Stor skillnad med en kondensator på ljudet?

Borntobewild
4 december 2008 · 131 Inlägg

så som rubriken lyder? halv ljuset blinkar när jag basar högt tongue

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
4 december 2008 · 820 Inlägg

Kondensator är bra att ha även om många säger att det inte hjälper speciellt mycket..

det bros mycket på vilken nivå ditt bygge ligger på.   En kondensator hjälper iallafall till på så sätt att den rensar bort en induktiv  spänning som ligger och skräpar "bredvid" den riktiga spänningen.. alltså den rensar bort skräpström som ändå inte kan användas.  Den tar bort denna överblivna spänning med upp till 90% och gör då så att steget drar mindre ström men lämnar precis samma watt som utan kondensatorn.  Denna ström är inte speciellt viktig att reducera bort om du inte har en större anläggning, har du där emot stor stereo med ett par tusen Wattrms så kan det faktiskt göra  stor skillnad på ett mätinstrument ( har ej testat SQ/HIFI tester tyvärr, men det är såhär en kondensator funkar och enligt teorin så bör det ge skillnad, om inte musikaliskt så kommer steget dra mindre, och få en finare ström!


Detta har inte många (förutom vi elektriker) koll på. De flesta / många tror att en kondensator endast är till för att ge steget extra ström vid basslag - men så är inte fallet!.


jag kommer sätta minst 2st  1-2F kondensatorer när jag bygger mitt ljud, även om det är lite värre installation!


mvh

Senast redigerat av Dawe_A (4 december 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
Borntobewild
4 december 2008 · 131 Inlägg

Tack för svaret! smile

Har 2st cerwin vega 124 basar, inte för jag vet om det är nog kraftfullt tongue

Lonefox Bad music kills good sound
5 december 2008 · 7 241 Inlägg

Dock beror 90% av blinkade ljus i bilar pga. underdimensionerad strömförsörjning, vilket du som elektriker borde ha koll på Dawe_A.
Men underdimensionerat menar jag att batteriet kan vara för gammalt och slitet, generatorn för liten alt, kolen börjar ta slut, kablarna för klena alt. anslutningarna har dålig kontakt osv osv....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tokken Team dBakuten
5 december 2008 · 3 453 Inlägg

Har man en tillräcklig strömförsörjning som Lonefox säger så har man heller inga problem
med blinkande lampor.. Kondensator är bling bling faktor på din höjd i mina ögon.
Den stabiliserar strömmen absolut men känner man att man har problem med blinkande
lampor ska man kolla batterier generator och kablage innan man lägger pengar på kondensator.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
5 december 2008 · 3 453 Inlägg

Dawe_A skrev:
jag kommer sätta minst 2st  1-2F kondensatorer när jag bygger mitt ljud, även om det är lite värre installation!



mvh

1F per 1000 watt.
Annars kan du lika gärna låta bli.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
5 december 2008 · 3 453 Inlägg

Dawe_A skrev:
men det är såhär en kondensator funkar och enligt teorin så bör det ge skillnad, om inte musikaliskt så kommer steget dra mindre, och få en finare ström!


mvh

Njaa..  Mindre ström kommer det inte att dra.. steget tar så mycket det behöver, varken mer eller mindre.
Batteribanken kommer fortfarande betlastas minst lika hårt då kondensatorn behöver uppladdning direkt
efter urladdning. Men jag håller med om att det strömmen blir stabilare och "renare".

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Tokken Team dBakuten
5 december 2008 · 3 453 Inlägg

En sak till till.. SÖK på ämnet.. Vet att tror det är Sharky som lagt ut en utförlig förklaring
om det där med kondensatorer.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Sharky
5 december 2008 · 10 287 Inlägg

Joooo... några sådana har jag skrivit.

Men rent allmänt så finns det miljoner med ifs and buts när det gäller "skillnad på ljud".

Om vi avser "skillnad på ljud" såsom i max SPL så verkar det när man läser inlägg av dom som tävlar i SPL att det går lika bra utan så länge man har en tillräckligt styv matning i form av batterier (och man kan inte på något vettigt sätt ersätta batterier med kondensatorer.)

Pratar man ljudkvalitet så är man ute på både hal och tunn is samtidigt. Detta i så måtto att det är väldigt besvärligt att kvalificera (dvs säkerställa bortom allt rimligt tvivel) en förändring i ljud till det bättre och kunna avgöra vad det beror på. Man har bla problem med att hörselminnet är väldigt kort, att lyssningströtthet påverkar ljudintrycket, att lyssnande ofta är väldigt subjektivt och att "andra störningar" ofta spelar större roll för upplevd ljudkvalitet än vad ett byte av en komponent kan göra ("annan störning" kan vara så enkelt som att det sitter två personer i bilen istället för en)

Man säger ofta att "tycker du att det låter bra - rock on" dvs att ställ in ljudet efter dina egna preferenser. Men detta funkar inte om man skall kvalificera neutral kvalitet på ljud. Då jagar man svar på frågan " låter detta bättre eller sämre än en viss referens - och vad är det som skiljer" eller "hur återges detta musikstycke" - och då krävs det vana lyssnare som helst inte skall ha någon bias i form av att medvetet eller undermetvetet bedöma ljudet utifrån etiketten på högtalaren.

Notera också att kvalitet på ljud kan skilja mellan olika lyssningssituationer. Om man vill ha bra kvalitet i ljudet på en tågperrong så jagar man maximal tydlighet i tal, jagar man maximal kvalitet i ljudet i en kyrka så vill man ha maximal täckning med samma ljudintryck oavsett placering bara för att ta exempel på att rent ...hmmm.. akademiskt så måste man berätta först vad man är ute efter innan man kan definiera "kvalitet" i en viss kontext.

Åter till kondensatorer och ljudkvalitet på aktivt lyssnande av kvalitativt billjud. Om man nu skall kunna säga - och peka ut just kondensatorn - så krävs en tämligen avancerat mätuppställning och en rejäl serie med blindlyssningar med olika personer. Och även om man nu skulle komma fram till att just med den utrustningen så låter det bättre med en konding på....diskantsteget.... så är det inte alls detsamma som att det skulle låta bättre i en annan installation med ett annat setg och andra högtalare, annan delning, annan dämpning i kupen etc.

Subjektivt då? Tja, om man nu vet att man har en konding (dvs inte lyssnat blint utan har skruvat dit den själv) och man upplever ljudet som bättre och sover bättre om nätterna - behåll den. Subjektiv ljudkvalitet har också ett givet värde eftersom det är det som man normalt sett "kopplar in" när man sätter sig i bilen och drar igång sin stereo. (Precis som om man vet att man har fetvärstingsmojängen XYZ så trivs man bättre med ljudet).

Lång utläggning, men ljud är inte enkelt. Ta exemplet med kyrkan. Där funkar det inte att låta en person med starkt subjektivt ljudminne ställa in ljudet - där måste man mäta in ljudet och kvalificera det mot akustiska normer för att det skall bli ett ljud som ger tydlighet i tal och sång över hela kyrkan för alla typer av åhörare.

Vi kan fortsätta en annan dag....

/Göran





Tokken skrev:
En sak till till.. SÖK på ämnet.. Vet att tror det är Sharky som lagt ut en utförlig förklaring
om det där med kondensatorer.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang