ljud som försvann

allenalle snickare
26 december 2008 · 612 Inlägg

ljudet försvann efter att ja tog bort jordkabeln på batteriet för att ja skulle byta baklyse. skruvar man upp volymen på max dunkar det bara i bilen. jag har alltså bara bas nu,jah har tagit bort stereon och lät micro pröva den och då funger allting perfekt men när ja har den i bilen kommer bara basen. det sitter ett 4 kanaligt slutsteg på 1000w,kan de vara det som har pajat? jag har kollat alla säkringar och allting är helt,jag har inte flyttat eller kopplat om några ljudkablar utan allting funka innan men efter att jag tog bort jordkabeln från batterit kommer bara bas och stereon är hel,vad ska jag göra?hmm

Senast redigerat av allenalle (26 december 2008)

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
boxersexa
26 december 2008 · 70 Inlägg

Hej jag har precis samma fel i min bubbla. Blev så efter att batteriet laddade ur, så att jag lyfte på kablarna och laddade upp batteriet. Sedan dess fungerar enbart basen.

Jag söker svar på detta problem också.

Toyota IQ 1.33 "Gräddnos" (2009)
allenalle snickare
26 december 2008 · 612 Inlägg

ja har vart och hört med olik firmor och ingen vet vad som är fel alla tror att någon ljudkabel har dragits ur men de kan ju inte ha hänt eftersom dom enda kablarna man har rört är batteriet. men om du hittar ngn som har svar på problemet så hör av dej smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
boxersexa
26 december 2008 · 70 Inlägg

ska jag göra, testa att fråga samma fråga under billjudstråden som är uppe nu oxå. God fortsättning på dig

Toyota IQ 1.33 "Gräddnos" (2009)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
26 december 2008 · 2 853 Inlägg

byt lågnivå kabeln..
du kan ha jordat signal bla bla när man tar bort jord fr batteriet /sätter tbax osv..

borde fungera med en ny wink

Senast redigerat av pattilatti2 (26 december 2008)

Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

allenalle skrev:
ljudet försvann efter att ja tog bort jordkabeln på batteriet för att ja skulle byta baklyse. skruvar man upp volymen på max dunkar det bara i bilen. jag har alltså bara bas nu,jah har tagit bort stereon och lät micro pröva den och då funger allting perfekt men när ja har den i bilen kommer bara basen. det sitter ett 4 kanaligt slutsteg på 1000w,kan de vara det som har pajat? jag har kollat alla säkringar och allting är helt,jag har inte flyttat eller kopplat om några ljudkablar utan allting funka innan men efter att jag tog bort jordkabeln från batterit kommer bara bas och stereon är hel,vad ska jag göra?hmm

Du har alltså ett 4-kanals steg som driver en baslåda.

Driver den framhögtalare också eller är det stereon som driver framhögtalarna?
Hur många PAR lågnivåkablar har du kopplat till steget, 1 par eller 2 par?

boxersexa
26 december 2008 · 70 Inlägg

Är det lågnivå kabeln som går till batteriet? Har nämligen inte monterat stereon själv, så jag har noll koll.

Toyota IQ 1.33 "Gräddnos" (2009)
azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

nej lågnivån går mellan huvudenhet och steget..

2slow
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
26 december 2008 · 2 853 Inlägg

boxersexa skrev:
Är det lågnivå kabeln som går till batteriet? Har nämligen inte monterat stereon själv, så jag har noll koll.

lågnivån går till cd,/steget

oftast den som dör pga av jordfel elr annat skit..så ljudet försvinner.har du ingen cd/slutsteg/basar.
då vette fan va du har för fel:P då byter man cdn:D

Senast redigerat av pattilatti2 (26 december 2008)

Paxter
26 december 2008 · 124 Inlägg

Jag hade liknande fel på min bas i min 240 visade sig att dom nya högtalarna därbak störde ut dom andra lr någon skit, så fick ta bort mina där bak så funkade de för mig.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
26 december 2008 · 2 853 Inlägg

Paxter skrev:
Jag hade liknande fel på min bas i min 240 visade sig att dom nya högtalarna därbak störde ut dom andra lr någon skit, så fick ta bort mina där bak så funkade de för mig.

hadde du dom kopplade på samma steg som basen?

allenalle snickare
26 december 2008 · 612 Inlägg

Drönirettab skrev:

allenalle skrev:
ljudet försvann efter att ja tog bort jordkabeln på batteriet för att ja skulle byta baklyse. skruvar man upp volymen på max dunkar det bara i bilen. jag har alltså bara bas nu,jah har tagit bort stereon och lät micro pröva den och då funger allting perfekt men när ja har den i bilen kommer bara basen. det sitter ett 4 kanaligt slutsteg på 1000w,kan de vara det som har pajat? jag har kollat alla säkringar och allting är helt,jag har inte flyttat eller kopplat om några ljudkablar utan allting funka innan men efter att jag tog bort jordkabeln från batterit kommer bara bas och stereon är hel,vad ska jag göra?hmm

Du har alltså ett 4-kanals steg som driver en baslåda.

Driver den framhögtalare också eller är det stereon som driver framhögtalarna?
Hur många PAR lågnivåkablar har du kopplat till steget, 1 par eller 2 par?

ja har ett 4 kanaligt slutsteg som driver högtalarna fram och högtalarna bak,har ingen baslåda. de är tyvär inte jag som har installerat ljudet själv men allting funka skit bra men sen efter att ja tog bort jordkabeln från betteriet så kommer bara bas från högtalarna. ja har inte flyttat på några kablar och allting funka inna ja koppla bort batteriet ja har bara 1 par lågnivå kablar.

Senast redigerat av allenalle (26 december 2008)

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
boxersexa
26 december 2008 · 70 Inlägg

jag har slutsteg, så jag ska testa att byta denna lågnivåkabel. Tack för svar

Toyota IQ 1.33 "Gräddnos" (2009)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
26 december 2008 · 2 853 Inlägg

testa o byt lågnivå kabeln iaf..elr så kan din cd pajjat.

boxersexa
26 december 2008 · 70 Inlägg

pattilatti2 skrev:
testa o byt lågnivå kabeln iaf..elr så kan din cd pajjat.

hoppas på de billigare alternativet=)

Toyota IQ 1.33 "Gräddnos" (2009)
allenalle snickare
26 december 2008 · 612 Inlägg

pattilatti2 skrev:
testa o byt lågnivå kabeln iaf..elr så kan din cd pajjat.

cd har inte pajat för jag tog bort den och lät micro testa den då funka de riktigt bra smile men ja kan pröva och byta lågnivåkabeln.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
26 december 2008 · 2 853 Inlägg

kan ej va så mkt annat smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 december 2008 · 8 744 Inlägg

En annan fråga till TS, går steget till högtalarna ens igång? Kolla när du slår på stereon om det lyser någon lampa på steget. De bör vara en grön lampa som lyser, om det är en röd som lyser eller ingen alls så är det något fel där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
MrCarfreak Gasglad
27 december 2008 · 3 244 Inlägg

Ta även en kabel emellan lågnivå och stereons chassi/plåt och kolla om det löser sig! Håll emot och starta stereon!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Janneutanb
27 december 2008 · 7 272 Inlägg

allenalle skrev:

Drönirettab skrev:

allenalle skrev:
ljudet försvann efter att ja tog bort jordkabeln på batteriet för att ja skulle byta baklyse. skruvar man upp volymen på max dunkar det bara i bilen. jag har alltså bara bas nu,jah har tagit bort stereon och lät micro pröva den och då funger allting perfekt men när ja har den i bilen kommer bara basen. det sitter ett 4 kanaligt slutsteg på 1000w,kan de vara det som har pajat? jag har kollat alla säkringar och allting är helt,jag har inte flyttat eller kopplat om några ljudkablar utan allting funka innan men efter att jag tog bort jordkabeln från batterit kommer bara bas och stereon är hel,vad ska jag göra?hmm

Du har alltså ett 4-kanals steg som driver en baslåda.

Driver den framhögtalare också eller är det stereon som driver framhögtalarna?
Hur många PAR lågnivåkablar har du kopplat till steget, 1 par eller 2 par?

ja har ett 4 kanaligt slutsteg som driver högtalarna fram och högtalarna bak,har ingen baslåda. de är tyvär inte jag som har installerat ljudet själv men allting funka skit bra men sen efter att ja tog bort jordkabeln från betteriet så kommer bara bas från högtalarna. ja har inte flyttat på några kablar och allting funka inna ja koppla bort batteriet ja har bara 1 par lågnivå kablar.

Det är inte så att lågnivån är kopplad på sub. utgången på stereon?
Sen när minnet försvann pga att du kopplade bort jorden så satte stereon tillbaka ett lågpass filter på den lågnivå kanalen.
Isåfall leta efter LP/lowpass filter i stereon och stäng av den.
I annat fall kanske någon har kommit åt och satt på lågpass istället för högpass på slutsteget.

Senast redigerat av Brains (27 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang