Kärringar osv i trafiken, erfarenhet ?

jonesono Personal- och beteendevetare
11 december 2008 · 1 082 Inlägg

azid skrev:

falloutboy skrev:

azid skrev:
jag blir irriterad på gammlingar som slänger sig ut på övergångställen bara för att visa att dom kan... i sommras var det för nära att jag körde på en sån gubbe som slängde sig ut utan att försöka få kontakt med mig eller ens visa att han skulle över.... hade rutan nere och i min jävulska irritation skrek jag att nästa gång bromsar jag inte. då komm stora näven upp imot mig och jag var en idiot

en kille som tyckte han kunde gå rakt ut... var ju ändå CYKELövergång. Frågade varför han bara går rakt ut... fick fingret som svar. Var nästan så jag vart tvungen å ringa efter en Whaaaam-bulans.

fattar inte det där. är ju inte jag som bilförare som gör illa mig. är ju killen eller kärringen som hoppar ut som blir till halvt ihjälkörd och jag får bara bulor på huven. undra vad som åker igenom en människas huvud när man gör så.

Är det inte samspel i trafiken som skall råda?
Du har ditt ansvar och anpassar hastighet vid övergångsställ, gående har sitt ansvar att inte "kasta sig ut".
Man får helt enkelt räkna med att det finns "idioter" som vill gå över vägen även om de inte söker din uppmärksamhet. Tough luck, men så är det! Nackdelen: du åker dit om du inte följer detta utan klipper någon.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
azid Det som inte dödar gör ont
11 december 2008 · 2 668 Inlägg

jonesono skrev:

azid skrev:

falloutboy skrev:

en kille som tyckte han kunde gå rakt ut... var ju ändå CYKELövergång. Frågade varför han bara går rakt ut... fick fingret som svar. Var nästan så jag vart tvungen å ringa efter en Whaaaam-bulans.

fattar inte det där. är ju inte jag som bilförare som gör illa mig. är ju killen eller kärringen som hoppar ut som blir till halvt ihjälkörd och jag får bara bulor på huven. undra vad som åker igenom en människas huvud när man gör så.

Är det inte samspel i trafiken som skall råda?
Du har ditt ansvar och anpassar hastighet vid övergångsställ, gående har sitt ansvar att inte "kasta sig ut".
Man får helt enkelt räkna med att det finns "idioter" som vill gå över vägen även om de inte söker din uppmärksamhet. Tough luck, men så är det! Nackdelen: du åker dit om du inte följer detta utan klipper någon.

jo men jag har även rätten att köra 50 där det är skyltat 50 är en sak om det är barn i närheten av övergånstället då saktar man ner av automatik men då vi har gammla och förståndiga männskor som hoppar ut i vägen börjar man fundera lite  tyst för sig själv man om det är rätt att jag ska konsikevnerserna av att nån annan gör fel "är en idiot"

2slow
trippelturbo Trucker
11 december 2008 · 2 710 Inlägg

Finns absolut INGENTING jag stör mig på mer än kärringar o gamla gubbar i trafiken. Värst är när dom håller typ 40 på en 70 väg o att de absolut inte finns nån möjlighet o köra om.

Fart missbrukare
twin_cam Smålänning
11 december 2008 · 7 877 Inlägg

Utanför där jag bor finns ett dagis... Håller aldrig mer än 30 förbi där, för det händer att ungarna klättrar över staketet när de vuxna hämtar nytt kaffe, jag kom åkandes med 740:in när avgaset va av framför bakaxeln i 30 på 1:an, och som dom viftade, sen när jag gick från bilen så skrek dom "det gick visst fort där va"... Hallå... Sen trodde dem inte på att jag höll 30 heller...

När jag lagat avgaset provade jag lagliga 50 på 5:an (1200 rpm) och så sa dom inte ett ord... men det gick ju fortare... :S

Så ja, ljudet spelar nog en stor roll.

Hamnade bakom en kärring igår med... Låg i 50 på 70-vägen... Sånt blir man trött på.. har man så dåliga däck att man får vattenplaning på våta fläckar om man kör i över 50 så ska man nog ställa bilen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
heltcp Trucker
11 december 2008 · 30 Inlägg

senast igår så fick jag se denna "fina" parkering:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74783/519172_e2243r.jpg
snygg parkering

för nåra veckor sen så va jag utanför bauhaus: tanten klev bara ut å kolla lite på marken runt bilen. såg uppenbarligen inte handikapps märket under bilarna...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74783/519173_077yw6.jpg
snygg parkering

qtek BMW 318i
11 december 2008 · 10 Inlägg

Kommer ihåg en gång nar jag och morsan skulle köra hunden till doktorn för att den snart skulle föda valpar..
Då komer vi och kör på en 50 vag, och man ser långt fram hur en bil börjar köra utt från en gård, sakta sakta. Och helt plösligt så kör karinngen utt mitt i vagen nar vi ar några meter från uttfarten, så morsan tvarnittar så hunden flygger in i rygg stödet på morsans stol.
Och dar backom ratten sitter en köring fetta som bara kör förbi och tittar litte fort...

Jag har bara haft körkort i 3år nu och ar det nått jag markt så ar det att gamalt folk inte ska ha körkort.
Kan aven saga att jag satter mig inte i samma bil som min farfar han ar 92ar och har helt glömt hur man kör.. livsfarligt... ful gas sen reglerar dom fatren med kopplingen.

GurraG INGET ANNAT!!
11 december 2008 · 1 725 Inlägg

visst det finns äldre människor som kör bil väldigt bra.. men man blir totalt vansinnig på dom som inte kan hålla hastigheten och sen när dom märker att man vill köra om för att dom faktiskt kör för sakta.. jaa då finns det ju dom som ska börja ge sig ut över andra filen och sådär bara för att kunna stoppa mig då jag ska köra om.. vafan håll hastigheten och sköt dig själv så löser sig nog allt

M103
11 december 2008 · 1 570 Inlägg

Visst är det irriterande med folk som kör för sakta och velar fram och tillbaka mellan filerna men det är ju egentligen bara att köra om då. Jag blir mer förbannad på människor som ligger 0,5 meter bakom eller när någon ska göra en burnout mitt i stan. Det är mer ok att sega ner trafiken lite grann än att köra vårdslöst smile

Cyklister är värst av alla. Bort med dom!

azid Det som inte dödar gör ont
11 december 2008 · 2 668 Inlägg

henrikh skrev:
Visst är det irriterande med folk som kör för sakta och velar fram och tillbaka mellan filerna men det är ju egentligen bara att köra om då. Jag blir mer förbannad på människor som ligger 0,5 meter bakom eller när någon ska göra en burnout mitt i stan. Det är mer ok att sega ner trafiken lite grann än att köra vårdslöst smile

Cyklister är värst av alla. Bort med dom!

lite av det som händer är aatt folk segar ner trafiken då blir andra stressade av olika anldeningar så då kör dom vårdlöst. det en ställer till med får effekter i flera led

Senast redigerat av azid (11 december 2008)

2slow
Mortalis VW-nörd?
11 december 2008 · 4 332 Inlägg

garaget.org, hemmet för hela världens trafikskoleinstruktörer. Det är alltid alla andra som gör fel tongue eller hur? hehe

Senast redigerat av Mortalis (11 december 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 december 2008 · 1 874 Inlägg

Äh. Man har ju varit med om korkade gamlingar som verkar vara så jävla senila så att
dom inte har någon som helst aning om några trafikregler. Sådana som kör ut i gatan 2 meter framför
en, sådana som aldrig har hört talas om högerregeln, o.s.v.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 december 2008 · 1 874 Inlägg

Epitaph skrev:
http://Epitaph.blogg.se - Min pensionärshistoria från gårdagen smile

Illa, illa. Pensionärer över en viss ålder borde fan inte få köra bil. Minns för länge sedan
hur nån tant skulle parkera vid vår lokala stormarknad. Hon kan aldrig ha vetat vad
dragläge betyder. Hon stod väl på full gas och lite koppling. Hade hon släppt så hade hon fan
flugit över hela parkeringen... Det är fan värre än en 18-åring som fick körkort för en timme
sedan... illa, illa.

M103
11 december 2008 · 1 570 Inlägg

Jo men man får ju ansvara för hur man själv kör. Håller någon hastigheten (för ovanlighetens skull) kan ju inte den personen hjälpa om någon blir hispig och gör en dum omkörning. Jag tycker folk allmänt skulle ta det lugnare i trafiken snarare än tvärtom. Det är för mycket stress och "här kommer jag" mentalitet på vägarna.

Opelmadness German cars, quality and beyond
11 december 2008 · 8 197 Inlägg

Emil741 skrev:
Grejen är den att dom kan stå flera hundra meter bort på en gata å ändå ställa sig mot en husvägg bara för att bilen låter lite mera ? så ser man ju riktigt hur dom tänker i huvet, så får automatsiskt både jag och alla andra ungdommar ett jävla rykte som delvis inte är befogat. För att hon TROR att vi kör vårdslöst (vilket såklart också händer att ungdommar gör) men inte i detta fallet

Dom kanske tror det är nån flygräd från andra världskriget om bilen i fråga är högljudd? roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Epitaph
11 december 2008 · 835 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Epitaph skrev:
http://Epitaph.blogg.se - Min pensionärshistoria från gårdagen smile

Illa, illa. Pensionärer över en viss ålder borde fan inte få köra bil. Minns för länge sedan
hur nån tant skulle parkera vid vår lokala stormarknad. Hon kan aldrig ha vetat vad
dragläge betyder. Hon stod väl på full gas och lite koppling. Hade hon släppt så hade hon fan
flugit över hela parkeringen... Det är fan värre än en 18-åring som fick körkort för en timme
sedan... illa, illa.

Hehe "gubbkörd" är inte en positiv sak längre!

Opelmadness German cars, quality and beyond
11 december 2008 · 8 197 Inlägg

Jag har inte haft nån direkt erfarenhet av seniorer som viftar med armarna när dom går. Däremot har jag nästan blivit prejad av en gubbe när jag skulle köra om.
Det var på en mindre asfaltväg då det var en lång raka.

Han hade nog lite för lite koll bakåt, så när jag fick ner i vägkanten så gruset började slå mot underredet hängde jag mig på tutan. DÅ först fattade han att jag var på väg förbi, trots helljusblink inan jag gick över på vänstersidan

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
11 december 2008 · 5 753 Inlägg

Jo nog fan blir dom äldre lite elak när man kommer på ställ... har väll fått skäll och blivit anmäld några gånger.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Opelmadness German cars, quality and beyond
11 december 2008 · 8 197 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Epitaph skrev:
http://Epitaph.blogg.se - Min pensionärshistoria från gårdagen smile

Illa, illa. Pensionärer över en viss ålder borde fan inte få köra bil. Minns för länge sedan
hur nån tant skulle parkera vid vår lokala stormarknad. Hon kan aldrig ha vetat vad
dragläge betyder. Hon stod väl på full gas och lite koppling. Hade hon släppt så hade hon fan
flugit över hela parkeringen... Det är fan värre än en 18-åring som fick körkort för en timme
sedan... illa, illa.

Var den min farmor tro? roll 6000 varv med sin kromgula VAZ 1300 innan hon smög av kopplingen. Hände en gång att hon halkade av den.
Då med en rejäl burnout till följd då hon lyckades med en fullgasväxling. Gissa om jag garvade! Satt ju fan bredvid!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
azid Det som inte dödar gör ont
11 december 2008 · 2 668 Inlägg

henrikh skrev:
Jo men man får ju ansvara för hur man själv kör. Håller någon hastigheten (för ovanlighetens skull) kan ju inte den personen hjälpa om någon blir hispig och gör en dum omkörning. Jag tycker folk allmänt skulle ta det lugnare i trafiken snarare än tvärtom. Det är för mycket stress och "här kommer jag" mentalitet på vägarna.

jo men jag säger att det är bättre att hhjälpa varandra i trafiken. om nån kör fort eller ligger nära släpp förbi honom så slipper man ha honom i baken samt att han slipper bli mer förbannad mer stressad och köra ennufortare och gör en värre omkörning när han kommer ikapp nånnannan längre fram..

vi lever i en stressad tid då jobb familj barn och allt ska klaffa under 24 timmars dygn


sen kan man inte gnälla eller sura ihop på dom som ligger i angiven hastighet där har du rätt

Senast redigerat av azid (11 december 2008)

2slow
prex
11 december 2008 · 7 Inlägg

Dessa gummor, även gubbar. Det jag blir mest förbannad på är såna som tror bilen välter i kurvorna eller att man ska dra av 20 km/h från en 50-skylt tex. fy fan.
Skulle aldrig nånsin få för mig att köpa nån bil som en 60+ har ägt. Fan så slut kopplingen måste vara, det är 5000 varv och reglera farten med kopplingen, men jag måste medge att det ser för jävla roligt ut när dom står där och tokvarvar och det går en 5kmh smile

Och nu är ju inte alla så men många..

Senast redigerat av prex (11 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang