V70 T5 Spjällhus

Historyx Svetsare
8 december 2008 · 10 Inlägg

Någon som har en bra sida på hur man går tillväga för att rengöra spjällhuset, på en V70 t5 -99a (sen model, dvs nyare motorn) En liten guide?
vore kanon!  smile

TurbOla Reservdansk
8 december 2008 · 6 271 Inlägg

Kopierat från www.jagrullar.se

Det du ska göra är att göra rent det hela så det inte sitter oljerester och annat på det. Svårare är det inte . Se även till att eventuella kanaler till vacum är rengjorda med.
Nej ingen öppnar eldelen utan det gäller endast petrolium avlagringar på själva spjällhusets insida och på själva spjället.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_ralle_ Servicetekniker
8 december 2008 · 235 Inlägg

ja inte så svårt o rengöra.  Sitter ju tråkit till under insuget på turbomotorena ju.
åk in till en volvo firma åxå och få ner den nya mjukvaran till spjällhuset det räddar typ 9 av 10 spjäll.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
Historyx Svetsare
9 december 2008 · 10 Inlägg

_ralle_ skrev:
ja inte så svårt o rengöra.  Sitter ju tråkit till under insuget på turbomotorena ju.
åk in till en volvo firma åxå och få ner den nya mjukvaran till spjällhuset det räddar typ 9 av 10 spjäll.

mvh ralle

mm de blir lite trångt,  hur e det med att updatera mjukvaran när bilen ä chippad,  ändrar dom bara på styrningen till spjället, eller kommer chippet att bli omprogramerat då?  läst någonstans om att det hänt, men tycker det låter lite osanolikt


mvh

_ralle_ Servicetekniker
9 december 2008 · 235 Inlägg

Hum bra fråga. Men när jag uppdaterar så kör jag ECM uppdatering då uppdaterar man allt som har med motorstyrning att göra typ. Men det går ju uppdatera bara ETM som är spjällhuset och då tycker man ju att det inte borde påvärka chippet.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
9 december 2008 · 365 Inlägg

Historyx skrev:

_ralle_ skrev:
ja inte så svårt o rengöra.  Sitter ju tråkit till under insuget på turbomotorena ju.
åk in till en volvo firma åxå och få ner den nya mjukvaran till spjällhuset det räddar typ 9 av 10 spjäll.

mvh ralle

mm de blir lite trångt,  hur e det med att updatera mjukvaran när bilen ä chippad,  ändrar dom bara på styrningen till spjället, eller kommer chippet att bli omprogramerat då?  läst någonstans om att det hänt, men tycker det låter lite osanolikt


mvh

Om "chipet" består utav mjukvara som laddats in via OBD så kommer trimmjukvaran att skrivas över av den nya mjukvaran, i bästa fall. I bland kan styrenheten ta stryk.
Men hur man nu vrider och vänder på det så kommer bilen inte vara trimmad längre om ny mjukvara laddas i.
Även om bara sw till ETM beställ, ECM och ETM ligger nämligen som ett paket. Laddas ETM kommer ECM också laddas och tvärtom.

Adam

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Sambokka Blåsextruderare
9 december 2008 · 54 Inlägg

Historyx skrev:

_ralle_ skrev:
ja inte så svårt o rengöra.  Sitter ju tråkit till under insuget på turbomotorena ju.
åk in till en volvo firma åxå och få ner den nya mjukvaran till spjällhuset det räddar typ 9 av 10 spjäll.

mvh ralle

mm de blir lite trångt,  hur e det med att updatera mjukvaran när bilen ä chippad,  ändrar dom bara på styrningen till spjället, eller kommer chippet att bli omprogramerat då?  läst någonstans om att det hänt, men tycker det låter lite osanolikt


mvh

Bytte spjället på min s60. O dom updaterade mjukvaran, o mitt trim försvann. Men det var ju inga problem att lägga idet igen. Kostade bara några hundra.

Volvo is life......
Historyx Svetsare
9 december 2008 · 10 Inlägg

tack för svaren,  ska prova med en rengöring bara då, inge pill med mjukvara om det inte bli absolut nödvändigt,  har bara lite svaj på tomgången nu iaf. så inga sörre fel,
mjukvaran är väll bara en tillfällig lösning i vilket fall? den ökar väll bara på toleransen på spjällkänsligheten om jag förstått rätt?

mvg robban

Xuri One Man Clan
9 december 2008 · 4 287 Inlägg

Historyx skrev:
tack för svaren,  ska prova med en rengöring bara då, inge pill med mjukvara om det inte bli absolut nödvändigt,  har bara lite svaj på tomgången nu iaf. så inga sörre fel,
mjukvaran är väll bara en tillfällig lösning i vilket fall? den ökar väll bara på toleransen på spjällkänsligheten om jag förstått rätt?

mvg robban

Ja etm ändrar känsligheten å kopplar ibland ur (kan sitta 2 spjällmotorer) å använder sedan bara en av dom...

rengör med T-röd å papper...gnucka de riktigt rent.... sitter med 10 mm skruvar å en packning...
dock kan insugningsröret te spjället vara bökigt å få dit igen

de går lättare om man värmer plaströret lite med värmepistol innan man trycker dit de

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Historyx Svetsare
26 december 2008 · 10 Inlägg

fixade det för ett par dagar sedan,  ETS lampan började lysa,  stängde av och startade bilen igen, då lyste den + motorlampan,  bilen gick lite hackigt, å gått sämre å sämre på tomgången senaste veckan, blev tillomd svårkörd på låga varv,  så köpte en packning å skruvade lite, va krångligt som fan att komma åt men gick,  å tack för tippset med värmepistolen,   gick mycket lätttare att få tillbaka slangen med lite värme på,   nollade felkoderna å varit ut på ett flertal provturer, samt en 10 mila långkörning, inga lampor som lyser!  Klockren tomgång (inte varit sen jag köpte bilen)  å jämnt å fint drag,    laddtrycket svajade lite  mellan 16-7 PSI  vid fullgas från lågvarv på 5an's växel, men tror det bara beror på adapteringen av ECU'n, för efter ett par fullgas repor så va den stabil på 16PSI, ska testa igen imorgon å se att de är så, för nu ska de kopplas av med ett par öl tongue
bytte även ett par vakum slangar, vet inte om de är det eller ETM rengöringen som gjorde det, men mindre soppa drog den oxå, betydligt!   smile

Senast redigerat av Historyx (26 december 2008)

Historyx Svetsare
27 december 2008 · 10 Inlägg

ETS började lysa idag igen sad fast jag har jämn å fin tomgång å går bra, vad kan det vara "om" det inte är gasspjället?
Lär väll in  läsa felkoder antar jag..   jävla volvo!

Historyx Svetsare
9 januari 2009 · 10 Inlägg

verkar få bita i det sura äpplet å lämna in bilen, någon som vet om man kan byta styrboxen på den relativt enkelt? så jag har mitt trim kvar på den andra, medans dom updaterar mjukvaran för det nya spjället, sen sätta tillbaka min trimmade box igen,
vet inte om jag ska byta spjäll, eller om man ska prova att bara updatera mjukvaran utan att byta spjäll, då bilen går bra efter rengöring men fortfarande ger felkod å reducerad prestanda då och då, har ett utbytes spjäll, DVS gula lappen i nu. men vet ej hur långt den gått med den, inte hittat nå papper på när det byttes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang