Hur länge behövs det oftast att spela in en baslåda?

TT-Avant
12 januari 2009 · 6 851 Inlägg

Victorduvet skrev:

dj_dinmamma skrev:
allt är skitsnack.. man behöver inte spela in basar.. de låter lika bra om du brassar fullt idag som om du brassar fullt nästa vecka när du spelat lite mer med dom! belive it if you want.. men så är det.. varför står det inte annars när du köper nya högtalare eller basar en "inspelningstid" ?

och du tror på dig själv? att det inte har någon som helst betydelse?
HAHA. "OK"

Kan delvis hålla med..jag tror inte att en inspelad bas kan spela mycke högre än en ny bas..kanske tvärt om. Men jag vet att en inspelad högtalare LÅTER BÄTTRE än vad en ny gör..inte högre nu utan bättre.
Men ska man enbart spela för nöjesskull och poppa runt på stan, då är det skit samma.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
snoddas
12 januari 2009 · 1 142 Inlägg

runt 50 / 60 timmar. sen spela lite olika inte spela lågt hela tiden utan vrida på lite... men inte för högt..så körde ja med mina basar.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
12 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Basar behövs spelas in i de flesta fall. Likaså mellanregister och diskanter.

MB Quart hade förr en diskant med Titanium membran, den jäkeln behövde sisådär en 1000 timmar innan den släppte så det inte lät vasst.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Phaetoon
12 januari 2009 · 8 156 Inlägg

TT-Avant skrev:
Kan delvis hålla med..jag tror inte att en inspelad bas kan spela mycke högre än en ny bas..kanske tvärt om. Men jag vet att en inspelad högtalare LÅTER BÄTTRE än vad en ny gör..inte högre nu utan bättre.
Men ska man enbart spela för nöjesskull och poppa runt på stan, då är det skit samma.

Jämför med en pilbåge. Är strängen för spänd så orkar du inte spänna bågen tillräckligt för att få ut maximal effekt, alternativt så tar man i för mycket så att strängen går av / bågen bryts.

Sen är det väl olika beroende på märke. En del dyra element är ju mer eller mindre förinspelade.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
14 januari 2009 · 802 Inlägg

Jag undrar om det bara är baslådan man måste spela in, lr är det steget och stereon också?

Svara snabbt behöver hjälp!smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Det är själva högtalarna som behöver spelas in, åtminstone för "vanligt" folk. wink

thulle1
14 januari 2009 · 733 Inlägg

jonash skrev:
Basar behövs spelas in i de flesta fall. Likaså mellanregister och diskanter.

MB Quart hade förr en diskant med Titanium membran, den jäkeln behövde sisådär en 1000 timmar innan den släppte så det inte lät vasst.

mvh Jonas

1000 timmar? då hinner den bli sprängd eller såld innan den är inspelad ju... varför 1000 timmar? det låter snarare som att den blir kass/sliten efter 1000 timmar :p de flesta högtalare som jag märkt någon skillnad på efter "inspelning" har hörts bra/bättre efter 20-100 timmars spelande, nu menar jag både basar och kompletta högtalare inne på rummet..i bilen har jag bara haft en bas som lät bättre när den hade blivit spelad 10 timmar, de andra tycker jag har spelat bra från att de var nya...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Med tanke på att det var jonash som skrev det där "påståendet" så är jag hyffsat säker på att det inte handlade om någon billig diskant från macken eller så. wink
Det rör sig antagligen om lite seriösare prylar. smile

TeQuilla
14 januari 2009 · 764 Inlägg

dj_dinmamma skrev:
allt är skitsnack.. man behöver inte spela in basar.. de låter lika bra om du brassar fullt idag som om du brassar fullt nästa vecka när du spelat lite mer med dom! belive it if you want.. men så är det.. varför står det inte annars när du köper nya högtalare eller basar en "inspelningstid" ?

Gör du så med allt annat oxå? lol

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
lingua
14 januari 2009 · 2 271 Inlägg

Jag har klart hört skillnad på mina högtalare i alla fall, va jobbigt vassa i början.
Ett helt annat ex, eftersom jag bland annat spelar gitarr så finns det inget värre än en ny 4x12" marshall låda. Med nästan fullkräm spelar man ( kommer inte riktigt ihåg hz ) men det va nåt runt 100 Hz i 15 tim i sträck. Detta skulle då simulera 1-2 års spelande, enligt Jim Marshall själv. Även här märktes en enorm skillnad.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
18 januari 2009 · 802 Inlägg

C_A_T skrev:
Jag undrar om det bara är baslådan man måste spela in, lr är det steget och stereon också?

Svara snabbt behöver hjälp!smile

Ngn som vet?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Drönirettab
18 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Det står åtminstone ett svar i inlägg #27. smile

C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
18 januari 2009 · 802 Inlägg

Då tar jag det som att man inte behöver spela in ett steg och stereo då?smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Drönirettab
18 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Jag har iaf aldrig hört talas om att man behöver göra så. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang