Vilken svensk bil ska jag välja? 9-3SS eller S40N?

Rock-Star
16 december 2008 · 2 982 Inlägg

S40N är riktigt SKIT, inte värd pengarna.
satsa antingen på s60 eller 93an.......

Opelmadness German cars, quality and beyond
16 december 2008 · 8 197 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Men den är iaf byggd på en riktig bil. tongue

Den är ju inte byggt på någon bil alls utan på en plattform som heter Epsilon.
Utvecklad av GM/SAAB/Opel gemensamt. Däremot åker alla turbo-Oplar runt med Svensk utvecklade turbomotorer wink Och Svenskutvecklad sexväxlad låda.

M.V.H.

Därför jag inte ville ha turbon.. wink
Jo, plattformen stämmer, men alla som kör saab tar åt sig så förbaskat när man säger så. tongue Tydligen fler än jag trott.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
16 december 2008 · 8 197 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
9-3ss har inte många delar som passar i en vectra eller tvärt om men den är ändå byggd på samma epsilon "platta".

T.ex bromsar och just chassidelar. Det blir rätt många om man kollar det. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Bjork OEM <3
16 december 2008 · 6 957 Inlägg

calle- skrev:
Tycker du ska köpa Saab, du kommer bara bli missnöjd (no offense ni med 9-3ss) men gamla 9-3an (~99-~02) är så jävla mycket bättre bil än den nya veritionen. Luktar opel långa vägar, plastdetaljer som knakar och känns som en gammal brödrost.

Däremot ser förarmiljön på S40in ut som hej kom och hjälp mig.

Jag skulle nog välja en S60.

Bättre bil? Jo tjena...
E de ngn bil som är bra om man jämför med og 9-3 så är de ju SS:en.
Eller ja, gillar man svampchassi med mkt oljedrickande tillsammans med krånglande displayer..
jadå e den fan inte dålig. roll

OEM <3
AndreasPlars
16 december 2008 · 1 062 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Därför jag inte ville ha turbon.. wink
Jo, plattformen stämmer, men alla som kör saab tar åt sig så förbaskat när man säger så. tongue Tydligen fler än jag trott.

He he... kanske det wink
Men faktiskt är det så att Epsilonplattan är ytterligare så förändrad på 9-3:an att bilen inte ens kan byggas på någon annan Epsilonfabrik, tex den i Tyskland.

Ska jag vara ärlig så är jag inte imponerad av någon av motorerna i 9-3 idag förutom dieslarna som kommer från Italien. (Inte för att de är någon världssensation men är iaf riktigt bra.)
Alla Bensinare i alla Saabar idag saknar modern teknik som variabla kammar och direktinsprutning.
De är mao inte toppmoderna och skulle kunna vara ännu bränslesnålare och miljövänligare om de hade det.
Riktigt svår för mig att förstå då tekniken finns och sedan länge är produktionsklar.
V6:an tycker jag tom har en katastrofal bränsletörst! Helt obegripligt att de stoppat ner(tvingat ner?) en så fullständigt opassande motor i en Saab. V6:or i alla Saabar har hitills sålt dåligt och jag undrar om inte så blir fallet även nu...

M.V.H.

Saab 900i (1989)
staffe_
16 december 2008 · 666 Inlägg

Helt klart Saab 9-3 SS Aero 03-05 åker ju som en kung i en sån och går kanon smile

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
Frippe1
16 december 2008 · 116 Inlägg

rekomenderar V50 varmt=) trevlig i dom allra flesta lägen att både äga o köra, dessutom e den grymt snygg med R-designen som tillval!

Frippe
Volvo 855R (1997)
Joo
16 december 2008 · 741 Inlägg

Det som talar mot volvon något enormt enligt mig är den totalt värdelöst tråkiga designen inuti! utanpå är den skitsnygg inuti ser den gräslig ut! Visst saab har väl heller aldrig ändrat på sin desig inuti nått speciellt men s40ins inredning är inget att hurra för!

https://www1.garaget.org/archive/20/19478/30974/30974-283393.jpg

https://www1.garaget.org/archive/62/61760/56995/56995-512412.jpg

Sitter och funderar på vilken av saaben eller volvon som är snyggast faktiskt!

Båda är ju jävligt snygga!!

Senast redigerat av Joo (16 december 2008)

Hamilton
16 december 2008 · 8 865 Inlägg

Eftersom trådskaparen redan haft SAAB så kanske det är dags att prova någott nytt, jag lägger min röst på Volvon av just den anledningen.

Fotograf på tierpidag.se
Garfield
16 december 2008 · 1 019 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Alla Bensinare i alla Saabar idag saknar modern teknik som variabla kammar och direktinsprutning.
De är mao inte toppmoderna och skulle kunna vara ännu bränslesnålare och miljövänligare om de hade det.
Riktigt svår för mig att förstå då tekniken finns och sedan länge är produktionsklar.
V6:an tycker jag tom har en katastrofal bränsletörst! Helt obegripligt att de stoppat ner(tvingat ner?) en så fullständigt opassande motor i en Saab. V6:or i alla Saabar har hitills sålt dåligt och jag undrar om inte så blir fallet även nu...

M.V.H.

Håller med, men V6'an har väl iaf variabla öppningstider på insugssidan.

AndreasPlars
16 december 2008 · 1 062 Inlägg

Garfield skrev:
Håller med, men V6'an har väl iaf variabla öppningstider på insugssidan.

Jo, jag läste om det för länge sedan men jag är osäker faktist! Och på Saabs hemsida (saabsverige) är ju den tekniska specifikationen inte mycket att hurra över.

Annar om bilarna i jämförelsen! 9-3:ans inredning är lyckad tycker jag men ännu bättre var den innan faceliften då den fick en massa asfula aluminiumbitar och silverfärgade plastbitar lite varstans som på tyska bilar.
Matt och sobert ska det vara och inga jävla metallbitar! mad Usch vad jag avskyr sånt!
I det avséednet är nog S40 bättre men där är ju grunddesignen så förbaskat trist.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
FreddeK
16 december 2008 ·

Ingen i denna tråden som lovordar någon av dessa två modeller så då drar jag en slutsats att det kanske inte är ett bra köp oavsett vad du väljer...hmmm

Syst3m
16 december 2008 · 1 079 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Garfield skrev:
Håller med, men V6'an har väl iaf variabla öppningstider på insugssidan.

Jo, jag läste om det för länge sedan men jag är osäker faktist! Och på Saabs hemsida (saabsverige) är ju den tekniska specifikationen inte mycket att hurra över.

Annar om bilarna i jämförelsen! 9-3:ans inredning är lyckad tycker jag men ännu bättre var den innan faceliften då den fick en massa asfula aluminiumbitar och silverfärgade plastbitar lite varstans som på tyska bilar.
Matt och sobert ska det vara och inga jävla metallbitar! mad Usch vad jag avskyr sånt!
I det avséednet är nog S40 bättre men där är ju grunddesignen så förbaskat trist.

M.V.H.

Saabs inredningar har aldrig varit lyckade. Volvos <3

Senast redigerat av Syst3m (16 december 2008)

calle- Hijo de puta
16 december 2008 · 113 Inlägg

Bjork skrev:

calle- skrev:
Tycker du ska köpa Saab, du kommer bara bli missnöjd (no offense ni med 9-3ss) men gamla 9-3an (~99-~02) är så jävla mycket bättre bil än den nya veritionen. Luktar opel långa vägar, plastdetaljer som knakar och känns som en gammal brödrost.

Däremot ser förarmiljön på S40in ut som hej kom och hjälp mig.

Jag skulle nog välja en S60.

Bättre bil? Jo tjena...
E de ngn bil som är bra om man jämför med og 9-3 så är de ju SS:en.
Eller ja, gillar man svampchassi med mkt oljedrickande tillsammans med krånglande displayer..
jadå e den fan inte dålig. roll

framvagnen känns som en finlandsfärja i höga hastigheter det kan jag hålla med om men folk har olika åsikter, og är min favorit när allt funkar om man säger så smile

mopar300
16 december 2008 ·

en bakhjulsdriven trabant med en v6 turbo..............hellre..........

v50sport
16 december 2008 · 230 Inlägg

Jag hade valt volvon ;-) ...som Dansken säger så välj framför allt volvon om du är ute efter att trimma bilen, T.ex. Autotech har väldigt många olika "trimsteg" att välja bland. Men sen att styla, så fungerar det jättebra med en s40N/V50 till det också!, finns riktigt fina.

Sen har volvo fördelen med reservdelarna, bra och billiga(re)

Du har säkert hört att S40N/V50 modellerna har haft en del "barnsjukdomar"!?, det är sant, men det går gärna rykten, så i slutändan så låter det nästan som att varje bil har ett eller flera fel. Riktigt så illa är det inte ;-) ...Jag har "bara" varit inne med bilen 1 gång, och det var pga att det "skrek till" när bilen startades...Notan blev på 875 :- ...så hur farligt var det egentligen?

Kolla gärna in min bil om du vill få "inspiration"...och om du vill få "hum" om hur den går när den e trimmad så kolla in filmerna.

Mvh Ville

Saaben kan jag inte uttala mig om för jag har aldrig kört den modellen.

FreddeK
16 december 2008 ·

alla som har volvo säger volvo och dom som har saab säger saab men ingen som egentligen vet vilken bil som är bäst kontra priset...haha ni är för goa! Obs några som kan se annat märke finns dock i tråden (garderat mig mot påhopp)

isso \m/(><)\m/
16 december 2008 · 742 Inlägg

SAAB:en är mycket snyggare iaf

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Glader9991
16 december 2008 · 956 Inlägg

Hamilton skrev:
Eftersom trådskaparen redan haft SAAB så kanske det är dags att prova någott nytt, jag lägger min röst på Volvon av just den anledningen.

Är de inte bättre han köper den bästa bilen av de istället för att byta märke bara för bytandets skull?

Senast redigerat av Glader9991 (16 december 2008)

Syst3m
16 december 2008 · 1 079 Inlägg

Saab 9-3 Aero 2005 15700 mil aut - 119000
http://www.blocket.se/vi/19446385.htm?ca=13_s


Volvo S40 T5 2004 10450 mil man - 119000
http://www.blocket.se/vi/19447353.htm?ca=13_s

För mig är valet självklart, detta är hur marknaden i regel ser ut. Man får pröjsa massor för Aero-emblemet, när det i själva verket inte är en höjdarbil. Det är ju inte S40 heller, men bättre ändå.

Ett större alternativ:
Volvo S60 T5 2003 10000 mil aut 119000

http://www.blocket.se/vi/19513396.htm?ca=13_s

Den bilen väljer jag framför de båda andra. Större, bättre, svenskkonstruerad (sista bilen tsm med V70n), 250 hk (med chip nära 300), med mera. Fördelarna radar upp sig.


(Ta inte exempelannonserna för allvarligt, fakta gäller ju givetvis alla bilar av samma modell.)

Senast redigerat av Syst3m (16 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang