Billig motor men mycket pulver.

Rostens-garage
2 januari 2009 · 545 Inlägg

Lika bra att jag lägger upp några bilder så blir det kanske lättare för er att förstå hur sakerna skall se ut.wink
Vill bygga en kopia på denna men med mera pulver i motorn (helt okej med turbo) och 2-sitsig.
Manuell låda med lång spak.
Har fått tag på gamla ekerfäljar från 30-talet i 19".
http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/img160.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/img165.jpg


http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/img166.jpg

MattiasH
2 januari 2009 · 1 291 Inlägg

C30SE från Omega 3000 24v 204hk från 3.0L

KimVsWorld Mästare
2 januari 2009 · 2 947 Inlägg

Ska du bygga en sån där som på bilderna är det väl bara att köpa en Volvo BM och börja choppa! big_smile big_smile big_smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
pr0ny
2 januari 2009 · 99 Inlägg

ja faktiskt, köp en gammling och på med oldschooltrim, en såndär bil ska vara gjutgärn och stötstänger smile

caromania Forummoderator
2 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Jag skulle inte använda ekerfälgar från 30talet om du ska använda den sortens effekt. Och absolut inte 19tum. De kommer inte att hålla och då går det fort åt h-vete. sad Leta upp Jaggaprylar även om det inte är gratis. Sedan körde man mycket stålfälg och moon på 50 talet och det är ett bra alternativ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
HOLLELLE
2 januari 2009 · 409 Inlägg

inte för att vara sån, men om du inte kan bemöda dig att hitta en vettig motor själv så vette fasen hur detta projekt kommer sluta.. jag hade satsat på en volvomotor.

Senast redigerat av h0lle (2 januari 2009)

camaro67 Meister
2 januari 2009 · 6 763 Inlägg

caromania skrev:
Jag skulle inte använda ekerfälgar från 30talet om du ska använda den sortens effekt. Och absolut inte 19tum. De kommer inte att hålla och då går det fort åt h-vete. sad Leta upp Jaggaprylar även om det inte är gratis. Sedan körde man mycket stålfälg och moon på 50 talet och det är ett bra alternativ.

De är ju inte ovanligt att man åker med mer effekt än 200hk med gammla ekerfälgar från 30-talet. Den ballaste maskinen du kan åka med i ett sånt här bygge är ju ford sida med audrun-toppar på. Finns ny tillverkade toppar dör runt 100k tongue Men som jag ser de så ska du ju inte åka med delad-axel  om man går efter bilderna här. Använd volvos 1031:a billigare än så kan du inte komma undan

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rostens-garage
2 januari 2009 · 545 Inlägg

h0lle skrev:
inte för att vara sån, men om du inte kan bemöda dig att hitta en vettig motor själv så vette fasen hur detta projekt kommer sluta.. jag hade satsat på en volvomotor.

Jag kan ju leta rätt på en motor själv (då hade det blivit Volvo), men ibland är man lite inskrängt i sitt tänkande. Så därför tycker jag att forum är bra. För då kommer förslag som man aldrig kommit på själv. Som exempelvis Jaguaren för 7000:-

caromania Forummoderator
2 januari 2009 · 9 296 Inlägg

camaro67 skrev:
De är ju inte ovanligt att man åker med mer effekt än 200hk med gammla ekerfälgar från 30-talet.

Det förändrar inte faktumet att det är livsfarligt. Jag har mekat en hel del 30 talare och jag vet att ekerfälgar inte är bra. Särskilt 19 tumsfälgar är för veka att använda på drivhjulen.

Som du ser på bilden så har bilen inga frambromsar. Då går det bra att använda gamla ekerfälgar på framhjulen, men det är inte lämpligt om man har bromsar. Det är illa nog att tvärnita med en originalbil på ekerfälgar som körs i "normalt" 30 talstempo. Att bromsa ner en sån raket som på bilderna efter en 402m repa är rent farligt på 19 tummare.

Det är fortfarande många som går åt inom vintage-hobbyn framförallt i USA och England. Detta pga att det är alldeles för mycket vedbodtrimning med lättade svänghjul/vevaxlar och avsaknad av bälten/säkerhetsanordningar. Jag har i och för sig själv en bil som är fullständigt livsfarlig på flera sådana punkter så jag kanske borde vara tyst... hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MattiasH
2 januari 2009 · 1 291 Inlägg

om du ska ha stuket på bilderna ska du ju såklart ha en gammal b20 eller liknande wink

Rostens-garage
2 januari 2009 · 545 Inlägg

caromania skrev:
De är ju inte ovanligt att man åker med mer effekt än 200hk med Som du ser på bilden så har bilen inga frambromsar. Då går det bra att använda gamla ekerfälgar på framhjulen, men det är inte lämpligt om man har bromsar. Det är illa nog att tvärnita med en originalbil på ekerfälgar som körs i "normalt" 30 talstempo. Att bromsa ner en sån raket som på bilderna efter en 402m repa är rent farligt på 19 tummare.

Det är ju inte en streetracebil som jag skall bygga utan en vanlig besiktigad nöjesbil.

Många rodåkare använder ju  16" ekerfäljar. Dom verkar ju palla för 400hk eller liknande.
Är 19" så mycket sämre att dom inte pallar för halva effekten och betydligt lägre vridmoment?

Rostens-garage
2 januari 2009 · 545 Inlägg

corsa_m skrev:
om du ska ha stuket på bilderna ska du ju såklart ha en gammal b20 eller liknande wink

Aldrig i livet.big_smile
Det är på tok för gamla saker.
Det är insprut som gäller.wink
Gärna E85

Draconis
3 januari 2009 · 6 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/19634275.htm?ca=15_s   

lådan e iofs en automat som e skrot och bakaxel e av delad model på den här bilen men motorn e ju ett hyfsat alternativ.. en 3,0 liters 6:a, 24v å 204hk..  en låda som passar och en lämplig bakaxel går ju få tag på för int allt för blodig peng på skroten..

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 januari 2009 · 4 529 Inlägg

jag har en bmw 325 motor till salu billigt wink M20B25 med låda o kardan å  bromsar samt diff
dock utan kaross

Senast redigerat av Team-Adolfsson (3 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang