volvos 5:a 83mm borr hur mkt ladd?

pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

men som jag skrev i början så är det spm stakar i redan, de är själva blocket jag är orolig för.

Volvo 740 "740 t5" (1988)
ante850r
22 december 2008 · 285 Inlägg

2 bar is the shit;)..köra ja med mina h-profilare å t3/t4 turbo fukar prima

Christian S
22 december 2008 · 4 816 Inlägg

pro_danc3 skrev:
men som jag skrev i början så är det spm stakar i redan, de är själva blocket jag är orolig för.

det är väll inte direkt laddtrycket som gör att blocket går sönder utan cylindertrycket, eller har jag fel?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

2 bar i en 2,3 isåfall wink
jag har faktist ingen aning tongue därför jag frågar er haha tongue

Volvo 740 "740 t5" (1988)
JonasHalt
22 december 2008 · 699 Inlägg

Du kan ju trycka ner chims mellan cylinderväggarna, det har jag gjort på mitt 5-a bygge.. Då spricker inte cylindrarna!

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

asså? behöver man inte byta kolvar och grejer då för den ska få plats? sen så har jag inte tänkt att öppna motorn

Volvo 740 "740 t5" (1988)
JonasHalt
22 december 2008 · 699 Inlägg

pro_danc3 skrev:
asså? behöver man inte byta kolvar och grejer då för den ska få plats? sen så har jag inte tänkt att öppna motorn

Nej, du behöver inte byta någontingen.. Du tar av toppen och trycker ner chimsen i springorna mellan cylindrarna.. Kolla hära så ser du hur: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=525727

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

aha, du som har gjort de är de krångligt och hur lång tid kan de ta?

Volvo 740 "740 t5" (1988)
JonasHalt
22 december 2008 · 699 Inlägg

pro_danc3 skrev:
aha, du som har gjort de är de krångligt och hur lång tid kan de ta?

Beror väl på din mekvana.. Ta av toppen kanske tar 1 timme, sätta dit schimsen 10min.. Sen ska allt ihop igen.. Räkna med 1 dag iaf med tanke på att det ska göras rent och är alltid något som jävlas!

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

får se hur vi gör, skulle varit roligare att ladd på lite mer smile

Volvo 740 "740 t5" (1988)
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

hur är de med hållbarheten med schims då?

Volvo 740 "740 t5" (1988)
TurbOla Reservdansk
22 december 2008 · 6 271 Inlägg

Sen finns det dom som armerar cylindrarna med aluminiumstavar, som pressas ner i själva vattenloppet runt foderna.

Risken med det, är att cylindrarna kan få en tendens till att vilja bli ovala, när man förstärker dom på fyra punkter.

Men man brukar säga, att utan H-profilstakar, ca 1,2bars laddtryck.

Många som kör med 400hk-500hk har inte mer än 1,3bars laddtryck, det beror på turbo och mappning. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

jo h profil har jag, men blocket pajar lätt har jag hört .P

Volvo 740 "740 t5" (1988)
TurbOla Reservdansk
22 december 2008 · 6 271 Inlägg

pro_danc3 skrev:
jo h profil har jag, men blocket pajar lätt har jag hört .P

Har diskuterat det där med Marlboroman, men så länge du inte ska upp på 400hk eller mer så ska det inte vara någon som helst fara.

Det som man är rädd för, är att på 2,5orna är det bara 8mm gods mellan cylindrarna, medan på 2,3orna är det närmare 10-12mm.
Man bränner sig dvs igenom cylinderväggarna.

Såhär såg Phonics shimsade och stiftade block ut.

http://img155.imageshack.us/img155/3392/bild006gr3.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

okej, ska försöka lägga mig på en 350 hk. men skulle vara kul med lite mer krut smile

Volvo 740 "740 t5" (1988)
TurbOla Reservdansk
22 december 2008 · 6 271 Inlägg

pro_danc3 skrev:
okej, ska försöka lägga mig på en 350 hk. men skulle vara kul med lite mer krut smile

Allting har med cylindertryck och förbränning att göra. wink

Ju högre tryck och avgastemp du får, ju närmare spräng-gränsen kommer du. tongue

Men 350hk ska inte vara några problem, men om du vill plocka ut mer effekt, bör du nog byta till ett 2,3-block eller ett S60R/V70R block om du ska fortsätta med 2,5liter. wink

Vaktkonstapeln här på forumet körde tills rototesten sa ifrån, så det maximala han har fått ut är 470hk på papperet. tongue
Han kör med ett S60R-block.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
pro_danc3
22 december 2008 · 113 Inlägg

aha okej får väl vänta ett tag då tongue

Volvo 740 "740 t5" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang