Sänknings ide?

persson-89 allätare
8 december 2008 · 193 Inlägg

Jag har inte lust att kapa(eftersom bilprovningen inte gillar det?) och ekonomin tillåter inte att kosta på sänkningssats. Då undrar jag om någon provat att dra ihop fjädrarna med biltemas "ide".

står på Höj- och sänkningssats på biltemas Internet sida.


om du testat och känner till resultat så skriv en rad tack=) vart de missljud när fjädrarna går ihop?

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
mackelito
8 december 2008 · 61 Inlägg

du kan nog använda dem, vet bara att bes inte godkänner dem

Jlmmy
8 december 2008 ·

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 48&p=1

Ta gärna en titt där, Skulle dock inte rekomendera att sätta på sånt på fjädrarna och tror inte besiktingen skulle gillat det eller tongue

Tycker istället att du skall spara ihop och köpa dig en "riktigt" sänkningsats smile

mvh

Senast redigerat av Jlmmy (8 december 2008)

persson-89 allätare
8 december 2008 · 193 Inlägg

blir det "bra"?

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
Lanjin
8 december 2008 · 757 Inlägg

om det är biltemas sänksats så står de att sbp inte godkänner dom iaf

Taunuus
8 december 2008 · 263 Inlägg

nej.

Ford 17M "Taunus" (1967)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 december 2008 · 2 307 Inlägg

Bilprovnigen säger inget om kapning så länge fj¨drarna inte släpper från talrikarna när du hissar upp bilen.

Det e iaf min erfarenhet och många av mina vänner

Biltemas høj å sänksats e INTE godkänd av SBP å jag hade nog hellre åkt med kapade fjädrar än den.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
_Jacob_
8 december 2008 · 263 Inlägg

provade för skojs skull dem där biltemagrejjerna som drar ihop fjädern. Släpper ganska fort efter belastning. Skulle rekommendera dem till att enbart användas som hjälpmedel i samband med att man vill montera nya fjädrar då det är lite jobbigt att dra ihop fjädern själv när man vill ha allt på plats igen.

Bjuuuu han!!
kaihaj
14 december 2008 · 258 Inlägg

kapa fjädrarna o svetsa fast dom så har du inga problem vid bes!

Volvo v70 (2013)
pr0ny
14 december 2008 · 99 Inlägg

Förstör inte den lilla väghållningen som du har i din bil med sånt trams som kapa fjädrar och sätta på tattarsaker, sänkfjädrar brukar ligga på 1500-3000kr nya för alla fyra, har du inte råd med det nu spara och köp senare.

Men bryr du dig inte om körbarhet följ tippset ovanförsmile

*edit, tänk på att orginal stötisarna inte är avstämda för särskilt mycket sänkning, jag skulle säga att max 35mm funkar, nu är jag långt ifrån bra på volvo men det är väl en tumregel

Senast redigerat av pr0ny (14 december 2008)

weian Concordia res parvae crescent
14 december 2008 · 924 Inlägg

vet du om nån som är väldigt duktig mä gassvetsen så är saken enkel.

en polare till mig känner en kille som hissar upp bilen (fyrpelarlyft med körbanor) å så värmer han jätte försiktigt på bilen fjädrar från insidan. = fjädern sjunker ihop av bilens tyngd.
å så står en person på ut sidan å mäter från "marken" till hjulhuset.

tänk då på att sluta en liten bit ovanför bestämmt mått då bilen kan sjunka några milimeter när fjädern svalnar.
och att inte bara värma på en ring utan sprid ut värmen så mycke de går över hela fjädern.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Muttley
14 december 2008 ·

Ablazed skrev:
vet du om nån som är väldigt duktig mä gassvetsen så är saken enkel.

en polare till mig känner en kille som hissar upp bilen (fyrpelarlyft med körbanor) å så värmer han jätte försiktigt på bilen fjädrar från insidan. = fjädern sjunker ihop av bilens tyngd.
å så står en person på ut sidan å mäter från "marken" till hjulhuset.

tänk då på att sluta en liten bit ovanför bestämmt mått då bilen kan sjunka några milimeter när fjädern svalnar.
och att inte bara värma på en ring utan sprid ut värmen så mycke de går över hela fjädern.

om man värmer en fjäder så pajjar du ju hållbarheten?. alltså lättare att knäcka fjädern.

fasen lättare och köpa sänkfjädrar och bytta.

prodrive Avstängd
14 december 2008 · 962 Inlägg

Jag har ett tips, sno betongsuggor och placera i bagageutrymmet, i motorrummet kan man fylla med bly eller liknande! Lär funka precis lika bra som biltemas high performance tattarsats!

Lurken_85
14 december 2008 · 832 Inlägg

Ablazed skrev:
vet du om nån som är väldigt duktig mä gassvetsen så är saken enkel.

en polare till mig känner en kille som hissar upp bilen (fyrpelarlyft med körbanor) å så värmer han jätte försiktigt på bilen fjädrar från insidan. = fjädern sjunker ihop av bilens tyngd.
å så står en person på ut sidan å mäter från "marken" till hjulhuset.

tänk då på att sluta en liten bit ovanför bestämmt mått då bilen kan sjunka några milimeter när fjädern svalnar.
och att inte bara värma på en ring utan sprid ut värmen så mycke de går över hela fjädern.

Bra mycke bättre å enklare att bara ta och kapa istället så slipper fjädrarna smälla av.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Portal Filkörning?
14 december 2008 · 852 Inlägg

http://gemotorsport.jetshop.se/ShowProd … p;cat=1263
1495 ,-
+ att dem har december rea 10 % rabatt tror inte du kommer mkt billigare undan än så för ett par nya sänkfjädrar.

om skicket på volvon e sådär så e de skit samma... bara sätt kapen i dem gamla och köp ordentliga när dem gått åt helvete eller köp en ny bil istället.

blacklin3 Ugglan-racing
14 december 2008 · 362 Inlägg

pr0ny skrev:
Förstör inte den lilla väghållningen som du har i din bil med sånt trams som kapa fjädrar och sätta på tattarsaker, sänkfjädrar brukar ligga på 1500-3000kr nya för alla fyra, har du inte råd med det nu spara och köp senare.

Men bryr du dig inte om körbarhet följ tippset ovanförsmile

*edit, tänk på att orginal stötisarna inte är avstämda för särskilt mycket sänkning, jag skulle säga att max 35mm funkar, nu är jag långt ifrån bra på volvo men det är väl en tumregel

Kapar du len del och kapar genomslags gummina så har du fortfarande kvar väghållningen.!!!!

How does dust taste sucker??
prodrive Avstängd
15 december 2008 · 962 Inlägg

blacklin3 skrev:

pr0ny skrev:
Förstör inte den lilla väghållningen som du har i din bil med sånt trams som kapa fjädrar och sätta på tattarsaker, sänkfjädrar brukar ligga på 1500-3000kr nya för alla fyra, har du inte råd med det nu spara och köp senare.

Men bryr du dig inte om körbarhet följ tippset ovanförsmile

*edit, tänk på att orginal stötisarna inte är avstämda för särskilt mycket sänkning, jag skulle säga att max 35mm funkar, nu är jag långt ifrån bra på volvo men det är väl en tumregel

Kapar du len del och kapar genomslags gummina så har du fortfarande kvar väghållningen.!!!!

Vi snackar 80 tals Volvo, så vilken väghållning? :Þ

volvokrille12 Blyfot
15 december 2008 · 829 Inlägg

kapa fjädrarna lagom så säger dom på bilprovning inget de dom gnäller på är när man har kapat så fjäderna kommer ur läge när dom hissar bilen 2,5 varv fram är inge problem

"bara en mor kan älska en sån son"
pr0ny
15 december 2008 · 99 Inlägg

Blacklin: jovissteserru...

Prodrive: hehe jo iof, men jag skrev faktiskt den "lilla" väghållning han faktiskt har, vet att dom gamla liken inte är direkt gjorda att ratta med tongue

Boostrider Försöker iaf
15 december 2008 · 1 998 Inlägg

De 2 bilar ja sänkt genom att kapa fjädrar på har ja fått bättre väghållning på. Kränger mindre.
Ena va en 740 å den andra en 140. 140in kunde man inte köra fort igenom kurvor med innan kapning. Efter så gick de mycke bättre. Kan ju vart cambern som gjorde de å.

740in blev stabilare på vägen. Vandrade inte så mycke å va inte så vindkänslig efter ingreppet. Men väghållning ä de synd att kalla de.

Nu kör ja bara på riktiga satser med dämpare och fjädrar

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang