Stora basar i små lådor

Palicuse
13 mars 2006 · 1 129 Inlägg

När man pratar om bilbas lr bas över huvutaget så brukar d handla om basar i ca 40L lådvolymer o uppåt vilket kan ta en del plats beroende på fordon o antal basar.


Lådvolymer beror ju mycke på vad d ä för sorts bas o låda (en bas kan ju spela bra i både  portad o sluten låda beroende på vart den placeras), men nårra billjudsmärken har tillverkat basar som ä gjorda för att spela i små lådor o mä d tar liten plats samtidigt som d spelar bra.


För mig så betyder renheten i ljudet mest o sen kommer dunkandet smile. Men ja har rätt bred musik smak o gillar både tryck o djupbas vilket fäller krockben på mig ibland så ja kör nästan bara mä ljud som passar d flesta  musikkategorier.


Själv vet ja att cerwin vega har basar som ä gjorda för att spela i små lådor, men d finns fler märken som gör d, men vilka?.

Drönirettab
13 mars 2006 · 21 761 Inlägg

DigitalDesign kan köras i förhållandevis små basreflexlådor och har mycket tryck.
PhoenixGold brukar spela djupt i små slutna lådor och det ska tydligen vara rent och rappt ljud.

En sak som generellt brukar gälla för element som är gjorda för små lådor är att de är ganska trögdrivna, de har låg känslighet. Man behöver mycket effekt för att driva dem fullt ut.
Det som är lite knepigt med små basreflexlådor är att röret blir så långt om de ska spela djupt, då är det lättare med slutna lådor. Slutna är oftast mindre också.

Sharky
13 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Man kan ju göra som B&W och elektroniskt kompensera och fixa för att få tex:

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fus … L%20ASW750

12" 1000W ner till 15Hz i 60 liter sluten låda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
13 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Ja men att den kan gå så djupt i en så liten låda är nog orsaken till att den har 1000W i slutstegseffekt också. Antar att elementet har extremt låg Fs.

TT-Avant
13 mars 2006 · 6 851 Inlägg

Hertz HX30012" spelar i 10-16L slutan låda och 16-22L i portad låda..det är ju ganska litet tycker jag..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
CoSmoZ 2lateuloose
14 mars 2006 · 543 Inlägg

Jag älskar små lådor med 33cm port...  smile våga vägra stora lådor tjOooo

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Palicuse
14 mars 2006 · 1 129 Inlägg

När d gäller små lådor så brukar slutna va mest rekomenderat eftersom d inte behövs så många liter speciellt mycke modifiering för att en högtalare ska spela bra jämfört mä vad basreflex o bandpass kan behöva.

Jag håller mä om att d högtalare som ä gjorda för att spela i små lådor ofta behöver en del effekt för att kunna spela men oxå ä känsligare men ja tycker inte att d ä så konstigt heller med tanke på vilka volymer en del högtalare har att spela i.


Phoenix gold ä ett märke som ja kommer att prova på för att d sägs att d gör basar mä bra ljudkvalitet fast baslådorna ä små, o för nyfikenhetens skull så kommer ja köpa den billigaste serien o mä d få reda på hur bra kvaliteten ä, för ju dyrare saker man köper ju bättre kvalite o funktion brukar man ju få big_smile.

Drönirettab
14 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Deras ZR element ska visst spela djupt och låta mycket bra i slutna lådor har jag läst, undrar om det inte var Theo som skrev det någonstans. Han har väl byggt mycket ljud.

Palicuse
3 april 2006 · 1 129 Inlägg

Nån som  har erfarenhet av både Cerwin Vega o Phoenix Gold?.

Jag tryckte in 2 st Magnat XTC 12or i skuffen för 1 litet tag sen men lådan tar ju så mycke plats så ja ska prova på basar som ä gjorda för att spela i små lådor.

De märkena som ja har intresse är Cerwin Vega som jag har haft förut (2st HED 10) o har lite erfarenhet av o annars Phoenix Gold som jag  har haft för i slutstegsväg (QX 4150) men har tyvärr inga erfarenheter av det i högtalarväg.

NiKeMaN Entreprenör
4 april 2006 · 1 286 Inlägg

Cerwin Vegas basar är RIKTIGT bra. Det är även Phoenix Gold. Vilka man väljer är en smaksak. Personligen väljer jag hellre Cerwin Vega. Men det är mestadels för att jag ínte testat några PG grejor på LÄNGE sådärför borde jag inte heller uttala mig. Det enda jag vet är att dom klarar sig bra i ljudtester osv.

Själv så kör jag med 14 liter / bas till mina 10"are från Cerwin Vega.

// Niklas Johansson
Palicuse
7 april 2006 · 1 129 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Cerwin Vegas basar är RIKTIGT bra. Det är även Phoenix Gold. Vilka man väljer är en smaksak. Personligen väljer jag hellre Cerwin Vega. Men det är mestadels för att jag ínte testat några PG grejor på LÄNGE sådärför borde jag inte heller uttala mig. Det enda jag vet är att dom klarar sig bra i ljudtester osv.

Själv så kör jag med 14 liter / bas till mina 10"are från Cerwin Vega.

De HED 10orna som jag hade spela bra, men jag tyckte som många andra oxå att d var lite rockford stuck i dom (för mycke tryck som inte passar till alla musikkategorier). Men det var ju 10or oxå smile.

Det är det som ja funderar över, för jag vill inte ha nån bas som bara ger max power utan ä i 1a hand ute efter rent o bra ljud till alla musik kategorier (Magnat XTC ä inte d 1a handsvalet för d heller men spelar bra för sitt pris smile).

Drönirettab
7 april 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tror att sluten låda oftare passar till musik som ska vara rapp och ha mer neutral djupbas hellre än basdunk. I så fall kan nog bla PG passa bra. Man kan ju få dunkkaraktär på slutna lådor också om de görs med ett Qtc på 0,9-1,0 eller kanske ännu högre.

freddan70 Team Tondöv
7 april 2006 · 649 Inlägg

Drönirettab skrev:
Deras ZR element ska visst spela djupt och låta mycket bra i slutna lådor har jag läst, undrar om det inte var Theo som skrev det någonstans. Han har väl byggt mycket ljud.

Jag kör med en ZR12d2 i en 30l sluten låda, och jag är då nöjd med den! Tycker man får en väldans bra bas för pengarna, och då har jag testat en hel del märken. Dock inte CW, som också varit uppe i tråden.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
7 april 2006 · 2 353 Inlägg

Kul att du gillar den!

Som info så har vi ett fåtal ZR basar kvar som vi kommer rea ut i samband med Elmia helgen, det kommer upp på hemsidan inom kort. Sen ersätter en ny serie som heter RSd den "gamla" ZR och Xenon serien. RSd kommer hem i lite begränsad upplaga veckan efter Elmia.

OBS! Jag tyckte det var på sin plats att tala om att ZR som var den modell som diskuterades kommer ersättas av en annan modell, därav detta inlägg.

mvh Jonas


freddan70 skrev:

Drönirettab skrev:
Deras ZR element ska visst spela djupt och låta mycket bra i slutna lådor har jag läst, undrar om det inte var Theo som skrev det någonstans. Han har väl byggt mycket ljud.

Jag kör med en ZR12d2 i en 30l sluten låda, och jag är då nöjd med den! Tycker man får en väldans bra bas för pengarna, och då har jag testat en hel del märken. Dock inte CW, som också varit uppe i tråden.

Senast redigerat av jonash (7 april 2006)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Palicuse
8 april 2006 · 1 129 Inlägg

Jag skulle nog köpa ZR basar om ja hade 1 slutsteg som klara driva dom. Jag har just nu ett DLS CA12 vilket ja inte tror klarar driva ZR basarna, så jag kommer nog  prova R serien  iställe. Men om den billigaste serien spelar bra så säger ju resten sig själv.

Palicuse
8 april 2006 · 1 129 Inlägg

Jag kollade upp lådvolymer som passar min ljudsmak på n-core, o där sa dom att jag skulle satsa på en låda mä dubbla kammare som va på 35L var vilket kan bli en lagom stor baslåda beroende hur man placerar måtten.

freddan70 Team Tondöv
8 april 2006 · 649 Inlägg

Palicuse skrev:
Jag skulle nog köpa ZR basar om ja hade 1 slutsteg som klara driva dom. Jag har just nu ett DLS CA12 vilket ja inte tror klarar driva ZR basarna, så jag kommer nog  prova R serien  iställe. Men om den billigaste serien spelar bra så säger ju resten sig själv.

Köper du en ZR12d4 och parallelkopplar talspolarna får du ut 400W från steget, funkar alldeles perfekt!

Palicuse
8 april 2006 · 1 129 Inlägg

freddan70 skrev:

Palicuse skrev:
Jag skulle nog köpa ZR basar om ja hade 1 slutsteg som klara driva dom. Jag har just nu ett DLS CA12 vilket ja inte tror klarar driva ZR basarna, så jag kommer nog  prova R serien  iställe. Men om den billigaste serien spelar bra så säger ju resten sig själv.

Köper du en ZR12d4 och parallelkopplar talspolarna får du ut 400W från steget, funkar alldeles perfekt!

En bas klarar steget av men d ä värre mä 2.

Drönirettab
8 april 2006 · 21 761 Inlägg

Är lite nyfiken bara. Varför skulle inte steget klara av att driva 2 st ZR?

freddan70 Team Tondöv
8 april 2006 · 649 Inlägg

Palicuse skrev:

freddan70 skrev:

Palicuse skrev:
Jag skulle nog köpa ZR basar om ja hade 1 slutsteg som klara driva dom. Jag har just nu ett DLS CA12 vilket ja inte tror klarar driva ZR basarna, så jag kommer nog  prova R serien  iställe. Men om den billigaste serien spelar bra så säger ju resten sig själv.

Köper du en ZR12d4 och parallelkopplar talspolarna får du ut 400W från steget, funkar alldeles perfekt!

En bas klarar steget av men d ä värre mä 2.

Då köper du två ZR12d2 och seriekopplar spolarna på, sen parallellkopplar du elementen. Vips, så har du 2 ohms last igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang