Volvo 245 turbo 4liter/milen

Grimling Professionell amatör
13 mars 2006 · 451 Inlägg

Jag köpte mig en 245 med b21et för några månader sedan av en polare. Den går hyfsat bra, lite småtrimmad som brukligt. . Enda problemet med bilen är att den dricker så djävulskt mycket bensin ! !

Har kollat med Volvo samt med olika turbo-kunniga personer och dom säger att det antingen kan vara Luftmassamätaren/Luftmängdmätaren eller Styrtrycksventilen, dom flesta tror på det senare, då motorn är lättstartad. .

Undrar nu var man kan få tag på en sån för Volvo tillverkar dom inte längre och skrotarna jag letat på har inget sånt.  Passar någon annan modell kanske ??? Snälla hjälp mig har inte råd o åka längre..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
frasse4
13 mars 2006 · 736 Inlägg

Är inte jättesäker här, men det är väl samma system som i B230ET, det vill säga 740 turbo innan katalysatorn typ <1987 om jag inte har helt fel. Har lite för mig att dessa motorer har ställbart bränsletryck, så är det inte möjligt att någon i "okunnighet" har dragit upp trycket lite väl mycket i tron att det ska ge mer hästar??

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Grimling Professionell amatör
14 mars 2006 · 451 Inlägg

Vi har ställt ner bränsletrycket så långt som det går(sitter nån trim-skit på) men det gjorde ingen skillnad i bränsleförbrukning, men den gick bättre med nerställt bränsletryck. finns det nåt sätt att se på styrtrycksventilen om den är trasig ifall man skruvar ner den o kollar ?

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
volvo240tic Egen företagare & Flockare
14 mars 2006 · 314 Inlägg

Styrtrycksventilen finns på Volvo , köpte en för inte allt för länge sen dock är den dyr som satan.
Har för mig att den kostar strax över 3000 kr.
Jag har ev en liggande som är mer eller mindre ny men då jag har bytt insprut på min nu så vet jag inte vart jag har lagt den *hehe*
Är det intressant så kan jag försöka hitta den.
Annars kan du prova på GCP i Jönköping ( genuine classic parts ) dom har alla gamla saker till Volvo.

Mvh Danne

Volvo 240 turbo 4 life
vullen Mr White
14 mars 2006 · 1 072 Inlägg

Hade samma problem på min förra 240tic då var de membranet i styrtrycksventilen som var slut.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Grimling Professionell amatör
25 april 2006 · 451 Inlägg

har kollat lite på styrtrycksventilen nu, dock inte hunnit skruva loss den.. på ovansidan, in mot blocket, sitter en slang som inte går någonstans. har letat som en galning efter en anslutning där den borde passa men hittar inget..
obs sitter 940-insug på kanske är därför jag inte hittar rätt ?? tack för era svar

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
IMÅP4CT
26 april 2006 · 36 Inlägg

det är inte som på en 740 turbo 240 turbon har mekaniskt sprut och drar en sjuhelvetes massa soppa fick aldrig min till att dra under 2-3 liter milen hur man än körde samma me polarens 240 turbo

Grimling Professionell amatör
27 april 2006 · 451 Inlägg

vet ej om det är orginal men det sitter elektroniskt sprut på min bil iaf.. kompisen som ägde bilen före mig körde den på 2 liter normal körning och då gick den bra mycket bättre än den gör nu.. har att den inte drar bensin in i oljan vilket den inte gör. den kan ju omöjligt förbruka 4 liter snålkörning utan måste skicka ut en massa oförbränt. tack för era svar iaf

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Ibanezman Skåning
27 april 2006 · 739 Inlägg

Har du kollat om kallstartsventilen har hängt sig?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
mrcelica
27 april 2006 · 1 639 Inlägg

Dom drar ohyggligt mycket bensin speciellt om de är trimmade, men 4l milen vetifan.

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
vectra--stoffe
4 maj 2006 · 8 Inlägg

Kan bara säga en sak... det är ju en Volvo vad mer för väntar du dig? smile nee då skojja bara... nee men en sak som 240-740 bilarna e bra på så e det att dricka soppa... men ingen "normal" 4-cylindrig motor drar 4 liter milen... det är nog ot fel ja:)

vectra--stoffe
4 maj 2006 · 8 Inlägg

Kan bara säga en sak... det är ju en Volvo vad mer för väntar du dig? smile nee då skojja bara... nee men en sak som 240-740 bilarna e bra på så e det att dricka soppa... men ingen "normal" 4-cylindrig motor drar 4 liter milen... det är nog ot fel ja:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang