nån som vet vad jag ska bygga för låda och hur till mina 2 tanlon 12" bilbasar?

C-Bass
5 december 2008 · 37 Inlägg

här följer parametrarna jag fått tag i och vad jag förstår så ska man kunna räkna ut hur stor och vilken typ av låda man ska bygga. nån som har lust (som är lite mer insatt än mig) att ta sig en funderare på det här. jag uppskattar all hjälp jag kan få smile

tanlon 12"

sensitivity: 91dB 1w/1m

magnetvikt: 50 oz

frekvensomfång: 30hz-1,2khz

impedans: 4ohm

200 wrms

900 wmax

Aluminium Voice coil: 1.5"

Re: 3.50 ohm

Fs: 45.09 Hz

Qms: 6.82

Qes: 0.76

Qts: 0.69

Cms: 0.18 mm/N

Vas: 262.16 L

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
heddan99
5 december 2008 · 43 Inlägg

Här finns ett beräkningsprogram som använder Qts, FS och VAS värdet för beräkning av baslådor och frekvens responsen.
http://www.ljudia.no/no/teknik/isd/index.html
Med det programmet kan du se på ett ungefär i vilka lådor och frekvens spectrum olika högtalare spelar bra i.

Rickard-v
5 december 2008 · 2 665 Inlägg

Högt QTS säger sluten låda, troligen ganska stor.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
5 december 2008 · 2 665 Inlägg

Om man räknar på en liten sluten låda. Alltså med ganska högt Q värde på 0,82 så ska den vara 587liter.
Typ hela bagaget på golfen.


Kan tyvärr bli så på billiga basar! För jag antar att den var väldigt billig.

Senast redigerat av Rickard-v (5 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
C-Bass
5 december 2008 · 37 Inlägg

haha 300:- styck:P tack så mkt för hjälpen:D

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
MartinF
5 december 2008 · 372 Inlägg

Mitt program säger
Sluten låda f-3 -> 66,8hz 203Liter tongue
avstämning f-3 -> 45hz 585 Liter big_smilebig_smile

bandpass f-3 75,1hz avstämming 61hz 196 Liter tongue

Jag har 2st likadana som bara ligger,
Men jag skulle tycka du bygger en 70-80liters sluten låda och sätter basarna isobark.

De ger nog bästa resultatet på sånt där skit smile

C-Bass
5 december 2008 · 37 Inlägg

hmm jag fattar inte riktigt hur man får ut nåt vettigt av de programmet. men som sagt jag har 2 basar det vill säga jag ska bygga en stor sluten låda. lådan dom sitter i nu är en 101L låda med skiljevägg och 1st 4" port i varje. alltså helt åt skogen?

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
C-Bass
5 december 2008 · 37 Inlägg

åfan! du kan gärna på förklara isobark=)

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
MartinF
5 december 2008 · 372 Inlägg

du sätter högtalarna "i samma hål" med magneterna åt varsit håll, sen kopplar du den ena + -> - och den andra - -> + så att dom slår åt samma håll även fast den ena är vänd åt fel håll smile
sök, de står överallt:)

C-Bass
5 december 2008 · 37 Inlägg

okej tack så mkt. ska prova direkt.. smile

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
Rickard-v
5 december 2008 · 2 665 Inlägg

Ja bra ide.

När du gör en isobarik montering halveras vas värdet o du kan göra lådan hälften så stor. Men du får ljudtrycket från 1bas.

Ja lådan du har nu är helt åt skogen. Du har alltså 50liter portad låda. Ta bort porten och skruva dit en träplatta så blir den sluten o prova. och se till så du har mycket dämpull i lådan. Fyll den (inte hårt packat) men lämna utrymme så det inte ligger emot basen. Fårull är bäst. Mycket dämpull lurar basen att tro att lådan är större.

Annars kan du nog köra dem direkt i hatthyllan då får de stor låda. och täta så gott det går runt om hatthyllan. Kan vara farligt om du har mycket effekt då kan det slå igen om de har liten slaglängd som de troligen har.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
5 december 2008 · 2 665 Inlägg
Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Drönirettab
6 december 2008 · 21 761 Inlägg

De där parametrarna verkar lite skumma tycker jag, någon av dem borde vara felaktig.

C-Bass
6 december 2008 · 37 Inlägg

haha okej=) som det ser ut nu så har jag inga basreflexrör och ingen dämpning alls. men då bygger jag en låda på 75 liter och trycker i ganska mkt dämpningsmaterial men inte så det tar i basen och sen monterar jag den andra basen ut och in mot den basen som sitter i lådan och polvänder den på utsidan alltså?

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
C-Bass
6 december 2008 · 37 Inlägg

hehe okej. ja dom kanske är lite konstiga i och med att det är en så pass billig bas

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
Drönirettab
6 december 2008 · 21 761 Inlägg

Vad heter basen, modellnamn?

MartinF
6 december 2008 · 372 Inlägg

ja tror lite som dröniretab att parametrarna kan vara fel, vart har du hittat dom? för jag letade som tusan förut å hittade inget, inte ens när jag maila tillverkaren.

Men med en så pass billig bas kan dom kanske stämma och då. Dom fungerar säkert med en mindre sluten låda också.. Dom kostar ju 300kr och heter tanlon 12" på jula tongue så det är inget å lägga tid till ett seriöst bygge tycker jag smile

Senast redigerat av Martinfyhr (6 december 2008)

Drönirettab
6 december 2008 · 21 761 Inlägg

Har man ett någorlunda hyffsat beräkningsprogram och matar in (Vas+Fs+Qts+Cms) så ser man sedan att exempelvis den beräknade konarean blir helt åt skogen, därför är det någonting som inte stämmer med parametrarna. smile

C-Bass
6 december 2008 · 37 Inlägg

haha nej men mest en kul grej tycker jag=) jag ringde jula och frågade om han kunde läsa på kartongen och istället så skickade han ett mail med parametrarna som han fick tag på smile min polare har 2 10" tanlon e sin peugeot 205 GTI och dom sitter i en varsin portad låda på typ 40 liter och det trycker faktiskt jävligt bra. det kittlas i öronen och blicken flackar smile inte direkt som brorsans 4 st apx 15" som drivs av 4 st APH1DD steg i sin audi gt coupé men 10" tanlon låter helt okej för pengarna=)

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
C-Bass
6 december 2008 · 37 Inlägg

haha okej. äh jag får helt enkelt skaffa andra basar om jag ska bygga nåt seriöst smile

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang