25mm2 till sinus live A-1500?

Drönirettab
1 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Burnout89 skrev:
Det tjuter från steget ska det göra de?

Nej, då är det fel.

Har du haft dålig jord till steget?
Ligger lågnivåkablarna nära strömkablarna någonstans?

Argen
3 januari 2009 · 91 Inlägg

Sådär nu är allt kopplat in i bilen, de blev biltemas 30mm2 kabel, dock fick ja till min förvåning se att basen var på 2x2ohm vilket gör att ja blev "tvungen" köra steget i 1ohm! Trodde att detta skulle resultera i mkt varma kablar och en massa blinkade, men icke! Om jag spelar högt som satan då börjar allt blinka fast ja har bilen igång men så pass högt kommer ja aldrig spela och orka vara i bilen mer än 5sekunder så ja är total nöjd! smile

- No shame
BMW 328i (1996)
Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Jaha, det var ju bra att du blev nöjd. smile

Då får jag hålla utkik efter en dunkande Mazda 626 när jag är "i byn". wink

thulle1
3 januari 2009 · 733 Inlägg

Argen skrev:
Jaså jaså... Är de 35cm? och hur är polerna vända? Hittade 30mm2 kabel på biltema för 400kr och då borde ja väl klara mig?

den kabeln på biltema köpte jag för 1,5 år sedan, den kostade då 270 kr, ganska ordentlig ökning, för koppar gick upp i pris :p men nu kör man med 50mm2 istället..

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Argen
3 januari 2009 · 91 Inlägg

hehe jo kopparpriserna har ju stigit ganska rejält ju på senaste tongue

Men visst kan ja köra fast de blinkar om ja drar på massa? Steget kommer inte gå sönder fastän de blir lite spänningsfall på full fräs?

Haha ja håll utkik efter en blå gammal 626a med mkt plåtskrammel tongue

- No shame
BMW 328i (1996)
Stejfaan Basknarkare
3 januari 2009 · 470 Inlägg

Argen skrev:
hehe jo kopparpriserna har ju stigit ganska rejält ju på senaste tongue

Men visst kan ja köra fast de blinkar om ja drar på massa? Steget kommer inte gå sönder fastän de blir lite spänningsfall på full fräs?

Haha ja håll utkik efter en blå gammal 626a med mkt plåtskrammel tongue

beror på hur mycket spänningsfall de blir.. sen får du tänka på att sinus har lätt för att börja dista "få dålig signal" om du tappar spänning o då blir det oren signal o de kan ta knäcken på basen så du vet smile

Team Carbonize
Argen
3 januari 2009 · 91 Inlägg

Stejfaan skrev:

Argen skrev:
hehe jo kopparpriserna har ju stigit ganska rejält ju på senaste tongue

Men visst kan ja köra fast de blinkar om ja drar på massa? Steget kommer inte gå sönder fastän de blir lite spänningsfall på full fräs?

Haha ja håll utkik efter en blå gammal 626a med mkt plåtskrammel tongue

beror på hur mycket spänningsfall de blir.. sen får du tänka på att sinus har lätt för att börja dista "få dålig signal" om du tappar spänning o då blir det oren signal o de kan ta knäcken på basen så du vet smile

Okej ska testa mäta spänningsfallet, har dock inte märkt nå än att de blir dålig signal osv. Dock kommer ja knappast spela speciellt mycket med så pass mycket kräm att de börjar blinka för då har ja inte orken att va kvar i bilen, haha

- No shame
BMW 328i (1996)
Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Har du tillgång till tångamperemeter så kan du med hjälp av den mäta spänningen vid lite mer kontrollerade belastningar så att du vet när strömmen börjar närma sig vad generatorn är specad för. Vid såna mätningar så slår du igång diverse strömförbrukare i bilen, då är det lättare att mäta spänningen eftersom belastningen är konstant och inte varierar (som det gör när man spelar musik). smile

Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2009)

Argen
3 januari 2009 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du tillgång till tångamperemeter så kan du med hjälp av den mäta spänningen vid lite mer kontrollerade belastningar så att du vet när strömmen börjar närma sig vad generatorn är specad för. Vid såna mätningar så slår du igång diverse strömförbrukare i bilen, då är det lättare att mäta spänningen eftersom belastningen är konstant och inte varierar (som det gör när man spelar musik). smile

Har nog tyvärr ingen tillgång till en sådan hmm

- No shame
BMW 328i (1996)
Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Om du vill göra en sån mätning så kan kanske Martin hjälpa till, annars kan jag ta med mig mätaren och åka till dig efter jobbet nån dag.

Wasaki
3 januari 2009 · 291 Inlägg

Hejsan ska också beställa mig ett sl-1500 till min l7 men vilket kabelkit ska jag ta? Jag tänkte beställa på carbonize och där kostar 25mm2 699kr och 50mm2 499kr... kanske svarade på min egen fråga här man de skiter jag i... tongue

Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Deras 50 mm2 kit är ju med aluminuimkabel om jag har förstått rätt, men det ska ändå fungera bra till SL A-1500. Andra som har detta kit får väl ge råd. smile

Lonefox Bad music kills good sound
3 januari 2009 · 7 241 Inlägg

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1488 är en 50mm2-kabel jag kan tipsa om.
NEJ det är inte aluminium utan förtennad koppar......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
NEJ det är inte aluminium utan förtennad koppar......

Oj, där hade jag helt fel. Bra att du korrigerade. smile

Lonefox Bad music kills good sound
3 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
NEJ det är inte aluminium utan förtennad koppar......

Oj, där hade jag helt fel. Bra att du korrigerade. smile

Ah alltså denna kabel är Monacors strömkabel, INTE Audioquests......den ÄR aluminium.
Jag tipsade bara om en helt annan (underbart hanterbar) kabel wink Kostar ju dock en hel del mer med sina 135kr/m....... Köpte BARA 12 meter till min bil big_smile 10m blå och 2m silver....jag orkade inte mäta fram hur mkt jag behövde wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrCalle Team Autohifi!
3 januari 2009 · 865 Inlägg

SoundQuest kabelkittet har idag 50mm2 Alukabel, detta för att få ner priset.
När vi mätte på 5M kabel så var spänningsfallet 0,35volt på denna alukabel mot ren koppar kabel.
Så för den som använder kabel i en vardasbil fungerar den riktigt bra, ska du där imott tävla så är alla spänningsfall dåliga eftersom ström är lika med effekt.

Carpower 50mm2 är förtennad koppar kabel och får man tag på den för 135kr/m nu så gör man ett klipp.
Den ligger närmare på 190kr/m idag.

Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

MrCalle skrev:
SoundQuest kabelkittet har idag 50mm2 Alukabel, detta för att få ner priset.
När vi mätte på 5M kabel så var spänningsfallet 0,35volt på denna alukabel mot ren koppar kabel.

Vid vilken ström, 150 A? smile

MrCalle Team Autohifi!
3 januari 2009 · 865 Inlägg

Det var en jätte bra fråga!

Jag använde 1st Stinger SPV70 & 1st µ-Dimension ProX 2K avsäkrat 200amp.
Kablarna hängde i luften och byttes rakt över.
Hade 13,8volt i batteriet vid start sen hur många amp det var kan jag ej svara på eftersom jag inte mätte det.

MrCalle Team Autohifi!
3 januari 2009 · 865 Inlägg

Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

evilaudio
3 januari 2009 · 16 195 Inlägg

MrCalle skrev:
Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

mycke sämmre e de inte men de e sämmre än koppar. wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang