Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Jag fortsätter förklara mina bilder lite närmare, efter helgerna nu så skall det bli mer saker gjorda smile

Början till ett nytt insug, trattar från LG-Speed, gasspjäll på 3" från KL-Racing. (jag nämner vart jag köpt prylarna även om jag inte är sponsrad på något vis av någon i dagsläget)  Insuget är uträknat för att stämma av på 5:e harmoniska pulsen vid 7000rpm, modellen kommer flödessimuleras för optimal fuinktion innan slutliga versionen byggs på riktigt. Jag vet inte hur noga det är med exakt längd på runners och rätt volym på plenum, diffuser osv. När jag ändå är på det så tänkte jag det är lika bra att räkna lite. Pipemax heter programet som jag använt. Jag kommer ladda upp lite bilder från mitt CAD-program framöver när jag bestämt mig för en slutgiltig design. 

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-1166791.jpg

Senast redigerat av torpis (6 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

bollen1986 skrev:
att dra en Bugatti veyron e manligt mål iaf big_smile

lycka till o hoppas på det bästa

Ja, det är dax att avdramatisera den bilen, hänger en Volvo S40 på en sådan så är den nog inte så snabb som det sägs wink  Lite som med M3:orna nu är det nästan vedertaget att man med ett påställt steg 3 hänger med dem. (ni förstår poängen iaf, det är inte omöjligt att hänga med för billiga pengar)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Jungmar
6 januari 2009 · 847 Inlägg

Detta projekt ska garanterat följas Henke!
Ska bli spännande och se om du når ditt mål

Jimm
6 januari 2009 · 1 661 Inlägg

Hehe, ta inte ut segern i förskott bara... Bilen har ju 1000hk i sin W16 på 8L, 4st turbo, dubbelkoppling och 16st kylare. Fast det är klart, den motorn har ju kvar alla marginaler också.
Kul med projekttråd iallafall.
Lycka till

Dragonbreath
6 januari 2009 · 326 Inlägg

hahahahahahaha en volvo som ska slå en x-antal miljoner bugatti veyron?  yeah right.. även om det skulle av en otrolig enastående anledning klara det.. så är iaf bugattin byggd att hålla för den effekten.. medans volvon kommer att dö.. å förmodligen ganska fort dessutom..

"Sweet Insane Road Maniac"
P_Jonsson
6 januari 2009 · 104 Inlägg

Dragonbreath: Du tror inte att det ligger någon ironi bakom eller?

HansN83 x40
6 januari 2009 · 1 209 Inlägg

Försäka går la alltid, vem vet han kanske lyckas vem vet.....  wink



Dragonbreath skrev:
hahahahahahaha en volvo som ska slå en x-antal miljoner bugatti veyron?  yeah right.. även om det skulle av en otrolig enastående anledning klara det.. så är iaf bugattin byggd att hålla för den effekten.. medans volvon kommer att dö.. å förmodligen ganska fort dessutom..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
dahboy
6 januari 2009 · 1 002 Inlägg

Härligt projekt och underbart mål..cool

Senast redigerat av dahboy (6 januari 2009)

...
Sarge
6 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Det kommer att bli skitbra det här, torpis! Ser fram emot att se rubriken ändrad till:

-=Nu är jag lika snabb som Veyron=-

wink

Lycka till! smile

Mr_Flax
6 januari 2009 · 46 Inlägg

Dragonbreath skrev:
hahahahahahaha en volvo som ska slå en x-antal miljoner bugatti veyron?  yeah right.. även om det skulle av en otrolig enastående anledning klara det.. så är iaf bugattin byggd att hålla för den effekten.. medans volvon kommer att dö.. å förmodligen ganska fort dessutom..

detta va väl inte snällt sagt...

tänkte då mest på att du skrattar åt hela hans grej...

jag tror han kommer klara det.. han verkar vara en hängiven volvofantast som vet vad han snackar om.. och har han dessutom åkt med klanderfri motor ett helt år så varför inte göra samma sak med en ännu mera trimmad motor?

robb

You are so far behind you´re think your first...
Fartsyndare Pro detailer
6 januari 2009 · 417 Inlägg

Nått som inte alls har med tråden att göra, vilken avdelning på Nibe är det du jobbar på?
Har själv slavat tv år på VPC.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Mr_Flax skrev:

Dragonbreath skrev:
hahahahahahaha en volvo som ska slå en x-antal miljoner bugatti veyron?  yeah right.. även om det skulle av en otrolig enastående anledning klara det.. så är iaf bugattin byggd att hålla för den effekten.. medans volvon kommer att dö.. å förmodligen ganska fort dessutom..

detta va väl inte snällt sagt...

tänkte då mest på att du skrattar åt hela hans grej...

jag tror han kommer klara det.. han verkar vara en hängiven volvofantast som vet vad han snackar om.. och har han dessutom åkt med klanderfri motor ett helt år så varför inte göra samma sak med en ännu mera trimmad motor?

robb

Som jag skrev i förstsa inlägget...  "irriterande snabb"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ToXtreme
6 januari 2009 · 3 627 Inlägg

Man ska in underskatta Volvo, kolla bara på hur många Volvos det ändå rullar i Sverige med 500hk+

Jag tycker detta låter riktigt ballt och såvitt jag vet så må Veyronen vara snabb rakt fram men den går att spöa smile

En ny Caterham spöar den bland annat i accet wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Fartsyndare skrev:
Nått som inte alls har med tråden att göra, vilken avdelning på Nibe är det du jobbar på?
Har själv slavat tv år på VPC.

Innovation

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Soppatillförseln står två Walbro GS-392 inline-pumpar för. De är små, smidiga och var för sig orkar de med soppa för ungefär 600hk E85. Jag har inte bestämt hur installationen kring tanken skall se ut. Bilen är ju originalutrustad med tank, så tänkte försöka använda den iaf wink

Original fuelrail kommer användas som grund, en Aeromotove regulator kommer hålla bränsletrycket på 3 bar över spridaren oavsett laddtryck. Spridarna blir förmodligen 1600cc.

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-1166795.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
High-Octane "Bilskadetekniker"
6 januari 2009 · 276 Inlägg

grymt ptojekt torpis:smile
flödar inline pumparna från Walbro bättre än dränkpumparna?

MVH/ Jerker

torpis Forummoderator
6 januari 2009 · 10 572 Inlägg

High-Octane skrev:
grymt ptojekt torpis:smile
flödar inline pumparna från Walbro bättre än dränkpumparna?

MVH/ Jerker

Wallbro har ju många olika pumpar, dessa orkar hålla trycket även om man har högt laddtryck.

en V8 på 600sughästar behöver 3bar tryck och ett visst flöde, säg 300liter i timmen.  en Turbomotor som laddar 2bar för att nå 600hk behöver 3bar+2bar = 5bar soppatryck. pumpen behöver mao leverera 300liter vid 5bar (minst)

Aeromotive 1000 exempelvis, jättepump, men den håller inte alls samma flöde om man kör högt laddtryck, även om den orkar leverera soppa för 1000hk utan överladdning

Senast redigerat av torpis (6 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
bremnes
6 januari 2009 · 133 Inlägg

Grymt projekt lyckas du med detta kommer en x40 stå på önskelistan fastän jag precis gjort mig av med min gamla volvo smile

Kämpande familjefar ---- barnvagn eller baslåda :( :)
mackis100
6 januari 2009 · 41 Inlägg

Den här tråden låter nice denna ska följas:P hoppas du lyckas med detta..tongue

Dragonbreath
6 januari 2009 · 326 Inlägg

yaaay.. go volvo xD

"Sweet Insane Road Maniac"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang