte.

Du får försöka söka alla jobb som finns även de som du inte vill ha, så kommer du igång iallafall. Jag söker exakt allt jag kan göra just nu.

Jag söker alla jobb jag hittar, (som jag är kvalificerad för) men det finns nästan inga, och dem som finns vill inte ha nån lärling.

Jag fick som svar när jag kom till AMS att jag hade jobbat för kort tid, och därför inte var ersättningsberättigad.

Är nu 21 år...
har till och med försökt med manpower, dem sa att dem skulle höra av sig om dem fick nån plats öppen som passade mig, men det är snart ett år sedan, och inte hört ett knyst från dem.

Bemaningföretagen som har industrin som främsta arbetsgivare kan du ju nästan glömma om du inte har specialkompetenser. Vet själv då jag jobbat för lernia i 3 år. De är väl 15 konsulter nu och förra året var vi 100 stycken där.

Men sök de som inteb ehöver utbildning också.
Kommer någon gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang