Laddtrycksstyrning med Nira i3+?

henke_144
28 december 2008 · 50 Inlägg

Hejsan.

Har WGn kopplad direkt på kompressor huset på turbon nu. Och laddtrycker ligger runt 1bar.
Tänkte koppla inte WG styrningen som finns på nirat, Nån som har några tips på vad ja ska andvända för ventil och hur alla slangar ska kopplas sen?


Tacksam för hjälp.

/Henke

Funktion före skönhet!
BMW 325i (1988)
torpis Forummoderator
28 december 2008 · 10 576 Inlägg

Jag använder S40 original magnetventil, det funkar bra.  du kopplar ventilen på slangen mellan WG och kompressor och pyser ut luft.  skillnaden mot pystrim är att nu kan sprutet självt sikta mot begärt laddtryck och sänka laddet om EGT stiger eller om insugstempen blir för hög. (eller annan valfri parameter)

Det tar många många timmar innan en laddtryckstyrning fungerar som man vill, mycket mappande och pillande.  Att begära 2bar laddtryck vid 3000rpm är liksom inte lönt om man inte får 2bar förrens vid 4500rpm, då bränner man bara magnetventilen, när den hela tiden liggero ch drar i ändläge...

många små trix wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Audi_Danne
30 januari 2009 · 28 Inlägg

om du kör med en stor wg bör du använda en ventil som släpper igenom tillräckligt med luft. orginal ventiler brukar va för små!

Allt under 2bar är LÄTTRYCK!!!
Audi A4 1,8t "bruksräser" (1997)
Audi s2 "Nira i3" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang