Växthuseffekten !

endorfinslaven
9 december 2008 · 671 Inlägg

Såg precis ett program på engelsk tv...

Kortfattat så går det ihop med vad jag läst för en del år sedan om mätningar i polarisen.
Mätningar som understödde koldioxidhaltens påverkan utav klimatet .
I den gamla artikeln beskrev man hur snabba tempväxlingarna i klimatet är..

Nu har det tyvärr kommit mer information som stödjer detta.
Tydligen så pågick vulkanutbrott i Sibirien under mkt lång tid som succesivt ökade på koldioxidhalten.
Halterna ökade temperaturen med 5 grader på jorden vilket ledde till att frusen METANGAS på havsbottnarna gick över till gasform. METANGAS är tydligen 20ggr värre växthusgas än koldioxid.
När Metangasen steg från havsbottnarna och upp i atmosfären så ökade temperaturen på jorden med ytterliggare 5 grader. Vilket ledde till att majoriteten av allt liv på jorden slogs ut....
Vi har ökat temperaturen med 3grader på 100 år genom våra utsläpp så 2 grader till.....
Sedan kommer metangasen...

Då känns det rätt med E85, det räddar mer liv.
Vad gör det om några U-länder får problem med födotillgången... 
Man måste se till helheten...

e...

kawiZz RMR-Crew
9 december 2008 · 478 Inlägg

Så dom bankade in i huvudet på dig att om jordens temperatur höjs med ytterligare 2 grader så kommer det mer metangaser?

Allt det här med växthuseffekten är bara skit i mina ögon.

Forskare har hittat spår av träd i glaciär isen, så det har växt grönt där de stora isarna ligger idag, hur förklarar alla växhusidioter det?
ozonlagret skyddar oss mot solen, men det är också ozonlagret som håller strålningen/värmen kvar på jorden.
dem borde ta sig ur sina växthus och lägga pengarna på ny teknologi istället, eller ta vara på denna metangas som nu verkar så gärna komma hela tiden.

Hamilton
9 december 2008 · 8 873 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Såg precis ett program på engelsk tv...

Kortfattat så går det ihop med vad jag läst för en del år sedan om mätningar i polarisen.
Mätningar som understödde koldioxidhaltens påverkan utav klimatet .
I den gamla artikeln beskrev man hur snabba tempväxlingarna i klimatet är..

Nu har det tyvärr kommit mer information som stödjer detta.
Tydligen så pågick vulkanutbrott i Sibirien under mkt lång tid som succesivt ökade på koldioxidhalten.
Halterna ökade temperaturen med 5 grader på jorden vilket ledde till att frusen METANGAS på havsbottnarna gick över till gasform. METANGAS är tydligen 20ggr värre växthusgas än koldioxid.
När Metangasen steg från havsbottnarna och upp i atmosfären så ökade temperaturen på jorden med ytterliggare 5 grader. Vilket ledde till att majoriteten av allt liv på jorden slogs ut....
Vi har ökat temperaturen med 3grader på 100 år genom våra utsläpp så 2 grader till.....
Sedan kommer metangasen...

Då känns det rätt med E85, det räddar mer liv.
Vad gör det om några U-länder får problem med födotillgången... 
Man måste se till helheten...

e...

Hoppas att du skämtar

Fotograf på tierpidag.se
IceEyes Varningar: För många..
9 december 2008 · 2 552 Inlägg

Hoppas verkligen att den här överdrivna hysterin kring klimatet och växthuseffekten snart dör ut.. Börjar bli lite smått less på att det jämt och ständigt tjatas om det.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Jimmy_N Makaronborrare
9 december 2008 · 993 Inlägg

Skit bra. Bara hugg ner all regnskog i Sydamerika så att vi kan åka på E85 några extra år. Dom borde ju vara glada över lite svält. Här hemma går en massa Du blir vad du äter program på tv och då behöver dom ju inte tänka på att producera såna program.
Oj jag glömde att inget tar upp koldioxid lika bra som världens skogar

Tuffhaggman
9 december 2008 · 864 Inlägg

kawiZz skrev:
Så dom bankade in i huvudet på dig att om jordens temperatur höjs med ytterligare 2 grader så kommer det mer metangaser?

Allt det här med växthuseffekten är bara skit i mina ögon.

Forskare har hittat spår av träd i glaciär isen, så det har växt grönt där de stora isarna ligger idag, hur förklarar alla växhusidioter det?
ozonlagret skyddar oss mot solen, men det är också ozonlagret som håller strålningen/värmen kvar på jorden.
dem borde ta sig ur sina växthus och lägga pengarna på ny teknologi istället, eller ta vara på denna metangas som nu verkar så gärna komma hela tiden.

Den ökande växthuseffekten är ett faktum, liväl konsekvenserna av det. Det finns ingen forskning värd att ta på allvar som säger något annat. Visst sker det en naturlig klimatförändring men den acceleration som har skett de senaste decenierna går inte att blunda för. Växtlighet vid polerna?? Nu pratar vi tidsperspektiv som inte har ett dugg med saken att göra

Dina argument är ignorant sktsnack

KimVsWorld Mästare
9 december 2008 · 2 947 Inlägg

Då kommer fråga som är viktigast och mest tråddödande: Vad ska vi göra  åt saken?

Senast redigerat av KimVsWorld (9 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Tuffhaggman
9 december 2008 · 864 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Då kommer fråga som är viktigast och mest tråddödande: Vad ska [u]vi[] göra åt saken?

Det finns en risk att läget att bli så illa att det krävs lagar och restriktioner som kommer att styra oss, förhoppningsvis kommer man fram till en hållbar plan innan dess.  Innan det så gäller samma klysha som alltid: Större medvetande i de dagliga vanorna.

Tyvärr är det tråkigt att begränsa sig och sålänge det inte sker en dialog av större mått så kommer det inte att göra så stor skillnad att den ensklde individen ändrar på sig, men det är det enda vi kan göra i dagsläget.

Jag kan rekomendera alla att göra det här testet:
http://www.dn.se/pollutioncalc/start.jsp

zovix Maskinbefäl
9 december 2008 · 1 038 Inlägg

Hehe 10,4 Ton per år, få se nu om någon av er knäcker det....

Tror inte på allt j-a dravel om växthuseffekt.... Dock tror jag på att vara energieffektiv vilket är en annan sak.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Tuffhaggman
9 december 2008 · 864 Inlägg

zovix skrev:
Hehe 10,4 Ton per år, få se nu om någon av er knäcker det....

Tror inte på allt j-a dravel om växthuseffekt.... Dock tror jag på att vara energieffektiv vilket är en annan sak.

/Magnus

Det är tråkigt att du väljer bort den forskningen, jag ska se om jag kan hitta information som är lätt att ta till sig. Det är ofta det som är problemet med dessa "forskare" som hävdar att jordens klimatförändringar är naturliga osv, dom är grymt vältaliga och skriver information som är lätt att ta till sig. Alla vill ju höra att den ökande växthuseffekten är en myt, då är det väldigt lätt att få folket att tro på den typen av forskning...

Hur som hellst så kommer man rätt långt med att försöka vara energieffektiv, få se om du kan få ner dina utsläpp av växthusgaser nu då smile...

//Alex

Senast redigerat av Tuffhaggman (9 december 2008)

kawiZz RMR-Crew
9 december 2008 · 478 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

kawiZz skrev:
Så dom bankade in i huvudet på dig att om jordens temperatur höjs med ytterligare 2 grader så kommer det mer metangaser?

Allt det här med växthuseffekten är bara skit i mina ögon.

Forskare har hittat spår av träd i glaciär isen, så det har växt grönt där de stora isarna ligger idag, hur förklarar alla växhusidioter det?
ozonlagret skyddar oss mot solen, men det är också ozonlagret som håller strålningen/värmen kvar på jorden.
dem borde ta sig ur sina växthus och lägga pengarna på ny teknologi istället, eller ta vara på denna metangas som nu verkar så gärna komma hela tiden.

Den ökande växthuseffekten är ett faktum, liväl konsekvenserna av det. Det finns ingen forskning värd att ta på allvar som säger något annat. Visst sker det en naturlig klimatförändring men den acceleration som har skett de senaste decenierna går inte att blunda för. Växtlighet vid polerna?? Nu pratar vi tidsperspektiv som inte har ett dugg med saken att göra

Dina argument är ignorant sktsnack

Så när jag säger att det växte grönt vid de ställen det är is på nu, är det ignorant skitsnack?
Om det nu jorden har blivit så jävla mycket varmare borde det inte vara typ öken överallt då ?

weian Concordia res parvae crescent
9 december 2008 · 924 Inlägg

men tänk även på vad som skulle hända om växthuseffekten skulle försvinna helt.

jo vi dör!!!! fö då skulle jorden vara en ända stor isklump.

men du säger att vi ska börja kära mä E85, jag vill väldigt gärna kunna ha syre så ja lever ett tag till

men även om vi skulle sluta tvärt mä att släppa ut alla gaser, vi säger imorgon.
förbättringen kommer ju inte direkt. utan det kommer bli som när man rycker nödbromsen på ett tåg, det tar sin lilla tid innan det stannar.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Jimmy_N Makaronborrare
9 december 2008 · 993 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

KimVsWorld skrev:
Då kommer fråga som är viktigast och mest tråddödande: Vad ska [u]vi[] göra åt saken?

Det finns en risk att läget att bli så illa att det krävs lagar och restriktioner som kommer att styra oss, förhoppningsvis kommer man fram till en hållbar plan innan dess.  Innan det så gäller samma klysha som alltid: Större medvetande i de dagliga vanorna.

Tyvärr är det tråkigt att begränsa sig och sålänge det inte sker en dialog av större mått så kommer det inte att göra så stor skillnad att den ensklde individen ändrar på sig, men det är det enda vi kan göra i dagsläget.

Jag kan rekomendera alla att göra det här testet:
http://www.dn.se/pollutioncalc/start.jsp

5,8ton hamnade jag på. Mindre än genomsnittssvensken men inte tillräckligt enligt testet

Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2008 · 4 529 Inlägg

suck
vem bryr sig mad

Liner
9 december 2008 · 583 Inlägg

som en som bor på landsbygden så hamnade jag på 10.8 ton växthusgaser / år!!

Helt ärligt bryr jag mig inte, för mina föräldrar bryr sig inte, deras föräldrar bryr sig inte, och deras föräldrar brydde sig inte heller. Så varför ska jag göra de?

Helt ärligt skiter jag i växthuseffekten och allt vad de innebär, för jag orkar inte med ännu en sak som kostar mig pengar och ger nån annan pengar.
Om nu ni där ute så gärna vill att jag kör en miljövänlig bil får ni skrammla fram en ur era egna fickor för jag har inte råd eller lust att köpa en!

End of discussion!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
ZonaX Svetsare
9 december 2008 · 3 150 Inlägg

Läste nån stanns att forskare tror att jordens temperatur är på väg till normal nivå, efter den "lilla istiden"

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
nordstromj
9 december 2008 · 1 772 Inlägg

Det är bara skitsnack det där, tror inte ett dugg på något av det. Ska jorden gå under pga av detta så är det väl meningen, finns knappast något vi kan göra åt det. Vi kommer aldrig "rå" på jorden, vi vet ju inte ens hur skiten skapades.

Låter som en dålig scions fiction rulle..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
kolvas
9 december 2008 · 4 001 Inlägg

klimathotet är mest skitsnack, jorden har under sin större del varit VARMARE än vad den är nu, varför tror ni att det heter Grönland?

Kolla på dokumentären med Henrik Svensmark.

Visst f*n är det bra att vi tänker på miljön men att skapa en masshysteri är ju inte rätt väg att gå.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Stellan_Clausen
9 december 2008 · 635 Inlägg

Hamilton skrev:

endorfinslaven skrev:
Såg precis ett program på engelsk tv...

Kortfattat så går det ihop med vad jag läst för en del år sedan om mätningar i polarisen.
Mätningar som understödde koldioxidhaltens påverkan utav klimatet .
I den gamla artikeln beskrev man hur snabba tempväxlingarna i klimatet är..

Nu har det tyvärr kommit mer information som stödjer detta.
Tydligen så pågick vulkanutbrott i Sibirien under mkt lång tid som succesivt ökade på koldioxidhalten.
Halterna ökade temperaturen med 5 grader på jorden vilket ledde till att frusen METANGAS på havsbottnarna gick över till gasform. METANGAS är tydligen 20ggr värre växthusgas än koldioxid.
När Metangasen steg från havsbottnarna och upp i atmosfären så ökade temperaturen på jorden med ytterliggare 5 grader. Vilket ledde till att majoriteten av allt liv på jorden slogs ut....
Vi har ökat temperaturen med 3grader på 100 år genom våra utsläpp så 2 grader till.....
Sedan kommer metangasen...

Då känns det rätt med E85, det räddar mer liv.
Vad gör det om några U-länder får problem med födotillgången... 
Man måste se till helheten...

e...

Hoppas att du skämtar

Jag tror inte han skämtar, det gäller ju inte han som kan äta sig mätt varje dag.. o inte skulle han vilja byta plats med någon i U-länderna om det skulle vara så att man skulle rädda mer liv på det viset !! roll

viccoA
9 december 2008 · 3 111 Inlägg

Eh...i runda slängar 30ton co2 om året fick jag i testet.
Då tycker jag ändå att jag är lite miljömedveten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang