Växthuseffekten !

MilleN
9 december 2008 · 9 108 Inlägg

Om det nu är så jäkla farligt med växthuseffekten (vilket jag inte tror) så löses väl knappast problemet genom att ge alla Svenssons högre skatter och framförallt dåligt samvete. Om hela Sverige så skulle sopsortera i tio år, använda grön el och ta kollektivtrafik eller cykeln till jobbet alla dagar det var bra väder så skulle ett vulkanutbrott och en start av ett JET-plan sabba alla vi 'kämpat' för.

Problemet måste lösas på högre nivåer i så fall.

Fick för övrigt liite över medelsvensson i testet.

ichibon mmm, blåbärssoppa.
9 december 2008 · 616 Inlägg

NordstromJ skrev:
Vi kommer aldrig "rå" på jorden, vi vet ju inte ens hur skiten skapades.

Fast i det här fallet är det ju vår egen påverkan på jorden som ligger till grund för alla varningar.

Edit: Fick 4,1 ton/år på testet.

Senast redigerat av ichibon (9 december 2008)

/ichi
alain www.bimmerpower.org
9 december 2008 · 3 995 Inlägg

He-he !  fick 2,4 ton växthusgaser/år på testet och det säger att jag kan göra ännu bättre. Det värsta i mitt fall är flyggresor som tar 1 ton annars skulle jag ligga på 1,5 ton/år.
Kan man lita på det?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
azid Det som inte dödar gör ont
9 december 2008 · 2 668 Inlägg

alain skrev:
He-he !  fick 2,4 ton växthusgaser/år på testet och det säger att jag kan göra ännu bättre. Det värsta i mitt fall är flyggresor som tar 1 ton annars skulle jag ligga på 1,5 ton/år.
Kan man lita på det?

hmmm sitter du bara och brummar med munnen i dina bilar?? räcker ju tydligen att bara starta sin bil så är man ett miljösvin tydligen

2slow
Janneutanb
9 december 2008 · 7 272 Inlägg

Ovanligt att människor tror att vi är så jävla duktiga att vi kan göra allt, nej vi kan inte få jorden att gå under.
Det gör den av sig själv, har alltid gjort och kommer alltid att göra.

Denna växthushysteri är bara skitsnack från dom som sitter högre upp så vi ska göra ännu mer av vad dom säger och tänka ännu mindre själva.

Jag tvekar inte en sekund på att man skulle kunna få en hysteri om nästan vad som helst bara det sänds ut i media om och om igen, till slut kommer idioterna att tro på det och offra mer utav deras "frihet" för att TRO att dom är säkra.

Illusion kan användas till mycket!



Jorden har varit både varmare och kallare långt innan människan kom, måste ha varit utomjordingarna som åkte för mycket bensindrivna UFOn på den tiden....

Senast redigerat av Brains (9 december 2008)

richardoo290 VOLVO for life..
9 december 2008 · 2 113 Inlägg

kommer snart elbilar... och givetvis om de skulle gå så långt! blir bilar förbjudna att köra.. kossor blir avrättade.. och träd planteras ut som satan... är det prio NR1 idag för politiker? nepp.. då är de heller inte såå allvarligt än.. givetvis bör man dock tänka på att köra eco-driving tills man köpt sig en elbil wink

nått ni verkligen kan göra för miljön är att byta till vindkraft/vattenkraft... samt köpa in energisnåla lampor, och stäng av alla elektriska apparater ordentligt så dem inte står o lyser, (man skulle spara in 1 kärnkraftverk i frankrike om alla som bodde där stängde av sin TV ordentligt) en tv som exempel drar 40% el i vad du tror är ett avstängt tillstånd..

finns mängder man kan göra sj som inte kräver mkt men som gör stor inverkan om alla gör det!!

Tuffhaggman
9 december 2008 · 864 Inlägg

kawiZz skrev:

Tuffhaggman skrev:

kawiZz skrev:
Så dom bankade in i huvudet på dig att om jordens temperatur höjs med ytterligare 2 grader så kommer det mer metangaser?

Allt det här med växthuseffekten är bara skit i mina ögon.

Forskare har hittat spår av träd i glaciär isen, så det har växt grönt där de stora isarna ligger idag, hur förklarar alla växhusidioter det?
ozonlagret skyddar oss mot solen, men det är också ozonlagret som håller strålningen/värmen kvar på jorden.
dem borde ta sig ur sina växthus och lägga pengarna på ny teknologi istället, eller ta vara på denna metangas som nu verkar så gärna komma hela tiden.

Den ökande växthuseffekten är ett faktum, liväl konsekvenserna av det. Det finns ingen forskning värd att ta på allvar som säger något annat. Visst sker det en naturlig klimatförändring men den acceleration som har skett de senaste decenierna går inte att blunda för. Växtlighet vid polerna?? Nu pratar vi tidsperspektiv som inte har ett dugg med saken att göra

Dina argument är ignorant sktsnack

Så när jag säger att det växte grönt vid de ställen det är is på nu, är det ignorant skitsnack?
Om det nu jorden har blivit så jävla mycket varmare borde det inte vara typ öken överallt då ?

När du använder det som ett argument mot erkänd forskning så är det ignorant skitsnack. Klimatet har alltid haft en naturlig förändringsprocess vilket kan förklara att det har funnits växtlighet vid polerna. Jag har dock inte hört något om denna grönska och kan varken bekräfta eller dementera detta. Utsläppen av växthusgaser i atmosfären är dock ett faktum, höjningen av jordens medeltemperatur likaså.

Att försöka lösa det "Gudrun Shyman-style" är fel men att tänka lite miljömedvetet fram tills man kan hitta en hållbar plan tycker jag är rimligt. Att ignorera problemen är fel. Ökenscenariot lär ingen av oss få uppleva men en stor utbredning av öknenlandskap är en framtida möjlighet, saker sker inte så snabbt som du verkar tro.

//Alex

Zahak Prisjägare
9 december 2008 · 238 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Den ökande växthuseffekten är ett faktum, liväl konsekvenserna av det.

1. Växthuseffekten finns, svår att missa.
2. Konsekvenser finns, självklart.

Men, exakt vilka blir konsekvenserna? Det har man däremot inte koll på, och det är tämligen svårt att bevisa innan det har inträffat.
Hur stor inverkan har växthuseffekten på klimatförändringarna? Det har hänt förr att forskningen har fel, och det kommer att hända igen. Om klimatförändringarna skulle vara naturliga så är det inte första gången som något naturligt har gått bra mycket snabbare än vad man har förväntat sig.

Osv osv.


Sluta agera tuff och säga att forskningen som är värd att bry sig om säger att så är det och därför är det så. För övrigt är du knappast tillräckligt kunnig för att avgöra vilken forskning som är värd att bry sig om och vilken som inte är det. Reportrarna på aftonbladet är nog inte heller kvalificerade för att avgöra sånt...

Klart att man gör det lilla man kan för att få en hyfsat hälsosam värld, men jag kommer inte ligga sömnlös för det. Jag råkar även veta om att Sverige är piss i havet, och hur gott exempel vi ändå framstår att vara så kommer andra länder inte att bry sig om oss.
Jämför tex Sverige och USA. I Sverige tar man ev med sig en cykel på camping, i USA tar man med sig "lilla" bilen på camping... Bara ett exempel, ska inte skylla allt på USA...


Förr eller senare tar det slut, jag kan dö när jag går till jobb imorgon, men jag slutar inte gå för det.. Jag går visserligen inte mitt i vägen, men o andra sidan så har jag inte en hummer i garaget heller. Dvs, man gör det lilla man kan utan att det får en direkt negativ effekt på en eller omgivningen.
(E85 är ett perfekt exempel på vad som får en negativ effekt på omgivningen, lite i stil med om jag trampar upp en stig genom grannens rabatt bara för att jag inte vill gå över vägen.)

Niklas1987 NO
9 december 2008 · 2 182 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
http://www.dn.se/pollutioncalc/start.jsp

Ditt resultat:      12.2 ton växthusgaser / år

2.9 ton växthusgaser / år

8.1 ton växthusgaser / år

1.2 ton växthusgaser / år

cool In your face nature cool

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Chrill27
9 december 2008 · 553 Inlägg

6.2 ton

M103
9 december 2008 · 1 570 Inlägg

10,7

"Allt du köper och nästan allt du gör använder energi. En del är förnybar, men mycket ger upphov till utsläpp av växthusgaser. Det kan vara svårt att skilja på vad som är stort och smått. Försök skaffa dig kunskap. Fråga och ifrågasätt; ställ krav på politikerna"

Och vad har jag för det???? Jävligt mycket sämre livskvalitet och standard. 

Jag måste sluta bada sköna varmbad, stänga av värmen och gå och frysa, sluta koka soppa på spisen, skrota båda mina bilar, köpa en cykel, bränna ner familjens sommarstuga (den var tydligen farlig för miljön ?), sälja min motorbåt, sluta köpa grönsaker på vintern, sälja mikrovågsugnen osv osv osv

Sånt här gör mig så förbannad så jag skulle vilja puckla på nån miljömupp med bollträ.

Senast redigerat av henrikh (9 december 2008)

Seth
9 december 2008 · 3 354 Inlägg

Ditt resultat: 3.8 ton växthusgaser / år

Senast redigerat av Seth (9 december 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Jokk3
9 december 2008 · 377 Inlägg

Fick 3,7 Ton/år

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
M103
9 december 2008 · 1 570 Inlägg

Jag tror det här med miljön och klimatfrågor har att göra med att vi lever i ett så sekulariserat samhälle men ändå har en stark kristen tradition vi ärvt.

Förr fick man gå till kyrkan (fast man inte ville), studera bibeln (fast man inte ville) och det var förbud mot det mesta som var roligt (knulla runt och supa mm). Nu har vi tack och lov ingen prästidiot som bestämmer vad som är rätt och fel men då har vi miljömupparna som kommer och bråkar med oss istället och vill förbjuda massa saker som är kul (köra v8, äta korv, se på tv dygnet runt, flyga till thailand osv).

För i nästan alla religiösa länder måste man ju offra någonting för Gud, man måste be 10 gånger om dagen, fasta, offra getter, bära konstiga kläder mm. Här är vi fria från det men ändå tvingar vi på oss massa konstiga ritualer för att rena vårt samvete, alltså sortera sopor, köpa dyra miljöbilar, släcka lampor.

Äsch det var bara en tanke jag hade lol

Senast redigerat av henrikh (9 december 2008)

twin_cam Smålänning
9 december 2008 · 7 877 Inlägg

Hur i H*LVETE kunde JAG få 1,4 ton per år??
Hurra!
Dina utsläpp ligger i linje med vad som krävs för en hållbar framtid.

Detta bevisar ju allt... Jag har en volvo 740, kör 10 mil i veckan och bilen skrev jag att den drar över 1,1 liter/mil wink

Men jag sopsorterar, Bor med familjen i en 74 kvadrats lägenhet med fjärrvärme har uråldriga, ineffektiva vitvaror. Åker aldrig kollektivt, flyger aldrig, stänger av appraterna helt och har lågenergilampor... Trodde inte de skulle räcka... :S

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
M103
9 december 2008 · 1 570 Inlägg

twin_cam skrev:
Hur i H*LVETE kunde JAG få 1,4 ton per år??
Hurra!
Dina utsläpp ligger i linje med vad som krävs för en hållbar framtid.

Detta bevisar ju allt... Jag har en volvo 740, kör 10 mil i veckan och bilen skrev jag att den drar över 1,1 liter/mil wink

Men jag sopsorterar, Bor med familjen i en 74 kvadrats lägenhet med fjärrvärme har uråldriga, ineffektiva vitvaror. Åker aldrig kollektivt, flyger aldrig, stänger av appraterna helt och har lågenergilampor... Trodde inte de skulle räcka... :S

Jo men 1,4 ton är lite för mycket ändå. Gör dig av med lägenheten, ställ av bilen och ha bilen som bostad och köp filtar till alla istället för att ha kupévärmare. Sen går du till jobbet och plockar bär vid vägkanten på vägen hem så att alla får mat. lol

Mange_900
9 december 2008 · 93 Inlägg

Ditt resultat: 11.1 ton växthusgaser / år
2.8 ton växthusgaser / år
7.2 ton växthusgaser / år
1.2 ton växthusgaser / år

Inte så illa faktiskt big_smile

Senast redigerat av Mange_900 (9 december 2008)

zovix Maskinbefäl
9 december 2008 · 1 038 Inlägg

henrikh skrev:
Jag tror det här med miljön och klimatfrågor har att göra med att vi lever i ett så sekulariserat samhälle men ändå har en stark kristen tradition vi ärvt.

Förr fick man gå till kyrkan (fast man inte ville), studera bibeln (fast man inte ville) och det var förbud mot det mesta som var roligt (knulla runt och supa mm). Nu har vi tack och lov ingen prästidiot som bestämmer vad som är rätt och fel men då har vi miljömupparna som kommer och bråkar med oss istället och vill förbjuda massa saker som är kul (köra v8, äta korv, se på tv dygnet runt, flyga till thailand osv).

För i nästan alla religiösa länder måste man ju offra någonting för Gud, man måste be 10 gånger om dagen, fasta, offra getter, bära konstiga kläder mm. Här är vi fria från det men ändå tvingar vi på oss massa konstiga ritualer för att rena vårt samvete, alltså sortera sopor, köpa dyra miljöbilar, släcka lampor.

Äsch det var bara en tanke jag hade lol

Hehe då lär ju jag vara värsta kättaren.... hell Diesel.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Niklas1987 NO
9 december 2008 · 2 182 Inlägg

Mange_900 skrev:
Ditt resultat: 11.1 ton växthusgaser / år
2.8 ton växthusgaser / år
7.2 ton växthusgaser / år
1.2 ton växthusgaser / år

Inte så illa faktiskt big_smile

Ja va bättre wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
blacken
9 december 2008 ·

Ditt resultat: 2,9 ton..tongue
Hjälp! jag är på väg att bli en trädkramare, uääähh...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang