5395
Sök

850R front, hur sker montering på 760/940, ? (Montering färdig)

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Hejsan, kom inte på någon bättre rubrik, men då jag har införskaffat mig en 850R front och är på gång att slänga på den på bilen så är jag fortfarande osäker, har fått förklarat för mig att jag tar balken från min nuvarande kofångare och sätter in den i nya fronten, är detta det enda som kommer behövas göra ?, Vet att det är många som gjort detta men hitta ingenting på sökfunktionen så är det någon som sitter på ett svar? smile, eller rent av en lite guide ?..

Tack för svar, smile

Mvh // Charlie

Edit: Rättade till rubriken lite tyckte den såg ganska dålig ut smile
Senast redigerat av Shallie (3 januari 2009)

Fölkesberg Racing =)

908 Inlägg
2 januari 2009
hur byter man rubrik ? (a)

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Beckstroem skrev:
hur byter man rubrik ? (a)

Du trycker på redigera på första inlägget wink
Senast redigerat av Shallie (2 januari 2009)

Fölkesberg Racing =)

908 Inlägg
2 januari 2009
aha, tack ! big_smile haha, nej men va fan.. nån måste ju veta hur man gör med fronten.. jag vet dock ingen som vet hmm

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Beckstroem skrev:
aha, tack ! big_smile haha, nej men va fan.. nån måste ju veta hur man gör med fronten.. jag vet dock ingen som vet hmm

Naae och det är ju en del volvo folk som har denna kombinationen, vill inte börja kapa o grejer o sen så är det fel sätt,
Någon som vet där ute ? smile)

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
benilsson skrev:
http://www.volvo940turbo.dk/tips.asp

Tackar, den lät ganska bra smile, Får bara läsa och förstå en gång till smile)

Fölkesberg Racing =)

526 Inlägg
2 januari 2009
Jag har bytt till R front på min 940.
Bort med kofångaren, höj upp balken till max.
Bort med fästena för gamla fronten. På med överdelen.
Om man vill kan man skruva fast överdelen ner i balken under grillen med tex montageskruv med borrspets..
Drar fint dom smile När du sätter tillbaks grillen syns iaf inte skruven..
Sen borrade jag ett hål genom skärmen in i motorrummet, ungefär där gamla fästet satt. På varje sida givetvis.. Använd gärna bult med mutter. Och glöm inte att rostskydda där du borrat..
Sen får man hitta på någon lösning där fronten slutar mot hjulhuset.. jag har själv inte gjort det än.
Men ska hitta på nått. Vissa har skruvat fast ett tex vinkeljärn i hjulhuset som håller fronten.
men det vill jag inte göra pga rostrisken där..
Men tror att man kan bocka något slags stag man kan fästa inne i hjulhuset i en redan befintlig skruv..

http://www1.garaget.org/archive/24/2302 … 212888.jpg
Senast redigerat av Turbo_Erik (2 januari 2009)

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Turbo_Erik skrev:
Om man vill kan man skruva fast överdelen ner i balken under grillen med tex montageskruv med borrspets..
Sen borrade jag ett hål genom skärmen in i motorrummet, ungefär där gamla fästet satt. På varje sida givetvis.. Använd gärna bult med mutter. Och glöm inte att rostskydda där du borrat..
Sen får man hitta på någon lösning där fronten slutar mot hjulhuset.. jag har själv inte gjort det än.
Men ska hitta på nått. Vissa har skruvat fast ett tex vinkeljärn i hjulhuset som håller fronten.
Men tror att man kan bocka något slags stag man kan fästa inne i hjulhuset i en redan befintlig skruv..

Såg ju kanon ut, Tackar för informationen, känns lite bättre nu wink vet man ungefär hur man ska göra, men skall man fästa fronten i själva balken på något vis ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

422 Inlägg
2 januari 2009
Shallie skrev:
Turbo_Erik skrev:

Såg ju kanon ut, Tackar för informationen, känns lite bättre nu wink vet man ungefär hur man ska göra, men skall man fästa fronten i själva balken på något vis ?

Mvh // Charlie

man behöver ju inte.men jag hade ju gjort de på nått sätt....
den är lite glapp upp och ner annars..men inget man märker

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
pompom88 skrev:
Shallie skrev:
Turbo_Erik skrev:

Mvh // Charlie

man behöver ju inte.men jag hade ju gjort de på nått sätt....
den är lite glapp upp och ner annars..men inget man märker

men hur skulle det fungera med 2 genomgående bult bakom skylthållaren ? skulle de vara något ?

Mvh // charlie

Fölkesberg Racing =)

526 Inlägg
2 januari 2009
Ja fäste ju som sagt skruv ner i balken under grillen som jag skrev..
Och recis som pompom88 skriver så glappar det lite..
Men som du säger så kan man ju dra in skruv bakom nummerplåten.. Men setill
att det inte är någon glipa mellan fronten och balken då.. Du kanske får lägga nått mellan??

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Turbo_Erik skrev:
att det inte är någon glipa mellan fronten och balken då.. Du kanske får lägga nått mellan??

Där sa du de kloka orden, smile, Ramlade 5 öringen ned till slut smile, Kommer nog få pillat ihop det, men när ni menar med att höga upp balken, då skall ja borra hål så långt "ned" i U balken som möjligt så balken kommer så högt upp som möjligt ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

422 Inlägg
2 januari 2009
på 850 överdelen är de typ utag för att skruva den i stöttbalken.

gula pilar= bara att dra några skruvar igenom överdelen och stöttbalken.
röda= tror de ska vara så man kan skruva dom
https://www1.garaget.org/gallery/archive/56012/533388_ga3nsr.jpg

422 Inlägg
2 januari 2009
Shallie skrev:
Turbo_Erik skrev:

Där sa du de kloka orden, smile, Ramlade 5 öringen ned till slut smile, Kommer nog få pillat ihop det, men när ni menar med att höga upp balken, då skall ja borra hål så långt "ned" i U balken som möjligt så balken kommer så högt upp som möjligt ?

Mvh // Charlie

du ska förlänga hålen ja om jag fattat rätt

526 Inlägg
2 januari 2009
Juste, så ser det ut ja smile  där matade jag också in lite skrut..
Själva balken behöver man inte borra ut hålen mera, bara lossa skruvarna och höja den.
men vet att det kan variera på olika bilar, vissa får stort glapp mellan grill och överdel och andra inte..
Då kan det nog vara läge att borra ut lite..

kan ha varit bakom listerna under lysena man kan dra in skruv, och inte under grillen..
jaja det var så länge sen jag monterade min så jag kommer fan inte ihåg smile
Bara skruvarna inte blir synliga..
Senast redigerat av Turbo_Erik (2 januari 2009)

422 Inlägg
2 januari 2009
Turbo_Erik skrev:
Juste, så ser det ut ja smile  där matade jag också in lite skrut..
Själva balken behöver man inte borra ut hålen mera, bara lossa skruvarna och höja den.
men vet att det kan variera på olika bilar, vissa får stort glapp mellan grill och överdel och andra inte..
Då kan det nog vara läge att borra ut lite..

kan ha varit bakom listerna under lysena man kan dra in skruv, och inte under grillen..
jaja det var så länge sen jag monterade min så jag kommer fan inte ihåg smile
Bara skruvarna inte blir synliga..

på min var jag tvungen o borra ner hålen till balken så jag fick upp den  mer..

730 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Tackar för alla super svar smile, det verkar inte hopplöst svårt just nu då ju smile),

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Tänkte bara lägga in ett inlägg o berätta att jag i skrivande stund presic kommit in från garaget , nu är fronten monterad och det ser kanon ut, skulle vilja tacka alla för bra beskrivning som underlättade min montering något enormt wink
Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Sök