Helt öppendump på en 940

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
21 december 2008 · 218 Inlägg

ja, jag undrar om någon monterat en helt öppen dump, alltså ingen hybrid som även återcirkulerar, alltså allt ut i atmosfären, på en volvo 940 (motor B230FK)och fått den att funka utan att behöva mixtra med annat för att motorn inte ska dö

har hört att man ska återcirkulera lite för att de inte ska bli fel värden mot vad LMM mätt upp.

men de "fel" som blir är ju bara under en liten stund när man inte ens gasar, skulle de inte kunna funka bra att bara smacka dit en fullt öppen och se glad ut och allt funkar ändå?

tacksam för snabba svar

Senast redigerat av Andy_88 (21 december 2008)

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
volvokrille12 Blyfot
21 december 2008 · 829 Inlägg

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=641
Fungerar hur bra som helst...

"bara en mor kan älska en sån son"
laaantz
21 december 2008 · 465 Inlägg

jag kör med återcirkulerande.. jag har problem med att bilen inte vill gå på tomgång ibland när man kör.. men kör man cirka 30min så går bilen perfekt påtomgång sen med.. tills jag stänger av & startar om.. SKUMT FEL! dock så lyser lambda lampan när man kör med dump.. (har ivf gjort det för alla jag vet som kör med öppen/återcirkulerande)

volvokrille12 Blyfot
21 december 2008 · 829 Inlägg

ingen i min bekantskaps krets har haft några problem

"bara en mor kan älska en sån son"
air_denka Volvo turbo trimmare
21 december 2008 · 195 Inlägg

Jag körde ett tag me öppen dump o den funka inte alls med LH 2,4 sprutet.. Man måste ha hybrid eller återcirk för att de ska funka som tänkt.

volvokrille12 Blyfot
22 december 2008 · 829 Inlägg

dom är vaccum känsliga men de går att strypa

"bara en mor kan älska en sån son"
eriico
22 december 2008 · 130 Inlägg

strunta i öppen dump. lättast, billigast, bäst!

Senast redigerat av eriico (22 december 2008)

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.
Volkswagen Golf GTD "dieseltröskan" (1992)
volvokrille12 Blyfot
29 december 2008 · 829 Inlägg

klart de ska öppen dump

"bara en mor kan älska en sån son"
Xoff Volvo tönt... =)
29 december 2008 · 2 344 Inlägg

det går, visst går den lite fett just i dumpögonblicket men annars skall det inte vara några större problem, grejjen är att en dumpventil står normalt alltid lite öppen på tomgång (du har ju vakum i insuget då), vilket sprutet på en 940 inte klarar, men man kan ta en öppen å spänna fjädern i den så pass hårt att den precis på tomgångsvakum håller tätt, man får inte spänna för hårt för då kommer dumpen inte göra någon nytta men spänner man för löst så går inte motorn på tomgång, man skall spänna som sagt precis att den är sluten... man får nog mecka sig fram ett bra tag innan man får till det 100%

OBS! som sagt, en dumpventil skall som sagt normalt stå öppen på tomgång så när man spänner den så pass hårt att den inte gör det så dumpar den inte häller helt normalt(optimalt), så litet extra slitage på turbon kommer att uppstå, men nu snackar vi väldigt väldigt lite extra slitage så du kommer nog aldrig att få problem pga detta ändå...

Folk kommer säkert skriva hur fel jag har men det skiter jag i, jag vet vad jag snackar om då jag har läst väldigt väldigt mycket info om detta, dock skall jag också säga att min kunskap är teoretisk, jag har aldrig provat i verkligheten, men detta skall till 99% funka...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
need_4_boost
29 december 2008 · 371 Inlägg

skaffa en bailydump. öppen men håller stäng på tomgång tack vare dubbla kolvar.
behöver inte hållas på och justera eller nå annat tok.

volvokrille12 Blyfot
29 december 2008 · 829 Inlägg

pris vart finns dom

"bara en mor kan älska en sån son"
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
29 december 2008 · 547 Inlägg

provade öppen dump på min.. gick åt skogen.. måste ha återcirk. lr hybrid?? GLHF

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
need_4_boost
29 december 2008 · 371 Inlägg

volvokrille12 skrev:
pris vart finns dom

Ca 1300-1400kr finns i england. köpte min av tg-racing i gävle.

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
2 januari 2009 · 218 Inlägg

need_4_boost skrev:

volvokrille12 skrev:
pris vart finns dom

Ca 1300-1400kr finns i england. köpte min av tg-racing i gävle.

har dom en hemsida?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
TobbeTT
2 januari 2009 · 948 Inlägg

körde med öppen dump när jag hade lh sprutet på fick aldrig det att fungera nått vidare

need_4_boost
2 januari 2009 · 371 Inlägg

Andy_88 skrev:

need_4_boost skrev:

volvokrille12 skrev:
pris vart finns dom

Ca 1300-1400kr finns i england. köpte min av tg-racing i gävle.

har dom en hemsida?

Tyvärr inte. bara telefon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang