240,740,940 = Evighetsmaskiner.

twin_cam Smålänning
23 december 2008 · 7 877 Inlägg

Ja, mekaniskt är dom ju ganska så slitstarka smile

Men allt som har med el att göra i dom är så fruktansvärt dålig kvalité på att volvo borde skämmas. Särskilt instrumenten... Spelar ingen roll om bilen är ny eller 20 år gammal och gått 50 000 mil... Instrumenthusen ska inte paja...

Sen verkar Volvos LH vara mer känsligt än andra LH... Tycker inte man gör annat än att åtgärda olika skitfel som har med motorstyrningen att göra hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
23 december 2008 · 12 512 Inlägg

Dessa bilarna håller mycket bra, precis som många andra bilar där ute. Men de går förstås sönder även de ibland. Tyvärr finns det nått ursvenskt inrotat i att en volvo alltid är betydligt bättre än andra bilar.

Visst sköter du en volvo håller den hur länge som helst, precis som med Mercor Bmw osv. Men de modeller som står i topic är inte ett dugg bättre än ovanstående, den enda fördelen är väl att det går att hitta delar bakom varenda buske till dom. Å andra sidan drar dom en del extra roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 december 2008 · 10 427 Inlägg

940s rostar nog bort snart också, var så säker wink

Rostskyddet för Volvo 760 1988 skulle hålla i snitt 20år enligt en Volvobroschyr.
Själva underarbetet och lackeringen.. hehe

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
-Mackan- Fire And Silk
24 december 2008 · 2 254 Inlägg

Robban_89 skrev:

-Mackan- skrev:
Säger bara en sak bränsleförbrukningen, det är inte roligt att tanka en 740, jag har svårt att tro att det är mycket roligare att tanka en 940. Men alla bilar rostar jag tycker 740 har klarat sig väldigt bra ifrån rosten om man jämför med andra bilar ur samma tids epok, iallafall de 740's som har blivit galvaniserade.


Mvh Markus

Jösses, snälla du alla sitter inte med full gas hela tiden, 740 dricker knappast mycket mer än andra bilar i samma klass!
Min GL dricker en 0,7 blandad körning om man kör lite vettigt, var snäll så är den snäll tillbaka roll

Det är mycket möjligt att min motor var helt slut, den hade gått 33k mil och knackade som satan, jag uppfattade den som sinnessjukt trött, det hände absolut ingenting när man tryckte på gasen och det är i jämförelse med andra 740'is. Du kan kolla på den på min sida, den var ett välvårdat fint exemplar.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Navkapsel
25 december 2008 · 4 637 Inlägg

En Volvo från 1988 rostar inte mer än någon annan bil man jämför med Ford, Saab Mercedes, Volkswagen o s v, däremot mindre.

Senast redigerat av EmilHammarlund (29 september 2009)

R_fused There is no replacement for displacement
25 december 2008 · 630 Inlägg

Min 90a finns knappt rost på...
Därmemot kan jag inte hålla med om att den skulle vara problemfri, visst motorn håller men Det går fan sönder annat hela tiden, har lagat en jävla massa... Och den har "bara" gått 31 000mil...

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 december 2008 · 10 427 Inlägg

R_fused skrev:
Och den har "bara" gått 31 000mil...

Känns som ett sånt där allting rasar-miltal faktiskt wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
IX ____________________________________
28 september 2009 · 1 340 Inlägg

att alla ungdomar ska köpa och köra sönder dom sad

(ungdom själv tongue men vårdar mina pärlor iaf smile)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
-Mackan- Fire And Silk
28 september 2009 · 2 254 Inlägg

RightFront skrev:
att alla ungdomar ska köpa och köra sönder dom sad

(ungdom själv tongue men vårdar mina pärlor iaf smile)

Tråkigt att tråden är en snudd på ett år gammal bara.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Volvo_Mannen Volvoskadad
28 september 2009 · 6 017 Inlägg

RightFront skrev:
att alla ungdomar ska köpa och köra sönder dom sad

(ungdom själv tongue men vårdar mina pärlor iaf smile)

Försöker du vinna SM i trådlyftning eller? Inte direkt första tråden du lyfter...

Jonas
slimetard roadrage
29 september 2009 · 188 Inlägg

steifan skrev:
940s rostar nog bort snart också, var så säker wink

Rostskyddet för Volvo 760 1988 skulle hålla i snitt 20år enligt en Volvobroschyr.
Själva underarbetet och lackeringen.. hehe

ta mig fan, det har ju min gjort. inne på sitt 21 år nu och det är nu rosten börjar dyka upp

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
29 september 2009 · 1 874 Inlägg

Som några sa så är ju bensinförbrukningen inte så rolig på dessa bilar. Och så är dom ju även känsliga för rost, om man inte sköter om dom ordentligt. Dock skötte jag om min gamla 240 GLT jag hade en gång i tiden. Det var nog knappt en endaste millimeter rost på den.

Det där som många säger om koppling och sådär kan jag inte hålla med om. Det blir fel på bilarna någon gång. Så är det bara. Inga bilar håller för evigt utan att man måste laga något. Och på 240, 740 och 940 är det dessutom sanslöst enkelt och billigt att laga också. Det är så bilarna borde vara idag.

Tanken har faktiskt slagit mig att köpa mig en gammal 240 igen. Den jag hade för några år sedan var en jävligt rolig bil, trots allt, även om den inte var särskilt bekväm eller snygg. wink

Brandis Diktator
29 september 2009 · 968 Inlägg

såklart 240 är en bra bil i många ögon numera, fast för 15 år sedan va det en skit bil som vilken annan modell som pajjade och skrotades på räls, dom som finns kvar idag, är ju dom som blivit väl omhändetagna av sina ägare, altså ett undantag.

i min bilkrets bland VW folk så har alla riktigt schyssta bilar som inte har en gnutta rost på sig och motorer som går som går som dom är nya, det betyder inte att "typ17" är super bra, utan att våra bilar är undantaget, föregående ägare har vårdat dom och vi har köpt dom, eller lagat upp dom till det dom är idag och renoverat motorerna eller föregående ägare har gjort det, men dom hade rostat precis som alla andra typ17 bilar om ingen hade gjort det och dom hade varit skrotade.. precis som dagens 240 som är så perfekta

Remiss
29 september 2009 · 1 339 Inlägg

Så Volvo ansåg alltså att rostskyddet skulle hålla runt 20 år om man tog hand om den på ett "normalt" sett. Kan nog stämma rätt bra. Om man då ser på en 940 från 1998 så borde alltså rostskyddet (om man tar hand om den lite) ha ett bra rostskydd till 2018

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang